Een duidelijk positief geluid AHOerS Wandelen op Noordpool DE FORSYTE SAGE Theodora kis valt buiten amnestie HOOP OP BEVESTIGING VAN ZIJN NORMEN Televisie geeft aan de kijkers een gevoel van veiligheid EL Nee, zei de praeses Post Amsterdam VAN BISSCHOPPEN EN OVERSTEN Woningsubsidie Vier Bata-Turken ondergedoken Grafschenrier in Leusden gezien Hij blijft zeuren om wat na! Geen probleem, dan krijgt ie nieuwe Iglo chipolata pudding IEDERE WEEK IN KLEUR I Ter kennismaking BARRE EXPEDITIE VERDEELDHEID IN MILITAIR GEZAG Hulpmiddel DE TIJD VRIJDAG 29 DECEMBER 1967 Vertrouwen (Vervolg van pagina 1) Die is lekker anders. Luchtige pudding met smakelijke Fran se vruchtjes. Ka'nt-en-klaar! Dus ook makkelijk voor z'n vrouw. Een feest om te eten. Dóódsimpel om te geven. BEKER VOOR 2 PERS. O O VAN 1.09 VOOR BEKER VOOR 4 PERS. <100 VAN 2.09 VOOR 1 O 2* Abonneer nu en u ontvangt alle reeds verschenen hoofdstukken gratis Schrijf een briefkaart aan MARGRIET POSTBUS 497 AMSTERDAM HILVERSUM, 29 dec. De aantrekkelijkheid van het me dium televisie schuilt, volgens de sociologen die zich met het kijk onderzoek bezig houden vooral in het gevoel van veiligheid dat het de kijkers geeft. Men wil in de programma's zijn normen beves tigd en versterkt zien. In onze snel veranderende, pluriforme samen leving leeft bij velen de angst, dat er van de oude waarden niets overblijft. De verslaafde kijker, op zoek naar zekerheden, komt soms bedrogen uit. Hij wordt ook geconfronteerd met programma's, als spiegel van de veranderingen in de maatschappij, die juist om ver blazen wat hem nog aan zekerheden rest. Wij weten uit een reeks voorbeelden in de Ne derlandse televisie, dat dit proces tot conflicten kan leiden. HERMAN POST JE WARE KLARE JENEVER BEN KROON over dwaling aan Brief kardinaal Ottaviani (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 29 dec. De Volks krant maakt vanmorgen de brief openbaar die het Nederlands episco paat en de oversten van een aantal religieuze ordes en congregaties naar Rome hebben gezonden als antwoord op de tien leerstellige vra gen van kardinaal Ottaviani. Zoals bekend heeft de Congregatie voor Geloofsleer onder voorzitterschap van kardinaal Ottaviani in juni 1966 aan alle nationale bisschoppenconfe renties en oversten van religieuze ordes gevraagd een opsomming te geven van de geloofsdwalingen en gevaarlijke meningen die er in hun landen leven. Het Nederlands episcopaat is uitvoe rig ingegaan op de tien punten die Waren voorgelegd en heeft wat betreft de situatie in de Nederlandse kerkpro vincie een duidelijk positief geluid laten horen. Ze hebben zich onomwon den tegenstander verklaard van het uitspreken van nieuwe veroordelingen tegen al of niet vermeende dwalingen. Ze achten dit te meer zinloos omdat zulke veroordelende uitspraken ook de kern van waarheid die er mogelijk in schuilt, dreigt te verzwijgen. Op die manier wordt de ontwikkeling van een levend geloof juist geremd, zoals in de kerkgeschiedenis ook is aangetoond. De onderlinge discussies van theolo gen zijn in het oog der bisschoppen zelf de meest doeltreffende censuur op eventueel eenzijdige stromingen. Maar de wederkerige theologische censuur wordt grotendeels verlamd -als in een vrijmoedige en openlijke discussie een of andere deelnemer om zijn eventuele eenzijdige meningen zou worden ver oordeeld. Katholieke theologen^ durven vaak uit naastenliefde medetheologen niet aan te vallen omdat ze daaruit kerkrechtelijke sancties verwachten voor hun collega. Die situatie vinden de bisschoppen ongezond. Er moet volgens de Nederlands bisschoppen en oversten meer ver trouwen worden gegeven aan het goe de dat thans geboren wordt dan aan mogelijk gevaren van eenzijdigheid. Er is in diepste wezen geen sprake van „ketterijen" of „dwalingen" van theologen, menen de bisschoppen. Achtereenvolgens worden in de brief de tien punten die kardinaal Ottaviani ter bespreking had voorgelegd, beke- en. Over een eventueel „relativisme" n de waarheidsbelichting, zegt men at in de kerk van Nederland geen theologen bekend zijn die de waarheid loochenen. Men is in tegenstelling tot vroeger tot het inzicht gekomen dat onze kennis en ons geloof stellig op de absolute waarheid gericht zijn, maar dat wij niet in he'; bezit zijn van de absolute waarheid. Als gevraagd wordt of wellicht het gewone leergezag wordt „verkleind" tot „opinies zonder meer", antwoorde'n de bisschoppen wat Nederland betreft ontkennend. Ze voegen eraan toe dat de theologische discussies in ons land zeer openhartig zijn en ook deelname van niet-theologen ondervinden. Het wordt dan onvermijdelijk dat soms eenzijdige en onverantwoorde me ningsuitingen naar boven komen. De openhartigheid, eerlijkheid en de brede interesse zijn echter goed voor de kerk. Het houdt ook in dat onze theologen zich niet meer, als vroeger, kunnen afzonderen binnen hun eigen vakgebied, maar dat zij oprecht en vrijmoedig aan de algemene discussies deelnemen om er verantwoorde leiding aan te geven. Onder het hoofdstuk Sacramenten zeggen de bisschoppen en oversten dat in de theologie en katechese geen sprake is van ontkennen, noch ver zwijgen van de wezenlijke elementen uit de traditionele overtuiging, vAls sommigen toch verwonderd zijn over de benaderingswijzen in de katechese en eucharistie, mag men bedenken dat de deelneming aan de eucharistische viering hiervan in elk geval geen nadelige invloed heeft ondervonden. Het communiceren is toegenomen. De agape-vieringen die hier en daar veel aandacht hebben gekregen wor den door de gelovigen onderscheiden van de eucharistische vieringen. De bisschoppelijke uiteenzettingen zijn goed begrepen. Waar de Biecht ter sprake wordt gebracht, stellen de bisschoppen dat er een reactie merk- ADVERTENTIES Met het oog op de huisvesting van gezinnen met lage inkomens is het van belang dat lage stichtingskosten de grootste rijksbijdrage kennen. Door dat de storting in de risicoreserve van 7 procent van de aanvangshuur ge bracht is op 10 procent wordt er een belangrijke versteviging van de finan ciële positie van de woningcorporaties bereikt. Dure woningwetwoningen worden niet meer volledig door het rijk gefi nancierd. Het bedrag boven de streep zal door de corporatie of de gemeente zelf moeten worden gefinancierd. De huidige woningwetwoningen A vallen ruim beneden deze grens. De nieuwe regeling voor particuliere huurwoningen in de lagere prijsklassen biedt volgens minister Schut, gunstiger mogelijkheden dan de bestaande rege ling. Vroeger was de regeling vooral gericht op de middengroepen, nu wordt het hele terrein van, de gesubsi dieerde woningbouw bestreken. De subsidie voor eigen woningbouw" wordt aanmerkelijk verhoogd, in de meeste gevallen met een derde. Hier mee wil de regering de eigen woning bouw sterker bevorderen dan tot nu toe. De premie ineens voor de' eigen woning komt te vervallen. Er wordt een in tien jaar aflopende jaarlijkse bijdrage verstrekt. Die bijdrage is de helft hoger dan in de woningwet- en nremiesector. Als er een nieuw huis gebouwd wordt ter vervanging van een krot neemt de rijksbijdrage nog eens met 50 procent toe. Op projecten waarop na 1 juli van dit jaar een aanvrage om rijkssteun is ingediend, kan de nieuwe regeling worden toege past. COLUMBUS (Ohio), 29 dec. UPI) Drie Britten en een Amerikaan zullen begin februari 'beginnen aan wat ze noemen „de langste en koudste wandelingooit door mensen ondernomen Onder auspiciën van het Britse Koninklijke Geografische Genootschap, waarvan prins Philip de beschermheer is, wil het viertal te voet een tocht maken vanaf Point Barrow in Alaska, via de Noordpool naar het ten noorden van Noorwegen gelegen eiland Spitsbergen een wandeling van maar liefst 4800 kilometer, waarvoor ze overigens een periode van zestien maanden hebben uitgetrokken, een en ander om zoveel mogelijk weten schappelijke waarnemingen te maken. De barre voettocht zal worden ondernomen door dr. Roy Koerner, een 32-jarige arts uit York, die als leider van de expeditie zal optreden de Britten kapitein Kenneth Hedges, een 32-jarige officier van gezond heid, Alan Gill, een 36-jarige fotograaf uit Bradford en Wally Herbert, een 32-jarige arts uit New York, die als leider van de expedite zal optreden. Beide artsen zullen onder meer letten op de fysieke reacties van de deelnemers aan zijn expeditie op de te ondergane ontberingen, Alani Gill zal zoveel mogelijk fotograferen en filmen, ook in opdracht van de BBC- televisie, en de Amerikaan zal de dikte van het ijs, het vochtigheidsge halte, de windsnelheden en de temperaturen onderweg noteren. Eenmaal per maand krijgt de expeditie vanuit de lucht nieuwe leef tocht en andere noodzakelijkheden. Dagelijks zal het viertal via de radio contact opnemen met zijn thuisfront. baar is tegen de overdreven zorg voor de „volkomenheid van de belijdenis". De pastorale zorg gaat nu meer uit naar het „eerlijke en werkelijke be rouw". Dit brengt een wat soepeler beschouwingswijze met zich mee. Men zou willen dat men naast' de eigenlijke biecht ook andere oefeningen van be rouw (bijvoorbeeld aan het begin van de misvierng) hun zonde-vergevende bedoeling wil teruggeven, zonder de waarde van de eigenlijke biecht te ontkennen. Over de zedeleer wordt gezegd dat er geen sprake is van „Situatie-ethiek" bij de theologen. Wel zet men zich af tegen een schematische moraal die abstractie behandelt als echte levens werkelijkheden. Ook kan men niet zeggen dat de natuurwet geloochend zou worden. Er is slechts kritiek op de soms biologische voorstelling van de natuurwet, en op een statische afschil dering hiervan. Deze absolute eisen der ethiek kennen een historische ont wikkeling, daarin zagen de middel- eenwse theologen al een onderscheid. De kerkelijke leiders in Nederland hebben ook in Rome meegedeeld dat het dringend gewenst is de kerkrechte lijke regelingen betreffende het ge mengde huwelijk af te stemmen op de feitelijke situatie en mogelijkheden. Zij menen dat de tegenwoordige regelin- i gen nog aanleiding kunnen zijn tot pijnlijke conflicten in de zielzorg en met andere kerken. Ook is het episcopaat samen met de oversten van religieuze ordes en con gregaties van mening dat de oecume nische toenadering in ons land langs goede-banen verloopt. Het intensieve gesprek met leden van andere kerken wordt nauwlettend door de bisschop pen gevolgd en gecoördineerd. De grote groep der gelovigen zou afwach tend staap tegenover de toenadering met andere kerken. Het is slechts een betrekkelijk kleine, ijverige groep die haar ongeduld toont over het tempo waarin de toenadering der kerken zich afspeelt. De groep bestaat voorname lijk uit jongere of aankomende intel lectuelen in de universitaire centra. De publikatie in de Volkskrant waarvan hier een samenvatting is gegeven, is gebaseerd op het Neder landse concept van de brief aan Ro me. In de definitieve latijnse tekst die aan de Congregatie voor Geloofsleer is gericht, zouden volgens het secretari aat van de kardinaal enkele wijzigin gen zijn aangebracht. Het episcopaat weigert vooralsnog de inhoud van de eigenlijke brief bekend te maken. (Van onze correspondent BEST, 29 dec. Elf Turkse werk nemers van Bata, die geen werkver gunning hadden en dus geen verblijfs vergunning kregen, zijn donderdag naar hun land gerepatrieerd. Zes an deren waren spoorloos, maar twee van hen hebben zich gisteren bij de politie gemeld. Eén had in België gezworven en daar werk gevonden. De mogelijkheid bestaat dat hij over de Belgische grens wordt gezet. De ander vertrekt met de eerste gelegenheid naar Tur kije. Vorige week zijn al 29 Turken naar hun vaderland op transport ge steld. De politie vermoedt dat de vier die nog ontbreken zijn uitgeweken naar België. Daar vandaan zijn de meesten destijds ook naar Nederland gekomen. ADVERTENTIE ATHENE, 29 dec. (Reuter) De Griekse componist Mikis Theodorakis zal niet in vrijheid worden gesteld onder de vorige week door het Griekse militaire bewind afgekon digde amnestie. Zijn vrouw zei van de directeur van de Averoff-gevan- genis te hebben vernomen dat haar echtgenoot niet onder de amnestie valt omdat hij eerder tot totaal 29 maanden gevangenisstraf was ver oordeeld wegens zijn politieke hou ding. Sommige waarnemers zien in de publikatie van het amnestie-decreet een aanwijzing dat er vei^eeldheid heerst tussen de leden van de militai re junta, die in april aan de macht kwam. De meer militante leden heb ben wellicht bezwaar gemaakt tegen wat eerst een grootscheepse amnestie voor alle politieke gevangenen scheen te zijn. Sinds de bekendmaking hebben sommige regeringswoordvoerders vol gehouden dat de amnestie voor allen geldt, ook voor de 2500 mensen die op de eilanden Leros en Yaros gevangen zitten. Maar kolonel George Ladas, een van de „hardste" leden van de junta, heeft verslaggevers gezegd dat niet meer dan 300 of 400 gedetineerden zullen worden vrijgelaten. Tot dusver zijn naar schatting slechts tussen de 75 en 100 mensen in vrijheid gesteld. DEN HAAG, De ambassades in Athene, waaronder de Nederlandse, hebben een kennisgeving ontvangen van de jongste regeringswisseling in Griekenland. De Nederlandse regering pleegt overleg met haar Benelux-part ners over het eventueel aan de kennis geving inzake de regeringswisseling te geven gevolg en zij zal ook met andere in aanmerking komende landen over leg plegen over de te volgen gedrags lijn. Minister mr. J. M. A. H. Luns van buitenlandse zaken, die dit meedeelt in Volksgezondheid geeft mazelenvaccin vrij (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 29 dec. Het gebruik van mazelenvaccin, dat tot nu toe alleen maar in heel bijzondere geval len door de overheid was toege staan, is vrijgegeven. Dat betekent dat artsen van deze entstof gebruik mogen maken om deze wijdverbreide ziekte te voorkomen. Ook de invoer en de aanmaak van mazelenvaccins, tot heden eveneens verboden, zijn nu door de staatssecretaris van Volks gezondheid, dr. R. Kruisinga toege staan. Er zijn eisen gesteld aan onder meer de fabrikage, etikette ring en gebruiksaanwijzing. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, die door bijna driekwart van de kinderen beneden de vijf jaar wordt doorgemaakt. Bij een kwart van de jeugd treedt zij op tussen de vijf en tien jaar en bij een zeer klein aantal op nog latere leeftijd. Elk jaar moeten bijna een kwart miljoen kinderen door de mazelen enkele weken thuis blijven. Kleuterscholen worden door het be smettelijke karakter ervan soms we kenlang sterk uitgedund. In verreweg de meeste gevallen verloopt de ziekte 'gunstig en zijn de kinderen na twee weken weer beter. In ongeveer vijftien procent van de gevallen echter treden complicaties op, waarvan de helft van ernstige aard. Dit betekent dat elk jaar een kleine twintigduizend kinde ren via de mazelen getroffen worden door blijvende doofheid, hersenvlies ontsteking of een aandoening van de luchtwegen. Staatssecretaris Kruisinga acht dit ernstig genoeg om te verklaren dat het zeer gewenst zou zijn wanneer de mazelenvaccinatie zou kunnen worden ingepast in 't nationale vaccinatiepro gramma, waarmee op het ogenblik vrijwel de gehele jeugd wordt bereikt In dit programma worden de kinderen ingeënt tegen difterie, kinkhoest, teta nus en kinderverlamming. Alvorens het mazelenvaccin aan de „cocktail' zou kunnen worden toegevoegd moet men de beschikking hebben over een zogenaamd „geïnactiveerd" mazelen vaccin, dat dezelfde werkingskracht moet hebben als een verzwakt levend vaccin, zoals dat nu beschikbaar is en dat al drie jaar in Amerika in gebruik is. In opdracht van de staatssecretaris wordt dan ook in het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid in Bilthoven getracht zo'n vaccin te ontwikkelen. Deskundigen in de Verenigde Staten, waar ook zulke onderzoekingen gaande zijn, hebben gezegd dat dit een „dood lopende lijn" zal blijken te zijn, een onderzoek dus dat geen resultaten zal opleveren. Optimistischer geluiden echter zijn eerder al van het Neder lands instituut vernomen. Er moest alleen nog een systeem worden ont wikkeld om de uitwerking van de entstof regelmatig te kunnen controle ren en ook moest er nog een onder zoek worden ingesteld naar mogelijke bijwerkingen va het vaccin. Dit onder- (Van een speciale verslaggever) Welke normen moet de programma maker hanteren? Hoe kan hij valse schokeffecten voorkomen en tegelijker tijd waken tegen een wezenloze en voor een democratie funeste gelijkvor migheid? Het kijkonderzoek, zoals dat tot dusverre in ons land wordt uitge voerd, geeft het antwoord niet. Met gegevgnr, als leeftijd, opleiding, sociale klasse en godsdienst krijgt men geen wezenlijk beeld van de kijker. In Amerika zijn speciale methoden ont wikkeld voor het onderzoek naar de Instelling van de mens ten opzichte van de normen in de samenleving. Men streeft nu in sommige Europese landen naar een andere indeling van het kijkerspubliek dan op grond van de gebruikelijke statistische criteria. Het verschijnsel „anomie" (ver vreemding), treedt dan op, dat voort komt uit een fundamenteel gevoel van onzekerheid en een complex van voor oord Ten. De mens, die er aan lijdt, reageert dikwijls fel en ongenuanceerd op de veranderingen in de samenleving en op de televisie, die deze verande ringen laat zien. De kijkers, die tot deze categorie moeten worden gere kend, voelen zich zo is uit buiten landse onderzoekingen gebleken het meest aangetrokken tot „fictie"-pro- gramma's als „The Thunderbirds" en „The Fugitive". Zij zoeken hun toe vlucht in het niet bestaande en zetten zich af tegen non-conformistische en realistische programma's, waarin een veranderde mentaliteit tot uiting komt, zoels bij voorbeeld het VPRO-pro- gramma Hoepla. Programma's met probleemloze spanning, 'die volgens de aloude opvat ting tv=huisbioscoop in overvloed worden uitgezonden, zijn bij hen favo riet. Deze mensen laten zich gemakke lijk aanzetten tot krachtig verzet tegen „de excessen in de openheid" op hun televisiescherm. De socioloog van de NTS dr. B. P. Hofstede vindt, dat de overheid niet zo bedacht hoeft te zijn voor controversiële programma's. Onze samenleving kan wel tegen 'n stootje. Zij wordt door een tamelijk stabiele aanwezigheid van normen en waarden beheerst. De tele visie is een hulpmiddel, waarmee men op de hoogte kan blijven van de nieuwe maatschappelijke stromingen. De min derheden moeten daarin een kans hebben. Door het kijkerspubliek in te delen op grond van hun normbesef zouden wij de moeilijk te hanteren en elkaar naar het sociaal wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond menig maal overlappende begrippen links en rechts kunnen relativeren. Er ontstaat een veel indringender beeld van de kijker. Een inzicht, waarmee ook de programmamaker wellicht iets zou kunnen doen. Het publiek kan van de televisie minder verdragen dan van andere media. De tolerantie-drempel is lager, het normgevoel wordt eerder gekwetst. Wij bevinden ons in Nederland, in de huidige ontwikkelingsfase van de tele visie, in een voortdurend experiment. Een experiment dat fantasie en wijs heid vraagt van de omroepen, maar ook van overheid, politici, wetenschap, kunstenaars en niet in de laatste plaats van het publiek. Publiek: ideali ter beschouwd als een democratische verzameling van creatieve volwasse nen." Volgend voorjaar organiseert de be roepsvereniging van creatieve televi siemedewerkers, Groep 73, waarvan de heer Hofstede bestuurslid is, een sym posium over de vraag: wat mag er wel en wat mag er niet op de televisie. Dit zal gebeuren in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Radio-en Televisie-onderzoek. Dr organisatoren hopen, dat ook vertegenwoordigers van de pers aan de discussies zullen deel nemen. zoek is nog gaande en resultaten kunnen, aldus het ministerie, nog lang op zich laten wachten. Zolang zo'n geïnactiveerd vaccin, dat ii. het algemeen inentingspro gramma kan worden ingepast, nog niet is gevonden zuller ouders indivi dueel in overleg met de huisarts moeten beslissen of hun kind met, het mazalenvaccin zal worden ingeënt. antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid mr. M. van der Stoel (PvdA), merkt hierbij op dat de situatie, ontstaan na de gebeurtenis sen in Griekenland, nog geenszins duidelijk is. Dit blijkt zijns inziens onder meer uit het feit dat er de afgelopen dagen veelvuldig contact tussen de Griekse koning en Athene heeft plaatsgevonden. De vraag van de heer Van der Stoel of mag worden aarigenomen dat genoemde kennisge ving niet met de andere gebruikelijke ontvangstbevestiging is beantwoord en dat derhalve tot een opschorting van de diplomatieke contacten met }iet huidige Griekse regime is besloten, laat de bewindsman onbeantwoord. „Onder deze omstandigheden blijft het nog een open vraag welke waarde aan de oritvangen kennisgeving moet wor den toegekend", aldus minister Luns. LEUSDEN, 29 dec. Opzichter Jansen van de begraafplaats Rusthof in Leusden sloeg donderdagnacht alarm, toen hij een man over het hek van het kerkhof zag klimmen. De man rende naar een auto en reed vol grs en met gedoofde lichten weg. et was te donker om merk, kleur of kenteken van de auto te onderschei den, waardoor het voor de politie onmogelijk werd de man op de sporen. ADVERTENTIE AIC.GEH.30% VRIJMOED - SCHIEDAM Sinds 1776 HET OUDE JAAR is goed sleets en er hangt al een lucht van oliebollen op de Dam, dus er kan nog best een verhaaltje over een dierbaar oud sleets geval af. Volgend jaar wordt het allemaal weer critisch en -afbrekend, zoals een oud-Amsterdammer in En schede zo graag wil, die al die Mo- kumse weemoed maar slecht kan verdragen. Het gaat, oude Mokumer, over de Jozef Gezellen, die op Nieuw jaar met de deur in huis vallen want dan maken ze hun eerste eeuw rond en dat wordt meteen feesten, een week lang, aan de Stadhouderskade In het huis dat nu het Van Nispenhuis heet, maar dat iedereen kent als „De Jozef Gezellen". En als Amsterdammers het over de Jozef Gezellen hebben, zeggen ze er altijd ironisch bij: „God zegene hei eerzame handwerk. God zegene het", want zo hebben de Gezellen elkaar bijna een eeuw lang begroet. Het Werklieden Verbond is nog lang niet aan zijn eeuwfeest toe en de Volksbond is al ter ziele en de KVP loopt op krukken ga zo maar door, maar de Jozef Gezellen, zij leven, en zo lang praeses W. H. Simons leeft, in de gloria. Hoe dat begon kan iedereen lezen, die Rogiers „In Vrijheid Herboren" in zijn boekenkast heeft staan, maar het heeft allemaal zijn wortels in de binnenstac van een eeuw geleden, waar men alle boeken over het sociale probleem wat eerder las dan elders en een beweging op touw zette naar Duits voorbeeld met veel romantisch idea- llsme en een paar nuchtere financiers om de zaak gaande te houden. Er was een kapelaan in de oude Catherina, genaamd jhr. Hubertus C J. M. van Nispen to' Sevenaer, die voorbeeldig leefde en verdienstelijk knutselde en vanwege dat laatste werd aangezocht de leiding te nemen. Met zijn geld en ijver kwam de hele beweging van de grond en verrees er een groot gebouw aan de Stadhoi ders kade, dat eigenlijk een katholiek „Maison du Feuple" was en dat het huis werd van de Gezellen. In moder ne bewoordingen is het een „Ding van Dronten", neo-gotisch weliswaar, maar toch een echt, met alles erin wat stadsmensen leuk vinden: een gym nastiekzaal en een kapel, een toneel zaal, een hotel, een bazenzaal en een hele grote kamer voor de praeses, een biljartzaal en ga maar door, een Katholiek Kranaspolsk.v, waar iedere Amsterdammer, ook de oud-Amster dammer uit Enschede, wel eens is geweest en waar nog steeds, bij de ingang, het portret van de eerste praeses hangt, vaardig getekend door ene Buziau. IN DAT GEBOUW zat een compleet katholiek ministerie van sociale za ken, cultuur, recreatie en maatschap pelijk werk, onderwijs, economische zaken en voor een belangrijk deel ook financiën samengeperst. Men speelde er toneel en spaar- en crediet- bank, ambachtsschool, maatschappe lijk werk, muziek enz. enz. En alles gebeurde er mat koffie en wierook, ofwel met nuchter realisme en hevig religieus idealisme. Een en ander in volstrekte solidariteit van bazen en gezellen, of, zoals het nu heet werkge vers en werknemers. Totdat de standsorganisaties kwamen, die feite lijk de klassenstrijd een katholiek tintje moesten geven. En toen zeiden de bisschoppen tegen de Gezellen dat ze zich moesten „uitsplitsen" in standsorganisaties om daarna te wor den „overkoepeld" door iets heel hoogs. En toen zeiden de Gezellen: nee. Feitelijk zei dat de jonge praeses Simons, eet. Rotterdammer nog wel, tegen de zeer Amsterdamse bisschop Huibers, die beter had kunnen weten. Praeses Simons was een eigenwijze Amsterdammer geworden en hij had geleerd „nee" te zeggen met een gijntje, en daar had de bisschop niet van terug. En daarom bestaan de Jozef Gezellen nog steeds en zitten de heer Hollenkamp (van Nieuw Enge land) en de heer L. J. J. Hillen (van het aannemersbedrijf) met andere grote werkgevers nog altijd over de financiën gebogen en spelen de Gezellen beneden nog steeds biljart of toneel. Hoe ze dat heb ben gered in een tijd dat alle zorg voor de medemens „beroeps" werd en in wetten werd geregeld, is een lang verhaal, dat misschien nooit zal wor den geschreven, omdat de buren, de „broeders van de Stadhouderskade" het archief in de hongerwinter groten deels door de noodkachel hebben ge jaagd tijdens de evacuatie, toey de Duitsers in het huis van de Gezellen zaten. MET DE OUDE bisschop is alles later in der minne geschikt. De Jozef Gezellen zouden wel uitsterven, dacht men, maar ze doen het niet, al is natuurlijk in deze TV-tijd de glans eraf. Maar het monument van Am sterdamse eigengereidheid staat er no steeds aan de Stadhouderskade. Het is zelfs een oecumenisch centrum geworden, want je kunt er studenten van d. universiteit vinden en acteurs van d- VARA en de TROS. En altijd Spanjaarden, want die hebben er hun soos en hun kerk. „Alleen de commu nisten komen er niet in", zegt de prae ses. Het huis houdt de Gezellen over eind. Tenminste, dat denkt men. Maar voor een week feest zijn alle avonden uitverkocht. En spontaan is er alweer voor duizenden guldens op tafel geko men. Want naar goede oude trant weten de Gezellen dat op zijn tijd da handen uit de mouwen en de beurzen open -roeten. En ze doen dat onge vraagd. Er zal de komende week wel voor een eeuw worden bijgetekend. „Wij z "n eigenlijk de modernste organisatie die er bestaat", zegt praeses Simons, „wij hebben de klassenstrijd al een eeuw achter de rug." I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 3