JOHNNY KRAAYKAMP: Jaaa, we moeten wel lief zijn voor elkaar He Kidder Hitweek. Satiriek NV SLAVENBURG'S BANK Via li frik (2) ItLADEIKEN Net voetballers Paar Apart Cileeii jjeugdhevliegÊiig DE TIJD ZATERDAG 30 DECEMBER 1967 JOHNNY KRAAYKAMP PETER VAN BUEREN lir ^('bruren onlzrlirml onvrrwarhlr dingen met me die ik zrlf niet begrijp WIE EEN BEETJE bij wil blijven in de wereld van tieners, twens, beat, pop en love-in, kan er bijna niet onderuit iedere week voor 38 sentjens het blad „Wit- heek", alias Hitweek, bijgenaamd Hi-Ha-Hitweek te kopen. Het blad is toe aan jaargang 3 nommer 14, de snel groeiende oplaag bedraagt zo'n 38.000 exemplaren en een recent twiener-onderzoek heeft uitgewezen dat ieder exemplaar door zeker tien mensen gelezen wordt. De grote man van Hitweek is Willem de Ridder (27), wiens tongval zijn herkomst ('s-Hertogenbosch) ver raadt. - HET JAAR 2000 MUZIEKCRITICI TELEVISIE HOEPLA NEDERBEAT (Hitweek-uitdrukking voor de Nederlandse beat). SENTIMENT VAN DE JAREN VIJFTIG DE BEATLES G. K. VAN HET REVE HITWEEK WILLEM DE RIDDER AMSTERDAM WILLEM DE. RIDDER KUNST LIEFDE WORD JE MILJONAIR? v. B. WERKSCHUWEN WONEN DIRK VAN DER PLOEG POËZIE v.vLv.vxü&S ■fb-. 4 Foto Henk Lindeboom EEN SINGELTJE van vaderlandse bodem staat al enkele weken boven aan de hitlijsten, tussen klinkende suc cessen van de Beatles, Bee Gees, Pro- cul Harum en andere platengoden: De Bostella van Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer. Daarmee, én dankzij httn televisie-optreden is dit Paar Apart weer helemaal ,,in" na alle moeilijkheden met de Slceswijk-eemte. ,,Onze vorige top, ,.Wij zijn twee eenzame cowboys", zo'n vijf jaar ge leden, haalde de 60.000. De Bostella is daar al overheen. Dacht ik tenminste, weet ik natuurlijk niet helemaal ze ker, zou ik effe voor moeten bellen", zegt Johnny Kraaykamp in zijn nieu we zolderflatje aan de Amsterdamse Johannes Verhulststraat. „Er gaan per week 25.000 schijfjes de deur uit, d'r zijn weinig artiesten die dat hebben meegemaakt in hun le ven. Weet je, het ligt in het gehoor, het is niet cultureel, maar óók niet van: Jan kom in de keuken, het eten brandt aan. Iedereen kan het meelal- len." De Bostella is een paso doble van de Fransman Pilar. Na een zwerf tocht langs de Duitse wintersportplaat sen en andere gelegenheden om te hos sen, heeft deze hit de lage landen be reikt. „Je hebt kans, dat ie nu een tijdje z'n snor drukt en dan met car naval weer opduikt. \ye hebben de tekst in één avond gemaakt, Rijk en ik. Er was eigenlijk geen tofcst bij, het was een of andere muziek met jo- delgedoe, of wat daar speelt in de wintersport, een nieuw soort bewe gingsleer. Nee, geen Yoga, dat is ouder dan de bijbel. De muziek schijnt ai ander half jaar in Nederland te zijn, zonder dat er iets mee gebeurde. Ze beweren dat wij het ook geweigerd hebben. n< kan het me niet herinneren, maar Rijk zei van wel en het kan best zijn. Toen hebben we het weer eens beluis terd en het gedaan. We vonden wel, dat het langzame deel eruit moest en dat hebben we er dan ook gelijk uit geknald. Nou die zo aanpikt, moet er één verwonderd man zijn, ja, die Pi- lar natuurlijk. Ik denk wel dat we een bedankbriefje krijgen- Hij ont vangt zoveel duizenden guldens door ons, dat zou ik toch op een briefje schrijven. Maar, zoals ik al zeg, lang zal de dreun niet doordrukken, het is al een behoorlijk zwaar kind voor zijn leeftijd. Voor carnaval is het wél weer epn uiteelezen melodie. Die ene zin, hè: „Jaaaaa, we moeten lief zijn voor elkaar", dat is beslist een trouvaille In deze tijd. Een zin, die aantikt, een catch-frase noemen ze zo'n zin in de platenwereld. Kijk, bij gaat zó, he. (Johnny begint, wij zingen mee) Jaaaa, wij dansen samen de Bostella, laaaa, la, la, la, la, ia, la lala- En 70 ver" der. En dan komt ie: Jaaaaa, we moe ten lief zijn voor elkaar. En zo vóórts. Je hoort de mensen dié zin in alle café's meezingen, ik heb het zondag in Den Haag nog meegemaakt- D'r was een man, die zó toeter was, dat ie niet eens om zijn moeder kon roepen. Alleen die ene zin: Jaaaaa, we moe ten lief zijn voor elkaar." alleen een gevoel alsof je stikt'*. Zul ke gevallen komen voor. En Speight, onze tekstschrijver heeft er een ge voel voor. Hij heeft iets van sadisme, óf laaf ik zeggen: hij observéért het sadisme, net als Pinter: Kijk, weet je, ik zal een voorbeeld geven. Als ik voor de benedenburen een bandrecorder zou nhnzetten met daarop: göede morgen, -het is een fijne dag vandaag; goede morgen, het is een fijne dag vandaag; goede morgen, het is een fijne dag vandaag. Dan is dat aardig en het zijn heel fijne benedenburen, maar op de zesde dag hoor ik tóch een gillend mens beneden." „We zijn bekend als het Clownsduo, met slapstick. Maar je verandert een beetje, je gaat mee met de mensen, die toch door de tevee ook een be paald niveau hebben gekregen. Dat moet je ook meecalculeren, door ja renlange ervaring ga je het toch wel een beetje aanvoelen. Léren niet, Ie ren doe je het nooit in dit vak. In feite zijn we net voetballers, die ook niet de ene zondag na de andere uitblin ken. Eigenlijk, kun je zeggen, bestaat ons vak alleen door he* plezier dat je eraan beleeft. Kijk, het een ligt ons beter dan het ander. Rijk zoekt de scènes uit, dan gaan we samen lezen. Dan kijkt Rijk naar mij of ik het leuk vind en dan ziet Rijk aan mijn ge zicht, dat ik het niet leuk vind En als hij ziet, dat ik het niet leuk vind, dan zegt ie: „Kraay, ik denk niet dat je het leuk vindt". En dan zeg ik: „Nee, Rijk, ik vind het niet leuk." En dan knallen we zo'n scène er meteen uit." IN HUN TELEVISIE-SHOW heeft het Paar Apart laatst een sketch gedaan, die nogal is ingeslagen of juist niet, omdat hij nogal „cru" was. Over een man die in een ziekenhuis op bezoek komt en dan al het fruit van de zieke gaat zitten opeten. Johnny; „Humor is toch cru soms, niet? En zo'n geval als in dat zieken huis komt voor. Ik heb het zelf mee gemaakt, toen ik m'n amandelen moest laten knippen. Dat is heel pijnlijk als je volwassen bent. En toen was er een vrouw die zei: „Dat is helemaal niet erg. Je voelt er niks van, dat kun je van me aannemen. Je krijgt „OF IK WAT voor satire voel? Een satiriek programma? Satire kan óók slapstick zijn, maar satire is toch al tijd lachen ten koste van een ander. Johnny praat weinig over andere dingen dan zijn vak, zijn vrouwtje Til ly en zijn parkiet Japie. „Ik heb geen politieke ideeën, ik heb geen verbinte nissen, alleen met m'n eigen zwakhe den. Als je naar mijn boekenkast kijkt, zie je daar een kookboek staan, dat vind ik nog wel eens aardig om in te lezen. Verder hoofdzakelijk boeken over vissen èn over de zee. Vissen ben ik gek op. Dit jaar heb ik niet zoveel ge vist, maar toch heb ik nog een grote snoekbaars gevangen, daar niet van. Je vraagt over dat filmpje, dat ik ver leden jaar heb gemaakt met Bas van der Lek. Ja, film, ach, het ligt eraan wie je in handen krijgt. Ik weet nou zéker, dat ik met Bert Haanstra een film ga maken, daar kun je vergif op innemen. Maar ja, we moeten eerst goeie stof vinden. Zoiets moet ooit een zware bevalling worden. Dat moet meteen raak zijn, net als de Bostella." ADVERTENTIE „Ik heb me eerst wat voort bewogen in de kunst, varië rend van schilderen tot anti kunst. Veel met Wim Schip pers (van Hoepla) samenge werkt. Concerten georgani seerd, neo-Dada tentoonstellin gen en zo. Verder heb ik een adviesbureau, een ondoorzich tig terrein, dat naast Hitweek gewoon' doorloopt." Hitweek heeft een heel eigen opmaak en een heel eigen stijl. De hitparade (Hi-puree) van Hitweek is toonaangevend, net als de recensies van nieuwe beatplaten („Schijf-geschaap") waarin het er als volgt toe gaat: Een povere zaak, dit nummer op de oude roc kers toer. Broodmager, 4Vt. Jammer" en Dit heeft meer pit, wel mooi hoor, maar het spat er niet uit. Wel mooi duft'ig, 6VV De beatagenda is zeer volle dig en in de brievenrubriek mag alles geschrgven worden. We vroegen aan Willem de Ridder enkele gedachten over: Hou ik me nauwelijks mee bezig. Het gaat door, maar heel langzaam. Er verandert niet zo erg veel Heb ik geen contact mee. Waarschijnlijk net als andere critici bepaalde mensen die bepaalde meningen hebben. Recensies zijn eigenlijk ridi cuul. Je moet zo veel mogelijk informatie geven of zo ontzet tend persoonlijk zijn, dat je daarom gelezen kan worden. Binnen de kortste keren kunnen we de hele wereld ontvangen en dan zijn zeer uitgesproken programma's de enige reden om te kijken. Het is een uitstekende uitvinding, maar de televisie verdwijnt en zal er zijn als een telefoon en zo. Op dit momgnt wordt zij gebruikt voor de" grote oprui ming van allerlei oude verma kelij kheldsvornren. Een van de weinige goeie programma's, waar je gewoon duidelijk de makers achter voelt. Zonder beroepsdeforma tie. Ze doen alles zelf, omzei len zo moeilijke dingen die volgens de mensen met be roepsdeformatie „niet kun nen". Staat volkomen stil. Twee jaar geleden was het helemaal niets. We hebben geplugd (be tekent zoiets als: gestimu leerd, aan de man gebracht, verkocht. Ook een term van Hitweek) als de hel. En toen is het vrij snel gegaan.De Ne- derbeat heeft een sóórt peil bereikt. Nu gaan we ook de zelfde criteria aanleggen voor binnen- en buitenlandse groe pen. En dan blijft er van de Nederbeat weinig over. Dat is vooral te wijten aan onze eigenschap de kleine zelfstan dige te willen zijn. Men wil niet met elkaar overleggen en samenwerken. Leuk hoor. Ik word er een beetje moe van nu. Maar dat boekje „Pudding en Gisteren" is weer erg leuk. Uitstekende groep, hè. Vindt iedereen. Het zijn vooral jon gens die op een heel belangrij ke manier aangeven waar het de komende jaren heen zal gaan. Ze hebben ook een be langrijke zelfstandigheid be reikt. Vroeger waren de pla tenmaatschappijen de] baas. De Beatles gaan hun eigen platefi maken, doen wat zij willen. Met de Stones is het even zo. Het is een mooi evenwicht en de twee groepen gaan ook samenwerken. De Stones zijn eigenlijk begonnen, zij gaven de stoot tot een bepaald soort muziek, die ook een „way of life" was. De Beatles zijn geen m „idolen" meer. Een nieuw nummer van Stones heet „Mother on earth". Zij staan op de grond, de Beatles be heersen het bovenstuk. Samen wordt dat een afspiegeling van wat er gebeurt. Ken ik niet. Lijkt me een aardige jongen. Zeer vreemd blaadje. Een soort podium waar iedereen op kan klimmen. Het zwaartepunt is: ik ben geen hoofdredacteur, maar samensteller. Iedereen mag erin schrijven als hij een beetje kan schrijven. Als jij wat te zeggen hebt en dat opstuurt wordt het geplaatst. Het wordt alleen niet betaald. Ik ken mezelf niet. Er gebeuren ontzettend veel on verwachte dingen met me, die ik zelf ook niet begrijp. Uitstekende stad. Buiten Kopenhagen een van de ide aalste steden om te wonen. De mensen zijn er heel aardig en verdraagzaam.De kruide niersmentaliteit is hier een on- /ippiffT)<irsmentalitqit. Ieder- een begint aar iets en alles kan. Eigenlijk een excuus. Onder kunst kun je erg veel doen. Phil Bloom bloot op de televi sie had gekund als zij in het kunst-excuus was verwerkt. Heeft te maken met die vraag over werkschuwen. Liefde is eigenlijk de drijfveer van alles. De meeste mensen leven met' weinig liefde. Alles wordt veel aantrekkelijker als je iets met liefde doet. Dat is ónmogelijk. Het is geen punt, het is niet iets wat ik me afvraag. Waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet. Geloof ik niet in. Ik ken er een stuk of drie, Maar ineens schieten die een project in en gaan dan idioot veel doen. Bij het arbeidsbureau laten ze geen keuze in de sfeer van het werk. „Je hebt maar te wer ken", zeggen ze. Dat is over gebleven uit de tijd van de bourgeoisie: werken is een edele bezigheid. Die zoge naamde werkschuwen willen best werken, maar als ze iets vragen wat ze leuk vinden, kan dat niet. Dan heb je volgens het bureau praatjes en zo gauw je praatjes hebt, ben je werkschuw. Ik wil niet wonen. Ik woon altijd tijdelijk, mijn kamers veranderen steeds, het liefst woonde ik in hotels. VER IN DE LUCHT, achter de wolken, wonen 4 of 5 magiërs. Door wonderlijke spelletjes veranderen zij een alledaagse busreis in een magische mysterie-rit een „Magical Mystery Tour." De Beatles nodigen iedereen uit mee te rijden in hun wonderbus. Blaas in de bus! Het complete album, met twee singles, zes nieuwe liedjes, een strip en hele fijne, ordina're foto's kost maar 11.90. Een fooi aan de chauffeur en Rijden Maar! Echt iets voor dit weekeinde, omdat je de verrukkelijke muziek Drie Dolle Dagen achter elkaar kunt draaien. Goo Goo Goo Joob, Wees ook een Walrus, droom van de gek op de heuvel, dans op de hit die er was vóór je moeder (die zou het moeten weten) en SING IT A£AIN! Lees ik nooit, heb ik geen contact mee. ZE WAS van huis uit wispelturig, Ankie En op school ook. Ze las, ze las, te hooi en te gras, wat er niet wa3 in vaders boekenkast. Ze deed, ze deed, veel stoute dingen, die vader meed. Roken, drinken, dansen en nog meer. Die dag zou ze een echte kick krijgen. (wordt vervolgd) Voor verontruste ouders: Ankie komt niet uit Sneek en niet uit Rotterdam. EEN GROEP DIE in het oog springt, is ZEN uit Amster dam Het eerste plaatje van ZEN, You beter start running away from me, viel bij de POP- stations in goede aarde. Zen probeert het nu met een tweede plaat, Don't try rein carnation. De „Zen-sound" wordt ge maakt door muzikaal leider Dirk van der Ploeg (24). Dirk noemt het de Calvinistische sound, die hem is ingegeven door harmoniumspel van zijn vader. „Wij hebben twee jaar drie avonden ln de week gerepe teerd, voor we in het open baar optraden", zegt hij. „Nu we eenmaal begonnen zijn, moet steeds de aandacht op ons gevestigd zijn. We zijn eigenwijs en eigenzinnig. We maken muzie'- die wij mooi vinden, zonder concessies te doen aan modeverschijnselen. Geen naaperij dus. Desondanks slaat tons geluid aan bij het publiek. Het heeft iets klas sieks, vooral het melodieuze experiment trekt ons aan. Popmuziek is niet meer een beatbandje dat op wat avonden een redelijk salaris bij elkaar schnabbelt, het moet meer zijn, het moet je hele instelling bepalen. Het is geen jeugdbe- vlieging van ons". Ik zelf ben Het Zenboeddhisme is een le venswijze die zich helemaal richt op een bepaald punt, een beter leven te krijgen waarin je ten volle de schoonheid van de dingen beseft. Dat proberen wij met onze muziek te berei ken." Ook het derde nummer van KNIJP (maand- boek voor iedereen)' is nog niet wat het wezen wil. Of misschien wil KNIJP niet wezen wat wij misschien zouden willen dat het wezen zou, maar wij weten ook niet helemaal precies wat wij zouden willen dat het zou willen wezen. Kortom, KNIJP is eigenlijk niet zo leuk, terwijl je wel de indruk krijgt dat het leuk wil zijn. Er staat wel een hele stoet dwergen en reuzen achter. De visualisatie van Studio HBM is buitengewoon enorm. Fraaie foto's zijn er ook, de teksten zijn het zwakste onderdeel. Bijdragen onder meer van Duco van Weerlee, Simon Vinkenoog, Wim Noord- hoek en Jojanneke Claassen, die overigens kort geleden haar haar heeft laten groeien, wat minder leuk staat. Een maand geleden kwamen we Wim Noord- hoek (stimulator van Het Jeugdsentiment De Jaren Vijftig) tegen in natuurlijk de wachtka mer van het Centraal Station te Amsterdam. Toen was de eerste KNIJP pas uit. „Ja", zei hij ongeveer, „ze-hebben me eens opgebeld voor een verhaaltje en dat heb ik toen geschreven. Maar verder heb ik er niets mee te maken." Nu is het niet duidelijk, wie de grote man achter KNIJP is. Misschien Nic de Rooy, die behalve bij de bijdragers, ook als organisator staat vermeld. IN DE KNIJP zitten betekent:- in verlegenheid, in benauwdheid zitten. „Het is de knijp" is een soort uitdaging om iets heel geks of gevaarlijks te doen, dat iemand waarschijnlijk toch niet zou durven. Het is de knijp om een propje te schieten naar het schoolbord, als de leraar daarop staat te schrijven. Het is de knijp nog net over te steken als er mét snelle vaart een auto nadert, enz. In die richting moet je het zoeken. In KNIJP staan foto's en artikelen waarvan je ook zegt: het is de knijp dat af te drukken. Een beetje gewaagd, een beetje provocerend. Maar wat heet gewaagd in deze Hitweek, Witheek-tijd? Op de middenpagina's ligt een grote blote Indiaan met een mes in zijn ene en een afgesneden hand van een bleekgezicht in zijn andere klauw. Bijschrift: „Winnetouvriend van de jeugd. Het manhaftige opperhoofd rust uit na een verhit gevecht met de verraderlijke bleekgezichten". Onderwerpen van KNIJP 3: Ons poesie-album, Het geheim van Mount Everest (een strip), teksten van The Mothers of Invention, een ontmoeting met iemand van Black Power, de Blunder Birds (nog een strip), de vreselijke ervaringen van twee argeloze Hollanders in Algerije, een erg gemakkelijke, niet eens leuke en niet originele persiflage over Jezus (wat door velen niet gelezen moet worden, omdat het dan ergernis wekt), een flauw soort Ganzenborden, wat blote foto's en zo meer. De hele toon van KNIJP ruikt naar Jeugdsentiment, maar het blijft ruiken aan; het IS het niet, op een enkele bladzijde na, zoals „Toen onze Wim een jongen was". KNIJP ziet er mooi gemaakt uit, maar véél te mooi en véél te gemaakt. Het is de knijp dat de volgende KNIJP beter la.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 21