Zaterdag 2 6 December 1891.
No, 775,
FEUILLETO N.
Een blik op liet Kerstfeest.
HET TRAKTAATJE.
ADTEBTENTIEN:
Van 110 gewone regels50 cent.
lodere regel raeer5
AdvertektiIn 3 maal geplaatst, worikn /C*eB
2 aaal berekend.
Per dris maanden
Franco per post
Enkele nomnsers
L^s0ii!!a^5!!i
Uitsjeverss GEBB. VAI NOOBTWIJK. arean; BOTE8STBAAT, No. 30.
in de provincie Galilea, daar werd de atge-
houwen tronk uit Davids huis nog gevonden.
Bij de menschenkinderen niet bekend, doch
bij God wel.
De roraeinsche monarch, keizer Augustus,
moest naar Gods raad, eene beschrijving uit-
sehrijven, opdat Jozef en Maria, die uit Davids
geslacht waren, naar Betidehem zouden trek-
ken, om aldaar beschrevente worden, en al-
zoo de belofte zou worden vervuld. De Heere
neigt de harten der vorsten als waterbeken,
tot al waartoe Hij het wil.
Wij mogen soms denken er komt niets
van het heil des Heeren terecht, geen nood
Wij hebben met een getrouw, almachtig en
onveranderlijk God te doen, die alles op Zijn
tijd wel zal maken.
Jozef en Maria kwamen uit Nazareth te
Bethlehem, en vonden slechts een plaats in
de beestenstal. De beloofde Messias, het
ontvangen vrouwenzaad door den Heiligen
Geest, de Koning der eeuwen, zal in de kribbe
geboren worden. Hij moest arm zijn, opdat
Hij de gemeente Gods met goederen zou kun-
nen vervullen. Hij was veracht en de on-
waardigste onder de menschenkinderen. De
wereld heeft zich niet verblijd in het Licht
der wereld, maar een arm volk, dat op's Hee
ren naam hoopte, heeft zich verheugd i
C/instus komst..
De blijde mare werd op last van JJehovab
door den engel aan de herders in Efrat-a's
velden verkondigd. »Heden is u geboren de
Zaligmaker, welke is Christus de Heere, in
de stad Davids." Zij waren bevreesd op de
verschijning van den engel, en dachten onwil-
lekeurig aan den dooddoch, in tegenover-
stelling, het leven werd hun verkondigd.
Heerlijke teleurstellingDe dood te ver-
wachten en het leven te ontvangen. Zoo
doet God nog menigmaal met zondaren te
redden en zalig te maken. De herders heb
ben zich verblijd in Christus komst. Is die
komst Christi in het vleesch ook u dierbaar,
waarde lezerl Strekt Christus verschijning
ook u tot groote blijdschap
Velen zijn verheugd bij het verschijnen
van het heugelijk Kerstfeest, doch, weini-
gen, openbaren die ware en rechte blijd
schap. De blijdschap over het ontvangen van
uitwendige geschenken mag goed zijn, doch
de ware vreugde, over een genadegeschenk
voor het arm zondaarshart is beter. De Ver-
losser is geboren. De leeuw uit Judaas stam
is gekomen, om Satan, de kop te vermor-
zelen, ja, om zijn roof uit te deelen.
Heerlijke komst en verschijningNu is
Me zaligheid mogelijk, wijl de Zaligmaker ver-
s chenen is.
Wij hebben alien in het vleesch gezondigd
- n derven de heerlijkheid Gods. Nu moet
e zonde ook in het vleesch gestrafd wor
sen, en daarom heeft Christus ook in het
deesch geleden en is in het vleesch ge-
storven.
De nederige geboorte des Heeren was reeds
'■'a vernedering van den Christus, opdat Hij
de Zijnen, zou kunnen verhoogen.
Al ras zal Hij de vervolging ondervinden.
Het rijk der duisternis zal alles bewerkstel-
iigen om zijn tegenstander uit den weg te
ruimen.
Herodes, wij weten het, heeft de gruwe-
I ke en vreeselijke kindermoord te Bethle-
h.*m doen plaats grijpen, om den geboren
Koning der Joden te treffen. Doch, het is
ir.et kunnen geschieden. Wie zal 's Heeren
raad kunnen vernietigen, en wie zal Gods
hand kunnen keeren God waarschuwt Jozef
in een droom, en hij vlucht naar Egypte,
vi n waar God Zijn knecht weder heeft ge-
roapen, toen het gevaar was geweken.
Zoo zorgt God nog, geloovigen I als het
iei genaakt. Hij maakt uwe vijanden be-
sc laamd, en zal u beschermen tegen alls
:v.
iA u i w sVeeiis op lieiii, gij vblithu siriart I"
i at uu vrt maar voor Israels God zich
uitstorten, die in uwe benauwdheden mede
benauwd is. Zalig hij, die Jakobs God ter
Lulpe heeft.
Het gerucht van dit kind ging uit door
het gansche land.
De wijzen uit het Oosten kwamen, om
Hem te aaubidden, en met geschenken te
vereeren.
0, dat Jezus naam moge klinken en ge-
hoord worden van Oost- tot Westerstrand
Ja, dat alie knie zich voor Hem moge ne-
derbuigen, en alle tong belijden, dat Hij de
Heere is
Ongeloovigenhet zal vreeselijk zijn, zoo
gij in uw ongeloof zult sterven, en door Hem
straks geoordeeld zult worden 1 Zijn gloed
zal u verteeren, en zijn wraakzwaard zal u
Dr nedervellen. Achmocht gij nog heden
leeren bedenken, wat tot uwen vrede dient.
Israel heeft Christus verworpen, en noch-
lans zal Hij Israel's vertroosting zijn.
Hij is een Licht, tot verlichting der Hei-
denen.
Wij wandelden in de duisternis, en volg-
ilen onze begeerten na, doch, dat Licht, o
geloovige gemeente Gods 1 ontdekte u aan
uwe duistere werken, en verlichtte uwe
oogen, opdat gij de groote werken uws Gods
mocht aanschouwen.
Hij is het leven, geopenbaard van den
Vader. Wij lagen van natuur in den gees-
telijken dood, en konden onmogelijk uit den
dood opstaanmaar de Zone Gods en der
menschen, die het Leven zelve is, heeft zijne
schapen uit den dood in het leven geroe-
pen, door Zijnen Geest.
Hij was in het vleesch gekomen, om zulks
mogelijk te maken.
Hii, die het leven is, heeft de dood ver-
slondeu tot overwinning.
Nu, hij gekomen is in het vleesch, worden
de gedachten uit veler harten openbaar.
Wij vernemen zulks in Zijne omwandebng
op aarde, en in de dagen der apostelen.
Maar, worden de gedachten uit veler har
ten, omtrent de Christus nog niet openbaar?
Is Hij tegenwoordig ook geen teeken dat
wedersproken wordt Ach hoe wordt de
Christus verkeerd beoordeeldHoe sleept het
bange ongeloof, Jezus naam door het slijk
Welke vijandschap openbaart zich, betref-
fende, de geboren Koning Israels
Wij moeten ons zelven onderzoeken, hoe-
danig wij tegenover Christus staan. Zijn
onze verlorm staat bewust de
atlli un.e 11 i!
nuodzakelij&x? rg en Midilelaar w j
Ilem door het geloof omhelsd, als onze V er-
losser en Zaligmaker, dan kunnen wij Kerst
feest in waarheid vieren. Doch, is Christus
u nog niet noodzakelijk en dierbaar gewor-
den en zijt gij nog niet met uwe zonden en
ongerechtigheden in waarheid bekend wat
zal dan voor u het kerstfeest zijn Gij moogt
u dan in de uitwendige gaven, even als de
kinderen, u vermaken, uwe ziel is evenwel
niet verlost. 0, onboetvaardige zondaar en
zondaresI Leert u nog heden voor den Zoon
buigen, opdat Hij straks zijn toorn niet over
u uitgiete! Heden, zoo gij Zijne stem hoort
verhardt u nietmaar laat u leiden.
Mocht dit Kerstfeest voor unog, bet gees-
telijk geboortefeest worden. Dat Christus
zich in uw hart openbare, en Hij in u ieve I
Invoer van Nederlandsch vee in Engeland.
Nu, te rekenen van 1 December 1891, de
additioneele quarantaine, waaraan Neder
landsch vee bij invoer in Engeland seilert den
laatsten tijd onderworpen is geweest, werd
ingetrokken en teruggebracht op het wette-
lijk minimum van 12 uren, achten de minis
ters Tak van Poortvliet en Lely het nuttig,
te doen uitkomen dat dit, zoo niet geheel,
Onbegrijpelijk wonder der ontfermingen,
liefde en genade Gods God geopenbaard in
het vleesch, om arnie, verloren en doem-
schuldige zondaren te verlossen en te zali-
gen. De wetenschap dezer wereld kan zulks
niet omvattenhet ongeloof verwerpt het
gansche verlossingswerk en voert tot mate-
rialisme. Het geloof, een vast,en grond der
dingen, die men hoopt en een bewijs der
zaken, welke men niet ziet, zinkt in eeu-
wige verwondering over het groote werk der
verlossing door Jehovah teweeg gebracht, weg.
God had geen lust in den dood des god-
deloozen, maar wel in het leven. Niets was
evenwel in staat, den diepgevallen zondaar te
kunnen redden, dan alleen God. Hij heett
zijne genadige verlossing geopenbaard, op
eene ongedachte en ongekende wijze.
Het goud en het zilver dezer wereld kon
tot geen losprijs voor den geestelijk doodge-
vallen zondaar dienen. Met niets minder,
dan bloedstorting des geslachten Lams kon
de verzoening en voldoening plaats grijpen.
Die heerlijke verlossing openbaart God
reeds in de belofte, in het Paradijs. Dadr
zegt God dat het zaad der vrouw, het slan-
ger.zaad zal vertreden. Het vrouwenzaad zou
oe slangenfcop vcniiuizeieii, en an slang zou
den Christus de verzenen slecnts vermorzelen.
Jehovah gaat door in het Oude Verbond,
door beloften en ceremonien op den Redder
en Behouder te wijzen, die straks in de
volheid des tijds in het vleesch zal geboren
worden.
Die volheid des tijds was aangebroken.
De beloofde Messias moest voortkomen uit
het huis van David. Die afgehouwen tronk
zou een scheutje voortbrengen. Nergens
zag men iets van Davids huis. Niemand
dacht er zelfs over, iemand uit Davids huis te
zien voortkomen, die een heerscher in Israel
zijn zou. Slechts een Simeon was het ge
openbaard. Een enkel een, hoopte op de ver-
vulling van 's Heeren belofte.
God zou het licht in de duisternis doen
schijnen, doch de duisternis heeft het niet be-
grepen. De Heere doet eene afgesnedene
zaak op aarde. Als alle hoop schijnt opge-
geven, dan komt God met Zijne onverwachte
redding.
Alles moet medewerken ter vervulling van
's Heeren belofte. De Christus moest gebo
ren worden binnen de muren van Bethle
hem, en daar werd niets meer gevonden van
Davids huis. Te Nazareth, de verachte plaats
2) Een merkwaardig verhaal.
Maar de meesten van die menschen
behoorden tot de zoogenaamde smalle
gemeente, och, heel heel kleine
boertjes, arbeiders, rietdekkers, klompen-
makers en dergelijke, zoo heel klein bij
den weg, menschen, die tot de kate-
gorie behoorden van welke de Heere
Jezus gezegd heeft, dat hun het Evan-
gelie wordt verkondigd. Deze konden
het, wat hunne geestelijke behoeften be-
treft, met de prediking in de dorpskerk
niet vinden, en hoewel de stad een uur
gaans van hunne woonplaats vcrwijderd
was, getroostten zij zich dien weg gaarne
om slechts de loutere verkondiging van
het Woord Gods te hooren.
Ook Dientje begaf ztch dikwijls Zon-
dagsmorgens naar de kerk in de stad,
en hoe zeer haar vader er tegen geijverd
had, toch kon hij het niet verhinderen,
dat zich onder het gezel-chap, dat zich
derwaarts begaf, ook Leendert bevond.
Leendert was timmerman van beroep,
een fltnke jongeman, die zijnen schooltijd
niet doelloos had doorgebracht, uitnemend
zijn vak verstond, en zeker wel vooruit
zou komen in de wereld, wanneer hij
over een weinig bedrijtkapitaal zou kun
nen beschikken. Maar Leenderts ouders
waren arme arbeiders, die hij zelf van
zijn gering weekloon moest onderhouden.
Nu moge het waar zijn, dat Salomo
de spreuk »Rijken en armcn ontmoeten
elkander" met een andere bcdoeling ge
schreven heeft dan ik nu bezig, maar
niettemin blijft het waar, dat de schai-
rijke erfdochter van boer Hendriksen, en
Leendert, de arme timmermansgezel, die
niets ter wereld bezat dan eenpaarijve-
rige handen, flinke oogen, een helder
verstand en een vroom hart, niet
slechts elkander ontmoetten, maar ook,
dat er door die ontmoeting een kennis-
making was ontstaan, die tot gevolg
had, dat beiden elkander hartelijk lief -
hadden. Boer Hendriksen had dit spoe-
dig bemerkt, en daar Dientje hem niet
den zin wilde doen, om Hannes, of Frits
Kantekoek, of Gerrit van den Heuvel te
trouwen wilde hij ten minste beletten,
dat zij Leendert zoo min mogelijk sprak.
Hoe groot ook zijn afkeer was van de
prediking van den rechtzinnigenpredikant
in de stad, toch liet hij nu en dan aan-
spanner, en reed mee kerkwaarts, waar-
door hij in elk geval verhinderde, dat
Dientje met Leendert onderweg kon
spreken. Maar de liefde is vindingrijk.
Dientje was bij den domine aangenomen
en nu sprak het immers van zelf, dat
zij hem na kerktijd wel eens ging be-
zoeken, iets waartoe haar vader niet
besluiten kon, daar hij zich reeds genoeg
in de kerk geergerd had en den domine
niet luchten of zien kon. Hij begaf zich
dus na kerktijd naar het koffiehuis, en
onderwijl hij een partij biljart speelde,
wisten de beiden gelieven elkander toch
te zien en te spreken, al was het ook
nog zoo vluchtig.
En nu zult gij wel met de beide re-
denen bekend zijn, waarom Dientje alle
aanzoeken afwees. Zij wilde met geen
ongeloovig christen in een verbond des
huwelijks treden en had haar hart aan
Leendert gegeven.
Dientje gelijk wij hierboven gezien
hebben zit bij het venster en naait.
Het is.een zomersche dag nog vroeg in
den morgen. Het zonnetje schijnt zoo
heerlijk over het veld, en de bloemen,
die onder het venster staan, hebben haar
schoonste kleed aangetrokken, als wilden