JS§ 1. 1897. Eersfca Jaargang. A an den Lexer. Arbei <1. Dit blad verschijnt Zaterdays. Prijs per kwartaalf 0.66. Afzonderlijke nommers - - 0.05. Bedacteur: Dr. J. A.N LEEUWEN. Uitgi er Gr. ODE. SCHIEDAM. Prijs der Advertentien per gewonen regel 18 cts. Stukken voor de Redactie aan den Redacteur, Advertent^ - Abonnem nten aan den Uitgever, beiden te Schiedam. Dit blad wil zijn een blad voor de jongeren, die in zich voelen bet groote geloof in een nieuwe door lien te vormen toekomst. Wanneer (if ouderen, die nu nog staat en maatscbappij regeeren, zijn liecngegaan, dan komt aan ons, jongeren, de taak, ben te vervangen. De geleidelijkheic waarmede dat in andere perioden der gescbiedenis ging, is nu niet mogelij' omdat er een reuzengroote tegenstelling is tusscben bun denken en hi onze, tusschen hun begeeren en het onze, zoo groot een tegenstellin dat een oppervlakkig waarnemer zou twijfelen aan de mogelijkbeid van een dergelijke ideeenontwikkeling. Daarom, omdat zoo een geleidelijkheui niet mogelijk is, moeten wij zorgen, klaar te wezen om op te treden, zoodra de omstandigheden dat van ons eischen. Maar daarvoor moeten wij elkandi kennen en tezamen onze plannen en onze denkbeelden vormen door veel tezamen-denkenbiertoe zal, boop ik, dit blad op den duur veel kunnen bijdragen. Aan een verbetering of hervorming van staat en maatscbappij. zooa1- de uit liberalismo of clericalisme voorifrekomoii partijen mogelijk aohte^ van een buis, waarvan de fundamenten zijn gesebeord, gezakt en verteei Dat stelt ons buiten alle bestaande partijen. Aan een regeling der internationale verhoudingen, door leger, vloot en forten tot ruggesteun voor de mogendheden te maken, gelooven wij ook niet, evenmin als een bouwmeester gelooft aan de redding van een ineenvallenden toren door de stutting van een houten stellage. Wij gelooven dit niet, omdat wij duidelijk gezien en gevoeld hebben de krachteloosheid en onwaarachtigheid van al zulke pogingen, en omdat wij, gevormd door de omstandigheden van onzen tijd en dus duidelijk in ons voelend het leven van nu, er ten voile de behoeften van kennen, en de heilige begeerte in ons voelen, door veel denken en veel arbeid de in ons levende profetie eener heerlijke toekomst te helpen werkelijkbeid maken. Hit dit al volgt dus, dat wij geen oppositie willen met alles wat daarmede samengaat, en dat ons verlangen niet uitgaat naar een spoedige verovering van gezag en maclit. Met andere woordenniet in verzet of negatie zoeken wij onze kracht. Een zeer positief begeeren bezitten wij, en ons doel is, dat begeeren tot een groote ware kracht op te werken. En wij willen dat doen met al den ernst en waarheid en onverbiddelijkheid, die door veel denkensstrijd ons zijn gebracbt. Zeer velen, die dit lezen, zullen er om lachen of meesmuilen, want zuiver-begrijpen en zuiver-voelen zijn zeldzaam in onzen tijd, bijna nog zeldzamer dan bet eerbiedhebbcn voor anderer meening. Hun zou ik alleenlijk willen vragen, of bet dan in ben nooit geschreid en nooit gestormd beeft, als zij al bet leelijke en al bet ellendige opmerken, dat overal om ben been bestaat en ook in veel tradities voortleeft? Voor ben is dit blad ook niet bestemd. Want van wie niet leven en niet voelen als wij vragen wij alleen wat begrijpen en wat sympatbie. En wie ons dat niet geven kan, houden wij liefst zeer ver van ons immers wij willen alleen tezamen arbeiden en denken, om sterk en kracbtig te worden tegen den tijd van ons optreden als leiders van staat en maatscbappij over een korten tijd of in een volgond geslacht, en daarbij is een nietbegrijpende en nietmeevoelende persoonlijkbeid ons in den weg. in de allereerste plaats wil dit blad een vereeniging zoeken van wat zou willen noemen de jongeren, daarbij niet denkende aan leeftijd maar i gedachte. Er is, wie weet bet niet? een groote onvoldaanheid onder de menscben gekomen, onvoldaanheid in iedere richting. En velen, die nog tbouden aan toch-krackteloos-gevoelde stelsels en stellingen, zouden 6 irmede gaarne breken, indien zij „iets" badden in de plaats van k< oude. Hoe vaak leidt een waarlijk ernstig waar-gevoeld gesprek niet to de eindvraag: „maar wat dan? ik zou zoo'n bopelooze leegte voele ik moest opgeven wat ik*nu nog geloof en meen; neen, ik kan dat niet opgeven;' alsof van 5foo een persoon eenige kracht kan uitgaan! alsof er eenige waarde lag in zulk een zwaklieidsbekentenisEn hoe dikwijls blijkt bij een serieus redeneeren over staatkundige en maatschappc - e kwesties, dat men den moed niet beeft een oordeel uittespreken, dat 1 i strijd is met de in eigen omgeving heersckende meeningen! alsof o it rust brengt voor zijn eigen denken! Zoo lieerscht er overal oldaanheid, zicb uitende in overspanning of cynisme. beide leelijk door bun gemis aan kracht en bun on waarheid, een logisch gevolg van bet mteenvallen van staat, maatscbappij en kerk. En er is geen enk.d steRol. let onvpldocndi ^avniyiene kan vervaijcen. nu, dat stelsel opbouwen, dat willen wij. Daartoe moeten wij van voren at aan beginnen, met de ineest fundamenteele begrippen, ons losgemaakt hebbende van alle traditioneele denkbeelden en frazes, onversclirokken en onverbiddelijk. Maar dat kan alleen, indien wij ons zooveel mogelijk vereenigen. En daarvoor roep ik de bulp en medewerking in van alien, die ditzelfde willen. In welken vorm ook, zij zullen welkom zijn. AVrant droefheid is bet de onmacht te zien, waarin een groot deel der menscben neerligt. En genot is bet, ben op te beffen en bun kraclit bun terug te geven. Genot, maar ook plicht. Red. i. De omstandigheden vormen de denkbeelden der menschen en liunne gewoonten. Dat geldt in bet leven van ieder individu, en niet minder in dat der maatscbappij. Voor de verklaring der gangbare ideeen en opvat- tingen moet dus worden teruggegaan tot de omstandigheden. Velen zijn er, helaas! die deze waarheid niet durven aanvaarden, of, zoo ze or de juisthcid al van er kennen, tocli niet de voile kracht ervan laten inwerken op bun meeningen. Toch is bet bovenstaande volkomen waar, alleenlijk uit de waarneining der werkelijkheid afgeleid. Immersde ouders beslissen over de wijze en richting van opvoeding bunner kinderen, die dientengevolge in godsdienstige en andere „overtuiging" met bun ouders overeenkomen, zoolang er geene omstandigheden zijn, die hen een anderen kant heen dwingen. Verder bepaleir voornamelijk financieele omstandigheden de keuze van een al of niet langdurige en kostbare opleiding voor een carriere. En die carriere zelve wordt weer bepaald door meerdere of mindere begaafdbeid, door meorder of minder gunstige maatschappclijke omstandigheden, en derge lijke. In bet kort zou mo'e' dit aldus kunnen zeggen: omstandigheden van geboorte en omgeving beslissen over eens menscben denkbeelden en h Dezelfde Advertentie viermaal geplaat.st wordt drie- maal berekend. Ab o n n em en t e n op zeer billijke voorwaarden. O

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Onze Tijd | 1897 | | pagina 1