Van heidensfeest naar kersttraditie POST IL JON K£PST 998 Een bijzondere kerstavond J 3* V Test "Hallo, ik heet Maria... Ik wist dat jullie zouden komen. Kom binnen!" Leven Middernacht Er zijn twee mensen in de kerk die hun uiterste best doen om mee te zingen, maar het lukt niet echt. Dan wellen er weer tranen op in bun ogen, dan weer moeten ze lacben, en dan prober en ze weer te zingen. Het jaar van Cbristus' geboorte staat niet vast. Verscbillende bron- nen reppen van een geboortejaar dat ergens tussen 7 en 4 voor Cbristus moet hebben gelegen. Verder is de geboortedatum wille- keurig. Oude kerkvaders kwamen met verscbillende data op de prop- pen, maar pas rond het jaar 354 begon men in christelijke kringen de berdenking van Cbristus' geboorte op 25 december te plaat- sen, niet toevallig de datum die eeuwenlang was gevierd als de geboortedag van de god Mithras. Deze Mithras was.het middelpunt van een godsdienst die het tegen het Christendom had moeten afleg- gen. Zonder van Mithras te hebben gehoord vierden de Germaanse volkeren eind december het terug- keren van de zon. Bij het aflopen van de kortste dag en het lengen van de dagen stortten de Germanen zich dertien dagen lang, van wat nu de kerstnacht is tot aan Driekoningen, op de mid- winterfeesten, ook wel Joel- of yulfeesten genoemd. (In de Scandinavische talen is jul trou- wens nog steeds het woord voor Kerstmis.) De oorsprong van het woord yul zou volgens sommigen samenhan- gen met joelen uit vrolijkheid, maar aannemelijker is de verkla- ring dat men yul gebruikte in de betekenis van wiel. De zon -tijdens het yulfeest werd de zon immers aanbeden- werd in die tijd vaak voorgesteld als een brandend rad. De Germanen lieten zich deze feesten overigens niet afnemen. De opkomende christelijke kerk had toch al de grootste moeite met uit- bannen van dergelijke heidense feestgebruiken en ze besloot dan maar om het zo te laten. Zo werd het kerstfeest, dat op de bestaande, heidense, gebruiken was geent, een feest van het licht, maar dan van de geboorte van het Licht der wereld, Jezus Cbristus. Vooral de invloed van paus Gregorius de Grote was doorslag- gevend voor het vaststellen van het kerstfeest op 25 december, de datum van het yulfeest. Van liever- lede gaf de kerkvorst de opdracht het heidense feest met een christe- lijk sausje te overgieten om het zo aanvaardbaar te maken voor de, nog maar net tot het Christendom bekeerde, Germanen. Erg uitbundig was het nog niet, de christelijke kerk had een ingetogen karakter en kende in de vroege Middeleeuwen nog niet zoveel feesten. Het kerstfeest duurde in het begin vier dagen, later terugge- bracht naar een dag. De dag daar- na werd dan gewijd aan Stephanus, de eerste christenmar- telaar. Inmiddels is de kerstviering vrij ver is afgedwaald van wat de eer ste christengemeenschappen ervan wilden maken. Het huidige kerst feest is als een soort heidense boom die in christelijke aarde is gegroeid. Niet eens zo vreemd, want de aanvaarding van het Christendom door heidenen in de vroege Middeleeuwen ging een stuk soepeler als bepaalde voorchristelijke tradities in ere werden gehouden. Maar dan wel gekoppeld aan christelijke gedenk- dagen. Kerstavond negen uur 's avonds. Een jong echtpaar zit in een restaurant midden in de stad met voor zich op tafel een uiterst smakelijk uitziende dis. Hun gezichten staan echter niet zo vrolijk; ze zitten met hun gedachten heel ergens anders. De jonge vrouw is nu elf weken zwanger en vier dagen terug was ze naar de vrouwenarts geweest die een controie-echo had gemaakt. Bij het onderzoek had hij geen kloppend kinderhartje kunnen ont- dekken, hoewel dat na zoveel weken toch het geval had moeten zijn. Sterker nog: het hartje zou al tussen de zevende en achtste week moeten gaan kloppen. "Het leeft niet", was zijn conclusie geweest. "Het is een miskraam". Het kwam hard over toen hij voorstelde om, als het niet spontaan zou komen, de foetus na de kerstdagen weg te laten halen. De vrouw had half huilend gezegd: "Zou het hartje eventueel nog later kunnen klop pen?" Hij gaf haar weinig kans. "Het leek toch alsof alles normaai was, die afgelopen weken", zei Henk. "Op het begin dan na", ant- woordde zijn vrouw Marijke. "In de vierde week was er een heel klei- ne bloeding." Ze haalde uit haar jaszak een klei- nood; de zwangerschapstest. Het kleine, lichtrode plusje was nog steeds zichtbaar. Ze gaf het aan haar man. "We zullen nooit weten hoe hij eruitziet", zegt ze zachtjes voor zich uit. De man houdt het testje in z'n handen; beweegt het heen en weer en draait het om. Op de achterkant van de zwanger schapstest staat een datum. Even staart hij het aan, dan fronst hij zijn wenkbrauwen. "Schat, die datum. Is die datum juist?" "ja, het was die avond dat we samen naar je oma gingen, een paar weken geleden. We hebben het haar toen nog laten zien. Henk fronst zijn wenkbrauwen; hij lijkt iets uit te rekenen. "Dat bete- kent", zegt hij na een tijdje, "dat je de test in de negende week hebt gedaan". "En dan?", vraagt zij. Henk haalde even adem. "Stel dat die bloeding in de vierde week een menstruatiebloeding was, en dat je pas daarna zwanger werd, dan..." Ze kijken elkaar aan en Henk sta- melt: "...dan zou het betekenen dat je geen elf weken zwanger bent, maar zeven weken! En dan is het logisch dat het hartje een paar dagen geleden niet klopte..." Vlug staan ze op en laten de feeste- lijk gedekte tafel staan, betalen en gaan er vandoor. Waarnaartoe? Naar het ziekenhuis natuurlijk! Het is nu tien uur. In de hal van het ziekenhuis staat een grote Kerstboom met veel lichtjes. Maar er is niemand, behalve de portier om ervan te genieten. Plotseling komen twee jonge mensen de hal binnen, ze haasten zich naar de portier. Het was een verward ver- haal dat hij hoort. "We denken dat het kind nog leeft, en als we niets doen, wordt het misschien na de Kerstdagen weggehaaldprobe- ren ze duidelijk te maken aan de portier. "Misschien ben ik maar zeven weken zwanger in plaats van elf...", zegt de vrouw. De portier snapt niet veel van het verhaal, maar begrijpt wel dat het iets is voor de gynaecoloog. "Ga maar alvast naar de tweede etage, dan komt er zo meteen iemand", zegt hij, nadat hij kort telefonisch contact had gehad. Op de tweede etage is het ook erg stii. Hier en daar hangt een kerst- versiering langs de muur. Henk en Marijke Topen naar een deur waar- op staat: 'naar de verloskamers' en kloppen tweemaal aan. Dan gaat de deur open. Een vrouw in het wit gekleed, lang blond haar en een heel vriendelijk gezicht zegt: "Hallo, ik heet Maria... Ik wist dat jullie zouden komen. Kom bin nen!" De man en vrouw weten niets meer te zeggen, maar volgen de zuster naar binnen. In een klei ne kamer wordt een echo-apparaat aangesloten. Niemand zegt wat. Een vreemde, volledige stilte heer- ste in de kamer. Terwijl de micro- foon over de buik van de vrouw glijdt, verschijnen en verdwijnen allerlei structuren op het scherm. Dan plotseling zien ze iets kloppen. "Dat is je eigen hartslag", zegt de zuster. Daarna gaat het aftasten verder en verder. En dan opeens... het is maar heel klein, maar ze zien iets heel snel kloppends op het scherm. Marijke begint spontaan te huilen, en ook Henk snikt. Het leeft! Het leeft, gaat het door hen heen. Het leeft, het leeft! Zware, grove lage bastonen doen de kerkbanken in de grote kerk triilen. Massaal klinkt het lied 'Stille nacht*. Er zijn twee mensen in de kerk die hun uiterste best doen om mee te zingen, maar het lukt niet echt. Dan wellen er weer tranen op in hun ogen, dan weer moeten ze lachen, en dan proberen ze weer te zingen. Het zijn Henk en Marijke. Het is dan wel Kerstnacht, maar het is ook een beetje hun nacht. Bijna zagen ze het leven niet meer zitten, bijna was het voor hen helemaal duister. Maar nog net ging er voor hen een deur open. Pieter Vlasvetd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Postiljon | 1998 | | pagina 11