Een Somalische prinses op een grote boerderij Aaibare beelden en tekeningen in Stedelijk Museum Begroting voor Molen De Walvisch is nu rond Dotcter Steek er nog eentje op Prinses Eigen ervaring Haas Wieken 3 FEBRUARI 1999 DE POSTILJON EDITIE 12 PAGINA 5 m :w jjji m m m m mm m f I f v f f v% m I i II Het is even wennen; we hebben een pasgeborene in huis. Overdag gaat bet nu wel met de voedselvoorzie- ning, maar 's nachts blijft het moei- zaam. Als rond half twee Basje onrustig wordt, met de tong klakt en woelt in zijn wiegje, dan betekent dat: tijd voor de volgende voeding. Zelf doe ik dan een oog open en zie hoe mijn vrouw het bed uitkomt en op de gang een flesje klaarmaakt. Vervolgens komt ze terug om de honger van Basje te stillen. Als ik op deze wijze geconstateerd heb dat alles goed gaatpermitteer ik mezelf om het oog weer te sluiten. Het lijkt alsof het nooit anders is geweest en toch weet ik dat ons kind over een paar maandjes's nachts zal doorsla- pen. Zo is het met heel veel dingen in het leven. Sommige zaken bestaan al zo lang dat je denkt dat ze nooit zullen veranderen. Een aantal jaren geleden, net even na de praktijkovername van mijn voorganger, had ik een patient die het een en ander aan zijn longen mankeerde. Hij woonde in een huis in het centrum dat ingeklemd stond tussen winkels. Wanneer het weer het toeliet werd een van de twee ramen van de huiskamer op de begane grond omhoog geschoven. Jacques van der Vaart, voor z'n ken- nissen 'ome' Sjaak, nam dan plaats in zijn leunstoel achter het geopende raam en zwaaide vriendelijk naar iedereen die voorbij kwam. Veel meer dan dat kon hij ook met meer. Zevenendertig jaar had hij gewerkt in een garage, waar hij de nodige uitlaatgassen had ingeademd. Daarbij kwam ook nog zijn dage- lijkse pakkie shag. Twee jaar na z'n jubileumviering, had hij moeten stoppen met werken. Geen vervroegd pensioen, maar afgekeurd. Hij was totaal op, Zelfs een wandeling was hem teveel. Wat hem restte was deze stoel met uit- zicht op de straat. Bovenstaand verhaal kent iedereen wel, zij het misschien in een andere versie. We weten het allemaal: roken is ongezond, hoewel dat voor de een meer geldt dan voor de ander. Volgens de wetenschappers begint de ellende pas goed als je na je 35ste jaar door blijft roken. Vanaf dat moment wordt de hoeveelheid lucht die in de longen zit minder, maar bij rokers gebeurt dat gemiddeld drie tot vier keer zo snel als bij niet- rokers. Dat tekort aan lucht gaat vooral tellen als je op latere leeftijd komt. Voor veel mensen is hun werk het belangrijkste; genieten gaan ze pas na hun pensioen. Maar wat heb je daaraan als je geen puf meer hebt? Zo zijn er mensen die sparen voor hun oude dag; is die periode aange- broken, dan kan het geld besteed worden aan een rolstoel met gouden banden... Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo is er in onze praktijk zelfs een dame van tachtig jaar die sigaren rookt, om maar iets te noemen. Maar de overgrote meerderheid van rokers bemerkt dat ze op latere leef tijd tekort aan lucht hebben; te laat, want er valt dan niets meer aan te doen. Overigens, jonge gebruikers hebben soms een raar kuchje, dan ze dan heel trots een rokershoestje noe men. Als ik zo iemand hoor hoesten, moet ik mij altijd mhouden om niet te roepen: 'Steek er nog eentje op Mensen die dit verhaal lezen zullen overigens tevergeefs naar 'ome' Sjaak op zoeken: hij is er niet meer. Op zekere dag bleef het raam geslo- ten. En toen in de krant stond dat hij op 61-jarige was heengegaan zei menigeen: "Gunst, was't-ie nog zo jong? Hij zag er zo oud uit". Pieter Vlasveld huisarts SCHIEDAM - Ongeveer 75 gei'nteresseerden verschijnen vrijdag 29 januari op de schrij- versavond in de bibliotheek Schiedam-Noord. Te gast is Yasmine Alias. Deze keer is er geen interviewer aanwezig. Yasmine Alias reciteert gedeelten uit haar debuutroman, 'Idil, een meisje' (1998) en ze vertelt haar nieuwste (korte) verhaal. Het is opvallend dat ze de verhalen niet voorleest, maar alle tekstgedeel- ten geheel uit haar hoofd kent. Het publiek is hiervan onder de indruk, maar vooral ook van de amusante manier waarop Alias vertelt. Tussen het vertellen door biedt Alias het publiek de gelegenheid vragen te stellen. Uit de meeste vragen blijkt dat Yasmine Alias niet alleen inte- ressant is door de boeken die ze schrijft, maar vooral ook omdat ze een immigrante uit Somalie is. Ook bij de schrijver Moses Isegawa uit Uganda viel op dat heel veel vragen geen betrekking hadden op zijn boek. Bij beide auteurs was het publiek grotendeels geinteresseerd in de reden van hun vertrek, de nor- men en waarden in hun thuisland, de erbarmelijke omstandigheden daar en hun gedachten over Nederland. Wist u bijvoorbeeld dat veel Somaliers denken dat Nederland een hele grote boerderij is die gerund en beheerd wordt door een grote boe- renfamilie? De verhalen van Yasmine Alias zijn opmerkelijk, daar ze eigenlijk niet aansluiten bij de verwachtingen van de luisteraar. Het publiek gaat er in zijn vraagstelling vanuit dat Yasmine uit een armlastig, onder- ontwikkeld milieu komt. Deze beeldvorming zal ontstaan zijn onder invloed van televisiebeelden. De verhalen van de schrijfster wijzen echter meer in de richting van het leven van een Somalische prinses. Haar vader was een man die veel aanzien had door zijn hoge militaire rang en als dochter heb je automa- tisch ook prestige. Het gevolg van haar vaders welslagen is dat de familie Alias zeer vermogend is en dus voldoende mogelijkheid heeft tot geestelijke ontwikkeling. Terwijl de schrijfster deze verhalen vertelt, luistert het publiek zeer aan- dachtig. Ze vertelt veel over Somalie, haar oma en haar vader. Toch geeft ze aan dat ze eigenlijk weinig weet van haar moederland, omdat ze al op jonge leeftijd is ver- trokken. Voordat ze haar korte verhaal gaat vertellen, vermeldt ze dat dit, in tegenstelling tot de belevenissen van 'Idil' (romanpersonage), wel haar eigen ervaring is. Het verhaal gaat over een uiterst intieme relatie tus sen vader en dochter. Later op de avond bekent Alias dat ze eigenlijk niet zo veel meer over haar vader weet, maar dat ze zich graag vast- houdt aan dit idyllisch verhaal. Deze voorvallen, maar ook anderen, geven voldoende aanleiding alle ver- tellingen van Alias niet al te letterlijk op te vatten. Het is niet verbazend dat deze vrouw schrijfster is gewor- den, want ze houdt er van vermake- lijke verhalen te vertellen. Het waarheidsgehalte doet er eigen lijk ook niet toe. De luisteraar begrijpt dat de verhalen subjectief zijn. Alias romantiseert sommige belevenissen, soms vervormt ze de werkelijkheid een beetje. Daarnaast komen de bezoekers toch voorna- melijk omdat Yasmine Alias verha len vertelt. De volgende lezing die boekhandel Mercurius en biblio theek Schiedam-Noord organiseren is op vrijdag 26 februari, aanvang 20.15 uur. Deze keer zal Maria Stahlie de gastauteur zijn. Ingrid van Faassen SCHIEDAM - In de reeks Unisono van het Stedelijk Museum Schiedam is een presen- tatie te zien van het werk van beeldend kunstenaar Sylvie Zijlmans. Van 6 februari tot en met 21 maart zijn er beelden en tekeningen te bezichtigen in de kelder en de aula van het muse um. De 'aaibaarheid' van haar werk en het vrolijke kleurge- bruik spreken sterk tot de ver- beelding. Sylvie Zijlmans maakt beelden er) tekeningen, maar ook installaties waarbij zij uitgaat van de gegeven ruimte. Het werk karakteriseert zich door een sterke figuratie en de aan- wezigheid van teksten of woorden. De toeschouwer wordt uitgedaagd het werk te lezen en te begrijpen, maar tegelijkertijd blijken de wer ken op verschillende manieren uit te leggen. Bij het maken van haar beelden gaat de voorkeur van de kunstenaar uit naar materiaien die gesmolten en gegoten kunnen worden zoals rub ber, paraffine, beton en aluminium. Een van haar beelden, recentelijk door het museum aangekocht, is het beeld 'Antwoord op een hele moei- lijke vraag'. Het werk is een staande figuur van aluminium dat met rech- terhand de wijs- en middelvinger opsteekt (een universeel gebaar voor vrede maar ook voor haas). Naast de mensfiguur staat een haas. Deze haas is 'ingewikkeld' in een tweedi- mensionale rood/oranje rubberen haas die gedeeltelijk ook door de mensfiguur wordt vastgehouden. Naast de beelden die vooral in de kelder zijn geplaatst staat in de monumentale aula een met behulp van diaprojectoren gemaakte instal- latie van Sylvie Zijlmans. Voor de opening van de tentoonstel- ling, op vrijdag 5 februari om 20.00 uur, heeft Zijlmans een partituur gecomponeerd voor het 18e eeuwse orgel dat zich in de aula bevindt. Deze muziek zal ook tijdens de expositie af en toe ten gehore wor den gebracht. Als alles meezit zullen de wieken van de molen De Walvisch eind mei weer draaien. (Foto: Van Det fotoproducties) Antwoord op een hele moeilijke vraag', kunstwerk van Sylvie Zijlmans. Haar expositie is van 6 februari tot en met 21 maart te bezichtigen in het Stedelijk Museum Schiedam. (Foto: Hewald Jongenelis) SCHIEDAM - Vorige week kon- den we in de Postiljon zien dat men reeds aan de kap van de te restaureren molen De Walvisch is begonnen. De kap ligt nu klaar om te hijsen. Inmiddels is bekend geworden dat de restau- ratiebegroting voor De Walvisch rond is. Dankzij een forse subsi- die van het Prins Bernardfonds (f 50.000,-) en enkele nog af te ronden toezeggingen, is het financiele plaatje van de op 14 februari 1996 uitgebrande molen compleet. De hoogte van de subsidie van het Prins Bernardfonds, dat projecten ondersteunt op het gebied van natuur en cultuur, was een welkome verrassing voor de Schiedamse molenstichting. Met het totale her- stel van De Walvisch is ruim 2 mil- joen gulden gemoeid. Na het puinruimen na de brand en de inspectie bleek de romp gelukkig .grotendeels behouden te kunnen blijven, zodat de molen er aan de buitenkant vertrouwd blijft uitzien. Vanaf de eerste verdieping is echter aan de binnenkant alles vernieuwd. Intussen zjn de molenmakers alweer druk bezig geweest aan de Westvest. De kap ligt daar nu klaar om te hij sen. Een dezer dagen zal de aanwe- zigheid van een immense kraan ongetwijfeld weer vele Schiedammers trekken. De kap (met een doorsnede van ruim acht meter) zal dan - vooraf gegaan door de koningsspil - naar zijn dertig meter hoge bestemming verhuizen. Na zijn definitieve bedekking te heb ben gekregen, zal de molen worden voorzien van het staartwerk en kun nen na het aanbrengen van de wie- kenas, de roeden (wieken) worden gestoken. Als alles meezit zal de molen eind mei weer kunnen draai en en dat feit zal niet onopgemerkt blijven in Schiedam. Plannen voor een bijzondere ceremonie en een feestelijk programma voor alle Schiedammers zijn in de maak bij actiecomite en molenstichting. Schiedammers hebben aan het mogelijk maken van deze restauratie volop meegewerkt. Ongekend was het aantal initiatieven om de restau- ratiepot te spekken. De brand in de molen zette vele mensen aan tot allerlei initiatieven. Samen met schenkingen van bedrijven brachten deze acties ruim vier ton op. Het benefietgala met veiling bracht ver volgens circa f 50.000,- op. Tot slot hebben. de molenmuntactie en een (nog lopende) spaaractie bij de Schiedamse slijters ook hun bijdrage geleverd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Postiljon | 1999 | | pagina 5