Vlaardingse meester-metselaar herleeft
Eerste paal voor
historische torentje
Activiteiten
voor ouderen
Open atelier Scbiedamse kunstenaar in Fransenstraat
Paranormale/alternatieve
manifestatie
Inloopconcert Grote
Kerk
Avondmuziek in
Dorpskerk Kethel
Schiedammer in
Vlaardingen
Toekomstgrap
Camping
A M A A DT 1QQQ
np pncTii inw phitip 1?
PAniMA. 1 1
24 MAART 1999
DE POSTILJON EDITIE 12
PAGINA 9
SCHIEDAM - Stichting Welzijn
Schiedam en Stichting Bunga
Mayang houden zondag 28 maart
een paranormale/alternatieve
manifestatie in wijkcentrum
Wibautplein. De opbrengst van
deze dag komt ten goede aan
wees- en zwerfkinderen in
Indonesie en kinderspeeltuin In't
Park in Schiedam Nieuwland. Op
de manifestatie kan men aantref-
fen Aura-fotografie, Reiki,
Magnetiseren, Tarot, Psycho-
metrie, Edelstenen en Mineralen,
helderzienden en New Age. Ook is
er de Healing muziek van Joop
Hogendoorn te beluisteren. Entree
f 5,- per persoon en voor kinderen
tot en met 10 jaar f 1,50. Meer
informatie: (010) 4708505.
SCHIEDAM - In de komende
maanden zal op elke laatste
zaterdagmiddag van de maand
het hoofdorgel worden bespeeld
door bekende organisten.
Zaterdag 27 maart zal Jasper van
Eersel uit Amsterdam een concert
geven, dat om 15.00 uur begint.
Hij zal uitsluitend orgelwerken van
Joh. Sebastian Bach spelen, onder
andere Fantasia c-moll en
Praeludium und Fuga. Jasper van
Eersel geeft concerten in binnen-
en buitenland en heeft al enkele
tournees door Rusland gemaakt.
Het concert begint om 15.00 uur
en de toegang is vrij.
SCHIEDAM - Het Leids projectkoor
onder leiding van Hans Noyens zal
op zondag 28 maart optreden in
Dorpskerk Kethel, Noordeinde 10.
Het koor zal ten gehore brengen
Membra Jesu Nostri. De liturg is
Ds. N.K. Mos. Aanvang 19.00 uur,
einde ongeveer 20.15 uur. Toe-
gang gratis. Aan de uitgang is een
collecte.
BOTONTKALKING - Op woens-
dag 25 maart is er voor ouderen
een voorlichtingsmiddag in wijk
centrum De Erker. Nienke Dijkstra,
medewerkster GGD, verzorgt een
inleiding over osteoporose
(botontkaling). Er wordt ingegaan
op het voorkomen van botontkal-
king en op het hiermee omgaan.
De zaal is open om 13.00 uur en
de bijeenkomst begint om 13.30
uur. Toegang is gratis.
KOFFIE-INLOOP Op zondag 28
maart is er een koffie-inloop in
dienstencentrum de 4 Molens. van
11.00 tot 13.00 uur. Toegang gra
tis.
OPEN HUIS - In dienstencen
trum de Woudhoek is Open Huis
op zondag 28 maart. Van 13.30 tot
16.30 uur. Toegang gratis.
ZINGEN - Op woensdag 31
maart kan men met elkaar oud-
Hollandse liedjes zingen in dien
stencentrum Oost. Van 10.00 tot
12.00 uur. Toegang gratis.
JUBILEUM WOUDHOEK - In de
week van 5 tot 11 april viert dien
stencentrum de Woudhoek (aan
het Heijermansplein 35) zijn 25-
jarig bestaan. Op maandag 5 april
is er een Brabantse koffietafel, op
dinsdagmiddag een spellenmid-
dag en op woensdagmiddag een
uitvoering door het koor O.A.S.E.
Op donderdag 8 april is er een
feestbingo. Vrijdagochtend is er
volksdansen en countrydansen.
Zondag wordt de jubileumweek
afgesloten met een the-dansant.
Meer informatie: (010) 4709555.
VISITECLUBS - Stichting
Ouderenwerk Schiedam zoekt een
vrijwilliger voor de visiteclub in
dienstencentrum de Woudhoek
voor de dinsdagen van 9.30 tot
13.00 uur. Informatie over visite-
clubs: (010) 2486888.
De Vlaardingse meester-metselaar Frans Dircsz. Boomgaert krijgt een beeld in de Fransenstraat. Leerlingen van
Rijnmondbouw' werken in bet kader van bun stage aan het beeld. (Foto: Van Det fotoproducties)
SCHIEDAM/VLAARDINGEN
- Als je er langs loopt zie je een
aantal jongens in de weer met
gekleurde bakstenen. Het zijn de
leerlingen van 'Rijnmondbouw',
die uitbesteed zijn aan de geta-
lenteerde Schiedamse beeldend
kunstenaar Diet Wiegman. Hij is
de bedenker van het kunstwerk
dat een ode is aan de
Vlaardingse meester-metselaar
Frans Dircsz. Boomgaert, die in
de late zestiende en vroege
zeventiende eeuw leefde.
Boomgaert was behalve metselaar
ook boer, burgemeester en stadsont-
wikkelaar in Vlaardingen. Op zijn
boomgaard bouwde hij woonhui-
zen. Het geheel werd al snel Frans
z'n straat genoemd, later verbasterd
tot Fransenstraat.
De, voor die tijd, futuristische archi-
tectonische ideeen van Dircsz.
Boomgaert inspireerden Wiegman
tot een ode aan de grondlegger van
de Fransenstraat. "Alles is van
waarde, het is allemaal interessant",
zegt Wiegman. "Dit beeld ook. Ik
wilde een open atelier creeren, een
theatershow neerzetten. Het publiek
ziet het ontstaan, de vorderingen. Ze
zien hoe er gewerkt wordt door de
jongens. Ik zag prachtige plaatjes
van bewonderaars maar ook van
mopperend publiek. Naast een
kunstwerk wordt het dan ook een
soort klaagmuur waar mensen zich
verbaal kunnen afreageren.
Eigenlijk is iedereen die er naar kijkt
of er op reageert een acteur in het
bouwtheater van de Fransenstraat."
Het beeld laat digitale afbeeldingen
zien van de in de Fransenstraat
gevonden archeologische voorwer-
pen, zoals een fles en een schaal.
Verder kan men in het beeld het pro-
fiel ontdekken van de meester-met
selaar. In gekleurde bakstenen wordt
het geheel opgetrokken. Wiegman:
"Ik moest imaginair een beeld
scheppen. Vanwege zijn talent en
zakelijk instinct denk ik dat
Boomgaert een standvastig man
was. Een nuchtere realist, een zake-
lijke donder eigelijk. Nee, niet ijdel,
anders was hij wel geportretteerd.
Het wordt een beeld van een bege-
nadigd zakelijk architect."
Wiegman werd uitgenodigd door
de gemeente Vlaardingen om een
ontwerp te maken voor een beeld
op het nieuwe plein in de
Fransenstraat. Een Schiedammer in
Vlaardingen laten werken is bijna
Daniel in de leeuwenkuil werpen.
De eeuwenoude vete tussen 'jene-
verneuzen en haringkoppen' ligt
daaraan ten grondslag. "Onzin, ik
heb nooit iets van een strijd tussen
Schiedammers en Vlaardingers
gemerkt", zo laat Wiegman weten.
"Meer nog: van de beeldende kun-
stenaars Joop van Dorp en Cor
Maarleveld kreeg ik ondersteuning
in de vorm van een expositie over
het ontstaan van de Fransenstraat in
'Galerie Pervelle'. Ook de
Vlaardingse ondernemers maakten
mijn project financieel mogelijk. Ik
kreeg Rene van Pelt van De Waardt
B.V. zover dat hij me materialen liet
uitzoeken. Prachtige gekleurde bak
stenen verkoopt die man. Je zou zijn
hele tent zo willen neerzetten bij het
open atelier. Hij bracht me ook tot
'Rijnmondbouw', waar wij de leer
lingen bereid vonden in het kader
van een stage aan het beeld te wer
ken. Iedere dag ga ik naar
Vlaardingen om met de jongens te
praten en om te zien hoe het vor-
dert.
Wiegman roert met zijn vinger de
melk door de koffie omdat hij een
lepeltje ontbeert. Dat geeft niets, hij
werkt met de middelen die hij op dat
moment ter beschikking heeft. Een
man van middelbare leeftijd die er
nog zeer jong uitziet. Zijn grijze
haar is het enige dat het vorderen
der jaren in het gelijk stelt. Als hij
een modern pak zou aantrekken zou
men hem wellicht voor een zaken-
man aanzien. Doordat zijn vader
ook beeldend kunstenaar was is hij
opgegroeid in het vak. Hij kent het
doemdenken, de ijdelheid en het
door God gegeven talent. Hij kent
ook de betrekkelijkheid van het
kunstenaarschap: "Je hoeft geen
rode baret op je kop te zetten om je
kunstenaar te voelen, geen groene
schooltas te dragen. Doe gewoon
wat je leuk vindt en leef. Lelijkheid
is ook mooi. Zo heb ik ooit eens een
jongen alle lelijke details uit zijn
werk laten samenvoegen. Het werd
een prachtig werk. Vond die jongen
ook", zegt Wiegman terwijl hij nog-
maals zijn vinger tot lepeltje trans-
formeert.
Bij het leggen van de eerste steen
door wethouder Kees van der Windt
haalde Wiegman een toekomstgrap
uit. Hij liet de wethouder van cul-
tuur polaroids maken van de
gebeurtenissen. De foto's werden
gedeponeerd in een wekpot van
Amerikaans model, die geprodu-
ceerd is in het Italie van de vorige
eeuw. De wekpot werd ingemetseld
in het beeld. "Het is toch leuk dat ik
het de archeologen van de toekomst
niet te makkelijk maak", lacht
Wiegman.
De kunstenaar hoopt dat de
gemeente Vlaardingen het beeld in
de loop der jaren niet zal restaure-
ren. De elementen en de tijden
maken het beeld almaar interessan-
ter. Beschadigingen kunnen opge-
vuld worden met andere materialen,
zoals zilver of goud. Het beeld krijgt
zodoende steeds een andere dimen-
sie.
Van maandag tot en met vrijdag kan
men het 'open atelier' van Wiegman
in de Fransenstraat bezoeken.
Ger van Veen
SCHIEDAM - Na ruim tweeen-
half jaar begint het er op te lij-
ken dat het historische torentje
van het Academische Ziekenhuis
Leiden, dat door beeldend kun
stenaar Yvon Koopman naar
Schiedam werd gehaald, defini-
tief een plek krijgt in
Nieuwland. Het torentje, dat
plaats moest maken voor de
bouw van een nieuw ziekenhuis
in Leiden haalde al eerder de
Postiljon.
De Schiedamse raakte samen met
Kees van Oorschot van de afdeling
Voorbereiding van de Dienst
Groenvoorziening van de gemeente
het 5200 kilo
dat de Leidse
gratis beschik-
gecharmeerd van
wegende gevaarte,
ziekenhuisdirectie
baar stelde.
Na jaren van praten over onder
meer de plaatsing gaat het deze
week dan toch gebeuren. Vier
palen, die nodig zijn om de toren te
ondersteunen, gaan aan de oever
van de vijver in de directe omgeving
van de Burgemeester
Stulemeijerlaan, de grond in. Yvon
Koopman verwacht dat over een
paar maanden de ruim twintig
meter hoge toren in gebruik kan
worden genomen als lichtbaken.
Afhankelijk van de seizoenen gaat
het baken een sprookjesachtig licht
verspreiden over het wateropper-
vlak van de vijver.
Ik kijk heel weinig t.v. De tijd ontbreekt me. Maar als ik kijk, dan
hoop ik dat in een programma val, waar straat-interviews worden
gehouden. Ik ben gek op straat-interviews. Mensen die zomaar
aangebouden worden om bun mening ergens over te geven.
Onlangs zag ik een programma van mensen die op de markt staan
of deze veelvuldig bezoeken. Ze praten frank en vrij in de micro-
foon en laten zich vastleggen op het beeld. Wat zien die vrouwen er
toch allemaal prachtig uitmooi opgemaakt, lipstick helemaal op
kleurde haren perfect gekapt. Alsof ze van te voren weten dat ze
voor de camera moeten verschijnen.
Het overkwam mijzelf eens. Ik zit samen met mijn zusje in haar
caravan in het noorden van het land te genieten van een paar vrije
dagen. Ik heb een vorstelijk ontbijtje gemaakt. We zitten allebei in
nachtgewaad achter een beker koffie, als er op de deur wordt
getikt. Drie mannen staan voor de deur. Of we willen meewerken
aan een t.v. programma over het leven op een camping, en of ze
binnen mogen komen. Ze mogen wel binnen. We sputteren een
beetje tegen omdat we zelf vinden dat we geen echte camping-gan
gers zijn, en omdat we "er niet op gekleed en ingekleurd" zijn.
Daar willen de mannen niet van horen. Ze filmen mijn zus en mtj
van rechts naar links en terug, gekleed in die rommelige slaapkle-
dij, met ongekamde haren. Een puts water heeft ons nog niet
geraakt, de tanden zijn nog niet gepoetst en er zit nog geen masca
ra op de wimpers! Thuis wil ik mijn kat nog geen goedemorgen
wensen zonder make-up!
De crew bedankt ons hartelijk, vindt dat wij fantastische mede-
werking hebben gegeven en melden nog even wanneer het pro
gramma wordt uitgezonden. Zuslief en ik zitten elkaar een beetje
verstuiverd aan te kijken, als de mannen zijn vertrokken. Als ik
mezelf eens goed bekijk, zie ik, dat ik mijn nachthemd binnenste
buiten aan heb. Zus zegt: "Ik heb mijn brilletje op, niemand kent
mij met dit brilletje op, ik draag altijd lenzen!
Het wordt een prachtige uitzending. Twee onopgemaakte vrouwen
met de slaapspookjes nog in de ogen, verhalen vertellend over hun
opvoeding, hun jeugd en het doorbrengen van een paar dagen op
de camping. Twee dagen na de uitzending ben ik met vakantie in de
regio. Opgemaakt, helemaal op kleur, gedouched en gekamd. Ik
vraag iets aan een toevallige voorbijganger. Wat heeft u een beken
de stem", zegt de dame in kwestie en ze denkt heel diep na. "Ik
weet het ineens, ik hodrde u van de week op t.v.!"