d
d
k
Swing
Si ebnand VvWIdTtopKy
Latin /Kmerican 2000
raa i
Sensuele cka-cka-cka's
Wals erv
kelemaa
Dan send
Kef Mill enn'ium in
i n
Ku^kcius
;A""t ernoon
Dansant
Senioren besiaan niet op de dansv\oei
Gulden Volel
Guus yVleeuvvis
D av\ssc\\o\ev\
kakeir
in
Dance. 4 Vans'sp\*eek\ jeugd aan
29 SEPTEMBER 1999
DE POSTILJON EDITIE 12
PAGINA 10
TOPDANSEN IN KURHAUS
Na het overweldigende succes van
voorgaande jaren wordt op zaterdag
11 maart 2000 in het Kurhaus in
Scheveningen de Siebrand World
Trophy Latin American 2000 gehou-
den. Het evenement, waarbij de top
pers op het gebied van de latijnsa-
merikaanse dansen aanwezig zullen
zijn, vindt plaats in de beroemde
Kurzaal van het stijlvolle hotel.
De Siebrand World Trophy is een super
dansevenement tussen de topama-
teurs uit de hele wereld. De wedstrijd,
waar de vonken ongetwijfeld weer
vanaf zullen springen, staat onder aus-
picien van de NADB. Dankzij een uniek
samenwerkingsverband tussen Kur
haus, NADB en NVD kunt ook u getui-
ge zijn van dit unieke evenement tij-
dens het speciale weekendarrange-
ment of op het buffet-dansant.
Het weekendarrangement bestaat uit
een overnachting in een luxe 2-per-
soonskamer, een welkomstcocktail om
18.00 uur, uitgebreid buffet diner&
ontbijt, gereserveerde plaatsen tijdens
de World Trophy, toegang tot het
buffet-dansant met twee orkesten,
gratis toegang tot het casino en is
inclusief dranken-arrangement tijdens
het buffet-dansant. De prijs bedraagft
f 369,- p.p. (f 99,- toeslag voor een 1-
persoonskamer). Kaarten voor uitslui-
tend het buffet-dansant kosten f 189,-
p.p. all-in. Voor meer informatie en
inschrijven kunt u contact opnemen
met het organisatiesecretariaat van de
World Trophy, Sinjeur Semeijnstraat
11, 1183 LD Amstelveen
Tel. 020-6478333. Fax. 020-6478169
We staan aan het einde van dit millennium en kijken vooruit, de 21ste
eeuw in. Een passend moment om ook op dansgebied terug te blikken en
vooruit te kijken naar het toekomstperspectief van het dansen. En met wie
kan dat beter dan met Loek Hogenhout, voorzitter van de Nederlandse
Vereniging van Dansleraren?
In Tiel werd nu het laatste Internationaal Congres voor Dansleraren, voor
de millenniumwisseling gehouden. Een goede reden om de ontwikkeling
van de NVD in een terugblik te beschouwen? Hogenhout: "Toen zich in 1920
slimme en vooruitziende dansleraren zich verenigden in de NVD, legden zij de basis
voor een vereniging die in de hele wereld wordt erkend. Dat was ook echt nodig.
Want op het moment dat er alleen al in Amsterdam vijf verschillende foxtrot-varian-
ten bestonden, betekende dit voor iemand uit Groningen met zijn vriendin in Assen
aanzienlijke problemen op de dansvloer. Het is geen toeval, dat wij anno 1999 met
het congres voor dansleraren internationaal goed scoren en dat dansleraressen en
dansleraren uit verschillende landen naar ons komen, om zich op dp hoogte te stel-
len van de internationale dansscene. Nederland is op dansschoolgebied toonaan-
gevend.
Is het prestige van het beroep van dansleraar in de afgelopen 79 jaar ook
toegenomen?
"Beslist. In een vet verleden was een beperkte opleiding voldoende om dansleraar
te worden. Men diende wet piano en viool te kunnen spelen. Want muziek maken
behoorde toen tot de vereisten. Het gebeurde ook wel, dat in een of ander dorp
iemand een dansschool opende, enkel omdat hij meende goed te kunnen dansen.
Er bestaat reeds lang een algemeen erkend opleidings- en examenprograrnma met
zeer hoge eisen. De Federatie Dansleraren Organisaties verzorgd deze opleidingen
Wie zich bij een Swinging World/FDO-dansschool opgeeft, kan er dus zeker van zijn
dat daar absoluut professionele dansleraren zijn.
Dansscholen hebben te maken met de onverbiddelijke wet van de vrije
markt economie: vraag en aanbod. U heeft gouden tijden beleefd.
Momenteel zit echter een groot aantal mensen financieel krap. Heeft dat
ook zijn weerslag op de dansscholen? "Natuurlijk, aan de ene kant is er spra-
ke van een gespannen economische situatie, aan de andere kant hebben we te
maken met een toenemende vergrijzing. Deze handicaps moeten door bijzondere
inspanningen van de/NVD en van de dansscholen worden aangepakt. Ik denk daar-
bij aan goede reclame, landelijk maar ook plaatselijk. Want de mensen in de stad
en op het platteland moeten weten dat ze bij ons niet alleen goed dansonderricht
krijgen, maar ook in een gezellige omgeving komen, waar ze zich prettig kunnen
voelen. Een omgeving zonder drugs en andere negatieve bijverschijnselen van onze
'moderne' tijd. Dat is overigens net zo van toepassing op de kinderdans en Vance
4 Fans' als op de volwassenen en senioren.
Dus met plankgas en nieuwe activiteiten het nieuwe millennium in? Dat
mag je zo zeggen. We zullen in de aanval gaan. We moeten meer dan ooit de
nadruk leggen op de kwaliteit van de Swinging World dansscholen. De clubhuizen,
waar door ongediplomeerde dansleraren les wordt gegeven, deels nog gesubsi-
dieerd en die in tegenstelling tot onze dansscholen geen of weinig belasting beta-
len) kunnen nimmer datgene bieden, wat de Swinging World dansscholen de dans-
lustigen geven.
DANSLES: POPULAIR ALS NOOIT TEVOREN
Dansen is een heerlijke vrij-
etijdsbesteding voor iedereen.
En nog gezond ook, want je
beweegt. Speciaal voor ieder
een die goed wil leren dansen
zijn er de Swinging World
dansscholen. In deze moderM..
dansscholen, die het oude,
stoffige imago allang hebben
afgeSchud, is van alles te bele-
ven. Dansavonden, thema
avonden, Tropical Nights en
Rythm Blues Nights, feesten
met live-optredens, en natuur-
Dansen is populair. Elke week bezoekt
zo'n half miljoen mensen een dans-
school. Op de maat van lekker dansba-
re Top-40 muziek studeren zij de
Quickstep, de Foxtrot en de Cha-cha-
cha in. 'Het gaat goed met het dansen
in Nederland", constateert David
Simon tevreden. De algemeen secreta-
ris van de Nederlandse Vereniging van
Danslereraren (NVD) en de stichting
Holland Dance Promotions kan tevre
den zijn, want de belangstelling voor
dansen en dansles is de laatste jaren
weer enorm groot. 'Voor die populari-
teit zijn twee redenen aan te geven',
zegt David Simon. 'Ten eerste zijn
dansscholen heel actieve, moderne
bedrijven, die flexibel inspelen op alles
wat zich in de dansmarkt voor doet
aan ontwikkelingen. Een mooi voor-
beeld daarvan is de Lambada, een
muzieksoort die een paar jaar geleden
heel populair werd. De dansscholen
speelden daar direct op in door specia
le Lambadacursussen te organiseren.
Ten tweede heeft de branche de tijd
mee. Aan het eind van de zestiger- en
zeventiger jaren was het "not done"
om naar dansles te gaan. Tegen-
woordig is dansen weer helemaal "in".
Jongeren vinden het zelfs weer heerlijk
om in avondkleding of smoking naar
bijvoorbeeld een bal te gaan.
Prettig tempo
In de Swinging World Dansschool leer
je in een prettig tempo verschillende
dansen. Klassieke dansen, zoals de
Quickstep, de Engelse Wals, Tango,
Cha-cha-cha, Rumba en Jive. Naast
deze 'classics' zijn er natuurlijk de top-
dansen. Of het nu de Lambada,
Merengue of een nieuwe streetdance
is, wat in de mode is vind je in de
Swinging World dansschool.
Dansen spreekt zowel jong als oud
aan. Dat is ook het aantrekkelijk van de
dansschool, er zijn altijd leeftijdgeno-
ten en gelijkgestemden aanwezig die
hetzelfde doel nastreven, namelijk lek
ker een avondje uit zijn. Of je nu de
draad weer op pakt na jaren afscheid
van de dansschool, pas begint, of
ergens tussen brons en goud zweeft,
de deuren van de danjschool staan
elke week wijd open.
Clubs
Om zoveel mogelijk verschillende
mensen aan te spreken organiseren de
Swinging World dansscholen verschil
lende clubs. Dit zijn speciale avonden
of dagen waarop speciaal dansles
wordt gegeven. Zo zijn er clubs voor
ouderen, clubs voor paren en gehuw-
Dansen is in, dansen is voor alle leeftijden,
dansen is gezond. Wat weerhoud je om
(weer) te gaan dansen?
den en bijvoorbeeld clubs voor
Country Line Dance. Terug naar de
jaren 60? Dat kan bij de ouderenclubs.
Lekker eens per week uit je dak gaan
bij de gouden hits van 30 jaar geleden.
Zit de relatie een beetje vast?
Doorbreek de sleur en pak het dansen
(weer) op. Alle dansscholen hebben
speciale clubs voor paren en gehuw-
den. Voor je het weet dans je er lustig
op los. Wil je je niet alleen opgeven,
informeer dan eens bij vrienden, buren
of familie. Misschien willen zij ook wel
mee! Heb je juist geen partner of
bekende? Ca dan deze winter eens
naar de gezellige Country Line
Dance cursus. Hier kan je alleen naar
toe komen om samen met anderen
een aantal gezellige Countrydansjes te
leren.
Dansen oubollig?
Dus, verkeer je nog in de veronderstel-
ling dat dansen oubollig is? Schudt dat
idee van je af. Want dansen is gewoon
een gezellig avondje uit. Geen stress,
maar heerlijk (samen) genieten. Als je
^eker wilt zijn van een plaatsje bij een
van de gezellige clubs en je het winter-
seizoen dansend door wil komen,
neem dan tijdig contact op met de
dichtstbijzijnde Swinging World dans
school. Het dansseizoen loopt traditio-
neel van augustus tot September. Het
zou jammer zijn als er geen ruimte
meer is omdat de cursussen vol zitten.
De adressen van de Swinging World
dansscholen vind je onder meer in de
Gouden Gids.
SPECTACULAIRE DANSSHOW BURN THE FLOOR'
Op 8 december live in de Rotter-
damse Ahoy en al vanaf 25 november
op koopvideo: Burn the Floor, een
zinderende show met de beste dan-
sparen ter wereld. Wat Riverdance
en Lord of the Dance betekenden
voor de Keltische dans, doet Burn
the Floor voor de tango, de Weense
wals en de cha-cha-cha. Een feest
voor oog, oor en voet, waarbij nie-
mand stil kan blijven zitten.
Stijldansen heeft voor velen misschien
nog een beetje suf imago. Een avondje
per week tellen en op tenen trappen
om ook eens een walsje te kunnen
maken. Burn the Floor maakt aan die
vooroordelen echter definitief een
einde. Tweeentwintig van 's werelds
talentrijkste dansparen verzorgen in
sexy kostuums een twee uur durende,
schitterend aangeklede show, die geen
toeschouwer onberoerd laat. Nog
nooit zagen jive en jitterburg, tango en
Weense wals, flamenco en cha-cha-cha
er zo verleidelijk uit. In mei begon Burn
the Floor aan een tournee langs 250
theaterzalen in Australie, Azie, de
Verenigde Staten, Canada en Europa.
Op 8 december is het de beurt aan de
Rotterdamse Ahoy. Vanaf 25 november
kan iedereen zich echter al verbazen
over de wonderbaarlijke wedergeboor-
te van de stijldans. Dan ligt de koopvi
deo Burn the Floor in de winkels.
Elton John
Het idee voor Burn the Floor werd twee
jaar geleden geboren. Voor zijn vijftig-
ste verjaardag trakteerde Elton John zijn
zeshonderd genodigden op een specia
le verrassing. Acht prijswinnende dan
sparen verzorgden een twintig minuten
durende, verbluffende stijldansshow.
De gasten, beroemdheden die het een
en ander gewend zijn, waren diep
De Swinging World dansscholen
in Nederland zullen vanzelfspre-
kend op dit geweldige gebeuren
inhaken. Op 8 december zullen in
Ahoy in Rotterdam dan ook vele
cursisten van de Swinging World
dansscholen aanwezig zijn. De
dansscholen zullen dit vanaf sep
tember gaan promoten via specia
le acties en kaartverkoop.
Sexy geklede dansparen stelen de hele
avond de show.
onder de indruk en beloonden de
hoofdrolspelers met een ovationeel
applaus. Een van de genodigden, de
Australische theateragent Harley
Medcalf, wist genoeg. De volgende
dag al begon hij aan de voorbereidin-
gen van een show rond de sterren van
de stijldansvloer.
Dertig miljoen
Medcalf huurde voor Burn the Floor,
een ongeevenaarde show die hem ruim
dertig miljoen gulden kostte, toppers
op elk gebied in. Zo is de decorontwer-
per Mark Fisher, die eerder met Pink
Floyd en U2 samenwerkte. Het licht-
plan werd ontworpen door Patrick
Woodroofe, die The Rolling Stones al
jaren in de schijnwerpers zet. De ver-
maarde Britse modeontwerpster Bonita
Bryg was verantwoordelijk voor de exo-
tische, sensuele en schitterende kle-
ding. En voormalige ballroomster
Lindsey Hillier-Tate was verantwoorde
lijk voor de adembenemende chore-
ografie \fol razendsnel voetwerk en
vloeiende lichaamsbewegingen. De
ware sterren van Burn the Floor zijn
natuurlijk de tweeentwintig dansparen
uit elf landen. Verleidelijke twintigers
die in de afgelopen jaren alle belangrij-
ke dansprijzen binnensleepten. Zij
brengen tango, jive, jitterburg en
Weense wals naar de 21ste eeuw. Zij
laten de passie voelen van flamenco,
tango en salsa. Zij geven stijldansen
een sexy gloed. Sterker nog: zij laten de
dansvloer branden.
De koopvideo Burn the Floor, die wordt
uitgebracht door Universal Pictures Video,
ligt vanaf 25 november in de winkels. De
adviesprijs bedraagt f 44,95.
Welke dansen zijn, als we de snel
wisselende modeverschijnselen op
feesten en in discotheken buiten be-
schouwing laten, een blijvende sen-
satie? En dan wel voor jong en oud,
dus zonder rekening te houden met
de leeftijd van de dansliefhebbers?
Vraag het dansleraren en orkestlei-
ders en zij zullen in koor beamen:
eigenlijk maar twee, de swing en de
wals.
Beide dansen zijn eeuwigdurende groe-
ne oudjes, die zich diep genesteld heb
ben in de harten en gevoelens van
ontelbare mensen en die daarmee vele
generaties hebben overleefd. Waarom?
De beide dansen weerspiegelen zowel
harmonie als levensvreugde. De swing
Het Kurhaus brengt op 24 okto-
ber 1999 de sfeer van de 'roaring
twenties and thirties' helemaal
terug met uitgebreide Afternoon
Tea Dansant arrangementen in
de sfeervolle Jacob Pronkzaal,
waar ooit Maurice Chevalier en
Marlene Dietrich graag geziene
gasten waren.
Hier worden gasten op stijlvolle
wijze onthaald met typische
Engelse 'refreshments' zoals bana-
nen-walnootbrood, petit fours en
sandwiches en thee, melk en vruch-
tesappen zoveel men wenst. De
nostalgische sfeer wordt verhoogd
door zang en muziek van het orkest
van Tom Lowental, dat gespeciali-
seerd is in vrolijke en nostalgische
muziek van tussen de beide wereld-
oorlogen. De Afternoon Tea
Dansant middagen zijn bij uitstek
de gelegenheid om de donkere
dagen wat op te vrolijken in de
genoeglijke ambiance van het
Kurhaus Hotel. Het arrangement
kost f 149,- p.p.; voor meer infor
matie en boekingen kunt u trecht
bij de Swinging World Dansschool.
In het Internationale Jaar van de Ouderen dringt zich de vraag op: wanneer is
men eigenlijk senior? Per slot van rekening wordt dit begrip overal toegepast,
maar niemand die het helder kan definieren. Het is ook niet eenvoudig. Want
treedt men in de sport reeds als dertiger tot de senioren toe, voor sommige
televisiemensen ligt - als het om de kijkcijfers gaat - de grens bij 50 jaar en
bij ambtenaren is het meestal bij 65. Kortom: het begrip senior is in vergelij-
king met vroeger totaal veranderd.
Maar de senioren van vandaag laten
zich.niet meer indelen op basis van hun
geboortedatum, aangezien ze opge-
wekter en levendiger zijn dan ooit. het
is niet overdreven om te stellen, dat de
senioren van vandaag mensen zijn
zoals de Rolling Stones, Tina Turner of
Paul Newman, die model staan voor
vitaliteit en levensvreugde. Een ervaring
die overigens ook wordt gedeeld bin-
nen de Swinging World dansscholen.
Steeds meer senioren gaan naar dans
les, waar ze gezelschap, beweging en
levensvreugde vinden. Clifford Rose
van het Britse real-age1 initiatief stelt:
"Wij moeten eindelijk leren verschil te
maken tussen de chronologische leef
tijd, dus het aantal verjaardagen van
een mens, en diens werkelijke leeftijd,
zoals die uit zijn capaciteiten en levens-
omstandigheden blijkt." Een studie aan
van de wereldberoemde universiteit
van Berkeley in California sluit hierop
aan. Volgens deze studie beschikken
60-jarigen over een gemiddelde woor-
denschat van 40.000 woorden. Een 20-
jarige Amerikaan daarentegen beschikt
slechts over een woordenschat van
gemiddeld 20.000 woorden.
Daarnaast wordt door de ritmische
bewegingen bij het dansen het gehele
spieren- en zenuwenstelsel getraind, en
dat geldt ook voor de hersenen. Want
het sturen van de afzonderlijke bewe
gingen en de aanpassing aan de
muziek zijn denkwerk. Bovendien leidt
dansen tot een beter evenwichtsgevoel
en heeft een positieve werking op knie-
en heupgewrichten. En tenslotte pro-
fiteren ook gemoed en ziel van het dan
sen, dat immers ook op emotionele en
harmonische twee-eenheid is geba-
seerd. Dansen is, en wie zal dat tegen-
spreken, is een bron van jeugd!
met het vrolijke bigband-geluid is dus
helemaal in. In Amerika is geen
Amerikaanse metropool meer zonder
swingset of -club. Experts op het
gebied van trends spreken inmiddels
van een swingrenaissance. Weliswaar is
er nog geen sprake van een hype zoals
grunge of rap, maar de swing heeft
toch een sterk toenemende invloed op
jongeren.
De swingkoorts is zodoende niet alleen
een hippe muziek-, maar ook een vol-
wassen lifestyletrend, die naar Europa
is overgewaaid. Niet veel anders is het
geval met de onsterfelijke wals. Ook
deze hoort bij de danscultuur! Geen
bruiloft zonder wals. Geen gala zonder
deze bezielde melodieen, met op de
eerste plaats 'An der schonen blauen
Donau' van Johann Strauss, wiens
150s" sterfdag alweer nadert. Muziek
met vele facetten. Een ding blijft: de
wals is de muzikale uitdrukking van het
gezelligheidsgevoel.
De Gulden Vedel, de prijs voor de
meest favoriete dansmuziek in de
Nederlandse dansscholen, wordt dit
jaar uitgereikt aan Guus Meeuwis en
zijn band Vagant. Guus Meeuwis is
de opvolger van Total Touch, die de
prijs in 1998 in ontvangst mocht
nemen.
Guus Meeuwis ontvangt de Gulden
Vedel onder meer voor zijn laatste hit
'Ze houdt gewoon van mij'. Dit vrolij
ke up-tempo nummer speelde hele
maal in op de huidige opleving van de
swing en werd terecht 'grijs' gedraaid
in de dansscholen. De Nederlands-
talige muziek van Guus Meeuwis
is sowieso populair in de dansschool.
Niet verwonderlijk gezien de lange rij
hits die de zanger en de voormalige
studentenband hebben geproduceerd
in de afgelopen vier jaar. Guus
Meeuwis en Vagant kunnen dan ook
met trots terugkijken op drie nummer-
1 hits en een aantal gouden en (dub-
bel)platina bekroond albums.
Wat muziek betreft, hebben
kinderen ook hun eigen voor
keur en idolen. Ze gaan voor
Michael Jackson, Madonna,
Pulp en Loona tot de Backstreet
Boys. Bij het dansen is het niet
anders, ook daar zet zich de
sterrencultus voort. Want elke
vertolker en elke groep heeft
tegenwoordig zijn eigen specia
le choreografie. En zoals zij zich
bewegen, willen de jongeren
van vandaag het ook doen. Dan
voelen zij zich thuis, in hun
wereld met een jonge eigen
danscultuur.
De dansscholen hebben dit
onderkend en met 'Dance 4 Fans'
een beweging gecreeerd, die pre-
des aansluit op de wensen van de
kinderen. Hier kunnen de jonge
ren hun cultfiguren, die ze van de
podia en de video kennen, dan
send herbeleven. Onder deskun-
dige, jonge leiding kunnen ze de
vele passen leren, die aan de bre-
akdance, hiphop, jazz en street-
dance zijn ontleend. De kinderen
maken er graag gebruik van. Het
programma heeft zich al op vele
Swinging World dansscholen tot
een topper ontwikkeld.