Halloween in Nederland... gediplomeerde Bericht uit Calcutta Miriam Steeman (26) werkte al een aantal jaren als HBO ver- pleegkundige toen ze besloot om 10 maanden onbetaald ver- lof te nemen om in Calcutta, India, te gaan werken. Miriam ging in Calcutta aan de slag via het Calcutta Rescue Fund. Over haar ervaringen kan men regel- matig lezen in de Postiljon. "Ik moet eerlijk toegeven, bij tijden vind ik het leven in Calcutta echt vrij moei- lijk. De stad en zijn inwoners, of liever gezegd gewoon de meeste Indiers, con- fronteren je erg met jezelf en kunnen je soms flink verwarren. Ik had verwacht moeite te hebben met de onrechtvaardi- ge armoede en ellende die ik om mij heen zou zien, maar het komt als een negatieve verrassing dat de grootste moeilijkheid bij mezelf blijkt te liggen. Vergist De armste mensen, de mensen waar- voor ik hier ben gekomen, zijn ook juist de mensen die irritatie en boosheid bij mij opwekken door hun claimend en passieve gedrag. Hoe moet ik daar mee omgaan? Misschien heb ik mij ooit flink vergist door te denken dat de armste mensen waarvoor ik wilde werken automatisch ook vriendelijk en dank- baar zouden zijn. Dit is echt absoluut het tegendeel. Ze kunnen ontzettend moeilijk zijn, claimen hulp en tonen voor de rest absoluut geen eigen verant- woordelijkheid of interesse. Ik ben hier op het moment zo mee bezig omdat menig dakloze van Sudderstreet, de straat waarin ik woon in een echte toeristenwijk, mij de laat- ste tijd erg veel negatieve gevoelens en frustratie oplevert. Ze zijn er achter gekomen dat ik nu 'in charge' ben van de kinder- en TB-kliniek van Calcutta Rescue. Nu claimen ze mijn hulp echt op elk, en dan ook absoluut elk niet- welkom, moment van de dag. 's Morgens aan het ontbijt, als ik's mid- dags in grote haast van de kliniek naar het 'office' ren of als ik van mijn vrije tijd geniet. Het feit is dat ik ze graag wil helpen en aandacht aan ze wil geven, maar dit werkt gewoon niet. De proce dure (eerst naar het ziekenhuis en alleen als men de voorgeschreven behandeling niet krijgt, kan men naar de kliniek komen) heb ik met een toe- vallige voorbijganger als vertaler al zo vele keren uitgelegd, maar men klampt mij elke "keer weer voor hetzelfde ver- haal aan. Hand ophouden Medicijnen wil men, zeep, rijst en natuurlijk dat ik ze meeneem op de metro (luxe vervoermiddel hier) naar 'mijn' kliniek. Ze zijn zo gewend hun hand op te houden. De medewerkers van de kliniek kunnen hier absoluut niet aan beginnen. Eens een gift bete- kent dat je voor altijd geclaimd wordt door mensen die liever iets krijgen van een 'witte' dan dat ze er zelf iets voor te doen. Zelfs als het gaat om de eigen gezondheid of die van hun kind. Ik voel allemaal negatieve gevoelens voor juist die mensen waarvoor ik hier ben gekomen. Erg verwarrend. Het zet me er wel toe aan om mezelf nog eens flink onder de loep te nemen. Rotgevoel Nou is de Sudderstreetpopulatie inder- daad een groep waar je wel je vraagte- kens bij kan zetten. Maar hetzelfde geldt voor de rest van de bedelaars op de straten. Natuurlijk gun ik ze een deel van mijn geld en bezittingen, maar er zijn aardig wat beweegreden waarom je ze niet iets moet geven. Dat betekent dan wel dat je met een rotgevoel rond- loopt omdat je zeer arme mensen af moet wijzen. Maar het blijkt dat veel bedelaars bedelen meer zien als een veel lucratievere business dan gewoon werken. Bovendien moeten de bede-, laars hef geld wat je geeft vaak afgege- ven aan een soort mafiaman. Kinderen moeten het geld vaak geven aan een ouder. Als je ze een pak biscuits geeft, verkopen ze het gewoon terug aan de winkel en geven het geld vervolgens weer af. Het is moeilijk een onderscheid te maken wie je wel en wie je niet kan geven en het lijkt wel een gebed zonder end. Daarbij geldt weer, eens gegeven is voor de rest van je verblijf voor altijd aangeklampt worden. En die energie heb ik gewoon niet meer, na mijn werk wil ik naar huis en echt vrij zijn. Geen geklamp en geclaim. Maar daardoor krijg ik wel het gevoel dat ik slecht ben. Lekker makkelijk; tot zo laat ben ik bereid iets voor de arm- sten hier te betekenen en daarna ben ik lekker voor mezelf. Het klinkt heel slecht, maar eerlijk gezegd is dit nu pre- cies hoe ik erover denk. Ik kan niet alles geven en altijd paraat staan. Zeker in zo'n stad als deze wordt dat echt teveel. Daarbij vind ik dat de mensen hun eigen verantwoordelijkheden moeten nemen; de iets beter bedeelden voor de armere landgenoten en de (mogelijke) patienten meer voor hun eigen welzijn. Het klinkt zo simpel. Mirjam Steeman lesgevers Pompoenen worden bij een tuincentrum klaar gemaakt voor halloween. (Foto Cok van den Berg) REGIO - Of het aanslaat zal moeten blijken. Komende zon- dag, 31 oktober, is het hallo ween, een traditioneel Iers feest dat bij het grote publiek bekend is als een Amerikaanse traditie. En niet te vergeten van de bloedstollende film over een nietsontziende ontsnapte delin quent die huishoudt in een stad- je in de Verenigde Staten. Maar zo bloederig zal het er dezer dagen niet aan toegaan. Halloween is van oorsprong een Keltisch feest dat door Ierse immigranten, die in de 17de en 18de eeuw in groten getale naar Noord-Amerika vertrokken, werd ver- spreid. Tegenwoordig trekken in de Verenigde Staten op halloween de kin deren verkleed langs de deuren. De uit- geholde, verlichte pompoenen die ze bij zich hebben, zorgen voor een spook- achtig decor. Overal waar de kinderen komen, hopen ze snoep te krijgen. Of ze mogen even binnenkomen; sommige mensen hebben een soort spookhuis gebouwd, waar de kinderen dan even mogen kijken. Amerikaanse volwassenen weten er ook raad mee. Gigantische feesten worden georganiseerd waar men verkleed en uitgedost verschijnt. Soms komen honderdduizenden mensen op derge- lijke parades af. Kwade krachten Bij de Kelten, die zo'n tweeduizend jaar geleden voornamelijk op de Britse Eilanden leefden, was halloween de laatste avond van het oude jaar. Het Keltische nieuwjaar begon op 1 novem- ber, tevens de eerste dag van de winter. De Kelten vreesden de winter die hon- ger en dood kon brengen. In de koude en duisternis van dit jaargetijde hadden de kwade krachten vrij spel, zo dacht men. Op 31 oktober werd daarom Samhain, de Keltische god van de doden, vereerd. Op die avond keerden de geesten van de overledenen van het afgelopen jaar terug om de levenden schrik aan te jagen. Door zich te verkleden hoopten de Kelten aan de pesterijen van de geesten te ontsnappen. In de bossen en moeras- sen ontstaken de mensen enorme vreugdevuren om de geesten te verja- gen en tevens werden dieren geofferd om de goden gunstig te stemmen. En met mensen die zich met hekserij bezig- hielden werd ook afgerekend: zij belandden op de brandstapel. Toen het Christendom zijn intrede deed in de Keltische gebieden vormden vele uitingen van het heidendom een pro- bleem. Zo ook de verering van Samhain. In de achtste eeuw bedachten geestelij- ken hiervoor een oplossing. 1 november werd de dag van Allerheiligen (All Saints Day); deze dag werd voorafge- gaan door All Hallow's Eve (hallow is een Oudengels woord voor een heilige), dat werd verbasterd tot halloween. De dag voor de herdenking van de overle denen, Allerzielen, werd 2 november. Op deze wijze werden heidense ritu- elen omgevormd en samengevoegd met de christelijke gebruiken, een construc- tie die vaker is toegepast. Halloween is een carnavaleske feestdag. Een chaotisch feest, waarin voor 66n avond wordt afgerekend met orde en regelmaat. Het langs de deuren gaan voor snoepjes kennen wij in Nederland natuurlijk al langer: op 11 november is het weer Sint-Maarten, compleet met uitgeholde koolrapen en andere 1am- pionnen. Maar of Nederlanders zin heb ben om binnen twee weken twee keer snoepjes te geven aan kinderen die langs de deur komen, is nog maar de vraag. Meestal blijft halloween in Nederland dan ook beperkt tot optoch- ten van, voornamelijk, verklede kinde ren. .urn i. REGIO - Tekort aan gediplomeerde les gevers bedreigt het voortbestaan van gymnastiekgroepen voor ouderen in de provincie Zuid-Holland. Er dreigt een ernstig tekort te ontstaan aan lesgevers voor gymnastiekgroepen Meer Bewe- gen voor Ouderen. Daarnaast is het te verwachten dat door de toenemende vergrijzing het aantal ouderen dat deel gaat nemen aan MBvO-gymnastiekacti- viteiten groter wordt. Hierdoor zullen nog meer gediplomeerde lesgevers nodig zijn. De wekelijkse bewegingsuurtjes zijn voor de deelnemers onmisbaar. De MBvO-activiteiten brengen ouderen in contact met leeftijdgenoten. Men ont- moet elkaar in een ontspannen plezie- rige sfeer en ontdekt de eigen bewe- gingsmogelijkheden. Donderdag 18 november is er een voorlichtingsavond over de MBvO-gymnastiekopleiding, die begin december in Den Haag start. De avond begint om 19.30 uur. De opleiding bestaat uit dertig bijeenkom- sten van drie uur op de donderdag- avond. Daarnaast moet twintig uur stage worden gelopen. Belangstellen- den, die enkele dagdelen per week beschikbaar zijn voor dit werk en die een vooropleiding hebben in de sfeer van fysiotherapie, oefentherapie Caesar/Mensendieck of een onder- wijs/bewegingsopleiding (CIOS, MO-P) zijn welkom. Informatie en folder met aanmeldingsformulier: Sportraad Zuid- Holland, Postbus 70, 2685 ZH Poeldijk, (0174) 244940. 27 OKTOBER 1999 DE POSTILJON EDITIE 12 PAGINA 10 'Ik wil geen geklamp en geclaim meer'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Postiljon | 1999 | | pagina 10