Die Fledermaus in Theater a.d. Schie Koerswijziging pakt goed uit voor kunstenares Thomas evangelie uitgelegd SCHIEDAM Het Thomas evangelie werd in 1948 in Egypte gevonden en bleef lange tijd onopgemerkt. Gedurende drie avonden zal Ds. M.E. Boersma, predikant van de Vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB te Bilthoven, stilstaan bij de teksten uit dit evangelie. Het evangelie is niet opgenomen in de bijbel van de katholieken en protestan- ten maar bevat wel interessante passa ges die aan Jezus Christus worden toe- geschreven (maar door de kerk niet zijn erkend). In het Thomas evangelie zijn veel invloeden van de Gnosis te vinden, een stroming die met name van de (geheime) kennis van Gods woord uit- gaat. De cursus wordt gegeven op woensdagavond 19 januari, 2 februari en 16 februari van 20.00 tot 22.00 uur. Kosten deelname f 45,- voor leden en f 50,- voor niet-leden. Plaats: vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB Schiedam, Westvest 90-92 (tegenover molen De Walvisch). Yoga in De Blauwe Brug SCHIEDAM - In wijkcentrum De Blauwe Brug (Bachplein 590) begint op 20 januari een .cursus yoga voor begin ners en een cursus yoga voor gevorder- den. Beide cursussen bestaan uit twaalf lessen. Voor meer informatie kunt u bel- len met de docent: (010) 4705006. Aanmelden: (010) 2470464. Ook voor de cursus tekenen en schilderen voor tieners, die op 17 januari begint, kun- nen belangstellenden zich aanmelden (hetzelfde nummer). Ook deze cursus bestaat uit twaalf lessen. Nieuwe muziekcursussen SCHIEDAM - Eind januari starten er weer nieuwe cursussen bij Harpe Davids. Voor de blokfluitcursus wordt samengewerkt met muziekschool Annelies. Op dinsdagavond 18 januari start de vereniging met een orientatie- cursus dwarsfluit voor beginners. Beide cursussen worden gegeven in De Tamboerijn aan het Nijhoffplein 20 te Schiedam Noord. Aanmedling/informa- tie: (010) 4713755 of 4715959. Jubilaris en Kerstloterij Harpe Davids SCHIEDAM - Op de traditionele nieuw- jaarsbijeenkomst van Harpe Davids in gebouw De Tamboerijn werd aan Machiel de Jongste de gouden speld uit- gereikt wegen zijn 25-jarig lidmaat- schap. Na deze huldiging vond de trek king plaats van de Kerstloterij. De uit- slag hiervan luidt: le prijs (kleurentele- visie), lotnummer 0053; 2e prijs (flets), lotnummer 2182; 3e prijs (reischeque), lotnummer 2105. Op 18 maart zal de chr. muziekvereniging Harpe Davids meewerken aan het jubileumconcert van het Schiedams Christelijk Mannekoor in het Theater a.d Schie. m CONTACTZONDAG - In diensten- centrum de 4 Molens wordt op zondag 16 januari een contactmiddag gehou- den van 13.30 tot 16.15 uur. Toegang is gratis. BINGO - Op woensdag 19 januari Is er een bingo in dienstencentrum de 4 Molens. Van 13.30 tot 16.00 uur. Kosten f 7,- (zes ronden). VISITECLUB - Elke maandag is er in wijkpost Zuid visiteclub van 9.30 tot 15.00 uur. Toegang gratis. KOERSBAL - In wijkpost Zuid is er elke woensdag van 14.00 tot 16.30 uur koersbal. Kosten f 6,- per maand. SCHIEDAM/VLAARDINGEN - Afscheid nemen van een vast leefpatroon en kiezen voor een nieuw bestaan gaat in den regel gepaard met grote twijfel. Het breken met het oude vertrouw- de is pijnlijk. Soms zou je willen dat je de beslissing in handen kon leggen van iemand die zeker weet wat goed voor jou is. De Vlaardingse Elly Dijkshoorn hakte drie jaar geleden, na veel mitsen en maren de knoop door. Zij nam afscheid van de scholengemeenschap waar zij zo'n 25 jaar tekenles gaf en stortte zich in het onzekere bestaan van beeldend kunste- naar. Nog geen dag heeft ze spijt gehad van die beslissing. Integendeel zelfs, want in korte tijd maakte zij een opmerkelijke ontwikkeling door waarvan het eind zeker nog niet in zicht is. De afbeeldin- gen op haar schilderijen veranderden van abstracte, bijna transparante verti- cale figuren in kleurige vrouwenportret- ten die het gehele doek vullen. Na al die jaren van lesgeven besloot Je je geheel te wijden aan het schilderen. Dat betekende dat je van de kunst moest leven? "Ja, inderdaad en ik vroeg me ook ang- stig af of ik het wel zou redden. Inmiddels ben ik tot het besef gekomen dat deze stap voor mij van wezenlijk belang is geweest. Ik ontdekte dat schil deren de kern van mijn bestaan is en dat gaf en geeft nog steeds een ongelooflijk gevoel van vrijheid. Overigens expo- seerde ik tijdens de periode dat ik lera- res was incidenteel zo hier en daar." Je bent een van de overlevenden van het noodlottige vliegtuigongeluk in Faro, Portugal van enige jaren geleden. Dergelijke ingrijpende gebeurtenissen zijn vaak bepalend voor het verdere verloop van een leven. Ik kan me voor- stellen dat je keuze voor het kunste- naarsschap daaruit is voortgekomen. "Mijn beslissing om te stoppen met les- De schilderijen van kunstenares Elly Dijkshoorn zijn tot en met 24 februari te zien bij Galerie Distanza, Dam 1. De gale- rie is geopend van woensdag tot en met donderdag van 13.00-17.00 uur. (Foto: Nans Woltersj geven was geen gevolg van het vlieg tuigongeluk, maar heeft er wel mee te maken. Ik was zwaargewond en gedu rende de herstelperiode en revalidatie had ik alle tijd om over het leven na te denken. Het is opvallend dat je werk in slechts een paar jaar sterk veranderde. De slanke abstracte gestalten die oprijzen vanuit de aarde tonen door de witte en lichte tinten, kwetsbaar en beschei- den. In de schilderijen die je daarna maakte komen vooral horizontale kleu rige gebogen vormen voor en de indrin- gende vrouwenportretten waarmee je nu bezig bent, vertellen een totaal ander verhaal. "Die verandering heeft naar mijn gevoel te maken met het loslaten van een toch wel vaststaand stramien. Voorheen pro- beerde ik wel andere schilderijen te maken maar het Hep altijd uit op verti- cale rechtopstaande figuren, die in het centrum staan van het doek. Nu durf ik buiten de door mijzelf bepaalde grenzen te zoeken, patronen te doorbreken. Je kunt het zien als een zoektocht naar echtheid en oorspronkelijkheid." Is die benadering ook terug te vinden in de vele persoonlijke herinner-portretten die je vervaardigt? "Dat klopt. Voor die schilderijen krijg ik meestal een opdracht. Zij komen intuTtief tot stand en verteUen een heel persoon- lijk verhaal. Abstracte symbolische vor men en kleuren herinneren de geportret- teerde aan zijn of haar positieve kracht of aan een bepaalde gebeurtenis. Sommige opdrachtgevers zijn zeer emotioneel als zij het schilderij onder ogen krijgen en realiseren zich dan plotseling welk deel van hun leven zij verwaarloosd hebben." Op de eerste portretten die je maakte zijn de vrouwen 'en profiel' afgebeeld, met strak om het hoofd zittende kap- jes. Het valt me op dat in de laatste serie de hoofdbedekking los op het hoofd zit en bovendien dat de vrouwen zich niet meer zijdelings laten bekijken maar zich meer tot dp toeschouwers wenden. Alsofze de confrontatie wil len aangaan. "Ja, nu je het zegt, die verandering was mij nog niet zo opgevallen. Maar het is waar. Niet alleen is het formaat van deze schilderijen de afgelopen tijd gro- ter geworden maar ook veranderen de vrouwen daarin mee." Nans Wolters SCHIEDAM Het verhaal van de beroemde operette Die Fledermaus van Johan Strauss wordt op vrijdag 21 januari uitgevoerd door de staatsopera Timisoara in Theater a.d Schie. Het verhaal speelt zich afin Wenen van 1870 en gaat over de wraak van een als vleermuis verkleede patricier op zijn collega, die hem ooit na een feest op straat heeft achtergelaten. De hele operette laat zien hoe de wraak van de vleermuis in elkaar zit. Maar patffciers onder elkaar maken het niet te bont en de wraak voltrekt zich dan ook met een grote knipoog en veel champagne. De voorstelling begint om 20.15 uur. Kaartverkoop kassa: (010j 2467467. (Foto: Artists Management) Wisselingen 1999 is om. Sterker nog, de eeuw is ook om. Digitaal veranderen er vier cijfers. Rare gedachte eigenlijk: de eeuw wisselt. Ik heb in mijn leven al heel wat wisselin gen meegemaakt. Van koningin bijvoorbeeld, twee keer zelfs. De eerste keer kon ik nog niet onderscheiden of de hermelijnen mantel echt was omdat ik te jong was, bij de tweede zag ik dat onmiddellijk! Van tanden wisselde ik veelvuldig; had ik als kind eindelijk de lang ver- wachte 'grote mensentanden', knal ik tegen een geparkeerde auto op, stond ik daar kind te wezen met de volwassen tanden in mijn hand. Er werd daarna kunstmatig gewisseld. Van fiets wisselde ik tijdens de tochten naar school veel en vaak met vriend- jes en vriendinnetjes. Ik wisselde toen ik achttien was van gedachten met leeftijdsgenoten tijdens een uitwisselingsprogramma tussen een aantal provincies en met mijn zusje van schoenen, omdat we inmiddels dezelfde maat hadden. Geld wisselen: wat heeft de onderwijzer in de derde klas lagere school grote moeite gehad mij die true bij te brengen. Als het te betalen bedrag (gespeeld met echt geld op de lessenaar) f 7,58 was, dan wilde hij mij leren dat als je met een tientje betaalde, het ook gemakkelijk was daar (toen waren ze er nog) acht centen bij te geven. Dan kon je zo 'n mooie papieren rijksdaalder teruggeven. Daar begreep ik niks van, ik wilde er twee cent bij geven. Er zijn toen veel onbegrepen blikken gewisseld. Ik bleef een keer hangen op de 'wisselbrug' in de speeltuin, terwijl mijn broertje achter me Hep. Ik miste een wissel, en langzaam maar zeker hing ik in een spagaat in en aan die brug. Broertje lachte zich tranen, maar zag toen tot zijn grote schrik en mijn geluk dat mijn wisseling van houding toch niet een erg gelukkige was. In een advertentie van een witgoedwinkel lees ik, dat als ik een oud appa- raat inwissel, korting krijg op het nieuwe apparaat dat ik ga kopen. Ach, bestaat het hele leven niet uit wisselen: van seconde naar minuut, naar kwartier, naar uur, naar dag, naar week, naar maand, naar jaar, naar eeuw? Ik wens u een een goed nieuw/aar. 13 JANUARI 2000 DE POSTILJON EDITIE 12 PAGINA 7 Kleurige vrouwen- portretten in Distanza

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Postiljon | 2000 | | pagina 7