Halve finalisten K'rmmri DORTER in de praktijk Populariteit Schiedamse Popprijs groeit KflTHY column —J Ritje met de tram 8itK/5iRT 2001 DEPOSTILJdNJE,diTIE 12 Weet wat je eet Bij veel mensen komt eind van de maand de bodem van de portemonnee in zicht. Gevolg is dat daardoor minder luxe etenswaren worden gekocht voor de resterende dagen. Of men neemt z'n toeviucht tot eenzelfde, doch lager geprijsd artikel van een ander merk. Vaak klinken die 'andere' merknamen niet bepaald bekend in de oren, maar wat doe je, als er niet veel geld meer is en je wilt toch wat lekkers bij de koffie? Zo trof ik onlangs tijdens het inkomen doen een pakje stroopwafels voor de zeer aantrekkelijke prijs van 99 cent. "Hoe kunnen ze het doen voor dat geld?", kwam er acuut in me op, maar een blik op de verpakking verschafte me direct het antwoord. Tussen de opsom- ming van ingredienten stond onder andere 'genetisch gemodiflceerd zet- meel'. Genetisch gemodiflceerd, wat betekent dat nu eigenlijk? Alle levende vormen op onze aarde, zowel plantaardig als dierlijk, zijn opge- bouwd uit hele kleine bouwsteentjes die cellen worden genoemd. In al die celletjes zit bepaalde informatie of erfe- lijke eigenschap opgeslagen, die bepaalt hoe het wezen of plant er uit ziet. De benaming voor het bestanddeel dat ver- antwoordelijk is voor de overdracht van alle erfelijke eigenschappen is desoxyri bonucle'fnezuur, beter bekend onder de Engelse afkorting DNA. In de afgelopen eeuw werden in de hele wereld expert menten met het DNA van dieren en planten uitgevoerd om mooiere en ster kere exemplaren te verkrijgen. Het ver beteren van kwaliteit van zaden heeft zelfs een aparte naam: veredellng. Dertig jaar geleden lukte het de onder- zoekers om ook stukjes erfelijke infor matie van verschillende levensvormen - planten, dieren, bacterien, virussen - samen te voegen. Dit combineren van levend materiaal wordt ook wel 'geneti- sche manipulatie' genoemd. Er zijn al heel wat resultaten mee behaald. Zo kunnen gewassen vorstbestendig wor den gemaakt door er een stukje DNA (wat dan weer een gen wordt genoemd) van een vis in te bouwen. Of een plant kan plotseling gif aanmaken dat insec- ten doodt. Genetische manipulatie kan dus bepaal de voordelen opleveren, maar er zijn ook zeker nadelige gevolgen. Het lijkt er tenminste wel op. Om bij het voorbeeld van de insecten-vernietigende plant te blijven; dit soort is (ongewild) ook dode- lijk voor vlinders en lieveheersbeestjes. En misschien ook voor vele andere nut- tige levensvormen. Om een goede mening te kunnen vor men over genetische manipulatie is de wetenschap nodig dat alle levende orga- nismen onderdeel zijn van een voedsel- keten. De 66n eet de ander en de ander is weer het volgende voedsel. Onderbreek of verander de keten en er ontstaat direct of na verloop van tijd, een vaak onherstelbare schade. Momenteel worden in winkels al veel voedingsproducten verkocht waarin genetisch gemanipuleerd materiaal is verwerkt. Terwijl men niet weet wat het gebruik van deze grondstoffen tot gevolg zal hebben over pakweg tien, twintig jaar. Wanneer je dit vergelijkt met de ruime tijdsduur die wordt gehanteerd voordat nieuwe medicijnen op de markt mogen worden gebracht (omdat men vooral wil weten wat de gevolgen zijn van veelvuldig gebruik of effecten op langere duur) dan ontstaat er op z'n minst toch twijfel. Is het toela- tingsbeleid van onze regering inzake gemanipuleerd voedsel wel een juiste? Wie zeker wil zijn dat er niet met etens waren is 'geknutseld', doet er verstandig aan op het etiket te kijken. Intussen is een kruideniersbedrijf uit Zaandam begonnen om haar huismerk vrij te maken van gentechnieken. Let wel; ook een (duur) merkproduct kan gemanipu- leerde stoffen bevatten. Weet wat je eet! Pieter Vlasveld huisarts iemand het Plantage popfestival zou voortzetten, maar dat is niet gebeurd. De gemeente vindt het ook jammer dat er nu niets meer is op Koninginnedag. De meeste mensen gaan toch naar Rotterdam als ze weg willen", denkt Pol. "Het is nog pas in de overlegfase maar de gemeente speelt met het idee popoptredens te combineren met wereldmuziek. Dat lijkt ons ook een aardige combinatie". Wie weet. Annette Vink SCHIEDAM - Een recordaantal bands doet dit jaar mee aan de Schiedamse Popprijs. 42 Bands van diverse muziekstijlen strij- den om de eer, een geldprijs en twee dagen gratis opnametijd. De voorrondes zijn onlangs afgerond. "Het is elk jaar weer een verrassing wat er uit de ingeschreven bandjes komt", vindt organisator en jurylid Auke Pol. Acht bands gaan door naar de halve finales op 16 en 23 maart, vanaf 21.15 uur in podiumcafe De Grauwe hengst' in Schiedam. De finale van 20 april zal uitmaken wie dit jaar de beste band is. Auke Pol, docent aan de Schiedamse popschool en freelance componist voor theaterstukken, is nog steeds enorm enthousiast over de Popprijs. "We had- den niet verwacht dat het zo storm zou lopen toen we er vijf jaar geleden mee begonnen, twee hele zaterdagen luister- den we naar de bands. Negentien bands hadden zich destijds ingeschreven". Het Plantage popfestival dat altijd op Koninginnedag plaatsvond in het stads- park was ter ziele gegaan. "We zochten naar een nieuwe vorm. Het Plantage popfestival draaide grotendeels op subsi- die van de gemeente, naast sponsorgel- den en horeca-opbrengst. Het subsidie- bedrag bleef elk jaar gelijk, maar onze kosten stegen. Het laatste jaar regende het. Er kwamen weinig mensen, waardoor de horeca-omzet laag was. Er moest geld bij uit-onze eigen zakken, dat was de druppel. Dit doen we niet meer dachten we. Bovendien was het achter de schermen niet helemaal in de haak. Aan de hand van ingestuurde bandopnames beoordeelde een luister- commissie wie er aan het festival moch- ten deelnemen. Op een gegeven moment bleek de luistercommissie ook zelf bandjes in te sturen. Het leek ons veel aardiger bands te laten auditeren. Op deze manier geef je ook jonge bands een kans die geen dure studio-opnames kunnen betalen." Popprijs Het idee van een Popprijs werd gebo- ren. Auke Pol en Dik Makelaar pakten de draad weer op. Later voegde ook Ren6 Westerhoff zich bij de organisatie. Er lagen al contacten bij De Grauwe Hengst. Het cafd vond het een prima idee. Pol: "Zij betalen voor de bands die optreden en wij geven hun de garantie dat het cafd de hele avond bom vol (150 man) is. De optredende bands nemen hun vrienden en kennissen mee of hun schoplklas, dat geeft een geweldige sfeer. De muziek is erg afwisselend op zo'n voorronde-avond; van jaren vijftig muziek tot heavy metal en alles wat er tussenin zit." Iedere (voorronde)avond treden er zes bands twintig minuten op. De meesten komen uit de buurt, maar soms komt men van verder zoals dit jaar uit Dordrecht en Delft. "Vorig jaar hadden we muzikanten uit Gorcum, Raalte, Roosendaal en Bergen op Zoom. Leeftijden varieren tussen de veer- tien/vijftien jaar en zestig jaar. Mensen denken vaak dat popmuziek door jonge- ren gemaakt wordt, maar de hobbyisten van vroeger maken nu nog steeds muziek. De professionele apparatuur mogen we gebruiken van Feedback, een grote muziekzaak in Rotterdam." Over een grote kanshebber voor de prijs wil Pol niets zeggen. "Je kunt er ook niet veel van zeggen. In de halve finale is de speeltijd veertig minuten. Het kan zijn dat de spanningsboog van een band dan niet groot genoeg is. In twintig minuten speel je alleen het beste van je repertoire, maar in het dubbele van die tijd komen misschien ook minder goede nummers naar voren. Blijft zo'n optre den afwisselend genoeg, dat is de vraag." Jury De jury bestaat uit Pol zelf en twee zan- geressen: Th6r6se de Veld, zij deed ver schillende keren mee aan de popprijs en eindigde hoog, en Marjan de Leuver. Zij zong een tijdlang in Italie en nu in Nederland in een band die Latijns- Amerikaanse muziek maakt. "Een jury- lid hoeft niet van elke muziekstijl te houden, maar moet wel elke stijl op z'n kwaliteit kunnen beoordelen of het nu symfonische muziek is, blues of een gitaarvirtuoos". Een van de belangrijkste dingen van de Popprijs, vind ik, is dat het een transpa- rant geheel is. Iedereen kan zelf een beoordeling maken. Je kunt het hartstochtelijk oneens zijn met de jury, maar je hebt wel jouw muziek gehoord. Dat is heel anders dan dat je een cd'tje koopt, dan heeft de platenmaatschappij al nummers geselecteerd." Opvallend "Misschien wel de meest opvallende deelnemer aan de voorrondes was Jokkebrok. Twee meisjes met eigen geschreven liedjes die harp, akoestisch gitaar, basgitaar en piano speelden. De reden dat ze niet door zijn gegaan was dat ze nog totaal geen podiumervaring hadden. Het was allemaal nog erg pril, maar we horen zeker nog van hen. Ook een groep die jaren zeventig covers speelde sprong emit, compleet met glit- terpakken, pruiken en foute brillen. De hele tent stond toen op zijn kop. Ze werden zelfs meteen gevraagd op feest- jes te komen spelen. Pol houdt van popmuziek. "Het heeft zoveel creativiteit en energie in zich. Het is een muzieksoort die zich steeds weer vernieuwt en daarbij laagdrempe- lig is. Bij klassieke muziek speel je zes noten per seconde, bij pop gaat het meer om het juiste moment en het kan met weinig middelen toch mooi zijn. 90 procent van de nummers zijn eigen nummers. Je hoeft je niet te verplaatsen in Mozart, maar ze komen direct uit het hart" "Eigenlijk hadden we gehoopt dat SCHIEDAM - Na de zeven voor- ronden heeft de jury de acht halve finalisten bekend gemaakt. De keuze was door het hoge niveau van de deelne- mende bands niet eenvoudig. Uiteindelijk zullen op de vrijdagen 16 en 23 maart de volgende bands gaan strijden voor de drie finale plaatsen: Tjolk, Skit Madness, The Riaggs en Cellophane (16 maart) en Medium, Panic In Detroit, Mugeo en Recht voor z'n Raap (23 maart). Op 23 maart wordt aan het eind van de avond bekendgemaakt wie er door gaan naar de finale op 7 april. De in de finale te verdienen prijzen zijn f 750,- voor de winnaar, f 500,- voor de tweede plaats en f 250,- voor de nummer drie. Daarnaast stelt Studio Het Pand uit Vlaardingen een lustrumprijs ter beschikking in de vorm van twee dagen studiotijdn ter waarde van f 1.200,-. De halve finales en de finale beginnen om 21.00 uur. Het adres van podium cafe De Graauwe Hengst is Lange Haven 28 in Schiedam. De toegang aan de Lange Haven 28 is vrij. Ik deed van de week een ritje met de tram. Wat heet, ik reed bijna van begin- tot eind- punt mee. Eigenlijk vind ik dat wel leuk. Ik wandel op mijn gemak naar de tramhalte. Zie ik de tram aankomen, dan schat ik in of ik - in mijn rustige tempo doorwandelend - de tram haal. Zo ja, dan loop ik rustig door; zo nee, dan loop ik 66k rustig door. Er komt vast nog wel zo'n geel monster over de rails snerpen. Volgens mij ben ik de enige, die met deze instelling naar de tram loopt. Dat merk ik als ik mezelf genesteld heb op een stoeltje. De tram is nog niet in beweging of hij stopt alweer bij de volgende halte. Daar staan al passagiers, er komen ook altijd nog mensen aanrennen. Met gevaar voor eigen leven glippen ze tussen auto's door, negeren zebra en rood stoplicht, en gebaren met hand en tas naar iemand die in de tram bij de deur staat, vermoedelijk om kenbaar te maken, dat die opengehouden moet worden. 't Is kostelijk om te zien h6e mensen hardlopen en vooral op welk schoeisel. Een meisje met wapperende haardos, in de ene hand een appel, in de andere een krant, komt op schier onmogelijk hoge plateauzolen aangerend. Het lijkt alsof het schoeisel niet bij de beentjes past, maar toch bewegen zowel het omhulsel van de voet als het meisje zich synchroon voort, als een stofwolk in de wind. Vlak v66r de tramdeur stort ze ter aarde neer. Uit d'r schoentjes gevallen denk ik, maar't is veel erger. Ze is van d'r enkeltjes gevallen, met als resul- taat dat ze de tram mist, de appel over straat rolt en de krant in een plas valt. Als ik achterom kijk, zie ik dat ze 66n schoen uittrekt en over haar enkel wrijft. Bij de volgende halte probeert een 'dame op leeftijd' hard te lopen om de tram te halen. Aan de manier waarop ze dat doet is te zien, dat ze in geen jaren hard heeft gelopen en dat kan ze nu ook beter niet doen; zeker niet op de elegante schoentjes die ze draagt. Ze struikelt en verliest een schoen, zo'n 'stewardessmodeT. Daar zijn voet en kous niet op berekend. De voet komt in aanraking met een koude natte straattegel, er springt spontaan een ladder in de kous en de tram rijdt door zonder deze dame. E6n halte voor het eindpunt stap ik uit, nou ja zit ik klem tussen de deur die 66n tel open gaat en zich onmiddellijk weer sluit. Ach, ik heb nooit haast om to de tram te stappen, waarom zal ik het dan wel hebben als ik uit de tram stap? Lokale bands in actie m i V A Rivan speelde vrijdag in De Graauwe Hengst maar wist niet door te dringen tot Popprijs. de halve finale van de Schiedamse (Foto: Joop Zeemeijer Fotografie) i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Postiljon | 2001 | | pagina 5