Het uur van
de waarheid:
een proefrit
in de machtige
Mercedes-Benz
Diesel
Ornette Coleman,
klassiek in
ontspannen concert
CANTATEDIENST IN
ST. LAURENSKERK
eet'n appel!
snoep verstandig:
m
Bartok en Bernstein in
de lachspiegel
"2 NiEUWE DIESELS!"
KRT in warming-
up voor
vastenavondbal
iBritse
toneelman
Wolfit
overleden
Drie Visser
Neerlandiaprijzen
in Rotterdam
Historische troffel
wordt geveild
Belgische wavant-gardein
De Doelen
2 NIEUWE DIESELS!
Voorlopig keus uit 3 typen
(3 prijzen!)
alle drie met de
nieuwste
veiligheidsvoorzieningen
AUTOBEDRIJF
„VICTORIA" N.V.
Mireille Matïneu
ernstig gewond
Amato met blijspel
WEEKOVERZICHT
In Rotterdam
In Europa
ln
ons
land
ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD MAANDAG 19 FEBRUARI 1958
psgint
ROTTERDAM Alvorens zfdh
over te geven aan de langdurige
genoegens van bet vastenavond
bal, heeft de aanhang van het
Katholiek Rotterdams Toneel
zich zondagavond in Palace cn>
temperatuur" laten brengen
door de opvoering van een daar
toe zeer geschikt blijspel, MBlijf
zitten waar je 2it" van Aug. van
Zuyle n.
Het blijspel, weinig gecompli
ceerd. zonder veel pretenties,
maar gewoon gezellig, kreeg een
zeer aanvaardbare vertolking.
Het feit, dat Jaf van Wietingen
op het laatste moment door ziek
te verstek moest laten gaan en
vervangen werd door regisseur
Jan Sengers, deed daarbij op
geen enkele wijze afbreuk aan
de prestaties, te meer omdat het
blijspelletje geen ai te zware eisen
aan de acteurs stlede.
Lou v.d. Griendt, Miep Klaas-
sen, Paul Verspeek en Oda Sik
ken werkten zonder veel pro
blemen hun hoofdrollen af, daar
bij kundig genoeg ter zijde ge
staan door John v.d. Griendt
Jeanne Lupgens en Bep Granne-
man.
Het vastenavobdbal werd muzi
kaal door het kwintet The Mi
xers ondersteund.
LONDEN (Htr) Sir Donald
Wolfit, die in de Britse toneel
wereld gold als de laatste van
de grote toneelspelers tevens to
neeldirecteuren, is zaterdag op
de leeftijd van 65 jaar overleden.
Deze in 1957 geadelde Shakespea-
re-vertolker begon zijn loopbaan
in 1937 toen hij zijn eigen gezel
schap vormde. Wolfit is ook in
verscheidene films opgetreden,
waaronder Trilby, Boom at the
top, de Pickwick papers, Law
rence of Arabia en Becket. Vo
rig jaar kocht hij een eigen
schouwburg. Hij was (na twee
echtscheidingen) gehuwd met de
actrice Rosalind Lind,
DE INDRUK die Omette Coleman
heeft achtergelaten, zal voor
iedereen variëren naar de ver
wachting waarmee hij zaterdag
nacht de Grote Zaal van De
Doelen binnenstapte. Verwachtte
hij een voortzetting van de prikke
lende sfeer tijdens het laatste
concert (eind november 1965 in
A'dam) toen de Voorburgse violist
Michel Samson een duet met de
grote Omette aanging, dan zal hij
teleurgesteld zijn. Verlangde hij
naar de Ornette Coleman van zijn
eerste grammofoonplaten (anno
1959-1960), dan heeft hij de avond
van zijn leven gehad. Het was een
heerlijk ontspannen, bijna roman
tisch concert.
Wat ons betreft: het had iets
onzekerder gekund. Het lijkt of
Coleman alles wat hij op zijn
eerste instrument altsax te
zeggen had, al gezegd heeft en
alleen daarom aan een nieuw
Instrument toe was. De toon is zo
mooi gepolijst dat hij af en toe
aan Desmond doet denken; de
improvisaties zijn meestal opge
bouwd uit een vrij constant gering
aantal noten per maat met om de
zoveel tijd een glijdende hoge noot
aan het slot van een maat als
spanningseffect. Een plezierige
stroom geluid met hier en daar
een snelle loop als verrassing, die
echter effect verliest als in lang
zame nummers zonder verande
ring van intonatie hetzelfde over
meer tellen wordt uitgesmeerd.
Misschien kwam de .klassieke"
toon in het concert ook door de
aanwezigheid van Coleman-bege
leiders van het eerste uur Charlie
Haden (bas) en Ed Blackwell
(drums). Al bleken die af en toe
-duidelijk ook geëvolueerd in de
richting van de meer recente
begeleider David Izenzon (bas).
Haden en Izenzon wisselden
beiden naar hartelust het plukken
af met strijken, leverden een aan
tal prachtige duetten (zoals in een
soort wiegeliedje dat met lieflijke
belletjes werd begonnen en be
sloten) en zorgden samen met de
al even geïnspireerd solerende
Blackwell voor een krachtige
geluidsmuur achter de schaarse
uitbarstingen van de leider.
Meestal was Coleman echter
lucide, op het tedere af, met op
sax duidelijk meer uitdrukkings
mogelijkheden dan op trompet.
Pas in de laatste twee nummers
kwamen de nieuwe aanwinsten
aan de orde. Op de Oosters ge
kleurde raanzello leek het of hij
Multi-instrumentalist Ornette Co-
lemen liet zich zaterdagnacht in
De Doelen maar één keer op viool
horen; David Izenzon was één van
de twee bassisten die hem bege
leidden.
een prachtig gedicht strofe voor
strofe voordroeg en toen in het
laatste nummer de viool aan de
kin ging, leek het of de hartstoch
ten pas goed los kwamen in vier
indrukwekkende soli. Vooral deze
laatste nummers zullen hebben
aangezet tot het daverende
applaus dat regelrecht een toegift
uitlokte. Maar die toegift was
opnieuw de Coleman die iedereen
kent: een klassieke modernist.
FRANK VISBEEN
DEN HAAG In de Rolzaal op
het Binnenhof in Den Haag zijn
zaterdag de Visser-Neerlandia-
prijzen uitgereikt: dertig prijzen
voor een totaalbedrag van
f 77.500, waarvan f 31.500 naar
het Nederlands sprekend deel
van België gaat. De plechtigheid
werd opgeluisterd met pianospel
van Paul Niessing en besloten
met een ontvangst door het be
stuur van het Algemeen Neder
lands Verbond.
Prijzen gingen onder meer naar,
Het Instituut voor de Rijpere
Jeugd, klubhuizen ,,De Arend" en
,,De Zeemeeuw" in Rotterdam
(f 2000) voor verbetering van de
toneelaccommodatie; de Federa
tie van Telefonische Hulpdiensten
in Nederland, in Rotterdam
(f 2.000) voor het uitgeven van
een instructieboekje en naar dr.
H. A. Voet in Rotterdam (f 1.000)
voor de eenakter „Slakken en
vrouwen.
ADVERTENTIE
Van een muziekmedewerker
BACHS CANTATE 18: „Gleich
wie der Regen und Schnee vom
Himmel failt", die zondagavond
tijdens de dienst in de Grote- of
St. Laurenskerk is uitgevoerd,
bewijst dat de Leipzigse Cantor
soms grote waarde hechtte aan
de Gregoriaanse reciteertoon.
In het tweede recitatief laat hij
na de tenor- en bassolist, de so
praan een bepaalde zin op een
zelfde toon zingen, gevolgd door
een later enige malen herhaald
vierstemmig gezongen „erhör
uns, lieber Herre Gott", een en
ander op de in het Gregoriaans
miet voorkomende meerstemmig-
'heid na als een Litanie. Bach
zou Bach niet zijn als hij niet
zorgde voor een beweeglijke
basstem tegen, die eenvoudige re
citeertoon. Een complimentje
voor de leden van het Rotter
dams Bach-orkest is op z'n plaats
in verband met de begeleiding
vande sopraan-aria „Meïn See-
lenschatz ist Gottes Wort", die
door twee fluiten en vier violen
unisono werd gespeeld met alle
risico's van ongelijkheid, die
echter nergens optrad. Ook de
sopraan, Germaine Stordieau
verdient lof voor de wijze waarop
zij deze aria 2ong. Rutb Pos, die
moest invallen voor de ziek ge
worden tenor Marlus van Alte-
na, kweet zich uiteraard na
een korte voorbereiding voor
treffelijk van zijn taak in het
reeds eerder genoemde tweede
recitatief („Mein Gott. hier wird
mein Herze sein"), evenals de in
hetzelfde recitatief optredende
bas Rob Holl. die daarvóór
reeds bewondering had afge
dwongen in het recitatief „Gleich
wie der Regen und Schnee
Jammer, dat de beide fluitisten
die vanwege de akoestiek van
de kerk geen blokfluiten maar
dwarsfluiten bespeelden in het
programma .t werden ge
noemd; zij handen dit voor hun
aandeel in de Sinfonia zeker ver
diend, evenals de clavecinist
Tijn van Eijk en de organist Arie
J, Keijzer. Laatstgenoemde
speelde ter inleiding van de
dienst Bachs koraal „Liebster
Jesu, wir sind hier" (V-37) en als
uitleiding van dezelfde compo
nist: „Ich bitt', o Hcrr" („Durch
Adams Fall", V-13). Als gewoon-
lijk had ds. M. J. C. Visser de
leiding van de dienst, ditmaal
ondanks een griep, die hem zicht
baar en hoorbaar kwelde. Het uit
gangspunt van zijn prediking was
Jesaja 55 10 en 11, waarbij hij
voorlas de verzen 6 tot 13, omdat
ook deze, evenals de tekst van
de preek ten nauwste bij de canta
te zijn betrokken. De Laurens-
cantorei heeft onder leiding van
cantor Barend Schuurman weer
gezorgd voor een lofwaardige op
luistering van de zo gewaar
deerde maandelijkse cantatedien
sten in onze grijze St. Laurens,
die bijna uit haar as is verrezen.
Het nieuwe restaurant Prince
Henrik Club'f in Kopenhagen
zocht een goed portret van de
naamgever de Deense prins Hen-
rik. Die hebben ze dan nu ge
vonden. Het Nederlandse strip-
tease-danseresje Marleen Haver-
mans toont hier het uitverkoren
portret.
Van onze correspondent
ARNHEM De troffel waarmee
in 1648 de eerste steen is gelegd
voor het paleis op de Dam in
Amsterdam, wordt op 12 maart
in het huis der notarissen aan de
Bakkerstraat in Arnhem geveild
Veilinghouder M. J. Staamer
heeft nog net de Londense kunst
veiling Sotheby deze vlieg kunnen
afvangen.
Jaren geleden heeft de eigenaar
een bod van 4000 gulden van een
museum gehad. „De waarde is
onschatbaar. Voor verzamelaars
van antiek zilver is de troffel een
juweel. Ik verwacht dat er ook
grote belangstelling bij de ge
meente Amsterdam of een van
de grote musea zal zijn", aldus
de heer Staamer.
HET IS TE HOPENdat het I
talrijke promenadeconcertpu-
bliek zaterdagavond de Mou-
vements van de Belgische
componist Frangois Glotieux
niet voor een representatieve
hedendaagse compositie heeft
gehoudenzoals Eduard Flipse
het in zijn mondelinge toeltch-
tng deed voorkomen. De mu
ziek van deze tijd mag dan min
of meer in een impasse verke
ren, maar zó erg is het nu ook
weer niet.
De enigszins muzikaal geïnfor
meerde luisteraar, die dit con
cert door de Antwerpse Philhar
monic onder leiding van Flipse
de vaste dirigent van deze for
matie in de Grote Doelenzaal
bijwoonde, moet in Glorieux'
compositie voor piano, koperbla
zers en slagwerk waarin de
componist zelf de pianopartij
speelde toch wel de dik opgele
de cliché's hebben ontdekt. Men
kon hier gezellig met ae buur
vrouw of buurman van gedach
ten wisselen over de herkomst
van de verschillende episodes:
vooral aan elkaar geslate stuk
ken.
Bartok en Bernstein, waarvan
eerste de scherpe kantjes afge-
ADVERTENTIE
Wiit-u de waarheid weten over auto's? Ga rijden in een Mercedes-Benz.
Dan kent u de maat waarmee alles gemeten wordt - de hoogste standaard
in automobilisme. Dan weet u waar u aan toe bent met uw huidige auto.
Waarom de Diesel? Wel, dat is de Mercedes-Benz die ais eerste in aan
merking komt om goedkopere auto's te vervangen. Tenminste voor mensen
die meer dan 30.000 km per jaar rijden. Voor hen gaat de dieselzuinigheid
werken. Die zuinigheid maakt Mercedes-Benz mogelijk. Laat het u voor
rekenen!
Nog iets over die 30.000 kilometer: iemand die zoveel rijdt heeft recht op
ruimte, kracht en comfort - recht op de zekerheid van veiligheid. Iemand
die veel op de weg is moet de waarheid weten... moet Mercedes-Benz
kennen.
Ervaar het zelf. Bel meteen de dichtst bijzijnde dealer. Er wacht een
Mercedes-Benz Diesel op u.
MERG£»ES-BE1«Z
uw goede ster op alle wegen
dealer voor district
Rotterdam en Hoek van Holland e.o.:
Rotterdam, Showroom, Westbiaak 20-22, tel. 010-123666
Kantoor-werkplaats, Zwaerdecroonstraat 2-23, tel. 010-259550
Rotterdam-Waalhaven, Albert Plesmanweg 29-33, tel. 010-294866
Schiedam, werkplaats, Strickledeweg 99, tel. 010-155255
Vlaardingen, Van Beethovensingel 140, tel. 010-346305
vijld zijn. Een saai feest van
herkenning. Een werk zonder el-
gen gezicht, maar wel met vreem
de gezichten in een lachspiegel,
waarom niet te lachen valt. De
beschreven worden dan als bom
bast en men kan alleen maar ver
baasd staan, dat een componist
met zo'n enorm slagwerk-assor
timent, zo weinig weet te doen qu
sonore diggerentiatie, Het werd
overigens wel duidelijk dat het
Antwerpse orkest over goede
koperblazers en slagwerkers be
schikt.
Dat ook de resterende musici wel
het een en ander presteren bleek
uit de uitvoering van Schuberts
Onvoltooide symfonie en van.
Rimsky-Korsakoffs Sheherazade.
De orkestleden zijn goed ver
trouwd met Flipse's sobere geba
ren en vooral van het laatstge
noemde werk kwam door diens
muztkaa I-stimulerende middelen
en opmerkelijk vlotte tempi een
zeer boeiende interpretatie tot
stand. Er waren vooral goede
prestaties van de strijkers en
van enkele prominente blazers,
terwijl de vioolsolo door de con
certmeester Armand Vandevelde
bekwaam werd gespeeld. Schu
bert klonk iets minder evenwich
tig en minder expressief. Een
Hongaarse dans van Brahms
fungeerde als toegift van een wis
selvallig concert
i AAD VAN DER VEN!
Van onze correspondent
PARIJS De beroemde lB-jarige
Franse chansonnière Mireille
Mathieu heeft gisteren bij een
auto-ongeluk tamelijk ernstige
verwondingen opgelopen, waar
door ze haar dagelijkse tournees
nu voor zeker een maand zal
moeten onderbreken. In gezel
schap van haar onafscheidelijke
manager Johnny Stark, diens
secretaresse en een persfotograal
was Mireille van Grenoble, waar
ze de sluitingsdag van de Olym
pische Spelen luister had bijgezet,
op weg naar Lyon voor een
nieuw recital, toen de chauffeur
in een bocht in de bergen zijn
stuur plotseling niet meer mees
ter was. De auto sloeg vijf keer
over de kop, alvorens in een tien
meter diep ravijn te storten.
Mireille moet bij het avontuur
wonden aan het gelaat hebben
opgelopen, maar ze zal, volgens
haar dokter, vooral rust moeten
nemen, om haar zenuwen weer
geheel in bedwang te kunnen
krijgen.
ROTTERDAM Amato, de
Hoogvüetse toneelgroep, had de
zaal van gebouw Flamingo aan
de Baarsweg zaterdagavond ge
zellig vol, toen daar het doek op
ging voor de komische thriller
„Gieren op 't Veilig Nest" van
Harold McPherson. Amato, dat-
kort geleden versterking zocht
voor de spelende leden, presen
teerde In deze produktie al en
kele nieuwe gezichten. Mevrouw
J. Flach had zeven weken de tijd
gehad en mevrouw J. Mielo drie
weken om zich hun rol eigen te
maken. Een prestatie, waaraan
zeker ook regisseur H. de Jong
het nodige had gedaan. Spelers
en speelsters maakten er een ge
noeglijke toneelavond van. Er
werd goed werk geleverd voor
al door de heren L. M. Smit en
J. Wisse (in een vermakelijke
dubbelrol).
Zelfde weertype
DE BILT, het KNMI deelt mee:
Wij bevonden ons gedurende het
weekeinde in een langgerekte
gordel van hoge luchtdruk die
zich van Groenland via de Britse
eilanden in zuidoostelijke rich
ting tot over de Alpen en de
Balkan uitstrekte. Hierbij was
het in de noordelijke helft van
ons land zowel zaterdag als
zondag aanmerkelijk zonniger
dan in de zuidelijke provincies.
Zondag steeg het kwik hierbij in
grote delen van Nederland tot
omstreeks zes graden. In de
daaropvolgende nacht daalde het
kwik bij heldere hemel en weinig
wind tot 2 a 4 graden onder nul.'
Aanmerkelijk kouder is het in
Finland en. Scandinavië, waar
zich een geheel met koude lucht
gevulde depressie bevindt. De
nachtelijke minima bereiken
daar waarden van 20 tot 30 gra
den onder nul.
Een andere depressie bevindt
zich boven de Golf van Biscaje.
Ook het komende etmaal blijven
wij in het zwakke gebied van
hoge luchtdruk, dat het over
gangsgebied vormt tussen beide
genoemde lagedrukgebieden.
Hoewel een weinig aktief front
van de Noordzee tot aan ons
land kan doordringen, zijn de
regenkansen klein.
Weerkundige waarnemingen te Rotter-
Sam van 8.40 uur.
Luchtdruk 1014.9 mbar.
wind: zzo z.
Temperatuur 1,1 gr. C.
Max. temp. $.3 gr. C, gisteren 12.40 uur.
Min. temp. 0,9 gr. c, heden D.3D uur.
Weersgesteldheid betrokken.
Neerslag in de afgelupa» 24 uur 0,0 mm.
lemperat neen
max min ■'lui
Helsinki mist
Stockholm licht bew.
Oslo onbew.
Kopenhagen sneeuw
Aberdeen regen
Londen geh. bew.
Amsterdam licht bew.
Brussel onbew.
Luxemburg zwaar bew.
Parijs zwaar bew.
Bordeaux zwaar bew.
Grenoble
Nice
Berlijn
Frankfort
München
Zurich
Geneve
Locarno
Wenen
Innsbruck
Belgrado
Athene
Rome
Barcelona
Madrid
Mallorca
Lissabon
onbew.
zwaar bew.
sneeuw
licht bew.
onbew.
half bew.
licht bew.
onbew.
onbew.
onbew.
half bew.
zwaar bew.
onbew.
zwaar bew.
motregen
zwaar bew.
regenbul
Den Helder zwaar bew.
Vpenburg
Vllssingen
Helde
De Bilt
i weme
Eindhoven
mist
geh. betv.
2vvaar bew.
mist
licht bew.
zwaar bew.
—2 0
z.-Limburg licht bew.