Oorlogsjaren: een periode van angst ZESENZEVENTIG TEAM N0G IRIGENTEVAN 'JV TIENTAL KOREN TEAM löll Mevr. Kocx-Willus [STAD] jaar bres MAARI l!1|llIieBAMSCHE X\T - ZATERDAG 28 MAART 1070 WAAR ZÏJ KOMT, faöVGEN IpE BEJAARDEN Dan op dit en dan op dat Limburgs kasteeltje SENECTUTE ■Wordt EERSTE LUSTRUM ZINGEN IN LIECHTENSTEIN Haar werk voor de bejaarden betekent vervulling Schiedam In de wereld van de toonkunst moet men naar het schijnt ontdekt worden. De eersten, die mevrouw Kocx-Wil lus toen nog het weesje Catharina want ze verloor al vroeg haar beide ouders hebben ontdekt, waren een paar klankgevoelige Italianen, die het jonge meisje hoorden kwin keleren, ergens in een tuin bij haar pleegouders Prinsen gracht Amsterdam. Het heeft maar een haar gescheeld of ze had haar muzikale opleiding in Italië genoten en het tot een wereldberoefde zangeres gebracht. Haar pleegouders durf den de verantwoordelijkheid, uiteraard, niet aan Catha- was nog maar zestien: „Dat er dan een aardige stem verloren gaat? Daar heb ik niets mee te maken". Enkele jaren later was het de heer Schoonderbeek, die haar ontdekte. De fami lie was verhuisd naar Bussum en de heer Schoonderbeek woonde naast hen. Toen hij haar hoorde zingen, zei hij: „Kom bij ons in de Matthaus Passion". En dat gebeurde. door Gerard Lutke Meijer ogst toelaat- aria e herplaat- iniek spaar- 2°/o rente ,-ootste vak- ir de juiste goede plaat- ;ijn uitzend- kosteloos t op het iformatieve itzendkrach- mpo Team ;enheid tot adverteren endkrachten mpo Team uitbetaling ank of giro beginnen, d - 1 centraal or de ver- l alle socia- ingen en in- daarover - 198, Schie- open plaat- ntoorkrach- •nzeer voor krachten slijk en har- reel waar u u welkom reente, wijk niet lijkt, u de keuze en andere en nen bij een ipo Team empo-Team lie u iedere :unt vinden. aam, maar n in Neder- gevestigde Schiedam ..Ach, dat is nu honderd jaar geleden, maar mijn grootmoeder was verbonden aan het hof van Koningin Sophie en Koningin Emma en zodoende zijn onze relaties met het Loo nog al innig gebleven", zo vertelt mevrouw Kocx, die in Apeldoorn geboren is en na de voltooiing van de opvoeding harer kinde ren, ook weer naar Apeldoorn is teruggekeerd. Ze woonde naast- het burgerweeshuis en heeft daar tijdens de jaren 19401945 ontzaglijk veel meegemaakt. Het staat haar nu als een verwar de stroom van verschrikkelijke gebeurtenissen voor ogen. Hilversum slechts weer, veel wind en op de weg Duitse posten. Ze pakte het ding in een koffertje aardappelen en groente er boven op. En toen met een lief lachje tegen de Duit sers: Ik moet naar mijn moeder in Hilversum die heeft héééélemaal geen eten. Ik heb doodangsten uitgestaan. Maar ze heeft het gered". „Tenslotte hebben ze ons huis in beslag genomen. Er moesten bij de ontruiming van Arnhem dertien eva- cué's in, daaronder een im beciel. Iemand van dit stel moet me hebben verraden. Ik werd gevangen geno men en zou op transport gesteld worden, maar de ondergrondse heeft me uit het politiebureau bevrijd en bij een boer onderge bracht. Toen kwam het eind: Op de laatste dag is mijn dochter het Apeldoornse Kanaal overgezwommen om de Engelsen en Canadezen te waarschuwen: Schiet niet meer, schiet nietalle Duitsers zijn al weg. Maar ondertussen gapten ze de zeven fietsen, die in onze schuur stonden. Ik had ook zoveel angst voor mijn jon gens. Ze moeten wel dood zijn, zei de dominee. Maar ik hield vol: Ze leven nog. Hoe weet je dat? vroeg hij. Ik zei: Mijn moederhart zegt het. En ja hoor, zes weken na de oorlog doken ze op. Dominee zelf was een van de laatste slachtoffers: ze hebcbn hem weggehaald en hü is nooit teruggeko men. Dodelijke angsten heb ik uitgestaan. Het was verschrikkelijk. Later heb ik een medaille en een oor konde gekregen. Ik had er voro naar Den Haag moe ten gaan, maar ik ben niet gegaan itraat 35 s NV. v. klavërjasvtj avond voethai I aan). tend KNNVafjl e dag van 14toil 19.30 uur 13.30 tot 14 uutl 1", 10.00 uur dsl 5,00 uur ds G.[ 0 uur prof. dr. 5.00 uur ds J. .tzendorgani- idereen. gen van zijn en. hoorden die jongens pra ten en vroegen: Wat zijn dat voor lui... wat een gek taaltje. Fries, zeg ik. Frie se jongens, waar mijn zoon altijd mee uit zeilen ging op de meren. Ze geloofden het nog ook. Maar ik moest met de gewon den naar een dokter, die vlak bij het paleis woonde. De jongens kleedde zich uit in de spreekkamer van de dokter; hier een schot, daar een schot, ik maakte verband klaar en kijk on dertussen naar buiten door de korte gordijntjes en wat zie ik? Een stel Duitse .isol- daten. Ik heb als het weer licht die prop verbandgaas in elkaar gefrommeld en heb gedaan of ik er de ra men mee lapte. Ik kocht waterperoxyde voor de behandeling van de wonden, vreselijke, soms stinkende, etterende won den omdat ze zo verwaar loosd waren. Vroeg de apo theker mij: Waar heeft u al die peroxyde voor no dig? Hoe ik het zo snel ver zon weet ik niet, maar het hielp. Ik zei: Ik moet eie ren inmaken. „Het was ook levensgevaar lijk. De Engelse soldaten waren gedropt bij de Woes te Hoeve. Wij hadden een ultrakortegolf-zender in huis en wachtten tot de wind in de bomen waaide; dan hoorde niemand het la waai van dat apparaat dat in de kelder stond. Als ik er nog aan denk: mijn dochter moest eens een zendertje wegbrengen naar Studievriend, toernooi Polit» tel Michel Cardena gen. speelobjektetJ etsen en litho.; iclub Schiedam.] esten' uur: a.l. 10.30 uur ds. G. i, 5.00 uur geen ds C. van Zuy- ;erde dienst in 'k10.00 uur ijs 5 uur ds J. van BSlhiedam Het is in de Paasweek een hachelijke onderneming om [mevrouw Catharine Cornelia Kocx-Willus, oud 76 jaren, te benade- iren voor een interviewtje. Ze moet nog hierheen - ze moet nog ■daarheen. Zeven verschillende kerken zullen weergalemen van de IPaaskantates, die onder haar leiding worden gezongen. Laat zien I—deze „uitvoering" in het Hervormde Rusthuis in de Tuinlaan is ■natuurlijk op een middag gezet, maar vanavond repeteert ze weer |p Rotterdam, morgen in Dordrecht en dan de vier nummertjes in |de Rotterdamse Koninginnekerk, daarna in de Spangense kerk en fin Dordrecht en Zwijndrecht overal. Zondagavond half vijf de ■Paaskantate van Koos Bom in Zwijndrecht. i de Pasen hier in Schiedam en Imet de Bevrijding... U ziet het Vn heel druk en erg onrustig [-leven. Ik ben dan ook eigenlijk nooit thuis, zegt ze, hoe heeft u Ihet zo uitgezocht, dat u me nu Kuist vanmiddag hier heeft op gevangen? get interview is navenant. Er is de kille lege zaal van het Hervormde rusthuis geen mens Weer; de laatste dames hebben mevrouw Kocx met een harte- }lke handdruk en een vriende- p, om niet te zeggen geest driftig woord bedankt voor de j-o mooi gezongen liederen. De bejaarde zangsters, die het middagje gegeven hebben vooi zen ontspanning en voor de Gezelligheid der bejaarden uit pt tehuis hebben zich haastig teruggetrokken, onder hen ook me andere mevrouw Kockx, Ppningmeesteres van de zang- ■I stoep Senectute, die ons niet te Bikini wiIde staan en geen in- Biiriii 8en over haar zanggroep I ri .geven- Geen familie van e dirigente; haar naam wordt v°uwens ook anders eeschre- bl'k ^en *aatste wantrouwige Weer? en dan zijn we alleen. ziet er bruin en onge- Ulg uit, sfeerloos en oudbak- m Ke kunnen ons de dank- ii c/vja uc geiiuct P'leuring begrijpen. verteerbaar relaas van zeldza me prestaties het do re mi fa sol van haar indrukwekkende image. Natuurlijk gaat ze dage lijks om met Koos Bom van de Paaskantate, met Gebhart van bet Ambrosiaanse Lobgesang, met Bortnianski en zijn herder. Maar wat werkelijk telt: het ei gen leven van deze vrouw, die op 72-jarige leeftijd nog het di ploma koordirigente behaalde, gaat- bij zoveel aandacht voor het Lobgesang enigszins de mist in. De nadruk komt te lig gen op de foto, die wij ter illu stratie mogen maken. Zij kiest de passende achtergrond. Staande bij de piano, wat- thea traal de ene hand op de toetsen en tokkelend. Goed geconser veerd. Dynamisch. Houding he roïek als een senectute ruiter- stnadbeeld. Overwinnar. Waar zij komt, zingen de bejaarden. baarheid voor de genot-en voka- Ir k heb it-, zoveel te vertellen", zegt lwikr0UW Kocx-Willus. „Wat hoek U weten?" Ondertussen L. fb haar ogen onrustig naar lin ri wan* 7e moet de tijd Iklnu f,a''en houden. Er is geen rEr is onk pppn tiiri. Het is ook geen tijd. Het een snel en nauwelijks „Een jaar of wat geleden", zegt ze, „kwam de secretaris van Or'pheus, t-oen nog de heer J. de Koster, bij me met de vraag: Wilt u de leiding over een groep bejaarde zangers en zangeres- sen? Orpheus zou voor hen een aparte afdeling willen oprich ten". Ik zei: Ja. Want ik zie het als mijn taak de bejaarde men sen via het lied uit hun isole ment te halen. Goed Orpheus heeft een grote advei-tentie in de kranten gezet en daar kwa men ze. Bij de eerste kennis making waren er 95 gegadig den, voor het merendeel da mes Daar vielen er een hoop af. Maar we begonnen de repe tities met zeventig man, waar bij tien heren. Mevrouw Kocx heeft zelf geen tijd meer voor de details, maai we hebben het nagekeken: Se nectute is gesticht in 1965. De eerste repetitie vond plaats in de benedenzaal van Arcade; het bestuur verraste de aanwe zigen meteen met de medede ling, dat men op Bevrijdings dag, de vijfde mei 1965, voor het eerst in 't openbaar zouden optreden. Het werd een succes vol jaar. Voor men een jaar verder was had Senectute twee eerste prijzen behaald en op 21 mei 1966 kwam er nog één bij. Een eerste prijs met 337 punten, veroverd tijdens een Neder lands Koorfestival, dat georga niseerd was door de Koninklij ke Bond van Zang- en Orato riumverenigingen en de Avro. Kort voordien had mevrouw Kocx het diploma koordirigente gehaald. Ze werd grandioos ge huldigd door organisatoren en juryleden „met een boeket ro zen en anjers", zegt ze, „zo iets..." „Het is voor Senectute dUs een eerste lustrum", zegt ze, „ze hebben het intern al gevierd in februari jl. maar officieel ko men ze er in mei mee naar bui ten. Op 23 mei gaat Senectute met ongeveer zestig leden naar het koorfestival van de Avro allemaal in de bus. Na terug komst in Schiedam wordt het een gezellig feest. Op 30 mei zingt de groep in Rotterdam. Op 6 juni in Overschie. Ik heb beloofd met Senectute mee naar Hilversum te gaan. Er gaan nl. meer van mijn koren naar de Avro. Moeilijk om mezelf eer lijk te verdelen. Ik ben wel eens alleen gegaan om geen na- „We hadden op een bepaald moment zeven Engelse sol daten In huis, die gewond waren geraakt bij de strijd om Arnhem. Wat een ang sten we daarover hebben uitgestaan... De buren righeid te krijgen. Maar nu met dat lustrum krijgt Schiedam prioriteit." ,Hier in Schiedam is er de gang meteen goed ingekomen. Ik kreeg van Orpheus wat ge schikte muziek voor gemengd koor en zo ben ik begonnen, 'k Heb gauw muzjek genomen, die voor bejaarden beter ligt en vooral voor een gemengd koor met zo weinig heren: ik heh een schreeuwend gebrek aan tenoren. Ik heb met mijn koor tjes al verschillende uitstapjes gemaakt. Ook naar het buiten land. Ik herinner me niet eens alles meer. Op 8 juni gaan we met 45 dames en heren, allemaal bejaarden, deels hier uit Schie dam, naar Liechtenstein, uiter aard om te zingen. Ja, dat is een neutraal koortje dat hier ook oefent in dit Hervormde Rusthuis uit Schiedam onge veer tien stuks. De volgende week worden spijkers met kop pen geslagen: tien dagen Liech tenstein, 45 deelnemers, één au tobus, en lekker onder elkaar We gaan ook wel eens naar Limburg; dan dit dan dat kas teel. Bv. vijftien dagen in Kas teel Vaeshartelt, vijftien dagen naar Apeldoorn, in kasteel Vaesse. Jammer dat het met Bevrijdings dag niet doorgaat. Alle koren zouden gezamenlijk zingen. Maar het is uitgesteld of hele maal opgegeven, omdat het dit jaar met al die snipperdagen wat ongelukkig valt. VVe zingen in Rusthuizen, we zingen in Zie kenhuizen, we zingen overal. „In mijn contacten met de radio ben ik ook nog al gelukkig. Bij de Avro haal ik met mijn koren nog al eens wat eerste prijzen weg. Ik heb weinig desillusies. Nu heb ik ook al contact gekre gen met de VARA en natuurlijk gaan we daar ook naar toe als het zo ver is." „Wat ik het meest laat zingen? U heeft het al gehoord: De Paas kantate van Kees Bom, „Du Hirte, Israëls" van Bortnians ki, het Vesperkoor van deze zelfde componist, en de Ambro- sianischer Lobgesang van Geb hart. Ik ben eigenlijk de eerste in Nederland, die met bejaar denkoren begonnen is. Ik had vroeger ook jongere koren, maar daarbij is tegenwoordig zóveel verloop. Daarom heb ik me uitsluitend op de bejaarden gericht. Dat zingen doet hun wat; het doet hun goed. Ik doe het omdat ik er plezier in heb- Ik kan goed rondkomen ook zonder dit werk. Mij behoeven ze niets te betalen, maar de zaalhuur is natuurlijk hoog. In het algemeen heb ik het gevoel, dat men hier in Schiedam heel graag zingt." ymnastiek. liiedam. want je zing toch staat met Drie jaar had Catharina les van mevr. Noordewier.ademoefe- ningen, muziekstudie, dirige ren, solfègeleer en harmoniege- sch'.edenis. Even leek het er op, dat ze inderdaad zangeres zou worden, maar een catastrofe :n het leven van mevrouw Noorde wier maakte een plotseling eind aan deze lessen. Ook voor Ca tharina was het leven hard: Haar man stierf en liet haar achter met vier jonge kinderen. Een tijd lang concentreerde al les zich op de opvoeding van dit viertal, met terzijdestelling van de muziek. Zodra het weer mogelijk was nam ze weer muzieklessen, dit maal bij J'os Stam, en meer in het bijizonder voor het dirige ren. Dat vereist de kennis van vijf talen, zodat je althans cie uitspraak kunt corrigeren, ver der declamatie, miuziekg&schip- denis en gewoon alles omtrent de levensloop van alle mogelij ke componisten. „En 't is zo gek niet, of ik weet het", zegt' mevrouw Kocx nu, „de hele ge- schiiede.nis van Mozart, Haydn, Tschaikowsky, Handel... Dank z'ij mijn tweede man kwam ik na de oorlog naar deze streek; ik heb het er druk ge kregen: op een bepaald mo ment had ik de leiding over dertien koren. Maar dat in Dubbeldam heb Ik afgeschre ven: zelfs met de beste wil luk te het niet om daar ee.n goed geluid uit te krijgen, daar wordt je zo moe van. Na twee jaar zei ik: Jammer voor jullie, maar. het gaat niet; ik hou er maar mee op. Toen had ik er ROg twaalf. Een paar heb ik sa mengevoegd. Het zijn er nu tien of acht. In Dordrecht heb ben we een koor met honderd léden". één been in 't graf" „Ze zijn niet altijd even gemakke lijk hoor: sommigen zijn er bij die zitten maar te fitten en aan merkingen te maken. Ik trek me daar maar niets van aan en zeg: Wat zit je daar nu zuur te los het met een grapje op. Ik doen. Zing toch, mens: je staat met je ene been in het graf Zie je, veel van die bejaarden vervelen zich; ze weten niet wat ze willen. In Rotterdam heb ik er een burgemeesters vrouw bijgekregen. Haar was zes weken voordien gestorven. Ze is gaan zingen en daar leef de ze weer van op. De vrouw van een stationschef, die er niet meer uit kon komen ik zeg: je bent alt; die kan ik best ge bruiken. Ze is er helemaal van opgeleefd. En mannen ook; een weduwnaar na een halve eeuw zijn vrouw kwijt helemaal in de put, deed niks meer; ging ner gens heen. Komt bij mij en leeft op. Later zei hij: U weet niet wat een groot genoegen dat zingen mij geeft.. In Dordrecht een hoogleraar. Ik zag hem staan luisteren bij de deur, wat mistroostig, wat triest. Kom mee zingen, zag ik. Ik durf niet, zei hij. U heeft een goede bas en vroeger heeft U veel gezongen ik kan dat aan u merken. En nu verlangt hij naar de repeti ties op maandagmorgen..." ,Ik heb zelf een lied gecompo neerd: Hoera, hoera, hoera! .Te ■moet dat kunnen voor je exa men. Kort geleden weer: een lied over Rotterdam, cp woor den van een ander Alles voor de bejaarden;, w:\ l is vóór alles ontspanning, ia geloof dat ze me op de handen dragen; waar ik kom ontmoet ik enthou siaste en vrolijke gezichten. En op concoursen zeg ik dan maar: denkt er aan niet zo hard zingen, mevrouwtje, an ders hoor ik u er boven uit..." van een jeugddroom.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1970 | | pagina 3