V
Uittreden
en huwelijk
Disney's meesterwerk
„Jungle Book" in
Passage-theater
Passagiere
gewond bi]
botsing
ïx-kapekian L. J. H. Pijpers:
[STADj
VOETGANGSTER
AANGEREDEN
;U 1970 blulEDAMSCHE COURANT VRIJDAG 10 JULI 1970
den Berg
BURGERLIJKE STAND
IVERLEIDSTER"
WETTEN
IN DE KOU
VOETSTUK
Gehuwde
Het blijft verbazingwekkend hoe
de mensheid zich jaren achter
een kan opwinden over een
vraagstuk dat in feite nauwe
lijks een vraagstuk kan worden
genoemd.
Zo zal het menigeen ongetwijfeld
zijn opgevallen, dat nu al we-
r ie ster
óet een
orden!"
jiedam ,.Ik beschouw
hijzelf niet als ex-priester.
ben het namelijk nog
eeds, omdat ik bij mijn
priesterwijding in 1951 een
elofte aflegde die voor het
Iven geldt. Het zijn slechts
lerkelijke wetten die een
jriester dwingen uit te tre-
ën als hij in het huwelijk
fil treden. Toen wij wilden
an trouwen, hebben mijn
Lenmalige verloofde en ik
J>t in Rome toe geprobeerd
ex toestemming voor te krij
gen, dat ik mijn werk als
ffiriester zou kunnen voort-
ffitten. Die toestemming is
ons geweigerd".
Va ruim vijftien jaar als kape-
an in heel het land te hebben
iwerkt, nam kapelaan L. J. H.
|jpers in J967 de belangrijke
islissing in het huwelijk te
sden en het ambt te verlaten,
in besluit nam hij niet omdat
toen zfjn latere echtgenote
had leren kennen, maar omdat
hij zich reeds jarenlang een
zaam voelde.
kenlang in tal van dagbladen
discussies aan de gang zijn
over wat er nu precies onder
klimrekken dient te liggen.
Men heeft er jaren voor nodig
gehad om te ontdekken, dat be-
tontegels levensgevaarlijk kun
nen zijn.
Rubbertegels" werd toen de
kreet. ,,Ja, maar rubbertegels
verharden op de duur tot een
graad van hardheid, te verge-
Schiedam Hoewel het uittreden van een priester uit de
rooms-katbolieke kerk anno 1970 minder opzien baart dan bij
voorbeeld tien jaar geleden, komt het nieuws van een uittre
ding bij velen nog hard aan. Op 28 januari 1967 trad kapelaan
L. J. H. Pijpers, werkzaam bij een Delftse parochie, uit de
orde der dominicanen en zij het ongewild uit het ambt.
Dit was voor hem een zeer moeilijke beslissing. Hij moest een
keuze maken tussen de vrouw met wie hij wilde trouwen en
het priesterambt, dat hem na aan het hart lag. Na zijn uit
treding is hij getrouwd, heeft zich met zijn echtgenote
Schiedamse van geboorte hier gevestigd, en is thans werk
zaam als ambtenaar bij de Gemeentelijke Sociale Dienst.
De plotselinge confrontatie tussen ex-priester en maatschappij
is hard. Een uitgetreden priester bemerkt dat al bij zijn solli
citaties. Het oordeel van velen ook ex-collega's is niet
minder hard. De heer Pijpers heeft dit, zoals alle uitgetreden
priesters ondervonden.
Tamelijk recent heeft nu ook kapelaan W. Verhoef van de Li-
duinaparochie in Schiedam aangekondigd, uit het ambt te
zullen treden wegens een voorgenomen huwelijk. Dit uittre
den was voor de heer en mevrouw Pijpers aanleiding, de
problematiek van de priester die het ambt neerlegt en van
de priester na het uittreden een wat bredere bekendheid te
geven.
Hoewel het eigenlijk niet hun bedoeling was, met hun persoon
lijke ervaringen op de voorgrond te treden het probleem
van de uitgetreden priester in het algemeen is naar hun me
ning belangrijker hebben ze juist door die ervaringen uit
gesproken meningen over het probleem gekregen, die U in
dit vraaggesprek' kunt lezen.
lijken met beton", riepen ver
volgens deskundigen.
Het aloude ei van Columbus, ge
woon zand er over en daadwer
kelijk dus zand onder de klim
rekken laten liggen, zonder be
tegeling in welke vorm ook,
kwam zo nu en dan waarachtig
ook even naar voren. „Dat le
vert gevaar op voor zand-infec-
ties", kon men daarop beluiste
ren.
Zand-infecties
Geswoon als leek, reehttoe-recht-
aan redenerend, zou ik zeggen,
dat er helemaal niets te redene
ren valt.
ADVERTENTIE
Voor mij is het gewoon een uitge
maakte zaak, dat een uit een
klimrek stortende kleuter op
betontegels een beste kans
maakt op een schedelbasisfrac-
tuur, op verharde rubbertegels
idem dito en dat wie in het
zand valt, zacht valt.
Dit is, toegegeven, natuurlijk
veel te simpel geredeneerd.
't Moet kennelijk geld kosten en
gevaar opleveren.
Een merkwaardige om niet te
zeggen een hoogst merkwaardi
ge zaak GIJS.
GEBOREN: Petronella W M J
d.v. J Janssen en S M Bos,
Paulus P M z.v. M C Verschuur
en A M I Jtsma
OVERLEDEN: A Gluvers 79 jr.,
P Wisser, echtg van der Leeden
74 jr., A Tritten wed van Har-
tingsveld 76 jr., G Blauw 95 jr.
Schiedam Avondvullende tekenfilms, gericht bepaald niet alleen
op het jeugdige bioscoop-publiek, doen op het ogenblik sterk opgeld
in de bioscopen. Men hoeft er de bioscooplijst van deze week maar
op na te gaan: in de Rotterdamse bioscopen Cineac NRC en Krite-
rion draaien respectievelijk de tekenfilms „Kuifje en de Zonnetem
pel" naar de wereldberoemde verhalen van Hergé en „Asterix en
de Heiden", de eerste tekenfilm naar de geweldige strip van Gos-
cinny en Uderzo.
Ook het Schiedamse Passage
theater doet aan deze rage mee
door de vertoning van één van
de laatste werken van de groot
meester op het gebied van de
tekenfilm Walt Disney: „Jung
le Book".
Deze film is gebaseerd op de be
roemde „Mowgli" verhalen van
Rudyard Kipling, met in de
hoofdrollen ondermeer Balno,
de beer; King Louie, de aap;
Bagheera, de panter; Shere
Khan, de tijger en Kaa, de
slang. Het Jungle Boek is een
sprankelende tekenfilm met
spannende avonturen in Walt
Disney's jungle.
Bagheera, de waardige panter,
vindt een verlaten baby in de
jungle. Hij brengt het jongetje
naar een wolvengezin, dat het
kind opvoedt alsof hij één van
de wolfsjongen is.
Als de vervaarlijk, tijger Shere
Khan tien jaar later naar de
jungle terugkeert zijn de wol
ven bang dat hij de jongen, die
de naam Mowigli heeft gekre
gen, zal verscheuren en beslui
ten dat hij terug moet keren
naar de mensen-wereld. Bag
heera haalt de jongen, die eerst
helemaal geen zin heeft, over
met hem naar die mensenwe
reld te gaan.
Die tocht gaat met allerlei avon
turen gepaard. Mowgli wordt
gehypnotiseerd door de slang
Kaa, hij sluit zich aan bij een
olifantenleger, maakt veel ple
zier met de beer Baloo en
wordt ontvoerd door een apen
familie, die van hem wil leren
hoe zij mensen kunnen worden.
Zo volgen de avonturen elkaar
in snelle vaart op, meesterlijk
verbeeld door Disney.
Uiteindelijk weten Bagheera en
Baloo hun beschermeling naar
de mensenwereld te brengen,
waar Mowgli een geheel ander,
maar nauwelijks minder avon
tuurlijk leven wacht. „Jungle
Book" werd geregisseerd door
Wolfgang Reitherman en wordt
begeleid door muziek van Ro
bert B. en Richard M. Sher
man. Ideaal amusement voor
letterlijk alle leeftijden.
Ja, zand-infecties. Vraagt u mij
in vredesnaam niet hoe die
tienduizenden kleuters in ons
land dat dan redden in al die
zandbakken, want daar kan ik
ook geen antwoord op geven.
Vraagt u mij maar liever ook
niet, hoe de jeugd dat in vroeger
dagen redde, voetballend op in
de zomermaanden tot ware
woestijnen omgevormde, braak
liggende terreinen, want dat is
mij evenmin bekend.
Het was voor mij een lange per-
onlijke strijd. Het was een
|ortdurende worsteling met
t alleen zijn. Het samen iets
bouwen en samen iets zijn
r de gemeenschap was niet
gelijk. Ik stond alleen. Nu
b ik een thuis, waar je je op
gemak voelt en waar je de
hebt voor een gesprek met
je vrouw. Mocht nog ooit eens
het besluit vallen, de ge
huwde priester in de rooms-ka-
tqolieke kerk toe te staan, dan
nam ik mijn priesterambt weer
op. Maar dan mét mijn vrouw,
zodat we werkelijk samen pas
ts rale ZQrg zouden kunnen uit
oefenen".
loewel velen de heer Pijpers
rj eds door hun uittreden waren
v orgegaan, werd zijn beslis-
S ig lang niet overal begrepen.
.rouw maar op het stadhuis",
z iden pastoor en provinciaal
van de orde waartoe hij behoor
de. Een kerkelijk huwelijk
werd aanvankelijk geweigerd,
maar kon later door dispensa
tie van Rome toch worden ge
sleten.
He aanvankelijke weigering was
v^pr mij een klap in m'n ge
zicht", zegt mevrouw Pijpers.
gW°°ral als je godsdienstig
oent opgevoed hoort een kerke-
hjk huwelijk er eenvoudig bij.
~Tnk zij dé deken van Schie
dam heeft een kerkelijk huwe-
toch plaatsgevonden en
daar waren we erg blij om. Ik
heb ook nog een gesprek willen
voeren met de provinciaal van
de orde, maar dat werd gewei
gerd".
De heer Pijpers: „Ik kon de ziel-
gjrg voor anderen niet langer
Been uitoefenen. Hoe kon ik
goede raad geven in huwelijks
problemen, terwijl ik het hu
welijk zelf niet kende? Hoe
moest ik mij opstellen tegen de
S|randerende moraal? Die vra-
®d Werden mij steeds weer ge-
Hp'd, maar raad wist ik er niet
®ee. je moest een expert zijn
P huwelijksgebied terwijl je-
zelf ongehuwd was!'
)ok
,iVoor zijn vrouw is de beslis-
Jpg moeilijk geweest: „Veel
onsen zien de vrouw als een
°Prt verleidster. Maar wat een
rouw die met een priester
vjot brouwen moet doormaken
ag-ten weinigen. Je trekt het je
Jak. ^leen geestelijk aan, maar
u? lichamelijk tast het je aan.
ïar°m spreken de mensen ei
genlijk kwaad over een priester
die trouwt? Ze willen weten
hoe, wanneer en waar je aan
elkaar gekomen bent. Maar is
dat niet een zaak die zich niet
laat verklaren en die een in
tiem iets is van man en vrouw,
of hij nu priester is .of niet?"
De heer Pijpers verricht zijn
werk op sociaal terrein met
plezier. „Toch is het gek als je
net bent uitgetreden. Men heeft
er geen idee van hoe je plotse
ling op straat staat. Je gaat sol
liciteren, maar de meeste be
drijven moeten je niet, want
aan je seminarie-opleiding
hechten ze erg weinig waarde.
Bovendien heb je er niet eens
een certificaat van. Consequen
tie: je mag onder aan de ladder
beginnen".
„Er worden de laatste tijd veel
kerkelijke wetten opgeheven.
Het vasten hoeft niet meer, er
verdwijnen allerlei heiligen,
maar het celibaat, wat toch ook
een kerkelijke wet is, ligt ken
nelijk veel moeilijker. Natuur
lijk zijn we in Nederland ver
der dan de meeste andere lan
den, maar plaatselijk kan dit
nogal verschillen. In Schiedam
zijn velen nog niet zover".
Het min of meer stille vertrek
van de uitgetreden kapelaan
zoals zich dat recent heeft afge
speeld, is de heer en mevrouw
Pijpers een doorn in het oog.
„Waarom kon dit niet wat
vriendelijker? Waarom moest
er alleen een brief op de kansel
worden voorgelezen en een
blaadje over hem worden uitge
reikt, waarin staat „het is niet
aan ons om te oordelen en te
veroordelen?" We maken ons
door zo te handelen aan veroor
delen schuldig".
„Ik bespeur bij de geestelijken
dat ze zelf niet weten waar ze
aan toe zijn. Ze zijn bang voor
het episcopaat en bang voor
Rome. De kapelaan verschuilt
zich achter de pastoor, de pas
toor zich achter de deken en ga
zo maar door. Als je met hen
praat is er wel begrip, maar
toch laten ze je ergens in de
kou staan. Er wordt gesteld dat
de mensen in Schiedam nog
niet rijp zijn voor een gehuwde
priester. Maar wie zijn zij die
dat beweren? Hoe weten ze dat
zo zeker? Is het niet vaak angst
die hen dit doet zeggen?"
Nog steeds ondervinden de heer
en mevrouw Pijpers reacties op
het uittreden. „De mensen zeg
gen wel niets, maar toch kun je
het soms merkeh. Wie ons hu
welijk afkeuren, zoeken we
graag op voor een gesprek. He
laas kom je soms niet te weten
wie dat zijn... Als je eenmaal
met tegenstanders hebt gespro
ken en hen het hoe en waarom
hebt uiteengezet, is er vaak wat
meer begrip. Wij gunnen ieder
een graag zijn standpunt en
vinden begrip al gauw voldoen
de".
Mevrouw Pijpers: „Ik heb een
nichtje in een klooster die van
het uittreden hoorde. Ze was
geschokt. Na veel moeite geluk
te het ons een gesprek met
haar te krijgen en nu begrijpt
ze het. Nog steeds vinden ve
len, dat een priester van zijn
voetstuk valt als hij trouwt.
Terwijl hij niet op dat voetstuk
hóórt, maar onder de mensen
moet zijn".
Haar man is ervan overtuigd dat
het huidige kerkelijke systeem
het niet meer doet. „Er is in
Schiedam veel over me be
raadslaagd. Er was sprake van
dat ik zou mogen assisteren bij
de pastorale zorg. Die beslis
sing is nog niet gevallen. Niet
dat men het principieel oneens
v/as, maar er was een financië-
le kwestie. Men vroeg zich af
hoe een gehuwde priester
moest worden betaald. En dat
terwijl ik me een bestaan heb
verschaft!"
Het hele probleem roept bij hen
steeds weer sterke emoties op.
De houding van de rooms-ka-
tholieke kerk is voor hen onbe
grijpelijk. Beiden willen de pas
torale zorg op zich nemen,
zoals ook een protestantse gees
telijke dit samen met zijn echt
genote doet. „Het is ons geza
menlijk getuigenis dat we het
zo moeten doen. Wanneer we
dat kunnen doen, weten we
niet. Het kan nog wel even du
ren. Voorlopig ligt ons getuige
nis in de la bij de bisschop en
in een la in Rome. Nog steeds
wordt alles opgehangen aan al
lerlei kerkelijke wetten. Het
grootste recht kan hierdoor het
grootste onrecht worden. Voor
lopig zal dit nog wel zo blijven.
Maar we blyven hopen. De ge
huwde priester moet een feit
worden!"
Schiedam Doordat geen voor
rang werd verleend kwamen
twee personenauto's gisteravond
in botsing op de kruising Boer-
haavepleinRotterdamsedijk-
beneden. De auto's werden be
stuurd door A.Z. (22) en C. de
B. (27) uit Maasland. Bij de
botsing liep een passagiere, "Ie
21-jarige mejuffrouw M.C.B uit
Rotterdam een lichte hersen
schudding op. Zij werd door de
G.G. en G.D. naar huis ge
bracht.
Schiedam De weduwe L. de
Bruin-Mastenbroek (75) is gis
teren op een voetgangersover
steekplaats op de Van Haaren-
laan aangereden door een truck
met oplegger, bestuurd door
N.A.V. (33) uit Rotterdam. Met
vermoedelijk een gebroken
heup is zij door de G.G. en G.D.
naar het gemeenteziekenhuis
gebracht, waar zij is opgeno
men. De chauffeur van de truck
merkte de aanrijding pas op
toen hij het slachtoffer in zijn
achteruitkijkspiegel op de weg
zag liggen.