Het antwoord van Hans Smits op de vraag „Wat is Hans Smits vertelt Eetwaren uit kantine gestolen STAD door Bennie Klumpers Vaste aanstelling voor onderwijzers Ze heerlijk rustig Subsidie voor dienstencentrum SCHIEDAMSCHE COURANT DINSDAG 28 JULI 1970 AFHANKELIJK HOOFDSTUKKEN BE- OF OPGRAVEN DAGINDELING GODSDIENST IJDELHEID 9.00 tot 16.| gen collects „Een veertienjarige moeder met haar zoon. Aan haar kleed draagt zjj de munten wat is makkelijker dan ze bij je te hebben?" Schiedam Wat is archeolo gie? De Schiedamse student in de archeologie te Leiden, Hans Smits, geeft hieronder zijn eigen visie. Een visie, waarmee hij de mening van de buitenstaander, als zou de archeoloog in de eerste plaats een „goudzoeker zijn", wil weerleggen. Hans Smits heeft al talloze ma len deel uitgemaakt van een groep archeologen uit Ame rika, Engeland, Frankrijk die opgravingen hebben ge daan in landen als - om er wat te noemen - Jordanië, Irak, Afghanistan en in Jeri cho. Hier volgt zijn mening. „De prehistorie van de mens beslaat een tijdvak, dat hon derden malen groter is dan de geschreven geschiedenis en onze hedendaagse kennis over de ontwikkelingsgang der mensheid in zijn vroege stadia, is geheel afhankelijk van wat de archeoloog aan gegevens weet te onttrek ken. Aan levenloze zaken zoals bijvoorbeeld stadsplat tegronden, graven, gebruiks goederen, ontrukt aan het woestijnzand of waar dan ook vandaan. Helaas moeten we soms echter constateren dat de archeolo gie in onbekwame handen, niets anders dan zichzelf tot doel heeft en daardoor geen enkele wezenlijke bijdrage levert aan onze moderne we tenschap. Dan schiet zij te kort in haar belangrijkste taak. namelijk de doden, voor zover dat mogelijk is, weer tot leven te brengen door ze - door middel van hun stoffelijke nalatenschap - hun levensverhaal aan ons te laten vertellen zodat we er misschien iets aan heb ben, in welk opzicht dan ook voor ons eigen leven. Ziet de archeoloog echter geen kans op de een of andere manier een vonk te laten overspringen tussen het langvervloaen tijdperk, waar hij zich mee bezig houdt en onze tijd, dan staat het ons vrij de term „ver dorde archeologie" te ge bruiken'. En in deze op zich zelf letterlijk al stoffige we tenschap is „verdorde ar cheologie" wel de droogste stof, die ep rondwaait. Op de vraag wat archeologie eigen lijk is, antwoord ik meestal: „Archeologie is niet het op graven van dingen, maar van mensen. De belangrijk ste instrumenten die ons daartoe in staat stellen, zijn gezond verstand, de spade en de pen". Opgravingen vinden plaats om nieuwe en nog onbekende hoofdstukken aan onze ge schiedenisboeken te kunnen toevoegen. Iemand die let terlijk graaft in het verle den, laadt een grote verant woordelijkheid op zich. Want het grootste geschiedenis boek der mensheid, onze ei gen moeder aarde, laat zich maar één keer lezen, dat wil zeggen, bij elke meter die men dieper graaft, slaat men als het ware een blad zijde om, die men niet meer terug kan slaan. Dit is hele maal seen bezwaar, als de opgraving door vakbekwame mensen verricht wordt, die een duidelijk ;}nzicht hebben in de materie waarmee zij zich bezighouden. Hun resul taten zullen worden ver werkt tot een publicatie die op papier een getrouwe af spiegeling vormt van het geen de archeoloog op zijn ontdekkingstocht in de aarde is tegengekomen, en dit ge schrift zal voorzien zijn van goed gefundeerde gevolg trekkingen en conclusies. Wordt het moeilijke opgra- vingswerk echter verricht door mensen die niet goed weten hoe zij op de juiste manier de spade moeten hanteren, dan wordt er van ons cultuurgoed meer begra ven dan opgegraven, en dan voor eeuwig; deze mensen kunnen zich beter houden bij het lezen van het laatstge noemde boek, waarvan het wel mogelijk is de pagina's terug te slaan". zen ■en, in Archeologische c ervaringen van Schiedamse student Schiedam Via via raakte de Schiedamse studet in de ar cheologie, Hans Smits, twee jaar geleden in contact met een groep archeologen die in het plaatsje Babajan in Perzië, zo'n 800 kilometer van Teheran, opgravingen gingen verrichten. Men vond er in een tijdsbestek van ruim 2 maanden vier woonlagen die dateerden uit de periode van 800 tot 1400 na Christus via een woonlaag uit een tijd van Alexander de Grote tot een Medische laag uit 1000 tot 800 voor Crhristus. I Schiedam Vannacht is inge broken in de kantine van de honkbalvereniging Schiedam in Sportpark Harga. De inbrekers kwamen binnen door een ruit te vernielen aan de zijkant van het gebouw. Zij hebben voor ongeveer f 85 aan chips, olie noten, kauwgom, chocolade en Pepermunt meegenomen. [Maassluis Burgemeester en wethouders hebben 'de raad ge vraagd enkele onderwijzers en onderwijzeressen, die sinds 1968 en 1969 in tijdelijke dienst van de gemeente zijn, een vas te aanstelling te geven met in- 8ang van 1 september a.s.'Het betreft mej. M. L. Buijs en de heer J. de Haan, beiden Prins Wiilem-Alexanderschool; de heer E. A. Florijn, Meester Blomschool en de heer E. G. Waerebout en mej. A. A. Geer- hng, beiden Prinses Christina- school. [Maasland Op een destijds ge daan verzoek tijdens de exposi- :le Maasland. Groene Oase, ls nabij de brug over de Zuid- gaag Hofsingel/'s Harenstraat een bank geplaatst. Deze bank geeft inwoners van de gemeen te, met name ouden van dagen, gelegenheid om vanaf die Maats rustig te kunnen vissen >n het water van de Zuidgaag. De expeditie ging uit van de Iden- burgh University in Schotland en stond onder leiding van de Engelse Claire Gooff. Aan de opgraving werd deelgenomen door Engelsen, Amerikanen en Fransen. Hans Smits' functie was het maken van foto's en al lerhande karweitjes zoals het lijmen en reconstrueren van gevonden scherven. Over het plaatsje Baba jan en zijn inwoners vertelt Hans Smits: .•Het zijn ihalf-nomaden. Dat wil dus zeggen dat zij 's zomers in tenten wonen en 's winters in de stenen huizen. De vrouwen dragen veel munten aan haar kleding. Dat is een gevolg van een oud gebruik. De vrouwen beheerden namelijk de finan ciën, en wat is dan veiliger dan het bij je te dragen? Men maakte in iedere munt een gat en op die manier kon men ze gemakkelijk aan de kleding vastmaken". De dagindeling van de onderzoe kers schetste Hans Smits als volgt: „Het was half vijf op staan. Om zes uur werd begon nen met de werkzaamheden. De arbeiders konden we betrek ken uit het dorp. Er werd dan tot 9 uur gewenkt en pas dén werd er ontbeten. Van half tien tot eën uur en van twee tot vijf uur werkten we weer". Van twee tot vijf, je zou zo geggen, juist de warmste uren van de dag? „Zelf nam je, als het even kon, geen schep in de hand. Die mensen waren het gewend in de hitte te werken. Na vijven waren zij klaar en dan begon het werk voor de archeoloog pas. Foto's maken, tekeningen, moeilijke toestanden bespre ken, skeletten prepareren, tak- tiek bespreken voor de volgen de dag. Na het avondeten om half acht, was je heus nog niet klaar". Toch werd wel eens een „vrije dag" genomen. Dan werd het allemaal een beetje te veel. „Je ging, dat heb ik althans wel ge daan, naar Teheran en je nam een vliegtuig ergens heen naar Afghanistan of zo en dan bleef je een paar dagen weg. Dan was je er even uit". Er even uit, dat was wel eens no dig. Met een groep van zo'n vijftien mensen waar je dag in dag uit mee samenwerkt en waar je of je het wilt of niet. mee moet omgaan. „Je was wel eens geneigd met een mes wat te doen", zegt Hans Smits. tn de groep was voorts een arts en wat keukenpersoneel. „Het eten was uit Amerikaanse blikjes, rijst met kip, rijst met gebakken kip, rijst met gekook te kip. dit soort variaties. Er werd wel eens schapenvlees ge geten ter gelegenheid van een feest, of we schoten wel woes- tijndieven, hyena's of zo, én dat was dan een welkome afwisse ling op het menu". Hoe werd men daar nu in Per zië als Europeaan bekeken? „Je moet je aanpassen aan de normen die daar gelden. De ge bruiken niet belachelijk maken zoals bijvoorbeeld het bijgeloof. Zo is men er bijvoorbeeld erg ■bang voor het boze oog. Dat kun je ook op deze foto zien1" Hans wijst een door hemzelf gemaakte foto van drie jonge tjes aan, waarvan de middelste een kraaltje voor een oog draagt „Men meent dat zo'n kraaltje het boze oog kan afwe ren. De lens van het fototoestel, daar is men ook wel bang voor. Sommigen kennen het fototoe stel wel Maar ik heb het wel meegemaakt dat ik iemand wil de fotograferen en dat ik op het moment dat ik de foto maakte onder het speeksel zat. Een gebaar van minach ting. Ook werd wel verwacht dat ik meteen de foto kon laten zien als ik had gedrukt. Dan vroegen ze „Waar blijft die foto dan". De godsdienst die men er heeft is nog vrij onbekend. Hans Smits zou iiet een samenvloeisel wil len noemen van cultus, gods- mysteriën en puur bijgeloof. Een mengeling van Islam, Mi- tras en Zaratoestranisme. ,,Als men niet kan slapen, legt men een zwarte steen onder z'n zij, opdat de grondgeesten niet bij het lichaam kunnen. Hij laat enkele van die stenen zien. Voor een leek een gewone steen. Hoe wordt het gebruik •Het kraaltje voor het oog van het middelste jongetje moet „het boze oog" afweren. van een dergelijk voorwerp dan wel ontdekt. Hans Smits zegt dat je daarvoor, in eerste instantie moet kijken naar de gebruiken die men nu nog heeft. Daar valt veel uit te leren. En voor zover een be paalde gewoonte niet meer be staat kan men in sommige gevallen de bedoeling nog wel duidelijk maken. Hij laat een paar pennen zien die alleen opvallen doordat ze aan het dikke uiteinde zijn versierd. „Gp een bepaalde plaats vonden we talloze van die pennen. Maar we hadden er geen benul van waar die nu wel voor wer den gebruikt. Tenslotte vertel de een vrouwtje met gebaren dat het make-up artikelen wa ren. Met die pennen bracht men toen aan wat men nu eye liner noemt". „IJdelheid" moet wel éen heel oud woord zijn. Maassluis De Stichting Dienst verleningscentrum heeft voor 1971 een gemeentelijke subsidie gevraagd van 156.950, zijnde het geraamde exploitatietekort over dat jaar. Het nadelig saldo is voor een belangrijk deel ver oorzaakt door huisvestingskos ten en personeelslasten. Gezien de bijdrage, die het dien stencentrum levert aan het open bejaardenwerk hebben b. en w. de raad voorgesteld de gevraagde subsidie te verlenen en tevens de minister van cul- ruur, recreatie en maatschan- pelijk werk te vragen om de maximale rijkssubsidie, die hoogstens 50 procent kan zijn van de subsidie, die de gemeen te verstrekt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1970 | | pagina 3