MARIONETTEN ALS BOZE GEESTEN, MASKERS HERKENNING Angélique dubbel op in Passage SAIL IN DE TEERSTOOF Wekelijks in Schiedam MASKERS EN MARIONETTEN: BOKSEN MET DZJATSH IN ZOLDER THEATER BAROK ENSEMBLE GEEFT UITVOERING MUZIEKKON- FRONTATIE IN STEDELIJK EXCELSIOR GEEFT JUBILEUM CONCERT Jan Klaasgen wordt bevrijd ROMANTIEK EN SOUL: SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 2 NOVEMBER 1972 In het Zoldertheater in de Teerstoof worden Iedere zaterdagmiddag poppenvoorstellingen voor de kinderen gegeven. Niet alleen de opvoering van een poppenspel* is een kunst, ook het maken van de poppen kan een kunst zijn. Een van de belang' rijkste pappenmakers in Nederland is H. G. van Tussenbroek. Hij maakte in 1920 zijn eerste pop die als naam ,,De Boze Geest" meekreeg. Een jaar daarop had hij met een aantal poppen een tentoonstelling 5n Dordrecht. Zijn eerste buiten- »- landse tentoonstelling was in 1929 in Cagnes sur Nier, hij liet hier poppen zien die hij had gemaakt van alles wat hij daar-vond. Hij maakte toen om der meer „de Koppensneller" en „de Magische Danseres". Bovendien waren Tussenbroeks ma rionetten ook te 2ien op de Wereldtentoonstelling 5n Parijs in 1937. Zij kregen daar de Grand Prix. Tussenbroek heeft zijn poppen nooit verkocht, hij heeft altijd alles bijeen willen houden. Ben enke le maal heeft hij 'n voorstelling, met z'n marionet ten gegeven. Van de marionetten, is het eigenlijk maar een kleine stap naar de maskers. De pop penspeler Bert Brugman kwam namelijk op het idee om de jeugd maskers te-laten maken en hen ermee te laten spelen. Het masker kent trouwens eenlange geschiedenis. Het bekendste masker is natuurlijk dat van het carnaval. Echter eerder werd het reeds gebruikt bij de primitieve stammen; door de Grieken, die het bij toneelopvoeringen gebruikten, eigenlijk meer als herkenning voor de toeschouwers die ver weg zaten (de maskers waren .groot, bezoekers die veraf zaten konden dan toch verschillende fi guren onderscheiden) dan als vermomming. Bij de dans en het toneel in Japan en China werd het masker ook veelvuldig gebruikt. Het. laatste mas ker dat -op het toneel gebruikt werd was dat in de Italiaanse Commedia Dell'Arte. Pas in 1920 namen de Comédiens routiers van Léon Chancerel, die het toneelspel in de Franse ver- kennersbeweghng weer eens nieuw leven wilden inblazen het masker weer ter hand. Volgens de toneelspeler Lou Hoefnagels moet de toneelspeler die met een masker optreedt trachten te vermij den -dat hij een bepaald individu op de planken zet; hij streeft ernaar een type uit te beelden dat kan gelden aïs vertegenwoordiger van één soort. Ook zegt hij, en dit heeft voornamelijk betrekking op de Commedia Dell'Arte, „In het geïmprovi seerde spel kan men zich veel gemakkelijker ui ten wanneer men een masker draagt. Dit geldt niet alleen voor houding en gebaren, maar ook voor de te verzinnen tekst". Hoefnagels heeft voor de toneelspelers met masker nog een raad in petto: „Laat het masker nooit een bepaalde persoon voorstellen, maar altijd een min of meer algemeen type. Probeer niet die meneer van vier huizen verder uit te beelden, die altijd zo ver waand kijkt; streef er naar. dé verwaandheid weer te geven", •- Het masker en ook het poppenspel komen tegen woordig steeds meer terug op het toneel en in het theater. In het Zolderfcheater:in de Teerstoof ko men iedere zaterdagmiddag om half drie poppen- of marionettenspelers. Bovendien komen iedere vrijdag en zaterdagavond cabaretgroepen of to neelgroepen. Veel van deze mensen treden ook met maskers op. Onder meer het Pantomime theater Carroussei gebruikt maskers. De Amsterdamse toneel groep DZJATSH geeft za terdagavond in de Teer- stoof de try-out van een nieuw stuk. Het stuk heet „de Bokser". De essentie van het stuk is „The strug gle for life". Het handelt over twee gedesillusioneer de figuren in een café, die het niet meer zo zien zit ten. De hoofdmoot die dan aan de orde komt is de agressie. Het stuk is, .zoals de titel ook al min of meer suggereert, agressief. Het is geschre ven door Peter Worwel. De regie is van Ralph Win- gens. Peer Mascini speelt Beertje en Ralph Wlngens Poetje. Voorts speelt DZJATSH de Rode Dinky-Dink Bal van Haubold-Wigmans en Mas cini. Het is een eenakter en laat twee arbeiders zien op hun werk. Door de jaren heen is hun dagelijkse ar beid „ontaard" in een spel: het handel drijven rond een bal. Deze bal vormt de inzet van een ab surd-bizarre handelstaal. Naarmate het stuk vordert neemt de verontmenselij- king toe. Zij verliezen stem en geest om tenslotte te eindigen in totale verpop- pine. Ralph Wingens speelt Char lie Fred en Peer Mascini Jote.ny Bill, De regie is va& Ralph Wingens, het de cor van Julius Dister. De filmische omlijsting is van Richard Hendrikx en Fred van Kuyk, de techniek van Peter Hekma, Deze twee moderne eenak ters zijn zaterdagavond te zien in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. Set Rotterdams Barok En semble geeft vrijdagavond, 3 november, een uitvoering in de aula van het Stedelijk Museum te Schiedam. On der leiding van Iskar Aribo worden werken voor koor en orkest van Bach, Fasch en anderen uitgevoerd. Het concert begint om kwart over acht. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de bali van het Stedelijk Museum, Hoogstraat 112. ttuzie kkonfr onta ti e-muziek door jonge mensen wordt zondag 5 november in de aula van het Stedelijk Museum te Schiedam ge houden. Leerlingen van het Rotterdams conservato rium geven elke eerste zondagmiddag in de maand een concert in de aula van het museurfl. Deze maand zijn dat Mar lies van Gent, piano, Kees Langeveld, piano, Rudoif v.d. Wel, cello en Clara Zietse, sopraan. 3et concert begint om vier uur en duurt tot kwart voor vijf. Echter men kan al vanaf half vier in de aula terecht, dan wordt voor de bezoekers thee geschon ken. Samenstelling: Bernadette Elias Bijdrage: J. A. Frenkei Vormgeving: Marijke Uilenbroek. Schiedam Acht jaar geleden begon de nijvere Franse regis seur Bernard Borderie, filmmaker op de lopende band met een voorkeur voor grapjasserij en romantiek, aan zijn eerste verfilming van een Angélique-roman uit de toen reeds respec tabele reeks boeken, door het schrijversechtpaar Anne en Ser ge Colon gewijd aan de éven charmante als temperamentvolle aristocrate uit de tijd van de Zonnekoning. Die film heette „Angélique, markiezin der engelen" en Michèle Mercier, een dynamische actrice met weelderige vormen,, speelde de doch ter van een edelman, die na haar kloosteropvoeding werd uit gehuwelijkt aan een schatrijke lelijke, kreupele graaf, die uit gesteenten goud liet fabriceren. Een snode monnik beschuldig de hem van tovenarij, waarna een corrupte rechtbank hem ter dood veroordeelde. In PASSAGE kan' men dit deze week nog eens allemaal beleven en het tweede deel komt er dezelfde avond nog achteraan ook: .„Angélique, de weg naar Versailles", twee films in één voor stelling dus. Borderie kon er na het eclatante publieke succes van zijn eersteling namelijk niet meer mee ophouden en totdus- ver heeft hij in totaal vijf Angèllque-fil'ms vervaardigd. Steeds draafde Robert Hossein op als tegenspeler van de mooie Michèle, in de eerste film als de mismaakte graaf, later in an dere gedaanten. Hij versiert het allemaal aardig in zijn grafe lijk paleis, waar er geducht op los gestoeid wordt. Angélique, aanvankelijk onder de bekoring van een gezonde boerenzoon, went langzamerhand wel aan hem, maar een jaloerse Bode wijk XIV komt tussenbeide en al weert Angélique zich nog zo lofwaardig, zij kan toch niet verhinderen, dat hij op de brand stapel terechtkomt. Het tweede deel speelt zich af in het Parijs van drie eeuwen her. Angélique, nu een bekoorlijk weeuwtje, weet een roverhoofd man voor haar karretje, des wrakes te spannen. Hij sterft na eenvoudige handreiking ter assistentie van de markiezin, die over een schutting moet worden geholpen. Er is dan nog een boze kasteelheer, die niet met haar wil trouwen, maar toch ook weer wel, er is een schotschriftschrijver, die plotseling uit het beeld blijft, omdat hij is opgehangen, en er is een niet helemaal braaf uitziende politiefunctionaris. Deze en nog meer heren hebben het zo van Michèle te pakken, dat zij elkaar voor de voeten lopen en de toeschouwer eigenlijk ook. Borderie heeft de de-gen vechters uit het boek wat opzij gedrongen om een ruimere plaats te gunnen aan pittige erotiek, een. be zigheid, waaraan musketiers, gemaskerden, Gascogners en anderen blijkbaar minder behoefte hebben. Michèle Mercier, soms in het naakt, helpt daarbij een handje, en al is het nu niet meer zo opwindend, als acht jaar geleden, het mag toch altijd nog graag bekeken worden.... Michèle Mercier als Angélique met Robert Hossein. De Gemende Zangvereniging Excelsior houdt vrijdag een jubileum-concert in de Magnalia Delkerk, Albar- dastra at 67, Schiedam. Het begint om acht uur. Het concert wordt gegeven ter gelegenheid van het zeven tig jarig bestaan, van. de zangvereniging. Dirigent van Excelsior is Leo Smit, de speciale medewerken den zijn Theo Ekker-van der Pas, sopraan, Koos Bons, orgel en piano en Adrl Slootmaker, piano. Bovendien verleent het Ko ninklijk Schiedams Man nenkoor Orpheus", onder leiding van dirigent Chris Verhoog, medewerking. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VWfSG, Overschiese- straat I, Schiedam, bij de heer B. Stouthandel, Lange Haven 84 en bij de koorle den. De prijs is 3. 3et poppentheater Elinor geeft zaterdag om half drie een voorstelling in het Zol dertheater in de Teerstoof, Nïemvstraat 12. Het pop penspel dat gespeeld wordt heet: „De bevrijding van Jan Klaassen". De voor stelling is speciaal bedoeld voor kinderen, maar ou ders, begeleiders en ande ren zijn ook welkom. Sail, een popgroep bestaande uit drie meisjes en vier jongens, <en groep Jie gedeeltelijk uit Nederlanders bestaat en ge deeltelijk uit Amerikanen eri Engelsen, xomt vrijdagavond In de Teerstoof, Nleuwstraat 12, Schiedam. Sail; Se naam k voortgekomen uit het ge' voel dat de artiesten kregen als zij met elkaar speelden (Net als water, weet je), bo vendien was het eerste optre den van de groep op een boot. De riamen die bij Sail de hoofd rol spelen zijn Jo-Alice, Mau reen, Karen, Da oud, Jan, Bru ce en Kim. Sail heeft niet al tijd uit deze mensen bestaan, in het allereerste begin waren or zangeres/ccmponlste Jo-A lice, Jacobs op de contrabas en Daoud op allerlei trom meltjes. Plotseling kwam er echter als een donderslag bij heldere hemel Maureen uit de iucht vallen, eerst speelde zij in haar eentjé gitaar en zong erbij, echter spoedig ging zij deel uitmaken van Sail. Karen, een Amerikaanse, heeft vroeger met allerlei beroemd heden in de Verenigde Staten opgetreden, Jo, eveneens Amerikaanse, speelt sinds haar zevende jaar piano, ech ter pas vijf jaar geleden heeft zij haar doel gevo-iden. Zij ging gitaar spelen en trad op met verschillende groepen in New Vork. Op haar zeventien de kwam zij naar Europa en belandde in Amsterdam. Mau reen is net als de andere twee meisjes ook uit de V.S. afkom stig. Zij begon op te treden •toen 2ij drie jaar oud was. Voordat ze twaalf was had ze al in Carnegie Hall opgetre den en verschillende t.v.-op- tnedens gehad. Na een bezoek aan Londen heb ben de meisjes van Sail de saxofonisfflultist Bruce en de icaboref drummer Kim naar Amster dam gelokt. In hoofdzaak speelt deze hall-Nederlandse groep composities van Jo-Ali- ce en Maureen. Over het alge meen zijn het werkelijk ont roerende nummers met hier en daar een druppeltje soul, dit druppeltje is dan wel erg levendig. jo-Alice 2egt daarover: „Toen ik Maureen ontmoette wist ik meteen dat onze muziek bij elkaar paste. Het heeft met liefde te maken, op een ro mantisch niveau, maar ook op universeel niveau. Ik hoor de haar lead-gitaar spelen, en vorsd dat zo fantastisch. De eerste chick die ik ooit zo gi taar had horen spelen". De andere componiste Maureen zegt over hetzelfde: „Toen ik negentien was werd ik ver- 'üefd, toen ben. ik nummers gaan schrijven. Voor hem. Zo is het altijd gebleven. Ik zing omdat ik verliefd ben. Op ie mand en op iedereen". Deze toch wel zeer bijzondere groep komt vrijdagavond, ne gen uur in de Teerstoof, Nleuwstraat 12, Schiedam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1972 | | pagina 3