ZO'N MEISJE
OM IN JE
BINNENZAK
TE STOPPEN
De man en zijn poppen
O
Poppentheater
der Mieden in
Otto van
Teerstoof
^èkelifics in Schiedam
m
«emMMbbI
Henk Boerwinkel
In Passage Theater:
Cabareteske
pantomime
van
Rol) van Reyn
W" <4 - 4 - 'ïvA'i
_r
Muziekavond
door Schiedam
mers en
enaars
Sinterklaas-
tentoonslelling
in Stedelijk
O
«O
O 0
oo,
Haagse kunst
kring in
Schiedam
SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 9 NOVEMBER 1972
„Zo'n meisje om in je binnen
zak te stoppen" komt naar
Schiedam- Morgenavond is
dit blijspel te zien in het
Passage Theater. De hoofd
rol wordt gespeeld door Jen
nifer Will ems, hét meisje om
in je binnenzak te stoppen.
„Zo'n meisje om in je bin
nenzak te stoppen" is vroe
ger onder dc titel „Eens inde
honderd jaar" door Kitty
Jansen en Guus Qster ge
speeld.
Veel mensen hebben dit stuk
opnieuw willen uitgeven,
maar konden er het juiste
meisje Piet voor vinden.
John Lanting met zijn
„Theater van de lach" is dit
wei gelukt. Het stuk heeft
een nieuwe vertaling gekre
gen en is gesitueerd in Ne
derland, om precies te ziin
in Rotterdam en de meest
heken-de Rotterdamse be-
zienswaardigheid. De Euro
mast, speelt er een grote rol
in-
Centraal staat het meisje,
Klaartje Nuninga, die twee
mannen met haar brutaliteit
steeds weer voor raadsels
sielt: „Is ze nou zo onschul
dig of Is ze nou juist erg
doortrapt?" Dit meisje is
het die aan het stuk de rich
ting geeft. Zij beslist, zij on
derneemt, zij maakt dat bei
de heren iets doen wat ze
nog nooit gedaan hebben:
beiden d'oen haar een aan
zoek.
Zoals gezegd speelt de Euro
mast een grote rol in dit blij
spel- De architect Bas van
Tooren (John Lanting) ont
moet boven op de Euromast
Klaartje Nuninga (Jennifer
Wïllems), die hem voorstelt
naar zijn flat fe gaan. Zo ge
zegd zo gedaan. Wel vraagt
hij zich af wat voor meisje
zij nu eigenlijk is. Op het
eerste gezicht is het een
sohatje. Ook thuis krijgt hij
eeen hoogte van ha«ar.
Tijdens een korte afwezigheri
van Bas komt de bovenbuur
man langs. Herman Slufter
(Peter Aryans)Zijn dochter
is verloofd geweest met Bas.
Slufter h-oort Klaartje uit en
krijgt uit haar mond de gek
ste opmerkingen te horen,
hij komt toch onder de beko
ring van dit opdondert je en
vraagt haar teil huwelijk.
Ten slotte k-omi Bas thuis,
wordt kwaad en zet haar de
deur uit.
Hoe het allemaal afloopt is
vrijdagavond te zien in het
Passage Theater, om acht
uur. Het stuk is geregiseerd
door Paul Melton, geschre
ven door Hugh Herbert en
de decors zijn van Chiel de
Me ij. De plaats en tijd van
handeling is Rotterdam,
voorjaar 1972.
■-
Meppcl De man en zijn
poppen. Midden in de
Drentse rust, in een boer
derij aan de rand van Mep-
pel woont hij. Een man die
volkomen opgaat in zijn
werk van poppen maken,
marionetten maken en
maskers maken. Een man
die bijna lyrisch wordt
wanneer hij over zijn pop
pen praat. De man ook, ach
ter het figurcnthea'ter
Triangel dat vrijdagavond
om negen uur in het Zol
dertheater de Teerstoof,
Nieuws'traat 12, komt.
De man is Henk Boerwinkel,
een rasartiest, poëtisch en
zich verdiepend in de pop
penwereld. Hij heeft een
eigen theater dat voorstel
lingen geeft voor volwasse
nen. „Ik heb ook wel voor
stellingen voor kinderen
gegeven, maar dat is niet
zo mijn genre. De kinderen
willen echt spel hebben
met praten en zo, ik werk
meer pantomimisch. Het
gaat bij mij meer om het
bewegen van de poppen
zelf".
In de Teerstoof geeft hij een pro.
gramma met achttien ver
schillende nummers, het zijn
steeds nummers van twee, len
hoogste drie minuten. In ieder
nummer probeert Boerwinkel
weer een ander sfeertje te
leggen. Het programma duurt
in totaal 35 minuten. Waarom
hij zijn theater een figuren-
theater noemt en waarom
Triangel: „Dat figurentheater
is eigenlijk meer een verza
melnaam. We hebben namp-
lijk van alles door elkaar,
maskers, poppen en marionet
ten. Het is een heel eigen we
reld van die poppen, het is
wat poëtisch, Triangel vond ik
leuk, allereerst omdat het een
klein geluidje is. Het geeft de
indruk niet al te groot te zijn.
Het klinkt leuk", zegt Boer
winkel wat dromerig-
Boerwinkel, een vriendelijk
man, 35 jaar, getrouwd met
zijn Ans die ook aan de
voorstellingen meewerkt.
Samen wonen zij met hun
twee zoons in een grote
boerderij in het Meppelse.
Boven in de boerderij heb
ben zij een klein theatertje
waar verschillende groe
pen uit het land optreden.
Bij het theatertje heeft Boer
winkel een galerie. Eigenlijk
wil hij niet verder gaan met
deze galerie omdat hij weinig
opbrengt. De galerie is het
gevolg van zijn oorspronkelij
ke opleiding. Hij heeft name
lijk op de kunstnijverheids
school in Amsterdam gezeten.
,,Ik tekende daar wat, maar
op het tekenen ben ik op een
gegeven moment vastgelopen.
Ik teken namelijk erg natura
listisch. Bij poppen heb je een
eigen wereld, het is gewoon
ccn fantasiewereld. Het pop
penspel is nog een onontgon
nen gebied. Je kan steeds
weer nieuwe dingen doen die
nog nooit gedaan zijn"-
Boerwinkel maakt zijn poppen
zelf. „Dat vind ik erg belang
rijk, Het is een manier om je
zelf te uiten. Voor een pro
gramma van drie minuten
heb ik toch echt wel drie
maanden werk. Het gaat ook
vooral om het rijpingspro
ces".
In zijn voorstellingen werkt
Boerwinkel wel naar be
paalde onderwerpen toe.
„Ik heb bijvoorbeeld ge
daanteverwisselingen. Er
wordt niet bij gesproken,
er is alleen maar beweging,
het is iets toverachtigs.
Dan zijn er nog de jeugd
herinneringen. Dingen die
je als klein kind hebt be
leefd. Ook zijn er de mario
netten aan een touwtje. De
zotte kop, die naar mij wil
toe kruipen en de dwars
kop die los wil komen van
de touwtjes".
Suiten zijn dagelijkse werk
houdt deze poëet veel van
fotograferen en is filmgek.
„Dat zou ik eigenlijk wel
willen doen. Je kan er veel
mee uitdrukken. Vooral de
Tsjechische tekenfilm
vind ik erg goed". Het ge
sprek komt dan ook nog
even op de Fabeltjeskrant.
Ten slotte ligt het ook op
poppengebied. „Dat vond
ik eigenlijk niet zo goed.
Het was niet voor kinderen
en de poppen bewogen ook
slecht".
•De pianist", de „baybsit",
gerenommeerde krakers
oude-Stijl vnor een panto
mime speler zijn zaterdag
avond om negen uu
zien in het Zoldertbeater
de Teerstoof. Het panlomi-
mcthcater Rob van Reyn
komt dan nameiijk met bet
programma Compromime
voor het eerst in Schiedam.
Het is een. soort cabaretesk
pantomimeprogramma
Rob van Reyn en Nellie de
Wekker komen met pure
bewegingsgrappen zoals in
„me and my shadow"
„de russische dans", ook
laten zij surealistische
ontknopingen zien in „dub
bel vioolconcert" en „de
kleermaker". Zij geven
commentaar o-p onze be
schaving, zowel uit de los
se hand als uit de gebalde
vuist in „reklame" en „de
buren".
Daar tussendoor komen de
ietwat weemoedige type
ringen waarmee Rob van
Reyn en Nellie de Wekker
terecht een reputatie heb
ben verworven en tot slot
spelen zij de playback kol
der op Spike Jones' na
vrante versie van Bizet's
opera „Carmen".
Zaterdagavond 11 november,
negen uur. Pantomime-
theater Rob van Reyn,
Compromime, Zoiderthea-
Ler de Teerstoof, Nieuw-
straat 12, Schiedam.
[Dinsdag 21 november wordt
door Haagse en Schiedam-
se musici een muziekavond
gehouden in de aula van
het Stedelijk Museum te
Schiedam. Het Koninklijk
Schiedams mannenkoor
Orpheus" onder leiding
van Chris Verhoog uit Den
Haag voert „Das Gesang
eines welken Baumes unü
der Sonne" van Kan Ishij
uit. Verder worden liede
ren van de Haagse compo
nist Leon Orthel gezongen
door Ank Reinders (so
praan) en Chris Verhoog
(bas-bariton). De pianobe-
geleiding is van Wim Ser-
lie.
't Is geen kunst om Sint te
zijn". Dit is de titel van
de Sinterklaastentoonstel
ling in het Stedelijk Mu
seum te Schiedam. Dat het
geen kunst is om Sint te
zijn kan men aan den lijve
ondervinden na 18 novem
ber. Op zaterdag 18 novem
ber namelijk wordt de ten
toonstelling geopend, de
opening die om vier uur is,
wordt verpakt in een aan
tal surprises.
De Sinterklaastentoonstelling
is voornamelijk bedoeld als
verkooptentoonstelling. De
bezoekers kunnen kiezen
uit werken variërend van
vijftien tot driehonderd
gulden.
O O
O
Het poppentheater Otto van der Mieden leggen op een eigen theatertje in Soest
komt zaterdagmiddag om half drie in waar hij zijn professionele carrière
de Teerstoof, Nieuwstraat 12. Het pop- kon beginnen.
penspel heet „Puum en de reis van Tot nu toe is eigenlijk zijn hele leven
Witiand" en de voorstelling is speciaal doortrokken geweest van het poppen-
bedoeld voor kinderen. spel. Een leuke anecdote: Op het ly-
reum werd hem een taak Nederlands
Otto van der Mieden had al een poppen- gegeven (niet ziin beste vak), de le-
kast toen hij nog maar acht jaar oud raar echter zei hem dat hij de taak kon
was. Hij pakte een pop en hing die vergeten als hil maar een poppenspel Zaterdag, 11 november half drie Zolder
over de rand van de kast als het ver- wilde komen soelen. theater de Teeratwf NieuwSraat lï
haal verder verteld moest worden. In Van der Mieden bespeelt poppen, ballen, Schiedam. Otto van der Mieden:'
tie zijn kast. De kast bestaat uit twee
achter elkaar geplaatste schermen op
een statief. Midden in het voordoek zit
een gat dat doelmatig wordt gebruikt.
Na de nauze treedt hij op in een met
stof overtrokken houten geraamte in
de vorm van een koker, waarin men
het gat weer terug vindt.
kon de nu 25-jarige Otto beslag doeken, popdinsen en verlaat reselms'. „pjum én de reis naar Willand
I Leden van de Haagse Kunst
kring exposeren in het Ste
delijk Museum te Schie
dam. De expositie wordt
vrijdagavon 10 november
(morgen) om kwart over
acht geopend. Bij de ope
ning wordt een modeshow
.gehouden van de Haagse
couturier Leon Bouter, hij
zal morgenavond zijn
nieuwste creaties tonen.
Bouter is ook lid van de
Haagse Kunstkring.
j Samenstelling:
Bsrnadette Elias
Vormgeving:
Marijke Uilenbroek