ACHTER DE SCHERMEN
VAN BREDERODE
Peter en
Adriaan's
logica in
de Teerstoof
Wekelijks in Schiedam
King
Japanse
Passage contra
Kong in
robot
Intermezzo
vrijt met
Amerika
Ipnl
00Q
SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 23 NOVEMBER 19T2
3
Ger Schilt, de spraakzame regisseur achter Brederode.
Een opschepper en een
schreeuwlelijk, zo komt
Ger Schilt in eerste instan
tie over.
„Brederode is een van Schie
dams werkzaamste en oud
ste toneelverenigingen",
een zinnetje informatie dat
summier en oubollig aan
doet.
Echter, beziet men het laatste
en beluistert men de eerste,
dan blijkt wat anders.
Zeker, Ger Schilt kan wat
hoogdravend uït de hoek
komen, maar zijn repetitie
van de toneelvoorstelling,
die vrijdagavond in de
Teerstoof wordt gegeven
leunt tegen het professio
nele aan. Schilt is regis
seur van de amateurvereni
ging Brederode, in wezen
is hij scmï-professional, hij
wordt er namelijk voor be
taald.
Ger Schilt (41) heeft vroeger
ook dingen gedaan in het
beroepstoneel, hij raakt
dan ook in vervoering als
hij over toneel praat. Voor
hem z taat het publiek op de
eerst- plaats, het" publiek
moet een voorstelling leuk
gevonden hebben.
•„Ik ga van twee voorwaarden
a. men moet voldoen aan de
vraag die het theaterlopend
publiek stelt,
b. iet .moet.toneel zijn van ama
teurs die het heel erg igraag
doen en hen moét het ook aan
spreken, zij spelen heit ten i
slotte. Mijn. analyse is dus,
dat de warmte van de spelers
gelijk is met warmte van de
toeschouwer, er moet een ze
kere homogeniteit zijn van
deze en gene zijde. Het is bij
voorbeeld onzin bij het moder
ne toneel, om met zijn twinti
gen een viskom stuk ie
gooien. Daar heb ik de toe
schouwer niet blij mee ge
maakt, alleen mijzelf. Pri-
mair staat de toeschouwer".
Vrijdagavond worden in de
Teerstoof drie éénakters door
Brederode gespeeld. Het bij
zondere aan de voorstelling is
dart „en ronde" gespeeld
wordt. Dat wil zeggen: er
wordt gespeeld in een vier
kant in het midden van de
zaal, met afgeplatte hóeken-
Schilt lijkt erg tevreden met
dit soort van theater. Met bre
de armgebaren, veel woorden,
erg vriendelijk en toch zonder
enige pretentie legt hij uit wat
het precies is: „Er is dus
geen rugdekking, het publiek
ziet alles- Je krijgt het effect
dat de mensen soms naar de
spelers omhoog moeten kij-
De hoofdrolspelers in de derde een-akter, die Brederode vrijdagavond speelt
ken. Het kan ook gebeuren De breedgeschouderde blonde
dat de ene helft van het pu- regisseur wil eigenlijk op de
bliek de hele voorstelling te- achtergrond blijven, op zich
gen de rug van de acteurs moeilijk voor een dergelijke
kijkt of hem en face ziet". dynamische man, maar over.
het regisseur zijn zegt hij:
„Ik ben geen regisseur die
zich op de borst slaat van dat
en dat heb ik gedaan en kijk
eens hoe goed het is. Die re
gisseurs zijn uit de tijd. Ik
ben alleen een coördinerend
figuur en ik speel, op de ach
tergrond mee. Het zijn de an
dere mensen die creatief be
zig zijn. Men zegt het ook ge
woon als men een idee heeft,
de opvatting van de schrijver
wordt besproken en met het
spelersmateriaa! moet je het
stuk interpreteren, zij doen
het en niet de regisseur. De
Inbreng van de acteurs kan
los staan van de coördinator.
Mijn eigen ego moet i-k los la-
t en-
Uk ben blij als ze bevrediging in
hun werk hebben en in hun
spel, Ik ben alleen de begelei
der. Natuurlijk ben ik wei blij
als ze een succes halen, maar
ik ben veel blijer als de toe
schouwer tevreden is".
RESTAUREREN
Schilt hield zich vroeger vrijwel
dagelijks met het toneel be
zig, nu is zijn hoofdvak het
restaureren van oude gevel
tjes. Het regisseurschap is een
bijbaantje voor hem waar hij
veel plezier in heeft.- Hij wil
dan ook dat er na de voorstel
ling gediscussieerd wordt
over het spel en het stuk, dit
is dan weer een uitvloeisel
van zijn theorie, dat het pu
bliek primair is. Over het wel
of niet sla-gen van de voorstel
ling beweert bij
„Geen applaus is eigenlijk vee!
welkomer dan applaus. Het
betekent namelijk dat- men
echt' meegaat met de spelers.
Is er applaus dan lijkt het net
of er een "theaterdbelpunt ge
scoord is. De mensen moeten
dan een ontlading hebben".
Praten met Ger Schilt en kijken
naar toneel van, Brederode
doen je van de ene verbazing
in de andere vallen. Ten eer-
ste de hoge kwaliteit van het
amateurtoneel dat Brederode
brengt en ten tweede betekent
praten, met Schilt niet alleen
praten over Brederode, maar
praten over toneel in het alge
meen en veel lachen. Aan het
eind van zo'n .gesprek vraag Spektakel Peter en Adriaan, gein,
je je dan ook af, .waar was ik
ook al weer voor gekomen.
Schiedam De Schiedamse
amateur-toneelvereniging
„Intermezzo" speelt op zater
dag 25 november „Vrijen met
Amerika". Het is een blijspel
in drie bedrijven door Wim
Bischot en wordt opgevoerd in
gebouw „Irene", Nieuwe Ha-
van 155, Schiedam. De voor
stelling begint om acht uur.
Het spel gaat over de decadente
adel: Twee adellijke dames
moeten plotseling in hun eigen
onderhoud voorzien en gaan
„werken". Zij verhuren een
kamer, een Amerikaan met
een lieftallige dochter komt
hier te wonen. Hij zorgt voor
de nodige complicaties, vooral
omdat een van de stijve oude
dames in het verleden ooit
nog eens getrouwd is geweest
en hier een zoon aan heeft
overgehouden.
Er volgen enkele vreemde si
tuaties met de dochter en de
zoon. Ook de dames worden
wat minder stijf en het gaat
zelfs zo er dat één van de
stijve oude vrijsters volkomen
omgeturnd wordt en op de
kwieke toer gaat met een
worstfabrikant.
Amateur-toneelvereniging Brederode:
EDUARD ENAGRIPPIEN
Eduard Jan Gudde;
Agrippien Trees den Hals
Nozem JanDienske.
DE OVERLEDENE
Mevrouw de Crampon Cor Gruyters
Julie Anne Hendriekx
HET OFFER VAN DE BEUL
De beul Jan Gudde
Jasmin Jan Dienske
Mimosa Mary Bouwmans
Regie: Ger Schilt
Drie eenakters van René de Obaldia worden vrijdagavond
negen uur in het Zoldertheater in de Teerstoof, Nieuw-
straat 12, Schiedam, door Brederode gespeeld.
ongein, mime, pantomime,
sick joke, sketches etc. geschikt voor kleintheaters die niet te
klein zijn en elke bespeelbare ruimten die groot genoug zijn,
kortom Peter en Adriaan komen zaterdag in het Zoldertheater
in de Teerstoof in Schiedam.
COÖÖref:
fajIJSP
O O V
O*.
O
Peter Faber en Adriaan
Adriaanse, beiden 29 jaar.
brengen, een programma dat
technisch volmaakt in elkaar
zit, een programma dat men.
ook onder de term „melig"
zou kunnen stellen, een pro
gramma dat beurtelings cir
cus-a chtig is en variété-ach-
tig.
Volgens Adriaan gaan ze bij het
maken van hun programma
uit van de logica van de logi
ca van de logica.
„Wij zijn gewoon twee
jongens die overal de draak
mee steken, het is dan ook in
hoge mate ongein". Het pro
gramma dat Peter en Adriaan
in de Teerstoof brengen is
Schiedam Toen de Amerikanen Merian
Cooper en Ernest B. Schoedsack in 1933 hun
monster-gorilla King Kong op het bioscoop
publiek loslieten, konden zij niet vermoeden,
dat bijna veertig jaar later er nog steeds be
langstelling voor hun op Edgar Wallace geïn
spireerde film zon bestaan. Zodra de kassa's
flink gingen rinkelen, waren zij er wel reeds
van overtuigd, dat hun lucratieve initiatief
navolgers op de markt zou brengen. Die
kwamen er dan ook onvermijdelijk en wel
uit Japan, land bij uitstek van geraffineerde
trucage en hoog-ontwïkkelde spielerei, afge
zien van een ongeëvenaard vermogen tot
imitatie.
Terwijl Schoedsack zelf ijlings een vervolg
maakte, „Son of Kong", datzelfde jaar nog
en "nauwelijks een succes zoals dat met snel
le vervolgen nu eenmaal gaat, en in 1949 nog
eens terugkwam met „Mighty Joe Young"
compagnon Cooper h'ield zich toen al met het
Cinerama-project bezig bereidden de Ja
panners zich voor op hun aandeel in de mon-
ster-produktie. In de jaren vijftig barstte die
in volle omvang los met Godzilla als natio
naal symbool. Het duurde tot 1962, voordat
Ishiro Honda het aandurfde King Kong te in
troduceren als opponent van Godzilla, Niet
moeilijk te raden wie won...
.Xezelfde Ishiro Honda heeft King Kong nu ge
plaatsts tegenover een robot, die zijn even
beeld is. In PASSAGE belagen de twee mon
sters elkaar op een soort Eifeltoren in het
hartje van Tokio en ditmaal wint King Kong
op alle fronten. Door een Fu Manchu-achtige
wereldveroveraar wordt hij als Gulliver door
de Lilliputters gevangen genomen, gehypno
tiseerd en misbruikt, maar niet klein te krij
gen.
De enige, die invloed op hem heeft, is het tradi
tionele blondje, dat in de eerste King Kong-
film door Fay Wray reeds van zo'n beslis
sende betekenis was. Terwijl zij lp zijn
klauw zit geborgen, eet hij als het ware uit
haar hand. En dat Is een ontroerend schouw
spel temidden van al het onmenselijk ge
weid, waarvoor het monster aan het slot te
recht ijlings op de vlucht slaat naar betere
gewesten.
J. A. Fr enk el
King Kong in hevig gevecht gewikkeld met zijn robot-evenbeeld' Japanse Spielerei in de Engels
sprekende monsterfilm „King Kong escapes'deze week in PASSAGE.
vooral gebaseerd op improvi
satie. „We hebben natuurlijk
wei vaste programmapunten
maar bij het afwerken van de
numers wordt er geïmpro
viseerd. We zijn ook in- en uit
klapbaar. We kunnen een pro
gramma maken van één uur
of van drie uur. In het Shaffy-
t heat er zijn we wel eens tot
drie uur 's nachts doorgegaan
en iedereen had kaakkramp
van het lachen".
Het Shatfy theater Is bet thea
ter waar Peter en Adriaan
echt samen begonnen zijn.
Sinds twee en een half jaar
werken zij na samen. „We
hadden allebei solistische nei
gingen, toen hebben we sa
men een programma !n el
kaar gedraaid". Peter zit bui
ten zijn werkzaamheden met
Adriaan bij het werktheater
in Amsterdam en Adriaan is
artistiek leider van Carrousel
in Amsterdam.
Peter en Adriaan houden alles
het liefst zo ontspannen moge
lijk. Zij brengen dan ook
slap-stick achtige clownsnum
mers. „We halen die "uit boe
ken, alleen is de moeilijkheid
dat er zo weinig clownsnum
mers zijn opgeschreven, maar
de humor zit toch vooral in
het programma".
Zij werken tijdens Het program
ma ook met allerlei feestarti
kelen (de associatie fake-arti
kelen mag natuurlijk niet ver
geten worden) en hoofdzake
lijk voor zichzelf. Ais de at
mosfeer goed is gaan ze door,
is die niet goed dan houden ze
er mee op. Het programma is
zo elementair mogelijk opge
zet volgens een zo naïef moge
lijke opvatting. „De mensen
kunnen bij ons in de keuken
kijken en dat is heel wezen
lijk".
Zaterdagavond, negen uur. Zol
dertheater in de Teerstoof,
Nieuwstraat 12, Schiedam,
Peter en Adriaan pantomime
en andere dingen.
Samenstelling:
Bernadette Elias
Bijdrage:
J. A. Frenkel
Vormgeving:
Frits Tiessen