IAN i\ES VISSER, 50 JAAR ACHTER HET TONEEL EN IN FILMCABINE Wekelijjks in Schiedam I Flauto Dolce Trio met barok in de Teerstoof Cultureel gebeuren in 1972: Schiedam over dode punt heen Prof. dr. J. Bruyn over Titiaans laatste werk Museum geeft verslag van belevingslessen ,,Veel liefs uit Moskou" in Theater JUBILARIS VERGROEID MET PASSAGE THEATER De Appel strijdt op leven en dood SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 28 DECEMBER 1972 'prof. dr. J. Bruyn, hoogle raar in de algemene kunst geschiedenis aan de Ge meente Universiteit in Ara. sterdam, houdt maandag 15 januari in het Stedelijk Museum een causerie over het werk uit de laatste jaar van de Italikan tiaan (overleden in 1576), die door zijn ongekend vrije verfbehandeüng van groot belang is geworden voor de verdere ontwikke ling van de schilderkunst. Als voorbeeld geldt de Piëta in de Academie in Venetië, die de schilder bedoeld heeft voor zijn grafkapel in de kerk van Frari, maar die bij zijn dood onvoltooid is achtergebleven. Het blijkt, dat Titiaan er jaren lang aan heeft gewerkt en dat hij de grote compositie aanvankelijk kleiner had opgezet. Het werk groeide uit tot een hoogst ongebrüi- kelijke compositie, waarin herinneringen van Titiaan aan 2ijn oude leermeester Bèllini zijn verwerkt. BOEKENWEEK In samenwerking met de Schiedamse boekhandela ren en de Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum heeft het museum in het kader van de Boe kenweek 1973 de Haagse voordrachtskunstenares mevrouw Nel Oosthout voor vrijdag 2 maart ge contracteerd. oen avondvullend pro gramma zal zij het verhaal van Belcampo „De langste dag" brengen. Het Stede lijk wil in het bijzonder de leerlingen van het voortge zet onderwijs op deze avond attenderen. Een spe ciale toegangsprijs wordt, tezijnertijd via de scholen bekendgemaakt. In januari 1973 verschijnt een door Hans van der Sloot geschreven verslag van de belevingslessen „om de kleur, de vorm, de ruim te". die,in 1S71 in .het mu seum zijn gegeven voor een dwarsdoorsnede van de Schiedamse school jeugd. Het verslag is samengesteld aan de hand van gegevens van de psycholoog drs. Bas The mans en educatief staf medewerker van het mu seum Jan de Grauw. Ook de belevingsobservatie van de kinderen, die aan de les sen hebben deelgenomen, wordt in het verslag behan deld. Het is de bedoeling, dat aan belangstellenden een exemplaar van het verslag wordt toegestuurd met de vraag, hierop hun kritiek te leveren. Het museum wil in januari beginnen met de voorberei dingen voor het project textiele handvaardigheid voor de scholen. De hier aan verbonden lessen zul len worden gegeven door de Rotterdamse kunste naar Harry Boom. Deze activiteit wordt ontplooid ht het kader van dö musi sche vorming voor het on derwijs in Schiedam. Heeds eerder nam het onder wijs deel aan een project grafische technieken in het museum. In Passage Theater komt een oude bekende terug op het witte doek: Sean Connery valt er uiteraard omringd door diverse schonen te be wonderen als held James Bond in „"Veel liefs uit Moskou". Vanavond wordt de eerste voorstelling van dezefilm gegeven. Toe gang 18 jaar, aanvang 8 uur. Op het programma van het Passage Theater staat verder een film die op woensdagmiddag 3 ja- nuri om twee uur begint. „De zotte wereld van Lau rel en Hardy". Schiedam Hannes Visser, Een naam, die Vele Schiedam mers bekend in de oren klinkt. En terecht, want hij is het mede geweest, die Schie dam na de oorlog opnieuw cultureel leven heeft ingebla zen, nadat dat in de oorlog als een nachtkaars was uitge gaan. Een verdienste, die hem in 1958 de erepenning van de Schiedamse Gemeen schap bezorgde. Boeiend kan hij vertellen over zijn kleurrijke loopbaan, die hij begon als pendelaar tussen twee Rotterdamse bioscopen, die van dezelfde films gebruik maakten. Aan de toen 16-jari- ge Hannes was dan de taak als de gesmeerde bliksem op zijn fiets te springen en door het overbrengen van de film trommels te zorgen, dat de bioscoopbezoekers op tijd waar voor hun geld kregen. Meestal lukte dat wel. In die rol werd hij ook een goede be kende bij de politie, die het verkeer vaak zó regelde, dat Hannes zijn sprint van het ene naar het andere theater niet behoefde te onderbreken. In 1970 zag het ernaar uit, dat Hannes, zoals hij in zijn uitge breide kennissenkring bekend is, zijn carrière vroegtijdig moest beëindigen, niet wegens zijn gezondheid, want die had hem juist aan zijn vak gehol pen Hannes' huisarts acht te pendelaar de enige geschik te baan voor hem wegens zijn zwakke gesteldheid manr wegens het besluit van Tu- schinski, het theater-concern en eigenaar van het Passage Theater het gebouw wegens -e geringe belangstelling voor goed op "slot te doen. Een an dere baan wilde Tusehinski de Wimii filmoperateur en toneelmees ter, die het concern toen al -18 jaar trouw was, wel aanbie- den, maar hij weigerde elke andere betrekking. Voor hem was er maar één bioscoop: het Passage Theater. Hij mocht blijven. Om er op toe te zien, dat het theater tijdens zijn een-jarige non-actieve periode niet al te zeer zou worden verwaarloosd. Het was een pak van Hannes' hart. Nu is de heer Visser, weer in het nieuws, omdat hij er 50 jaar heeftopzitten in het theater, waarvan 39 in Schiedam. Bur gemeester H« Roelfsema was de eerste, die de.gouden jubi laris vorige week donderdag de hand kwam schud den.Dit lot grote verbazing van de heer Visser, die het bereiken van deze mijlpaal vóór ieder een had verzwegen en zelfs niet eens precies wist,wan neer hij zou jubileren. Zéér verguld ontving hij uit handen van de burgervader een boèk over Schiedam. Een rekensommetje leert, dat Hannes Visser nu bijna twee jaar als 65-plusser werkzaam is. Een bewijs, dat hij voor zijn plezier zijn taak uitoe fent, wat echter niet inhoudt, dat het einde nog ver weg is. Voorzïchzeif heeft- hij reeds bepaald, wanneer hij er een streep onder zet. „Ik wacht, tot het. theater in 1975 is ver bouwd, dat wil ik absoluut meemaken'^ vertelt Hannes. Voor theatermensen is Hannes een oude bekende. Sn het klei ne wereldje van acteurs staat hij bekend als de man,, onder wiens gezag een vlekkeloos verloop van de voorstelling gegarandeerd is, want alles is bij Hannes mogelijk. „Kan niet, dat komt nietin mijn woordenboek voor", zegt hij. Ook het bioscoop-publiek heeft hij nooit behoeven te teleur stellen ondanks de strubbelin gen met de honderden meter celluloid in de cabine. „Het gebeurde vroeger wel eens, dat er brand uitbrak onderhet draaien, dan was «r natuur lijk gelijk paniek, maar Ik wist het altijd wel zo te rege len, dat het publiek er niets van merkte". Vele filmhelden heeft de heer Visser op het witte doek mo gen aanschouwen, maar geen- één kent hij er meer van naam. „Ja, er ligt me nog iets bij van ene Clark Gable, HH Hannes Visser met zijn vrouw ken van het Passage Theater maar de rest ben ik verge ten". Hij doet tevergeefs moeite om nog een naam te kunnen noemen. Hoewel hij altijd met veel ple zier de vele films door de pro jector heeft laten gaan, in die halve eeuw mischien wel mil joenen kilometers wekt hij toch de indruk liever toneelmees ter te zijn. Want dat is het face Ivan zijn vak, waarin hij zich organisatorisch helemaal kan uitleven. Enthousiast vertelt hij over de vele arties ten, die dankbaar van zijn hulp gebruik hebben gemaakt- Hannes raakt pas in zijn ele~ en kleinkinderen op de plan- In De Teerstoof: De toneelgroep De Appel brengt zaterdagavond „Op léven en dood" op de plan ken van het Zolder theater, in De Teerstoof, Nieuw-- straat 12. ,,Op leven en dood" bestaat uit een reeks schijnbaar los van eikaar staande beelden, scènes en gebeur tenissen," aldus een van de- acteurs, Peter van der Lin den, „het een is geen di rect gevolg van het an der." Toch vormt „Op leven en dood" wel een geheel, aan gezien het een aaneenscha keling is van confrontaties tussen wezens, die elkaar bestrijden, kwellen, el-, kaars ondergang bewerk-; stelligen, elkaar zoeken,- zich van elkaar verwijde ren, als in een strijd op le ven en dood. Van der Linden en Carol; Linssen van. De Appel heb ben met dit stuk getracht, een reeks emoties in pure beweging te vatten in- vol-, strekte stilte. Zij achten de; stilte een belangrijk deel van het programma, dat' volgens de bedoeling het- begin is van een weg, die. De Appel in de toekomst verder wil inslaan. „Op leven en dood" kreeg; uitstekende kritiek, waarin; o.a. werd gezegd dat Lins-' sen en Van der Linden be:* horen tot de bitter weinige acteurs, die zoiets als in; „Op leven en dood" kun-:, nen presteren. Het programma begint om' negen uur. Samenstelling: Ton Huijssoon Bijdragen: Bernadete Elias; Samalina Hoom Vormgeving: Marijke Uilenbroek ment, wanneer hij de toneel planken onder zijn schoenen voelt, zelfs op zijn jubileum dag. De fotograaf, die hem op de gevoelige plaat wïL vastleg gen, ziet dan ook als meest geschikt decor het podium van het Passage Theater. De toneelbaas neemt ons mee achter de coulissen en vertelt over de vele successen, die hij er ,,getrokken"heeft, het ene open doekje na het andere, lange voor grote artiesten, kleintj es voor m ind er goede lieden uit de showbusiness. Geen moete is hem te veel om voor de juiste hoeveelheid licht te zorgen, die de fotograaf nó dig heeft. Op de planken voelt hij zich thuis, een duidelijk» zaak. Nog enkele jaren en dan zal hel Passage Theater het zonder de tot volledige Schiedammer omgeturnde ex-pendelaar uit Rotterdam moeten doen. Han nes Visser blijft echter In Schledam.Dat is de stad waar hij zijn hart aan heeft ver pand, ook al vreesde hij In het begin, dat hij er moeilijk in'* zou komen. Het is hem toch ge lukt. Vanavond is hij weer ae- tïef in het Passage Theater, en draait hjj voor de zoveelste keer de spoelen film voor het publiek al. J Elly Baghuis: „Toevallig in het vak terechtgekomen". Alleen de barokmuziek heeft de voorkeur van de falokfluitiste van het Flauto Dolce Trio. In de Teerstoof speelt vrijdagavond het Flauto Dolce Trio. Het trio, bestaande uit Elly Baghuis. Jan Alt hof en Lidewij Scheffers, geeft dan een uitvoering van barokmuziek, de muziek waarin het trio zich heeft gespecialiseerd. Deze muziek Is favoriet bjj de leden van Flauto Dolce, van wie we Elly Bag huis, de bïokfluitiste aan het woord laten. Haar voorkeur vroor de barokmuziek houdt tevens in, dat ze niet veel weet van andere soorten, muziek, al heeft ze er wel belangstelling voor: „Ik ben te Iaat met mijn muziekstudie begonnen, om me nog met andere dingen bezig te houden, lk moet studeren, ik moet mijn dochtertje verzorgen en ik ben verder druk bezig om het huis op te knappen. Ik durf gewoon over een ander muziek dan de barok geen oordeel te vellen, omdat ik daar te weinig van af weet". Elly Baghuis speelt al meer dan tien. jaar samen met Jan Altbof. „We hebben samen op het conser vatorium gezeten.'Hij nam mij eind-examen af en thuis had hij toondertijd een kamerorkest. Ik ben daar ingekomen en we zijn verder gaan spelen, la ter kwam Lidewij erbij. Zij is de jongste en was nog leerlinge aan de muziek school. Pas dan zijn we eigenlijk echt begonnen. Voor Elly Baghuis „hoeven" al dlc optredens niet. Zij is meer op de muziek zelf en het maken ervan Ingesteld dan op het publiek: „Het hoeft vóór mij niet zo. Het belangrijkste is: als we maar wat te studeren hebben. Ik wil het echt niet zo razend druk hebben. De anderen in het gezelschap zijn echte artiesten. Lldewlj speelt in het Nederlands Ballet Orkest en als je die met de cello ziet, dan zijn ze gewoon één. Jan is ook een echte musicus en zij houdt zich ook met alles in de muziek be zig." Elly Baghuis zi als-gezegd pas Iaat begonnen met de muziekstudie: „Ik was toen 25 jaar. We mochten •van thuis geen muziek maken, want we moesten eerst de school afmaken. Mijn vader had klarinet: gespeeif! en daardoor was zijn studie er aan ge gaan. Pas toen ik 18 jaar was, heb lk mijn eerste pianoles .gehad. Ik -kreeg toen verkering met da pianoleraar. Ik had altijd wei graag piano willen spelen. Op een gegeven moment moet faij in dienst en ik nam zijn leerlingen over. Hoe ik het gedurfd heb weet ik nog steeds niet. Later is de verkering uitgeraakt, ik was echt bezeten van de gedachte „Ik zal je eens laten zien wat ik kan" en toen ben iik op het conservatorium gegaan. Ik moest wel. eerst voor halve dagen werken en in de weekein den studeren. Die baan moest ik aanhouden." Ze'Is dus eigenlijk heel toevallig „in het vak" tereentge- komen. En: „Hoe langer je 'het doet, hoe leuker j# het vindt". Het Flauto Dolce Trio geelt vrijdagavond om negen uur een uitvoering in de Teerstoof van werken van Telemann, Handel, Bach, Vivaldi en andere Ita liaanse componisten uit de tijd van de barok Cultureel gezien is 1972 voor Schiedam een jaar van veran deringen geworden, Het lijkt alsof men over het dode punt dat twee, drié jaar geleden werd toereikt, heen ïs en dat Schiedam langzaam maar ze ker metveel vallen en op staan weer een eigen cultu reel leven .gaat krijgen. Een leven, dat zich afspeelde en voor een deel nog steeds af speelt, over de gemeentegrens in Vlaardingen en met name in. Rotterdam. De stijgende belangstelling voor het Passage Theater, de ver richtingen in het zoldertheater De Teerstoof en bijvoorbeeld uitvoeringen als die van het Weihnachtsoratorium in de Gmte kerk door het Toonkunstkoor wijzen er op, dat er schot in zit Ook het Stedelijk Museum heeft in 1972 weer goed gefunctioneerd en een uitstékende bijdrage geleverd tot het weer op bloeien van het plaatselijk culturele leven. Toch lijkt het te vroeg om mi al te juichen, over .wat irt 1972 werd bereikt. De exploitatie van het aoldertheater kan zor gelijk worden, de verbou- wingsplannen voor het Passa ge Theater zullen nog heel wat problemen opleveren en aan een gericht cultureel be leid moet nog heel wat wor den gesleuteld. In 1972 is Schiedams cultureie- raad-iruwording, de Schie damse Gemeenschap, met praten over zijn taken heel wat verder gekomen, maar ook nu weer is weinig con creets van de grond gekomen. Wellicht komt het er in 1973 van. De belangstelling om lid te worden van de stichtings- raad van de S.G. lijkt de laat ste tijd groter te worden. De vergaderingen van de Stich- t'ingsraad werden veelal ma tig bezocht en hebben niet tot veel concrete resultaten ge leid. Een culturele raad als functio nele raad zal het in Schiedam niet gemakkelijk hebben, ge zien de veelheid van taken die zal moeten worden verricht en zal in 1973 waarschijnlijk slechts een -bescheiden begin van zijn werkzaamheden kun nen verrichten. De beleidslij nen en prioriteiten liggen in grote lijnen vast, maar er moet nog uitgebreid worden vergaderd voordat de Schie damse Gemeenschap een or- gaèn is geworden, dat valt te v-engèlijken met reeds wer kende functionele raden als de Schiedamse raad voor jeugd en jongeren en de Schiedamse sportraad. De belangstelling voor.het Pas sage Theater is in 1972 duide lijk groter geworden. Toch stelde de gemeenteraad zich in eerste instantie duidelijk gereserveerd op tegen het voorstel, in J973 een geheel verbouwd theater als blijvend geschenk ter gelegenheid van de viering van het 7Ó0-jarig bestaan van de stad aan de bevolking aan te bieden. Door de schenking van de Stichting Opbouw Schiedam kan wei. een verbouwingsplan alvast worden ontworpen. Er zijn dus wel redenen om wat somber te blijven over het culturele leven in Schiedam, maar er staat wel tegenover dat' lanzamerhand weer over „iets eigena" kan worden be schikt, zoals nabuurgemeen ten dat ook hebben. Ook 5n 1973 zal blijken dat met name Rotterdam een trekpleister-ïs, waartegen niet valt op te wer ken. In die zin zou wat in Sdhiedam wordt geboden 'du» eigenlijk tevens een aanvui* ling op het Rotterdamse pro- gramma moeten zijn, al beeft natuurlijk het zoldertheater een duidelijk, regionale func- I tie. Samenvattend over 1972: er 'is een begin gemaakt met het -herstel van een. cultureel le ven, maar niet meer dan dat. Er zal nog heel wat moeten gebeuren voor de zaak weer „normaal" is. Interessant i$1 het om af te wachten, wélk» beleidslijnen de culturele raad j| in het nieuwe jaar gaat; uit: stippelen. Na veel praten zou men mogen veronderstellen, dat de stlehtingsraad tot da den komt, die dagelijks tie-; stuur en de directeur van de S.G. in staat stellen, zich mot een werkelijk cultureel beleid te gaan bezighouden. T.IL

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1972 | | pagina 3