Prima concert van Villos- Amsterdam" GLOBETROTTER EXPOSEERT IN SCHIEDAM: Mijn werk is beïnvloed door de WONINGTENTOONS TELLING TREKT VEEL BELANGSTELLING De Vier Molens: doorgaan ■.met activiteiten Schiedamsche Courant DINSDAG 30 JANUARI 1973 Schiedam Schilders» kunstenaars, beeldhouwers» teke naars en andere menselijke wezens, die zich met beelden de kunst bezig houden, zijn in het dagelijks even vaak heel anders dan hun werk zou doen vermoeden. Een figu ratieve schider, tflie met veel kleur en zwier landschap pen en portrette op het linnen zet, hoeft niet perse een schilderachtige figuur te zijn die bebaard en slordig in een oud krot woont. Hij kan fris gewassen, schoon ge schoren, met een das om in een fat iln Groenoord of Om moord wonen. Evenmin is een kunstenaar die abstracte „Nu is het een kleine groep van. met ijnt-1 ™ensen» die zich voor je werk interesseert en van je werk jes, objectjes en pexigasl houdt Het is vee! gelimiteer- aan het werk is per defini- der"- tie een man met schoon ge- Aan de Engelsman Mcsley doet wassen oren, met das en I^au}velijk.s. iets aan geland een net pak en in het bezit van een clean huis, zoals zijn werk in eerste instan tie zou doen vermoeden. Tot de aatstel categorie be hoort eigenlijk Tom Mos- ley. In het kader van de tentoonstelling, ,Konfronta- tie XI" exposeert hij in het Stedelijk Museum in Schie dam. Van nationaliteit is hij Engelsman, maar met de taal zijn dit de enige twee dingen die nog Brits aan hem zijn. Jarenangl heeft hij door verschillen de werelddeen gezworven en nu nog dwaalt hij vaak van de ene paalts naar de andere in een oude wagen. GEOMETRISCHE De catalogus van Konfrontatie XI beschrijft Mosley's werk als volgt: „Zijn uitgangspunten zijn geometrische figuren, zijo com posities zijn opgebouwd uit vier kanten van gelijke afmetingen, waarin gedeelten van gemome- trische figuren als cirkel, vier- .kant en driehoek gemakkelijk te herkennen zijn. Door verschui vingen ontstaat een uit zijn evenwicht getrokken beeld, waaraan niettemin een themati sche opzzt aan ten grondslag ligt".-/: Bij het lezen van een dergelijke technische uitleg verwacht je toch ten minste te doen te heb ben met een mislukte wiskundi ge, die het wel eens met wat anders wil proberen dan met cijfertjes en worteltrekken. Ech ter, over de wiskunde zegt Mos ley: ,,Ik bén eigenlijk slecht in wiskunde. Het is ook helemaal geen wiskunde. Ik probeer mijn werk te doen. Het is steeds een zoeken en schuiven." i'ïv Mosley is;, een bescheiden, vrien-; delïjke, flegmatieke, en rustige globetrotter die kunst maakt Zijn haren dwarrelen wat vreemd om .zijn hoofd en zijn neus staat wat uit het lood. Hij is iemand die zich overal lijkt thuis te voelen en gemakkelijk met mensen In contact komt en zonder problemen over allerlei dingen praat, natuurlijk komt zijn werk wel op de eerste plaats. REIZEN Dat Mosley zich niet altijd met abstracte kunst heeft bezig ge houden blijkt naderhand uit bet gesprek. Ook hij heeft zich eerst met figuratieve kunst bezig ge houden, die min of meer expres sionistisch was. „Een jaar of tien geleden ben ik overgestapt van figuratief naar concreet. Daarvoor reisde ik veel, maar toen ik niet meer zo veel reisde - Wilde ik wat meer concreet zijn. Daarvóór maakte Ik langs de weg wel portretten en land schappen, die verkocht ik dan. Het is In wezen ook veel gemak kelijker om figuratief te wer ken. Je hebt meer contact met "de mensen. Ze herkennen wat uit je werk, ze zeggen dat is dat en dan hoef je alleen maar, »»ia" te zeggen en dan zijn ze blij", verklaart Mosley niet be paald neerbuigend maar toch wel met een zekere verwonde- ring In zijn stem. denken of. het zou zijn rust moe ten zijn, die wij Europeanen dan als Brits flegma plegente omschrijven.. Tom Mosley is se dert 1949 weg uit Groot Britta- nië waar hij 45 jaar geleden in Stoke-on-Trent werd geboren. De laatste jaren is hij niet meer sn Albicxi geweest.' „Ik hield ei genlijk alleen maar van Loc- door Bernadette Ellas den. Bovendien had ik erg veel zin omte reizen. Toen ben ik naar Nieuw Zeeland gegaan. Ik heb daar twee jaar gewerkt en èéc jaar gereisd. Naderhand ben ik naar Australië gegaan. FIGUREN Ik heb daar een, zoals jullie dat noemen, een kunstacademie ge volgd, maar voor dl kunst Is daar niet zo goed werken. We zouden toen naar Europa gaan en we zouden een reis maken door India en Pakistan. We had den er zes maanden voor uitge trokken, maar ik ben toe vier jaar nin India gebleven. In 1858 kwam in pas in Europa." WERK Eenmaal in Europa bezocht. Tom Zweden. Bleef bok, hier. een tijd hangen (zes jaar) eti woont nu iets langer dan een jaar in Duitsland. Maar in de tussenlig gende tijd heeft hij als rusteloze zwerver en hardwerkende kun stenaar vele malen Nederland en Parijs bezocht. Waarom hij toch steeds in het Noorden van Eumpa blijft: „Het is'hier ge woon fijn werken. De mensen Op het ogenblik werkt en woont houden van een beetje abstracte Mosley in Duitsland. Het werk- veël moeilijker om* je met con crete kunst te handhaven. Hier accepteren ze het". kunst. Ze staan er positief te genover. Vooral in Duitsland en Nederland. In Zweden is het klimaat bevalt hem er best. Pas in Duitsland is hij begonnen; met het werken met drie dlmen- sies. Toch is het wanneer je Offit, bovendien moet je vrij zijn deze wereld reiziger hoort praten om te reizen. Ik denk oók niet wat vreemd, hij heeft het. name- *n Janden, maar ik denk gewoon lijk niet over landen, maar ei- aan €e. omgeving.n als ee genlijk over streken. Over plaats, niet aan een land dat zo landsgrenzen praat hij niet of 20 heet." nauwelijks. „Ik houd niet van grenzen. Als je aan het reizen Toch zegt Mosley over Duitsland: bent, zie je toch het verschil „ïfc yjng er |^st maar Tom Mosley; zelf eigenlijk niet zo abstract, ais zijn werk er uitziet. Deiitschland is alles zo deutsch. Je kan niet naar de films want ze zijn nagesynchroniseerd. Hier in Nederland kom ik mak kelijker in contact met de men sen. Ze praten je taal en je kan naar de film gaan." De reden waarin hij niet in Nederland woont is bet gebrek aan een atelier. OMGEVING Qua levensopvatting „Ik houd niet van routine, ik boud ervan als alles wat langzamer gaat") en levenswijze doet Tom Mosley in eerste instantie denken aan een romantische kunstenaar.. Maar, zoals wij al aan het bét gin van dit verhaal suggereer den; schijn bedriegt! De vorm- geving van zijn werk zoals dat nu is wijt Mosleu aan het vol-, gende: „Ik ben gewoon met mijn tijd meegegaan. Deze tijd is mechanisch. Bovendien willen de mensen al die tierelantijntjes niét meer zien. Het moet simpel zijn, Het is niet nodig dat er an dere dingen i bij komen.? Alles moet tegenwoordig efficiënt ge beuren. Mijn werk is gewoon beïnvloed door deze tijd en door mijn omgeving". Hoewel uit bet bovenstaande zóu kunnen blijken dat Mosley zijn werk voor het publiek maakt is dit toch niet helemaal waar: „Het maken is het leukste. Het Is natuurlijk ook wel leuk as je I verkoopt. Maar het gaat er toch om dat je je eigen "werk ontwik kelt. Als je het verkoopt is, het des te heter. Maar hét ligt ér toch maar aan of de mensen er van houden of niet." Het gesprek kabbelt larig- j zaam verder, er worden verbalen vertelt over Pa rijs, India, Australië, en Zweden. Mpsley's werk komt zo nu en dan nog wël ter sprake, maar de mens die kunst maakt blijkt hij veel belangrijker te vin den. En waar we dit ver- haal mee begonnen eindig de eigenlijk het gesprek met Mosley. Alsof hij zijn hele leven in Schiedam heeftgewoond en nauwe lijks opvallend, verdwijnt hij ten slotte. Konfronatie XI, Tom Mosley, collage-multiples, tot 12 maart te bezichtigen in het Stedelijk Museum in. Schie dam. Schiedam —Voor de vereniging „Vrienden van het stedelijk mu seum" gaf het blaas kwintet „AuloSrAmsterdam" vrijdagavond in de aula een concert dat in één woord af genoemd kan worden. Het blaaskwintet bestaat uit; Lien de Wit, fluit, Ruth Visser, bobo, Pier re Woudenberg, klarinet, de hoornist Ab Coster en de fagottlst Frans Robert Berkhout. Dat de leden van het kwintet bij- hun recht in de vijf onderdelen zonder gced op elkaar zijn inge- die dit werk telt mede door de speeld oleek reeds bij het eerste voortreffelijke uitvoering van werk: Quintet in B opus 56 nr. 1 ",,Aulos-\msterdam". van Franz Danzi, een componist jvja speelden de vijf mu- J:" sïci Quintet in f opus 99 nr. 2 die in deze compositie de voet sporen van Mozart volgde. Prachtig homogeen werden de onderdelen —Allegretto —an dante con moto menuet-trio en allegro tot klinken ge- bracht. Kleine Kammermusik für fünf Riaser - pus 24 nr. 2 van Paul Hindemtth bleek muziek, waar van ook degene die niet zo in gesteld. is op moderne werken niet behoeft te schrikken. Inte gendeel, ze is prettig om naar te luisteren en toont de compo nist van zijn sterke zijde. De in strumenten komen volledig tot van Anton Reicha (1770-1836) een componist uit Praag die later naar Parijs vertrok en aldaar grote bekendheid ver wierf," o.a. als pedagoog.Hij tel de Liszt, Gounod, Berlioz en Cé- sar Franck onder zijn bekendste I leerlingen. In het Quintet in legt hij een grcot vakmanschap.' aan dedag, dat echter de lengte niet geheel kan doen vergeten, :- De weergave die hij zonder goed i was maakte dat ik me toch] geen ogenblik heb verveel^. i W. P. VERHEUL' Schiedam De organisatie van de Kerst-Inn 1972 houdt morgenavond in het dienstencentrum De Vier Molens aan de Nieuwe Damlaan een vergadering met het doel een instel ling op te richten, die zich gaat bezighouden met in de toekomst te ontplooien aktivïteiten In het dienstencentrum. Voorts Is het de bedoe ling, dat er een werk groep van de grond komt om de leiding van de di verse aktivïteiten op zich te nemen. Op de vergadering worden a?g vaardigden van ver enigingen verwacht eh reede>ver':ers aan de ge slaagde KersMnn, dïe ge leid heeft tot voortzetting van de aktiviteiten in het certtru.jp. De vergadering begint om acht uur. Van een onzer verslaggvers Schiedam De woningten toonstelling, die op het ogenblik in Vlaardingen wordt gehouden in de transporthal van de N,V. Hooijmeijer aan de Edi- sonweg, trekt belangstel lenden uit heel Rijnmond en ook daarbuiten. Er zijn al 7.600 toeschouwers, on der wie veel Schiedam- Directeur mers, geteld. De zes typen woningen, die op de tan- toonstelling zijn te zien, trekken veel belangstel- ling. teur van de VVLA woningbouwvereniging Pa trimonium, die d organi sator van de expositie is, weet inmiddels uit deze enquête, dat 80 procent van de bezoekers het liefst een woning koopt. Het overige *deel heeft bij voorkeur een huurwoning. Op de tentoonstelling wordt ook een enquête gehouden voor een klein woning markt-onderzoek. De irec- De Ligt noemt dat hoge percentage kooplustigen „verbij sterend". Het betekent, dat het een deel van het gemeentetijk woningbeieid en van ons wo- ningbeieid (in Vlaardingen, red,) moet gaan uitmaken. Na tuurlijk zijn dit nog voorlop ge conclusies, maar het is er» blijft frappant. De cijfers hebben ons in ieder geval aan het denken gezet". De formulieren gaan naar de computer, waarna zo- spoedig mogelijk de juiste uitslag van het mini-marktonderzoek: zal worden bekend gemaakt. De overweldigende belangstelling voor de expositie geeft de orga nisatoren aangetoond, dat met. die show „Midden In de roos" is geschoten." Voorts is naar vo ren gekomen, dat er kennelijk bij het publiek grote behoefte bestaat naai voorlichting op woongebied. Op e show zijn zes woningtypen op ware groot te te bewonderen, te bewande len en 's avonds met de t.v. aan te „bewonen", Oqk de. Schie dam se bouwmaatschappij .SSN, die op de expositie vertegen woordigd is met een mode! van een door haar gebouwde serie woningen in Berke! en Roden rijs, is zeer tevreden over e belangstelling van het publiek. Van een onzer verslaggeefsters Vlaardingen Zondagavond om 19 uur wordt er in de ïchtus- kerk een alternatieve kerkdienst gehouden onder leiding van ds. W. W. Verhoef. Het thema van de dienst is „Leven met de we reld". Madewerking aan deze alternatieve dienst wordty.;ver leend door de J. C. Singers on der leiding van Arjo de Korting en de Wereldwinkel. Na. afloop van de dienst is er gelegenheid om in de stand van de wereld- winkel Informatie te krijgen en produkten uit de Derde wereld te kopen. KERK HOFLAAN De Remonstrants Gereformeerde Gemeente Vlaardingen heeft in overleg met mej. ds, A. C. Dor- hout Mees een dienst georgani seerd die zondagochtend, aan vang 10.3(1 uur, in de kerk aan de Hoflaan wordt gehouden. De dienst wordt geleid door ds. Dorhout Mees en is gewijd aan het Werelddiaconaal. Ds. B. van der Heide van het Ne- dcrlands Hervormde „Boppe Centre" in Dakar. Senegal, z?,i in deze dienst iets vertetien over zijn werk en ervaringen in wereïddiaconaats-projecten. Aan de dienst veneer.* voorts me dewerking een vocaal kwartet uit <le Roomskatiiotieke kerk.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3