van Uitslag experiment scheidende stagiaire brengt try-out Wekelijks in Schiedam André Groote ocL° in de Puum maakt een reis naar Witland met poppenspeler Otto v, d. Mieden „Ulile Dulci" speelt „Een meisje om te stelen" Vrijdagavond- concert in aula Stedelijk John Hesselherth exposeert in Amsterdam INTERESSE - -'1 O.o oO O O O O O. a°0 werk keken. „De mensen kwa men de aula binnen en dan merkte je dat ze overdonderd werden. Ze wisten niet waar de muziek vandaan kwam.'DaïCna- men ze een stencil en gingen ze het werk echt bekijken. Je had er ook die heel hard de aula De Schiedamse amateurtoneel- vereniging „Utile Dulci" geeft op vrijdag 16 maart een toneeluitvoering in ge bouw Irene aan de Lange Haven. Het toneelstuk heet „Een meisje om te stelen" en is geschreven door Jack Poplewell. Het stuk gaat over een meisje dat uit een inbrekersgezin komt, generaties lang heeft haar familie zich niet bezig gehouden met het mijn en dijn. Het meisje Penopele Shawn is ook in het inbre kerspad maar wordt betrapt door een zeer aantrekkelijke jongeman. Zij belooft dat zij zich zal bekerenen uit deze situatie komen weer allerlei conflicten voort De hoofdrol in het stuk wordt gespeeld door Lies Cats, de mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door Jaap Ackeriln, hij speelt David Warren. An dere m edespelenden zijn Ruud Huldy als de vader Henry Shawn en Boud Hoek als de butler Wilkinson. De voorstelling begint om kwart over acht» v In de aula van het Stedelijk Museum in Schiedam wordt morgenavond weer een vrij dagavond co neet gegeven. De uitvoering begint om kwart over acht. Er worden werken gespeeld van Vanhal, Strawlnsky, Scarlatti, Brahms en Bart ok. De uit voerenden zijn Els Krieg, viool» Marja Bon, piano en Herman Braune, klarinet. Losse kaarten voor het con cert zijn verkrijgbaar aan de balie van het museum. Op de reprodu ktie-afd eling van het Stedelijk Museum in Am sterdam wordt tot en met 2 april een tentixrastzelliog ge houden van grafisch werk. Er zullen onder meer etsen te zien zijn van de Schie dammer John Hesselberth, wiens werken momenteel te zien zijn in de foyer van het Zoldertheater in de Teestoof en die mt kerstmis geëxpo seerd heeft in het Stedelijk Museum in Schiedam. Op de reproduktie-afdeling zijn ook nog werken te zien van Diana Lekkerkerker en Wlm Com- pi, belden uit Amsterdam. Samenstelling: Bernadette Elia* Bijdrage* J. A, Frenkel Vormgeving: Marijke Uilenbroek SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 8 MAART 1S72 ste man voor is, mag betwijfeld worden,, gezien het resultaat, dat deze week in PASSAGE is te zien. Hij 3s onder meer de maker van enige „Dr. Phlbes"- films, karikaturale horror-produkten met Vincent Pri ce als een soort spook van de opera, die telkens weer uit zijn grai verrijst om een of ander wraak te ne men. Vandaar dat bij de wilde zigeuner Heathcliff en zijn geliefde Cathy aan het slot van zijn als een TV- feuilleton in honderden partjes uiteenvallende film el kaar als geesten nog achterna laat zitten, wanneer ze beiden al dood zijn. De één neergeschoten, de ander gestorven in het kraambed. Mooi camerawerk in het ruige landschap van Yorkshire maakt deze „Woeste hoogten" in de eerste plaats tot een glanzend prentenboek. Geacteerd wordt er tegen, alle klippen Op, dat de vonken eraf springen, vooral door Anna Calder-Marshal! als Cathy en Timothy Dal ton als Heathcliff. Maar ook Harry Andrews als de vader en Hugh Griffith als de dokter weten, van wan ten, zoals dat in een „klassiek" feuilleton betaamt.^ Volgende week woensdag vertoont PASSAGE in zijn jeugdmatinee de Russische film „De sneeuwkonm- g5n"* J. A. Frenkel Timothy Dalton en Anna Calder-MarshalI in de verfilming van Emily Brontë's. Schiedam Het is alweer bijna 34 jaar geleden, dat Emily Brontes roman „Wuthering Heights" voor het laatst werd verfilmd. William Wyler maakte er een superromantische film van, geheel in de geest en sfeer van het origin eet Laurence Olivier was toen een onstuimige Heathcliff en ook de rest van de be zetting was wel zo Brits, dat men deze Hollywoodre- glsseur moeilijk kon verwijten, zich (e Amerikaans op te stellen in deze typisch Engelse „literaire" affaire. Nu hebben de Britten zelf zich eens aan hun „classic" gewaagd, maar of Robert Fuest daar nu de geschik- Interviews met stagiaires worden maar zelden gehou den. Echter, in dit geval hebben wij een uitzonde ring gemaakt. Jan Garst- hagen, stagiaire van de Sociale Academie Rotter dam in het Stedelijk Mu seum in Schiedam, name lijk, heeft vorige maand een project georganiseerd in het museum. Hij wilde yoor zijn eindexamen scriptie de invloed van de muziek op de museumbe zoekers onderzoeken. Bo vendien neemt Garsthagen afscheid van het museum. Allereerst het project: In de aula van het Stedelijk Museum had Gartshagen een expositie inge richt van koel-abstracte kunste naars, om het geheel nog koeler te maken had hij muziek van Pink Floyd op een band gezet „Het Is erg goed gegaan, lk heb met twintig mensen een Inter viewtje gehad en gevraagd wat ze er van vonden. In alle leef tijdsgroepen was men positief over de muziek bij de expositie. De ouderen vinden het voorna melijk leuk als achtergrond en de jongeren waren vooral en thousiast over de muziek". Bij het observeren viel het Jan op dat de mensen werkelijk inten siever naar het geëxposeerde werk keken. „1 men de merkte 9* men het werk er ook die heel door liepen of zich meteen weer omdraaiden". Uit de gesprekken die Jan Garsthagen met de bezoe kers had bleek dat vooral jongeren echt naar de mu ziek gingen luisteren. „Verder, was mijn indruk dat er echt bewuster naar de koel-abstracte kunst werd gekeken". Door het museumpersoneel is het experiment van Jan Garst hagen enthousiast ontvan gen. Ook had men veel waardering voor het feit dat de koel-abstracte col lectie van het museum weer in belangstelling werd gebracht Jan Garsthagen (22) kwam twee jaar geleden als stagiare in het museum. Volgens zijn eigen zeggen wist hij van kunst en aanverwante artikelen helemaal niets. „Ik kwam volkomen blan co binnen. Ik wist er geen moer van af. Het was helemaal vreemd voor mij. Ik moest me vrij vlug omschakelen, en ik heb veel bij moeten tanken. Ook van het educcatïeve werk wist ik niets. Maar ik ben van het be gin af aan betrokken geworden bij het educatieve werk in het museum. Maar het heeft mijn belangstelling voor de beeldende kunst wel aangewakkerd. Eerst zei het ine totaal niets, ik zat altijd te kankeren op die exposi ties, ik snapte er gewöon niets van, toen zeiden 2e dat ik zelf maar eens wat moest gaan ma- Jan Garishagen, scheldend stagiaire van het museum. ken. Nu ben ik ook creatief be zig, ik ben alle technieken gaan onderzoeken. Dat is toch wel leuk". Hoe Jan Garsthagen als onge ïnteresseerde dan toch als stagiaire in het museum terecht is gekomen: „Ik zou eerst bij het NRT een stage gaan lopen, én toen m een clubhuis. Maar dat ging allemaal niet door, toen ben ik woedend ge worden en heb gezegd, stop me dan maar in een mu seum". André Groote, zanger en gitarist, en zijn be geleider Eddy Crins le Roy, treden zater dagavond op in het Zoldertheater in cte Teerstoof in Schiedam. Zij zijn In de plaats gekomen van de groep „Spyrogira", die oorspronkelijk in de Teerstoof zou optre den. André en Eddy brengen een gedeeltelijk Ne derlands en gedeeltelijk Engels repertoire. De liedjes die gebracht worden rijn alle maal van henzelf. De teksten maakt André Groote en de muziek wordt samen gevon den. André neemt het vocale gedeelte van het programma voor zijn rekening terwijl hij ook nog gitaar speelt. Eddy vult het ge heel aan met een eigen gitaarbegeleiding. Beiden hebben vroeger in een pop-groep ge speeld. Drie jaar geleden zijn rij elkaar te gen gekomen en sedert die tijd spelen rij samen, wel is het programma dat zater dagavond in De Teerstoof komt het eerste programma dat rij samen brengen, het is dan ook bedoeld als try-out. De liedjes die André en Eddy brengen zijn in eerste instantie bedoeld om naar te luis teren. Het is echter wel moeilijk om ze ou der een noemer te brengen. Er ritten lyri sche stukken in het programma en ook geëngageerde liedjes. De twee muzikanten hebben een beetje de stijl van Herman van Veen, maar stellen zich de Engelsman P. S. Sloan als voorbeeld. Zaterdagavond negen uur, Zoldertheater in de Teerstoof, Nleuwstraat 12, Schiedam, André Groote, liedjes. De poppenspeler Otto van der Mieden treedt zaterdagmiddag voor derde keer op in het Zoldertheater in de Teerstoof. Hij geeft dan weer een voorstelling voor kinderen, namelijk „Puum en de reis naar Witland". Op zijn geheel eigen wijze vertolkt Van der Mieden de avonturen van Puum de poppenkastpop. Puum maakt een reis door verschillende kleurlanden en zal ten slotte in Wit- en Faars- land zijn avonturen beëindigen. Het spel wordt zo gespeeld, dat de kinderen volop mee kunnen doen eo Puum moet helpen alles tot een goed einde te brengen. Otto van der Mieden speelt met poppen, ballen, doeken, popdingen en verlaat regelmatig zijn kast. In wezen speelt hij in een opentheater, zelf komt hij voor de kast om de achtergrond en de lichten te verwisse len. Dit alles gebeurd natuurlijk wel op advies en met hulp van het publiek. Door deze manier van werken is geen voorstelling van dit spel hetzelfde. „Puum en de reis naar Witland" is op II november al in de Teerstoof geweest, het spel is in de eerste plaats bedoeld voor kinderen van vier tot tien jaar, maar ook ouderen zijn van harte welkom en zullen zich niet vervelen. Poppentheater Otto van der Mieden", zaterdagmiddag, halfdrie, Zol dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam, „Puum en de reis naar Witland".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3