T
Kinderen adviseren
vorstin over formatie
1
1
KINDEREN ZELF LATEN ONTDEKKEN
WAT JE MET STOF KIJNT DOEN
kv p.
Groep Mow Down komt in Arcade.
crtbd do9 {ïlsi.(X^éJk2r*&r> 0&/r> ^V
wvxif? fiCrudJ?
üCtm eb. 1dacLncrrn .*3WcSty
©o$K OicPJafijvr da <ut5?o 'n
.tooJidibo-Jsir tó de. t»o ncho<m
tooard odo SWA
fcorrift, -daandiaJ) an
{,m2£$ cuOfoh OKÜ^.^aanc-rn ovod 'c5h
da$ ^QJiwcJlèuSi va#\
tooncW).
q/t>
WERKSTUK
gchiedamsche Courant VRIJDAG 13 APRIL 1973
KHI
Oe "informateur»" van de Koningin
Zijne hare
majesteit,
de koningin
het beste
er mee...
Schiedam Leerlingen van In soms bonte schilderingen van jLleve koningin,
de argumenten, komen enige op
merkelijke feitentevoorschijn. Ik zou op de KVP stemmen om
Behoud van de natuur, met dat die voor natuurbehoud Is en
daar aan vastgeklonken als fa- evenveel geld voor het leger als
voriete partij KVP, zijn daar- vroegr en iets meer voor heten»
van wel de belangrijkste. derwijs wil geven.
klas 6a van de Albertus
Magnusschool aan de
Parkweg hebben zich via
een „brief aan. de konin
gin" uitgesproken over de
De leerlingen geven ui het alge-
nu bijna vijf maanden meen sterk de voorkeur aan. een. ^ans
formateur uit katholieke kring,
met name Tweede Kamer-frac
tievoorzitter Frans Andriessen
(enigen gaven aan oud-minister
Luna de opdracht tot formeren).
Wat misschien in verband kan
worden gebracht met het feit
dat de Albertua Magnusschool
oude kabinetscrisis. Het
initiatief komt van één der
leerkrachten die de kinde
ren enige politieke kennis
heeft bijgebracht. „Maar",
zo zei ons het hoofd van de
school, de heer De Vries,
„dit moet voornamelijk
De beweegredenen om de KVP'er
te kiezen? Michel van Mill stelt
het en met hem de meeste
KVF-stemmers als volgt;
en is er vast van overtuigd dat
„kinderen" en „mensen" geheel
gescheiden groeperingen moeten
blijven: „En ik wil ook dat er
minder wegen en meer stoplich
ten komen, want er worden te
veel kinderen doodgereden en
ook mensen."
steld de molens zoveel mogelijk
te behouden."
Anita Heilker probeert de konin
gin met zachte drang voor haar
argumenten te strikken:
Beste koningin,
Ik weet natuurlijk niet wat u over
de verkiezingen denkt. Maar
vindt u dan de KVP niet goed?
Hij doet tenminste iets of veel
aan de natuur. Die moet echt
behouden worden, die afschuwe
lijke uitlaatgassen. Die behou
den zeker niet de natuur, elke
dag komen er weer auto's bij
en de schepen die olie vervoe
ren en dat in het water „laten"
gooien, daar sterven de dieren
van en misschien later de men
sen.' Hij 'probeert het ié behou
den.
de koning benoemen, omdat ik
haar sympathiek vindt.
En om zijn vurig betoog kracht
bij te zetten: I love Marsska
Veres."
„Ervaring strekt tot aanbeveling"
zien we geregeld in de diverse
personeelsadvertenties staan en
om die reden ziet Loek Kornet
het bij oil-minister Luns wel
„zitten": „volgens mij moet mi
nister Luns vormateur' worden.
Omdat hij een lange ervaring
heeft met regeringszaken."
Marian Peters geeft met het slot
van haar briefje een pluimpje
op de hoed van haar meester:
een katholieke school is.
de invloed van de ouders
en publiciteitsmedia, zoals
de televisie."
Ronnte Harlendorp heeft een ar
gument dnt klinkt als een klok:
Jiij wil Biesheuvel de post van
formateur toekennen „omdat
het een sympathieke man is, die Een geheel andere visie komt uit
Eén van de brieven van klas 6a.
altijd zijn hersens gebruikt."
de pen van Frans Kroon: „Ik
zou op de WD stemmen, want
daar zit een raadslid (E. den
Brabander) en die heeft voorge-
Met vriendelijke groeten, Anita
Heilker uit Schiedam.
Er is ook een anonieme brief
schrijver en waarom het ano
niem is, blijkt duidelijk uit de
brief. Politiek en muziek band
in hand ts de stelregel van X:
Beste koningin.
Als Ik u was dan zou Ik Marfska
Veres (van de biedgroep Shoc
king Bleu) als foormaleures van
Beste kering Sn,
Ik zou meneer Andriesse* benoe
men. Hij heeft veel voor de na
tuur over en verdeeld het geld
precies zoals ik wil dat het le
ger evenveel als nu en het on
derwijs Iets meer omdat ze
feoed les geven.
We eindigen deze bloemlezing met
de mening van Marti Schoen
makers, die vindt dat de konin
gin het al moeilijk genoeg
heeft. Aan het slót van de "brief
staat; „Zijne Hare Majesteit de
Koningin, het beste ermee..."
l Twee meisjes druk bezig met bet vlechten van een draad.
Schiedam De groep Mow
Down treedt pondagavomd
op voor de sociëteit Instuif
Schiedam in gebouw Arca
de aan de Lange Haven 71.
Deze formatie heeft reeds
eerder met veel succes
voor de Instulvers ge
speeld.
Mow Down la samengesteld
uit vier geroutineerde mu
sici, die hun ervaring voor
een groot deel hebben op
gedaan in diverse bekende
Rotterdamse groepen. Met
de Maasstad als thuishaven
trekken ze nu voor het
vierde seizoen langs de lan
delijke danszalen, waar ze
graaggezïena gasten zijn.
Het repertoire van Mow
Down bestaat uit goede top
veertig nummers, waar af
en toe een oude rocker
doorheen wordt gegooid.
De groep beschikt niet ai-
leen over instrumentale,
maar vooral ook over voca
le muzikale kwaliteiten,
waardoor een goed uitgeba
lanceerd geheel ontstart.
.Organist van de groe. is
Joop Bloemscheer, 3ec
Smit speelt solo- en slaggi
taar, John de Vries neemt
het slagwerk voor zijn re
kening en Kees Wijers ont
fermt zich over de basgi
taar. Het programma be
gint zondagavond om acht
uur; de toegangsprijs is
drie gulden.
Schiedam Een geur van jute en
touw komt je tegemoet als je de
zaal binnen komt waar In het
Stedelijk Museum de textielles-
sen worden gegeven. Een klas
van circa 24 kinderen is, zo op
het eerste gericht, wanordelijk
en druk, berig met eindjes touw
aan elkaar te knopen en met
takken, lappen en andere din
gen die op de een of andere ma
nier iets met textiel te maken
hebben.
Textlellessen; op zich al een
woord dat vraagtekens oproept.
Echter, het blijkt dat het woord
textiel veel meer omvat dan de
onwetende leek zou denken. Wat
is textiel? Veel mensen en in
het bijzonder kinderen schijnen
dit niet te weten. Dit is een van
de redenen waarom In het Ste
delijk textiel!essen worden gege
ven die uitgaan van de educa
tieve dienst van het museum.
Een andere reden is het streven
om de kinderen zelf iets te laten
uitvinden en ze zelf te laten ont
dekken hoe ze een bepaald ma
teriaal kunnen gebruiken.
De kinderen, vijfde klas lagere
school, kunnen met lappen stof,
sisal, jute, dun draad, dik
draad, uitgeplozen draad, hele
rollen met gekleurd touw en
takken gedurende honderd mi
nuten hun eigen gang gaan. De
onderwijzer van de betrokken
klas is er bij, maar mag niet
helpen, trouwens evenals de lei
der van de textlellessen, de Rot
terdamse textielkunstenaar Har
ry Boom:
„We hebben eerst een instructie
les gehad met de betreffende
leerkrachten, zij komen nu met
de klassen mee en weten dus
wat de lessen Inhouden. Eerst
worden er dia's vertoond over
textiel, over hoe een textielfa
briek er van binnen ultriet en
over de stoffen die ln een fa
briek gemaakt worden. Dan
Iaat Ik verschillende lapjes stof
Ook de jongens zijn druk bezig met een soort weefgetouw.
zien, dat mogen ze bekijken en
betasten. Het blijkt dat veel kin
deren niet weten van welke stof,
welke kleren rijn gemaakt. Er
was vandaag een meisje wiens
vader een stoffen zaak heeft,
maar zij zei eerlijk dat ze niet
wist hoe bepaalde kleren wer
den gemaakt en uit wat voor
stoffen ze gemaakt worden".
Nadat het praatje achter de rug
is, kunnen de kinderen in de
grote zaal rondlopen en mogen
ze met de meest vreemdsoortige
materialen aan het werk. Het
ene kind loopt enkel en alleen
maar wat doelloos rond, doet
niets en heeft ook eigenlijk ner
gens zin. Verderop wordt weer
op een groot met plastiek be
spannen raam een groot werk
stuk gemaakt. Heel enthousiast
zijn twee jongetjes druk bezig
gaten in het plastiek te maken
en daar doeken doorheen te
doen: „Kijk ik ga de Z van Zor-
ro maken", roept er een enthou
siast uit, terwijl de ander druk
bezig is onderaan een grote
draad in allerlei kronkels te
trekken.
Weer een ander jongetje roept:
„Meester, meester, ik heb een
nieuw touw gemaakt en het kan
bewegen". Welwillend buigt de
meester zich over het werkstuk
en het blijkt dat bet jongetje
stukken uitgeplozen touw bij el
kaar heeft gebonden met een
dun rood draadje,
Harry Boom: „De kinderen kun
nen zelf uitvinden wat ze met
dikke en dunne draadjes kunnen
doen en hoe ze zelf de draadjes
dik en dun kunnen maken. Ze
hebben eerst niets. Als ze de
dingen rien die ze gemaakt heb
ben staan ze er versteld van. Ze
zien dat «Iets, iets is. Het gaat
ore het zelf ontdekken en zelf
uitvinden. Eerst Is het de ver
rassing die frustreert, maar
daarna vinden ze het leuk. Het
Is wei zo dat lk op het hoogte
punt kap, dan willen ze er we!
mee doorgaan en ritten ze nog
te friemelen, maar ik stop toch.
In principe mogen ze ook niets
mee naar huis nemen, want het
gaat niet om de prestatie, maar
om het proces zelf".
Volgens Harry Boom kan je de
klas herkennen aan zijn onder
wijzer, soms verloopt alles
stroef en geforceerd, andere ke
ren gaat alles van een leien
dakje. „De onderwijzer ziet bij
deze lessen ook zijn eigen fou
ten. Een verschil dat je bij de
klassen riet la dat je klassen
hebt die heel rustig binnen ko
men en dan hele grote dingen,
en toestanden maken, terwijl
een klas die rumoerig binnen
komt vaak heel minuscule din
gen maakt".
De textlellessen rijn duidelijk be
doeld als oriëntatie en ook om
het handwerkonderwijs en het
handarbeidonderwljs op losse
schroeven te zetten. Er -wordt
op deze manier getoond dat er
andere dingen gedaan kunnen
worden dan gewoonlijk op dit
gebied gebeuren. Over ongeveer
drie weken volgt een tweede
les. Nu krijgen de onderwijzers
een lesbrief mee. Het is name
lijk de bedoeling dat de kinde
ren stukjes stof verzamelen, dat
goed bestuderen en er daarna
een tekening van maken. Ook is
het de bedoeling dat aan de
klas uitgelegd wordt wat jute is,
hennep, vlas en dergelljken.
De reactie op de textiellessen is
in vrijwel alle gevallen positief.
De kinderen staan om kwart
over acht al op het museum
plein, terwijl de lessen pas om
kwart voor negen beginnen.
Soms ook merkt Harry Boom
het als kinderen een broertje of
zusje hebben dat ai eens bij een
les is geweest. Er wordt dan
van te voren al gezegd, we
gaan nu fijn dit doen en dat
doen.