acht subsidie
°°o
Wekeifks in Schiedam
As
Cecil B. de Ml lie's
'Simson en Delila'
Ware dieren-
geschiedenis
inspireert
poppenspeler
T entoonstellingen
Kabaret
zonder
filter
homt
terug
«O
Hij weerstond
een leeuw
doch zwichtte
voor een
vrouw
3
119111113
111
O
o O
O
Verkenners-
groepen
bestaan
40 jaar
y
Ir*kSY!
V
SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 24 MEI 1373
Als bet aan de stichtingsraad van de Schiedamse Gemeen
schap ligt zal het Zoldertheater in de Teerstoof subsidie
krijgen. In een advies dat de stichtingsraad heeft, uitge
bracht aan het college van B- en W. van Schiedam dringt
zij er op aan het Zoldertheater in ieder geval te subsi-
dieèren tot en met de verbouwing van het Passage Thea-
tér.
De Stichtingsraad is tot deze conclusie gekomen op grond
van de overweging dat in Schiedam verschillende cultuur-
soorten in hun onderscheidene vormen tot hun recht die
nen te komen. Tevens is de Schiedamse Gemeenschap,
het cultureel orgaan van de gemeente Schiedam, tot de
overtuiging gekomen dat een goed beleid inhoudt dat alle
vormen van cultuur, van zeer eenvoudig tot uiterst ge
compliceerd aan de orde moeten komen.
Zij meent dat er een rijk geva
rieerd patroon moet zijn waar
binnen ieder zijn cultuurbele
ving moet kunnen vinden. Mede
op grond van de huidige ontwik
kelingen in Schiedam, een goed
lopend poppentheater, de be
hoefte die zal ontstaan in het
leader van de Musische Vor
ming, het jeugdig publiek dat
zich .aangetrokken voelt tot het
Zoldertheater, de behoefte die
zal ontstaan in het kader van
het Vormings- en Ontwikkelings
werk voor volwassenen, is de
stichtingsraad tot een positief
advies gekomen.
De eerder geuite veronderstelling,
dat het Zo^jderth eater -in- een-
concurrentië-positie zou verke
ren ten opzichte van het Passa
ge Theater, wijst de Schiedamse
Gemeenschap van de hand, om
dat er in de eerste plaats In
Schiedam weinig aanwezige
zaai ruimte buiten het Zolder
theater is, die representatief is
en ten tweede omdat het pro
gramma van het theater niet
vergelijkbaar is met enig ander
programma in Schiedam.
Tevens vindt men het niet juist te
veronderstellen dat zalencentra
als Irene en Arcade subsidié
zouden moeten krijgen wanneer
het Zoldertheater subsidie
krijgt. De stichtingsraad acht
het onwaarschijnlijk dat het
voor een zalenexploitant finan
cieel haalbaar is, te verbouwen
•teneinde een accommodatie te
ik rijgen die gelijk is aan de ac
commodatie van het Zolderthea
ter, D£ aula van het Stedelijk
Museum acht de stichtingsraad
uniek voor uitvoeringen van
kleine muziek ensembles, maar
ook in deze accommodatie zijn
de horecavüorzienimgen. De
stichtingsraad merkt in dit ver
band dan ook p dat zij kunst en
.accommodatie^ uiet-Ios-,vatt_. el-.
kaar kunnen zien.
In het advies wordt er op gewe
zen dat volgens een onderzoek
van de heer I. A. Welters, in
opdracht van de Stichting Ar-
beidsproduktiviteit Rijnmond,
de bevolking in het Rijnmondge
bied ongunstig oordeelt over het
feit dat er, buiten de vermaak
gelegenheden in het centrum
van Rotterdam, te weinig ult-
gaans- en vermaakgelegenheden
zijn. In de nota „De culturele
centrumfunctie van Rotter
dam1* wordt erop gewezen dat
spreiding van voorzieningen
noodzakelijk Is wanneer het
gaat om de vorming van leden
van de samenleving tot cultuur-
participanten.
Bovendien wijst een in 1968 door
de Rotterdamse Kunststichting
gehouden enquête uit, dat er
grote behoefte bestaat aan klei
ne ruimten en kleine theaters,
voor toneel en cabaret in de
■wijken van Rotterdam en de
randgemeenten, omdat het
kunstgebeuren te. centrisch ge
plaatst »s.
De Stichtingsraad stelt ten slotte
de volgende subsidieregeling
voor: „Een regeling die voor
ziet in subsidiëring van niet
verkochte plaatsen per voorstel
ling, uitgaande van een zaalbe
zetting van 50%, tot een maxi
mum van f 300,- per voorstel
ling. Een aantal van 40 voor-
stellingen perjaar acht de
stichtingsraad toelaatbaar!
Als afsluiting van het eerste
seizoen heeft het Zoiderthea-
ter in de Teerstoof, weer de
Trlburgse cabaretgroep „Kaba
ret zonder filter" gecontrac
teerd. Dit cabaret heeft eerder
in oktober opgetreden in hetzelf
de theater en de uitverkochte
zaal is mede van invloed ge
weest op het besluit van de
mensen van de Teerstoof om
deze Tilburgers weer in huis te
halen.
„Kabaret zonder filter" is .in 1970
opgericht en won prijzen op stu-
dentencabaretfestivalsen kreeg
bekendheid door optredens voor
televisie (Drieluik. Cabaretaria
en Brandpunt). De teksten en
de muziek zijn door de leden
van het cabaret zelf gemaakt,
de leden zijn Joost van Eijkeren
en diens broer Piet, Guido de
Wijs, Pim de Kort en Frans
van Hoek,
Zaterdagavond wordt hetzelfde
programma gegeven dat in ok
tober zo'n succes had in Schie-
Kabaret zonder filler in allerlei
standen.
dam. Voor het nieuwe seizoen
zijn er wel ambitieuze plannen,
men wil volgend jaar op de se-
mï-professionele toer gaan met
een nieuw programma dat „Ap
pèl voor hands" heet. Dit pro
gramma zal in september in
Tilburg in première gaan.
Als semiprofs willen ze wat meer
geëngageerdheid in hun pro
gramma doen, ze zuilen wat
maatschappij kritiek laten ho
ren en trachten de mensen wak
ker te schudden, zonder hun een
opinie op te dringen.
Zaterdagavond, negen uur, Zei der
theater in de Teerstoof, Nieuw-
straat 12, Schiedam „Kabaret
zonder filter"..
O
De tentoonstelling „Het nieuwe wereldbeeld" in het Stedelijk Museum
in Schiedam duurt nog steeds voort. Deze expositie geeft een over
zicht van de voorlopers van de abstracte kunst in Nederland van
1910 tot 1925 en wordt georganiseerd in samenwerking met het
Kunsthistorisch Instituut van de Rijksuniversiteit In Utrecht.
feoee!
De tentoonstelling wordt in Schiedam getoond omdat de Rotterdamse
kunstenaarsgroep „De Branding" met een aantal representanten
vertegenwoordigd Is. Ook zijn in de aula van het Stedelijk de krank
zinnigen-tekeningen te zien van Jan van Herwijnen-
In de rechtsrbenedenzaal van het museum wordt de tertoonstelling
„Editions Alecto" gehouden, ter gelegenheid van het lQ-jarig be
staan van deze Engelse kunstuitgeverij. De tentoonstelling omvat
grafisch werk en objecten.
o
o O
Samenstelling: Berncdette Eltas
Bijdrage: J. A. Frenkel
SCHIEDAM De twee samenge -
voegde verkennersgroepen St,
Francïscus en St. Lodewïjk vie
ren het komende weekeinde dat
ze veertig jaar geleden zijn op
gericht. De combinatie maakt
thans deel uit van Scouting Ne
derland, afdeling RiiumootL
Vanaf vrijdag is er in het geboutv
aan cfe Lange Haven II een gro
te fancy-fair. Zaterdagavond ko
men alle leiders van heden en.
uit het verleden bijeen in het
trefcentrum van de Singelkerk
de Wilgenburg voor een feeste
lijke viering van het jubileum.
In het zelfde gebouw wordt zon
dag 27 mei vanaf 12.00 uur een
receptie gegeven..
i
De unieke geschiedenis van de kangoeroe Lotje in het dierenpark ïn
Emmen is voor de poppenspeler Jos, van het poppentheater Dleren-
lantijn, de inspiratie geweest voor het verhaal dat bij zaterdagmid
dag la bet Zeldertheater in de Teerstoof brengt.
b De poppenspeler joo met een
j van zijn dierbare poppen.
In de bewerking van dit verhaal
door het poppentheater Dieren-
lantijn heeft Lotje het niet zo
M naar zijn zin in het dierenpark.
Hij verlangt naar het Kangoe-
i roeland en gaat dan ook op reis.
Onderweg ontmoet hij een heks
en een tovervogel die hem wij-
len vangen. Uiteindelijk komt
hij toch op de boot naar Kan-
gceroeland. Een storm onder
weg doet hem besluiten terug te
gaan naar het Dierenpark waar
het toch eigenlijk niet zo slecht
was. Iedereen in het Dierenpark
is weer blij dat hij terug is en
dat moet natuurlijk met een
groot feest worden gevierd.
Zaterdagmiddag, half drie, Zol
dertheater in de Teerstoof,
Nieuwstraat 12, Schiedam. Pop
pentheater Dieren!antijn, „Lot
je, de Kangoeroe".
Victor Mature als Simson met Hedy lamarr als Delila in Cecil B. M;lie's bijbelse film,
Schiedam PASSAGE heeft
een oud bijbels beestje
van stal gehaald, om het
maar eens oneerbiedig te
zeggen: „Samson and Deli
lah" dateert immers uit
1949, toen zijn maker Cecil
B. de Mille reeds 68 jaar
was. Hij was toen al niet
meer erg actief, ofschoon
zijn gezondheid nog prima
kon worden genoemd, maar
hij hield zich vooral met
voorbereidingen bezig. In
de eerste plaats voor zijn
grootscheepse circusflm
„The greatest Show on
Earth", die op 29 juni a.s»
nog eens op TV komt in de
James Stowart-cyclus. En
verder voor wat hij als de
afsluiting van zijn roem
rijke carrière beschouwde,
een nieuwe versie van
„The ten Comandments,
dje hij in 1923 al eens in
een stomroe film had ge
realiseerd en in 1956 tot
een verbijsterend spekta
kel zou maken.
Maar de man, die met bijbelse
Schouwspelen-op-c elluloid als
„King of Kings" (1927) en „The
Sign of the Cross" (1932) blijk
had gegeven de religieuze klip
pen aardig te kunnen omzeilen,
bewees ook met „Simson en De-
lila" in staat te zijn, de meeste
stenen des aanstoots te elimine
ren. In dit geval had hij het
zich echter wel erg makkelijk
gemaakt en al is de film zeker
een lust voor het oog, voor De
Mille's doen is het een nogal
tamme affaire, aangekleed in
de romantiscche Hoilywood-stijl
vab het eind van de jaren veer
tig.
In de twee titelrollen glamour-fi-
guren: de toen 35-jarige Hedy
Lamarr, die in 1933 de wereld
op stelten zette door in de Oos
tenrijkse film „Extase' poedel
naakt in het beeld te verschij
nen wat haar prompt een Holly
wood-contract opleverde voor
„Algiers", de Amerikaanse ver
sie van het Jean Gabin-vehikel
„Pëpé le Moko'% is Delila en te
genover haar de weke, toen 34-
jarige Victor Mature, voorbe-
stemd om dit soort rollen tot in
eeuwigheid te blijven spelen, als
krachtpatser Simson. George
Sanders is de machtige en
scherpzinnige leider van de Fi
listijnen, de Saran van Gaza, en
ook hij maakt deel uit van het
prentenboek, dat De Mille op
het doek werpt. Eengeromati-
seerd bübelrelaas derhalve met
als fraaie climax uiteraard de
vernedering van de van zijn ha
ren beroofde Simson, die de
zware pilaren van tempel, -
waarop het afgodsbeeld staat,
met zijn handen wegtrekt.
Tot slot enige slagzinnen uit die
bioscooptijd: ,Hij weerstond een
leeuw, doch zwicchtte voor een
vrouw!" „Zij geloof schonk
hem de kracht zijn leed te dra
gen!" „Hoe de sterkste man
de Oudheid werd verraden door
een verleidelijke duivelin -