Zonder stotteren en rood op podium in Pasage m a Eiiy Kikkert Poppenspel voor kinderen Wekelijks in Schiedam geven muzikale avond y\ Doel cursus dramatische expressie: pa IBlSi „Turks Fruit" (vrij naar Jan Wolkers) thans in Passage Andere vorm van beeldende kunst Concert Gloria Toonkunst o O O o SCHIEDAMS CHE COURANT DONDERDAG 18 OKTOBER 1973 3 In het kadsr van het door de directie van het Passage Theater gepre senteerde „elck was wils" programma, verzorgt de toneelgroep „Groeten" volgende week vrijdag 26 oktober het onderdeel toneel. Opgevoerd wordt het toneelspel van Tennessee Williams, „Als een kat op een heet zinken dak", uit het Amerikaans vertaeW door Elise Hoomans. Door Bernadette Elias Negen mensen op een koude zolder in de Vrije Academ'e aan de Vlaardingse Stationsstraat. Acht van de negen doen aan dramatische expressie. Een, de regisseur, be perkt zich meestal tot aanwijzingen en doet soms ook mee. Dramatische expressie is een term die de meeste mensen niet zo erg zal aanspreken. In het verleden zijn deze cur sussen dramatische expressie aan de Vrije Academie dan tok niet zo'n groot succes geweest. Nu echter mede dank zij de Amerikaanse regisseur Lyle Pelton en dankzij een nieuwe vorm van presenteren van deze cursussen, loopt het gesmeerd. Ted van der Veer, directeur van de Vrije Academie, van beroep haveninspecteur en verder ook nog schrijver, Is eigenlijk de uitvinder van de nieuwe presen tatievorm van deze cursussen. „Dankzij mijn volkomen onwe tendheid op het gebied van de dramatische expressie zijn we tot een andere vorm van pre senteren gekomen. Ik weet er namelijk weinig van, maar ik dacht er aan, hoe moet je het verkopen. Vorige keren liep het aantal deel nemers terug. Je moet namelijk teveel doen in het verloop van. de cursus. Het werd een fiasco. Ik heb toen gezegd, je moet dui delijk zeggen wat ga ik doen. De bedoeling van die cursussen is iemand zijn schroom te laten overwinnen. Dat geldt voor een heleboel gebieden. Bijvoorbeeld dat mensen op hun werk zonder stotteren en rood te worden met hun baas kunnen praten, of zich op straat of in gezelschap vrij kunnen bewegen. Je moet iemand die niet praat of niet uit zijn woorden kan komen ook helpen, zijn verlegenheid te overwinnen". De cursus drama tische expressie wordt omschre ven, als een experimentele cur sus in houding, gebaar en woord, gaat men hier verder op in dan kan men nog stellen dat de cursus ook de bedoeling heeft de communicatie te bevor deren tussen de mensen onder ling. Regisseur Lyle Pelton zegt tijdens de les tegen de deelnemers: „Als je zelf open staat om te ontvangen of te geven, is ie mand anders dat ook". De avond begint eerst met een ge woon praatje. Daarna gaan aJle deelnemers op de grond liggen en ontspannen. Pelton loopt tus sen de mensen door en probeert hen op hun gemak te stellen. Dan komt men aan het expressie ve gedeelte van de cursus. „Probeer te voelen, hoe het zou zijn als je een boom was". De acht deelnemers spannen zich in om zich te voelen als eik, po pulier of kerstboom. Van enige verlegenheid geven de deelne mers nauwelijks meer blijk. Qók bij het stukje mime dat ze moeten opvoeren (er moet zon der woorden een dagelijkse be handeling uitgebeeld worden) lijken de „spelers" zicb vrij te voelen. Over een deelnemer aan de cur sus 2egt Pelton, nadat hij wat uitgebeeld heeft: „Hij was eerst de meest verlegen jongen hier, maar nu is hij onze grootste ac teur". Lyle Pelton probeert de mensen zich vrij te laten voe len. Ze moeten zeggen wat hun voor de mond komt en niet eerst denken wat moet ik doen of zeggen. Alles moet spontaan zijn! Pelton is zeven jaar geleden uit de Verenigde Staten naar Ne derland gekomen. In de States heeft hij al geregisseerd en hier in Nederland regisseert hij to neelgroepen en voor de televi sie. Momenteel is hij bezig met een kinderserie voor de EO. Volgens hem heeft deze cursus, in zes lessen, al zijn vruchten af geworpen. „De -mensen vertel len nu dingen en doen ook din gen die ze, toen ze de eerste keer hier kwamen niet gedaan zouden hebben. Ze zijn al veel vrijer geworden". Lyle Pelton, zelf ogenschijnlijk vrij van com plexen, is iemand die zelf op de kleinste dingetjes let. „Ik heb me nog nooit verveeld. Als je op de mensen let-en. Op ge wone dingen, blijf je bezig. Dan hoef je je niet te vervelen. Ik begrijp die mensen ook niet die tot twee uur 's middags in bed kunnen blijven liggen. Ik moet altijd opstaan. Ik denk dan, er is weer een nieuwe dag en ik kan dan, dat en dat doen. Het hoeft natuurlijk niet allemaal goed te gaan, ik maak ook Wel eens fouten. Maar dat is eigen lijk niet zo belangrijk". De eerste cursus dramatische ex pressie is dinsdagavond voor het laatst gehouden in de Vrije Academie. Gisteravond is in het ontmoetingscentrum Westwij k nog een les gegeven, de laatste les wordt hier volgende week woensdag gegeven. Deze experi mentele cursus heeft zes weken geduurd. In november wil men echter weer starten met een nieuwe cursus in de Westwijk en in de Vrije Academie. In principe zal deze ook weer geregisseerd worden door Lyle Pelton, maar dan zal ook zijn vrouw regisseren. De cursus kan dan bijvoorbeeld uit monden in het spelen van rollen of het Improviseren. Over de nieuwe aanpak van de cursus dramatische expressie wil Ted van der Veer nog kwijt: „Ik zat hfer met acht mensen en vroeg hem om de volgende - week een uitleg te geven-vair? dramatische expressie. Toen ze die volgende keer kwamen, had niemand een uitleg. We zijn ons toen af gaan vragen waarom moeten de mensen er heen. Nu hebben we dus concreet gesteld dat het gaat om het verbeteren van de houding van de mens in gezelschap". De deelnemers aan de cursus dramatische expressie op de zolder van de vrije academie, waar zij ingespannen demime- verrichtingen volgen van een van hun „collega's".. Het is een episode uit het leven van een katoenplantersfamilie ergens in de Mississippi-Délta. Een vaak schokkend relaas vol menselijke hartstochten gericht op bezit en menselijk falen. Waar de eerlijkheid gebiedt te spreken wordt een leugenachtig zwijgen geplaatst. Zelfs in de liefde krijgt chantage de over hand bij het bereiken van een beetje geluk. Het enige positieve wat tevoorschijn komt uit wat een tragisch familiedebScle ge noemd moet worden. De auteur is gekomen tot een scherpe karakterontleding in zijn dramatisch gegeven. Het haalde het filmdoek en kwam op het repertoire van het grote toneel waar de schokeffecten in die tijd vrij hard aankwamen. Nu echter achterhaald door kei harde feiten van de dag. De toneelgroep „Groeten" heeft het aangedurfd dit spel, dat ge dragen wordt door boeiende dialogen, op de planken te zet ten. Onder de bekwame regie van Simon Coens heeft het een goede kans van slagen. De groep heeft zijn sporen, in het amateurtoneel trouwens ai ruimschoots verdiend. Het met succes opvoeren van de thrillers „De Bemoeial" en „Beau Riva- ge" alsmede van het karakter- spel „Het Huis van ons Leven" legden hiervoor de grondslag. 'IIEDAM „Turks Fruit" van Jan Wolkers vertelt in dringend een zeer aards verbaal. Tussen tedere poëzie en onge polijst rauwe levensdrift gaat de schrijver aan niets voorbij om en wanhopige liefde te onthuIlenS Victoriaanse preutsheid staat hem verre. Het is een ik-roman, die met spijt en een berustende, droge humor terugkijkt op een afgesloten periode. De diepe in ruk, die „Turks Fruit" achterlaat wordt in niet geringe mate bereikt door een afstand nemen, waarmee er ook nog een melan cholieke dimensie aan gegeven wordt. zijn scenarist Gerard Soete- man dit boek uitkoos beteken de dat een zware uitdaging, om niet te zeggen een heidens karwei, waar juist sterke pij lers uit de roman in een film wel weg moesten vallen. Maar men moet' zeggen, dat de transformatie met intelligen tie, gevoel voor de wezenlijke inhoud is verricht, waardoor „Turks Fruit" een voldragen Nederlandse speelfilm (nu te rug te zien. in PASSAGE) is geworden. Voor de maker van „Wat zien ik?" heeft het gelegenheid ver schaft te laten blijken, dat hij tot meer in staat is dan een filmklucht bekwaam in elkaar te spijkeren, hoe moeilijk dat op zichzelf ook is. In het boek staat het voorwerp van des beeldhouwers liefde in het middelpunt, de filmers stelden hemzelf in het cen trum uit noodzaak de direct heid van de filmtaal te laten spreken, in elk geval de twee hoofdpersonen voluit te laten zien. Rutger Hauer, de ex-Flö- ris- kon en opmerkelijke film entree maken als de beeld houwer, die in zijn erotische dadendrang het ene avontuur na het andere beleeft, maar in een vervoerende passie aan het „mistige rooie beest" Olga blijft hangen. Kort en hevig, want hij blijft de ongebonden, onaangepaste toeschouwer, die stuitend op een, muur van bur gerdom geen verweer heeft. Hij verliest de strijd met zijn bazige schoonmoeder. Maar meer nog, hij vindt geen aan- Ruiger Hauer met Monique van de Ven achterop fiet send door Amsterdam in Paul Verhoevens verfilming van Jan Wolkers' roman „Turks Fruit". sluiting op een ander soort vrijheidsgevoel, dat Olga te kent en op dat moment is beeldhouwer Erik eigenlijk net zo'n burgerlijke conformist. Die mysterieuze telkens weer verbroken balans is in de film knap teruggebracht. Hauer ac teert bekwaam een terughou dende scepsis, Monique van de Ven is heel levend het zinnelij ke object dat hem rusteloos maakt. In filmtechnisch opzicht behoeft men zich als kijker naar een produkt van eigen bodem niet meer gefrustreerd te voelen. Jan de Bont schoot meestal le vendige kleurenbeelden, die door Jan Bosdriesz gaaf wer den samengesmeed. Rogier van Otterloo lijkt een geboren filmcomponist, die onder ande re via het mondorgel van Toots Thtelemans een bruikba re melancholieke stemming de film binnenloodste. En dan mag niet vergeten worden dat er een reeks karakteristieke bijrollen valt te noteren, zoals van Wim van den Brink, Ton- ny Huurdeman en Dolf de Vries. Boekillustraties In het Schledamse Stedelijk Museum wordt momenteel de tentoonstelling Slowakse Boek illustraties gehouden. De ex positie is vorige wreek ge- opend door de Tjechi6Che ambassadeur in Nederland en duurt tot 12 november. Het is de eerste keer dat er in Nederland een tentoonstel ling is van e«n dergelijke kunststroming uit Tsjechoslo- wakije. Het maken van boekillustraties wordt steeds meer gezien als een belangrijk onderdeel van de beeldende kunst in *t alge meen. Internationale tentoon stellingen en symposia wor den op dit gebied gehouden en men wordt geconfronteerd met de onderlinge samenhang van de persoonlijke visies van de verschillende kunste naars terwijl men ook naar traditie zoekt. De voortschrijdende ontwikke ling in. de samenhang illu stratie-boek, wordt op de voet gevolgd. De psychische en psychologische waarde van illustraties als vormge vende begeleiding van boek- teksten is een belangrijke zaak geworden voor theoreti ci Niet in de laatste plaats wor den, door alle aandacht aan dit onderwerp besteed, de de het illustreren opgeroe pen: moet men onderscheid maken tussen illustraties, die als afbeelding gelden en illu straties, die als symbool gel den? Op het gebied van vormgeven en aanschouwe lijk maken komt eveneens de algemene positie en ontwikr keling van de beeldende kunst naar voren, die zonder aantasting van haar culture le traditie, door internationa le contacten vernieuwingen ondergaat. Het Schiedamse koor Gloria Toonkunst geeft zaterdag 27 oktober onder leiding van Aad van der Hoeven een najaarsuitvoering In de Grote Kerk in Viaar- dingen. Gezongen worden de Messe Solenne van Gounod en het Te Deum van Bruckner. Medewerking aan het con cert verlenen de sopraan Rita van Harmeien, de te nor Jan Waayer, de alt Frieda van Engelenburg, de bas Hans Zomer en Addie de Jong, organist. De begeleiding is in handen van het Gewestelijk Or kest van Zuid-Holland. Het concert begint om kwart over acht, de toe gangsprijs is 7,50 gulden, inclusief tekstboekje. Hou ders van het cultureel Jeugdpaspoort en 65-plus- sers betalen vier gulden. Otto van der Mieden is zaterdag- rig seizoen heeft hij ook a! her- ter, dat typisch eigen trekken mltieve spullen aangegeven, middag weer in het Zolderthea- haalde malen in het theatertje vertoont. De mensen en dingen maar daarom is dit poppenthea ter In de Teerstoof te zien. Vo- opgetreden met zijn poppenthea- worden namelijk met zeer pri- ter juist zo leuk en begrijpelijk Eily Kikkert treden zaterdagavond op in het Zoldertheater in de Teerstoof. Aangezien zij een groot arsenaal Instrumenten zullen meebrengen, belooft het een muzikale avond te worden. Behalve de gitaar bespelen zij de mandoline, autoharp, vlier, baglama, bou- zouki (een Grieks instrument) en nog veel andere instrumenten. Zij zullen een aantal Nederlandse liedjes brengen die zij zelf gemaakt hebben, zij proberen met mensen in contact te komen, niet door ie mand te zijn, maar door zichzelf te zijn. Naast het bekende singel tje „De Kauwgombalienboom" zijn er al 3 Ip's van dit zingende echtpaar uitgebracht, namelijk De draad van Ariadne, Maarten en het Witte paard en Parsifal. Begin november komt hun nieuwe lp uit. Zaterdagavond, half negen, Zoldertheater in de Teerstoof, Nieuw- straat 12, Schiedam, Elly Rikkert O o O voor kinderen en eigenlijk ook voor volwassenen. De poppenspeler Van der Mieden zal zaterdag het poppenspel „Puum en de reis naar Wit- land" spelen. Puum, de poppen- kastpop, maakt een reis door verschillende kleurlanden en be landt uiteindelijk in Witiand en Paarsland. Hier beëindigt hij. zijn spannende avonturen, Otto van der Mieden heeft het verhaal en zijn theater zo gé- maakt (hij speelt eigenlijk in een koker) dat de kinderen vol op kunnen meedoen en Puum moeten helpen om alles tot een goed einde te brengen. Door deze manier van werken is geen voorstelling dezelfde. Het spel is op de eerste plaats bedoeld voor kinderen van vier tot tien jaar. Zaterdagmiddag, half drie, Zob dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. Pop- pentejater Qtto van. der Mieden, „Puum en de reis naar Wit iand", t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3