- 1 WOENSDAG 27 FEBRUARI 1974 Westerse muziek op eert oosterse 'avond. Er bestaan nogal wat mis verstanden rond de vele Indische Nederlanders die ons land rijk is. De een noemt ze allemaal Indone siërs, of het nu Ziiidmo- lukkers of Javanen zijn, vwr de leek is het één pot nat. Ofschoon er grote verschillen zijn tussen de ene en de andere bevol-' kingsgroep. Ongeveer, zoals bij ons een Italiaan van een -Zweed kan ver schillen om maar iets te noemen. Het jongste misverstand is onlangs in de Botlek ontstaan. Daar is enkele maanden geleden een ver eniging opgericht voor alle Indische Nederlanders die in de Botlek wonen bi wer ken of allebei. Onmiddel lijk na het bekend worden van dit' initiatief hoorde men opmerkingen als: moeten die Indonesiërs zich nou een beetje gaan afscheiden, een aparte kliek vormen? Die voelen zich zeker niet thuis in Ne-, der land en nou zoeken ze de gezelligheid onder el kaar. Dit "grote misverstand willen de initiatiefnemers liever van daag dan morgen uit de we reld helpen. De nieuwe vereni ging is weliswaar opgericht door mensen die zo'n twintig jaar geleden vanuit Indonesië de overtocht waagden, maar is besterad voor iedereen. Voer iedereen. Al heeft u de blauwste ogen van de wereld en de blondste haren, als u geïnte resseerd bent in de Indische landgenoot en ook in zijn cul tuur, dan bent u van harte Welkom,. »;,Dat Is het doel van onze ver eniging", vertelt voorzitter R. Simon, een spontane goedlach se inwoner van Spijkenisse. „Wij willen iedereen die wat meer over onze'cultuur wil we ten, alles vertellen over onze achtergronden. Het is toch te gek, dat bijna geen. enkele Ne derlander wat van,ons afweet. "Wij zijn na zo'n twintig jaar geleden naar hier gekomen, en nog weten de mensen niks van ons". Hij komt even terug op het misverstand aan het begin van dit verhaal: „Weet u het ver schil tussen een Indische Ne derlander en een Indonesiër? .Nou, negen van de tien men sen. weten dat niet". Zijn'vriend en mede-initiatief nemer, de heer P .Rangton, neemt het over: „Je kunt je natuurlijk over zoveel .onwe tendheid kwaad maken, maar omdat de mensen de vergis sing niet bewust maken, moe ten wij het geduld hebben om het steeds weer opnieuw rit te leggen. Welnu, een Indische Ne derlander ïs iemand die welis waar in Indonesië is geboren, maar die beschikt over de Ne derlandse nationaliteit. Een In donesiër daarentegen bezit staatsburgerschap van Indone sië". Van nu af aan dient der halve het onderscheid duidelijk te zijn. Er is echter meer, Simon: „Wij zijn inmiddels be hoorlijk geïntegreerd, wij heb ben ons aangepast, maar toch komen van tijd tot tijd vragen naar boven als: waar kom je vandaan, waar ben. je gebo ren? En wij willen onze af komst niet verloochenen". „Integendeel", vervolgt de heer Rangton, die de functie; van adviseur bekleedt bij de kersverse vereniging, „Wij kunnen toch niet.ontkennen dat wij een heel stuk 'cultuur heb ben meegenomen van ginds. Een stuk beschaving, die onze identiteit bepaalt. Het, is- im mers zo, dat de erkenning van een volk geschiedt op basis van zijn cultuur. Vandaar dat .wij die cultuur, die van oor sprong hoge beschaving, nooit of te nimmer mogen verloo chenen. Het zou namelijk beté kenen dafje op die manier een volk zonder gezicht wordt". Via de vereniging willen de In dische Nederlanders hun cul tuur uitdragen en levend hou den. Voor de Nederlander, die er kennis van willen nemen: „Een heleboel Nederlanders zien ons nog teveel als de stumpers die hier. door politie ke verwikkelingen als ver schoppelingen terecht kwamen. Net als de joden en hun Exo- De Indische Nederlanders zijn er ook op gebrand hun cultuur over te dragen aan hun kinde ren: „Dat is verschikkeüjk be langrijk. Natuurlijk eten zij thuis het authentieke Indische eten en zo, maar dat is maar een onderdeel van onze be schaving. Zij moeten ook op de hoogte zijn van de cu'turete achtergronden van hun volk. Niet dat ze het hoeven over te nomen. Maar je moet het hen wel vertellen, want anders kunnen ze nooit kiezen". De heren Rangton en Simon zijn beide typische vertegen woordigers van het Indische volk. Zij zijn er trots op en door Trix Broekman willen andere mensen vertellen waarom, zij er trots op zijn. En daaruit blijkt al dat zij met hun vereniging geen besloten club willen: want tegen andere Indische Nederlanders hoeven zij niet te vertellen wat het mooie van hun cultuur is, want die wéten dat immers "al. „W-ij staan juist ook helemaal open voor degenen die het nog niet weten. Wij hebben ook het gevoel dat Indische Nederlan ders en Nederlanders nog veel goede eigenschappen kunnen uitwisselen" is het credo van voorzitter en adviseur. „Zo zouden wij zo graag de mensen een stukje echte Indi sche gastvrijheid willen tonen. Dat is echt een typisch Indi sche eigenschap", betoogtde heer Rangton onder enthou siaste bijval van de voorzitter en zijn vrouw, „Ja, je hebt je natuurlijk op allerlei manieren aangepast, want dat wordt je gevraagd. Maar opdie ma nier, met het in allerlei hokjes ingedeeld zijn, moet je oppas sen dat het intermenselijke contact niet verloren gaat. Ook eigenschappen als die gastvrij-» heid dreigt dan verdrongen te worden. En andere zaken, die voor ons zeer belangrijk zijn". Hij voegt een glimlach aan zijn lange betoog toe: „En met dat feit kan ik niet gelukkig zijn". Beide mannen geloven, dat. zij de Nederlanders, na jarenlang veel goede zaken van hen overgenomen te hebben, op hun beurt iets positiefs kunnen bijlbrengen: „Wij hebben de nuchter zakeHjke manier van denken en overwegen van. de Nederlanders overgenomen, zo dat wij nu westers denken met een oosters hart. Dat is een goede combinatie. Maar wij zouden de Nederlanders kun nen ieren. bijvoorbeeld bij het beoordelen van de mensen meer rit te gaan van het indi vidu. Niet van zijn status, of zijn geloof". Da heer Rangton: „In Indone sië was het begrip oecumene allang een realiteit, terwijl het hier nog een ideaal begrip is. Daar geldt het als iets vanzelf sprekends. Net als het verschil in rangen en standen. Daar be staat dat lang niet zo. Hier hoor je je plaats, afhankelijk van de positie, te kennen". Zo lichten deze pioniers van de nieuwe vereniging een klem stukje van de sluier op, dat voor veel Nederlanders nog om hénheen hangt. Wie er schuld heeft aan deze duidelij ke lacune aan informatie, wil len zij liever ia het midden la ten. ook al kan de heer Rang- tón niet nalaten te zeggen, dat van de kant van de regering wel wat meer voorlichting had kunnen komen („nu zijn wij zomaar nonchalant verspreid") en de komst van de vereniging moet veel opheldering ver schaffen. Misschien zijn wij wel wat te idealistisch, maar als je het nooit probeert zul je ook nooit weten of het haalbaar is", legt de heer Rangton uit. Het oprichten van de vereni ging is overigens pas de eerste stap van het duo en met hen een handvol andere Indische Nederlanders. Als alles een beetje gaat lopen en er genoeg reacties uit het gehele Botlek- geibied en ook .'aarbuiten ko men, dan wordt de volgende stap gezet: het overeind helpen van een buurthuis. Waarom willen de Indische Nederlanders een eigen buurt huis? Elke gemeente heeft toch altijd wel een paar buurt huizen voor de verschillende wijken? „Inderdaad", aldu3 Rangton, „maar de activiteiten in zo'n buurthuis zijn allemaal geënt op het binnen-gemeentelijSce le ven. Er worden allerlei cursus sen gegeven en nou ja, de doorsnee Indische Nederlander voelt zich nu eenmaal niet aangetrokken tot het potten bakken of zoiets. Hij zal mis schien hooguit een cursus van de va'ksun: vers' te it vo'gen, een of andere talencursus. Of een cursus van de EHBO. Maar over het algemeen heeft zo'n buurthuis voor ons func tioneel weinig inhoud. Wat wij willen is een plaats waarvan de andere Indische Nederlanders zeggen: hé, hier voelen we ons thuis, dit heb ben we jarenlang gemist". Het nog te bouwen buurthuis zou geheel in Indische stijl moeten worden ingericht, waarvoor rnen deskundigen wil aantrekken. „Geen bestaand buurthuis, waar we na een In dische avond alles weer moe ten aübreken. Het moet iets blijvends zijn", stelt de heer Simon. De burgemeester van hun ge meente, de heer P. J. Bliek, heeft inmiddels een delegatie van de vereniging ontvangen. Hij bleek volgens de initiatief nemers zeer positief tegenover, de plannen te staan. „We moe ten volgens hem gewoon door gaan met onze. activiteiten, zo dat wij kunnen bewijzen dat wij in een behoefte voorzien", aldus de heer Simon. Het buurthuis is er dan nog wel niet, een naam heeft het al: „Bunga Mawar". Het bete kent Ontluikende Bloem. Om aan te geven dat alles in een pril stadium moet beginnen. En tot het buurthuis er is („wie weet beleeft de genera tie na ons dat pas") zal de vereniging zich behelpen met „geleende" onderkomens,. Zo is onlangs de eerste ■bijeenkomst van Indische Nederlanders ge weest. Het werd een groot suc- O Ook op de gebatikte doe ken korrien de Wajang-karak ters terug. ces. Alles was in Indische stijl: het eter, de dansen en zelfs een demonstratie van Kembangan Pet jak Si Jat Kant- po, een Indische gevechts kunst. De belangstelling voor deze avond, die gegeven werd in De Schans in Rozenburg, was overdonderend. Er bleken niet alleen veel Indische Nederlan ders uit de Botlek en wijde omgeving gekomen te zijn. maar ook uit Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en zelfs de Veluwe. Wel een teken dat het initiatief van de mensen uit Spijkenisse op p-rijs is gesteld. Trouwens, er waren lang niet alleen Indische Nederlanders. Opvallend was het aantal niet- Ind:sche landgenoten, die zich naar zeggen van adviseur en voorzitter kostelijk vermaakt hebbea. „Wij hebben 2elfs de leukste reacties van hen ge had", aldus de heer Simon. Avonden als die in Rozenburg hoopt de vereniging met regel matige tussenpoze te organise ren. Op de eerste plaats voor de uitwisseling van Nederland se en Indische cultuur onder het genot van meer aardse za ken als eten en drinken. Maar ook om aan dc benodigde gel den te komen, die voor het vu rig gewenste buurthuis nodig 2ijn. En dat is eigenlijk hét doe! waarnaar gestreefd wordt. Intussen schrijven de bestuurs leden van de vereniging gretig elk nieuw lid, dat zich meldt, In. Zij die zich willen opgeven kunnen bij onderstaande men sen terecht: P. Rangton. Ve- nusstraat 3, tel. 01580-11301; H. Wolff, A. M. de Jongstraat 24, tel. 01880-14292; Rozenburg: H. Ramscbe. Beukenlaan 81; R. F. Teunenbroek, Ruijsdacl- straat 147, tel. 018894109; HeenvUet: H. Duvai, Schepen straat 5. tel. D188S7-2352; A. W. P. Kuster, Brasenstraat 67, tel. 010-167186; Bridle: H. Gabe lier, Jacoba van Beijerenstraat 60, tel. 01886-3145. Vereniging voor Indische Neder landers in de Botlek O Een bingo-spelletje tussen de bedrijven door. Het Wajang-spel: eindeloos boeiend, maor de Nederlander heeft er geen weet van.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1974 | | pagina 2