Alquin knalt er vrolijk op los "VOLLE BAK" „Je moet het publiek overbluffen" K m RIJNMONDBAND START NOG MET BEIDE BENEN OP DE GROND SCHIE-POPTOPS elpee top 10 SINGLE TOP 10 VERWONDERLIJK STOFFIG TOPPERS VAN DE WEEK SCHIEDAMSCHE COURANT Schiedam Alquin is een naam die in popmin- nend Nederland inmiddels overbekend is. Geen wonder, want het is de naam van een formatie die al twee zeer respectabele elpees heeft uitge bracht. En beide langspelers worden door een groot deel van dat popliefhebbende volkje met open armen en open portemonnees ontvangen Toch maakt de uit Delft afkomstige groep be paald geen commerciële muziek. Aangezien het publiek sneller dan vroeger warm ioopt voor meer inhoudelijke muziek, rekent de organisa tie van Jeugdland '74 op een "volle bak" morgenavt" d in de sporthal Margriet. Want dan treedt daar, met in het voorprogramma de Schiedamse popgroep Variable Voice, Alquin op. En als de popminnaars, die de beide elpees van de Delftenaren weten te waarderen, zich ook nu niet onbetuigd laten, dan kan Alquin mor gen inderdaad op veel fans rekenen. Het optreden is georganiseerd door Jeugdland in samenwerking met sociëteit de Tempel en het Lion's Artists Management van Henk van der Mey en Peter Hollestelle. In het kader van het concert van Alquin zijn we naar de Delftse Voorstraat gegaan, waar we in een oud pandje van het Mojo Impresariaat hebben gepraat mét twee leden va de band. Het resultaat van dat gesprek vindt u op deze pagina. Delft „We voelen ons net voetballers. Alleen spelen -*wij tegen het publiek, waarvan we met vijf- of zes—nul willen winnen. De toeschouwers moeten overbluft worden. Want als je te weinig punten scoort en het bij een, laten we zegden, twee—één stand blijft, dan komt er bij een volgende optreden minder publiek. Want twee—één vindt men niet genoeg" Atquir», op naar derde efpee. Beeldspraak van Ferdinand Bak ker, één van de oprichters van de Delftse formatie Alquin. Beeldspraak waaruit blijkt dat de popgToep het publiek liltersV seneus neemt. „We spelen im mers voor hen en willen hen laten Tien wat we in 0112e mars hebben", verklaart hij. „Door de mensen in de zaal kan een nummer ook helemaal ver- andeten. Dat is geen kwestie van een compromis sluiten met het publiek, waarbij je toegee- fïijk moet zijn. Een bepaalde t band met het publiek kan een k motivatie zijn om een composi tie te laten wat hij is om vervol gens te gaan improviseren", al dus Ferdinand, die bij Alquin gitaar, piano, viool en AKP- synthesizer speelt en zingt Samen met Job Tarenskeen (zang, sax en parcussion), Ro nald Ottenhoff (sax en fluit), Dick Franssen (orgel en elek trische piano), Paul Westrate (drums en zang) en Hein Mars (basgitaar en zang) reist hij sinds augustus 1972 als „full prof* de zalen m binnen- en buitenland af. MARKS Een nogal vermoeide bezigheid: Alquin is één van de weinige Nederlandse groepen, die min stens vijf keer per week kan optreden. In het hoogseizoen is het vaak nog drukker. ;,Het is allemaal begonnen, toen DOOR KOR KEGEL on2e eerste elpee Marks uit kwam", vertelt Job Tarenskeen, Alquins tekstschrijver. „We draaiden toen al een tijdje mee als amateurs, aanvankelijk on der de naam Treshold Fear. We waren dus al een beetje gewend aan het geven van concerten in heel Nederland", pie gewenning leidde tot de naamsverandering (Treshold Fear betekent „drempelvrees"). De naam van het klooster, waarin de groep repeteert, AIc- wien, werd „verengelst" en met de nieuwe naam. kwam meer faam. OPNAME „Het gekke was dat we daarna heel andere muziek maakten, dan op Marks stond", vervolgt Job. „De elpee kwam pas een half jaar na de opname tut en toen gaf de plaat niet meer helemaal weer wat we waren. De oorzaak van het in de kast Job Tarenskeen en Ferdi nand Bakker; geen drempel vrees meer. blijven liggen van Marks? Nou, uitkomen. Niet na Sinterklaas, dat zat 'm in de planning van En ook niet als er een „belang de platenmaatschappij. Elke el- rijker" plaatje van Jan L... uii- pee moet zoveel mogelijk op- komt". brengen dus moet 'ie op een De elpee Marks was een vppr een voor de verkoop gunstig tijdstip Nederlandse groep althans, erg Rijnmondband: bijna Neerlands beste..-. Schiedam liet is eindelijk tot de muzikanten van de Rijn* mondband doorgedrongen: da genlang kon men bijna nog - niet geloven dat een derde plaats was behaald bij de we reldkampioenschappen in Kerkrade. 10ndanks het succes blijft het tamboer- en trompetterkorps met beide bonen op de grond staan, Men wil echter wel flink uitbreiden. Nieuwe instrumen ten üijn al aangeschaft en nu zoekt men alleen nog enkele enthousiaste tamboers en bla- sers. Muzikale ervaring is pret tig, maar niet vereist, stelt de Rijnmondband. Overigens lag de tweede plaats op de wereldranglijst voor het grijpen. "Het niet behalen er van verminderde nauwelijks de feestvreugde, hoor," zo meent secretaris IJ. J. Ferwerda. "De Larense band 1ICC was ge woon bet er en streefde ons op de laatste dag nog voorbij. Dat korps haaide in 1970 ook al de nationale titel, als beste Neder landse drumband." De Rijnmondband beseft dat men het zonder de talrijke re petities niet had gered. "We hadden de laatste weken de nodige puntjes op de 1 gezet. Iedereen heeft zich volledig in gezet," aldus de heer Ferwerda, De repetities gaan - ook na het behaalde resultaat - gewoon door. Elke vrijdagavond kan men de drumband be2ig zien in het voormalig gymnasium ach- ter de Schiedamse muziek, school aan de Lange Nieuvv- s tra at. De repetities worden ge houden van acht tot tien uur 's avonds, progressieve plaat. Niet bijzon der goed, maar wel heel hoop gevend. Alquin bewees en dat doet de groep trouwens nu nog erg veelzijdig te zijn. CEPIEL De tweede elpee. The Mountain Queen, was misschien ïtts com merciëler (met meer gitaarwerk en minder „studentenaehlig or- geifiepicl") maar ook professio neler. Bovendien kwam er meer bekendheid. En ook meer hoop voor een derde elpee, die ui november gaat verschijnen. Ferdinand Bakker, componist van de meeste Alquin-mu2iek: „Het is nog niet bekend hoe die gaat heten, maar zeker is dat er muziek op komt waar een stille kracht van uitgaat. Er ko men meer korte nummers op. die ..heavier" maar minder ro- matntisch zijn dan de vorige composities*'. Het blijft wet de bedoeling dat de derde plaats, evenals de twee vorige produktiPi» (de eerste van Hans van Oostcrhout. de tweede van do Engelse produ cer Derek Laremv). zoveel mo gelijk het sfeertje van een live- optreden moet overbrengen. DIRTY „Toch is het zeker niet onmoge- lijk dat wc over een half jaartje weer cleane, gepolijste muziek maken Wel progressief, maar zonder bijvoogbeeld de gitaar te laten vervormen. In liet be gin kwam het gewoon met bij ons op om die muziek af en toe anders te doen klinken. Maar het is met uitgesloten dat we over enige maanden weer zijn uitgekeken op die „dirty sound", meent Ferdinand. Alqutn speelt nu veel harder dan in de begintijd. De verklaring van Ferdinand: „We werden ge- faseineejd door de optredens van de Who en de Earring, met welke groepen we op toemee gingen Live bleken zij veel be ter dan we ooit gedacht had den. Het beïnvloedt je, die po wer op het podium. Dan denk je: ik koop er toch ook maar een kastje, een versterker, bij". Hij gevolgf, op een idee gebracht door het praten over genoemde toemees: ..Het is eigenlijk gek dat de Earring in Engeland wordt vergeleken met Focus, terwijl ze toch heel andere mu ziek maken- De Britten vergelij ken voornamelijk de gitaristen. Om tot de conclusie te komen* die band ïs slechter of in andere gevallen beter dan Focus". AJAX „Als je naar het zuiden gaat. zie je iets vergelijkbaars* iedereen heeft" het daar over Ajax, om dat die club nou eenmaal een voorloper van een bepaalde stroming is". Job vult aan* ..Ik moet wel toegeven dat het Bnt- se pubhek erg fijn is om voor te spelen. Als ze iets goed vin den laten ze dat ook eerlijk blijken. Dan breken ze de zaal voor je af. In Nederland zegt men over een band alleen maa- r: „Goeie groep, maar dat had ik wel verwacht". Voel je hel verschil?" Het wachten voor Alquin is voor lopig op de definitieve door braak. In Nederland hebben de Delftenaren zich in ieder geval geschaard by de andere vader landse topgroepen. Ferdinand. „Als je eenmaal m Paradiso hebt gespeeld en je hebt daar de zaak op zijn kop gezet, dan komt je er wel. je toekomst is dan verzekerd. Men vindt je dan ook goed genoeg voor de Doelen in Rotterdam, of voor het Concertgebouw m Amster dam. In dat laatste gebouw hebben wei wel een merkwaardige ervaring opgedaan. Er loopt daar een immens hoge trap, waarvan de artiesten en de musici gebruik moeten maken om op of van de bühne te komen. Ais het con cert nu is afgelopen en je wilt naar de kleedkamers gaan, dan houdt men als je geen toegift geeft al op met klappen voor je boven bent. Ook ais je vóór het concert naar beneden komt, voel je je zenuwen wel zitten. Het publiek ziet je die trap afkomen en d3t werkt benau wend''. SCORE Als Alquin echter eenmaal op de planken staat is het, volgens Job, uit met de zenuwen. De groep kanit er dan weer vrolijk op los. Om de score zo hoog mogelijk op te voeren. Dat zat morgenavond met erg gemak kelijk zijn, ondanks de kwalitei ten van de musici. Want het Schiedamse poppubliek laat zich niet eenvoudig overrompe len. Dat is al te vaak gebleken. Door technische moeilijkheden kon vorige week onze rubriek niet verschijnen. Om dat verlies een beetje goed te maken hebben we deze ru briek nog veeïzijdiger dan anders proberen op te zetten. Vandaag vindt u in deze periodiek een vertegenwoordiger van het meer jazzy genre in de pop, Chris Hinze, verder een beschouwinkje van een 'moderne' synthesizerplaat en tenslotte nog de grillen van 'rocker' Jack van Raay. 1. (6) On beach beacht - Neil Young 2. (1) Band on the run - Paul McCartney and "Wings 3. (-) Kimono my house - Sparks 4. (7) Before the flood - Bob Dylan and Band 5. (-) Another trace, another time - Bryan Ferry 6. (9) Rampant - Nazareth 7. (-) Sketches en Bach - Chris Hinze 8. (-) Irish tour - Rory Gallagher 9. (2) Music all in - Pim Jacobs 10. <-) Whirl winds - Doodate 1(1) Sugar baby love - Rubettes 2. (4) Rock the boat - Hues Corporation 3. (2) OK Chicago - Resonance 4. (10) If you go away - Terry Jacks 5. (6) Band on the run - Paul McCartney and Wings 6. (5) Love is life - Earth and Fire 7. (7) Let your hair hang down - Catapult 8. (-) Rocket - Mud 9. (-) Ah, L'amore - Mouth and MacNeal 10. (-) Rock your baby - George McCrael CHRIS HINZE COMBINATION In het rijke platenarchief van de Free Record Shop bevindt zich al enige weken de elpee "Things to come" van het Engelse duo Seventh IVave. Niet zó verwonderlijk dus, dat die plaat net op de draaitafel in het winkeltje aan het Broersveld lag, toen wij deze week de elpee top tien van die zaak ging halen. Na de elpee enkele malen gehoord te hebben en een artikeltje in het muziekblad Oor te hebben gelezen, dat eigenaar Hans Breukhoven ons onder de neus drukte, rees de gedachte om er enige aandacht in deze, rubriek aan te wijden. Want: "Things to come" is een" uitstekende langspeler en ongetwijfeld één van de beste ooit uitgekomen 'synthesizerplaten'. Delist geen experimentele, zoals men vaak nog verwacht van een plaat waarop de synthesizer zo>*n belangrijke rol speelt. Kieran O'Connor en Ken Elliott, die samen het duo Seventh Wave vormen, maken begrijpelijke, goed in het gehoor liggende muziek. Jan Lib- benga noemt in Oor als vergelijkingsmateriaal: Emerson, Lake and Palmer, Pink Floyd, het Residentieorkest, de Beach Boys, Thunderclap Newman, Ash Ra Tempel en het klokken spel van de domtoren. Zijn wel goede vergelijkingen zijn bedoeld om een indruk van de plaat te geven, de conclusie dat "Things to come" de "Sgt Pepper" onder de synthesizer- platen mag worden genoemd is ietwat ongelukkig. Immers, het Beatles' topalbum was vrij revolutionair en zijn tijd ver vooruit, de productie van Seventh Wave is dat zeker niet. Als Jan Libbenga met zijn kreet echter alleen wil aangeven dat "Things to come" een plaat van hoog niveau is, dan heeft hij het gelijk aan zijn kant. Want Seventh Wave heeft inderdaad een topprestatie geleverd. Het eerste album van Seventh Wave is in Schiedam alleen bij de Free Record Shop verkrijgbaar. Hadden we het de vorige keer in deze rubriek nog over jeugdsentiment, dit keer zijn wederom enkele vergrijsde platen uit de al even stoffige kast opgediept. Door fotograaf Jack van Raay, die als "bekende Schiedammer" voor de toppers van deze week zorgt. Zijn persoonlijke top tien hieronder getuigt van een smaak uit die lekker ouderwetse rock 'n' roll-tijd. 1. Boogie woogie country girl - Joe Turner 2. Mean mean man - Wanda Jackson 3. Vol. 3 1959 (elpee) - Gene Vincent 4. Whole lotta shaking goin' on - Jerry L. Lewis 5. That's all right, mama - Elvis Presley 6. I'm a man - Bo Didley Slippin' and slidin' Buddy Holly 8. Blue suede shoes - Eddy Cochran 9. Johnny B. Goode - Chuck Berry 10. Good golly miss Molly - Little Richard

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1974 | | pagina 3