„Nederland is me; langer
een gekerstende natie5'
'êÊsmmsmïmm
Comité wil „grondwaarden van ons volk" terug
SÉ
'Ze willen een
socialistisch
iiberras
*De PvdA zit vol
geheime
communisten'
K
Jac. Hogeweg: Wat heb ik eraan als de predikant over Nixon of Cambodja spreekt?
Sinds mei 1974 bestaat er een Comité Nationaal Reveil Een
groepering bijbelvasten die opgeschrikt is door de weinig
christelijke nieuwlichterij waarmee onze samenleving door
trokken zou raken. Het doel is enerzijds de waarlijk christe
lijke krachten in Nederland te bundelen bij dat streven;
anderzijds om geestverwanten in deze woelige tijden met
raad en daad terzijde te staan.
Een van die geestverwanten is Piet Stam jr., een VJaardingse
jongeman die waarlijk beziels is en met jeugdig enthousias
me zijn ideeën immer gebaseerd op de bijbel uitdraagt
Dat doet hij, samen met een groeiende groep medestanders,
via een verbond dat strijdt tegen het misbruiken van Gods
naam en het geweid aandoen van de christelijke religie.
Landelijke bekendheid kreeg het verbond door zijn felle
protesten tegen de film „The Excorcist" {de duivel-uitban-
ner). Vlaardingse Piet Stam, even in de twintig, ia waar
schijnlijk veruit het jongste lid van het Comité Nationaal
Reveil. De meeste andere strijders in het comité zijn heren
op leeftijd, heren die elkaar al kennen van andere activitei
ten als een landdag van de Evangelische Omroep EO, de
Nederland-Zuid Afrika werkgemeenschap, enzovoort.
Daarnaast zou ook nog een bankdirecteur lid rijn van de
organisatie; diens naam moet om niet geheel duidelijke
redenen onbekend blijven.
Wat wil het Comité? De christelijke grondwaarden in onze
samenleving garanderen, zegt men. Zaken als de internatio-
nale politiek en hete hangijzers in het binnenland hebben
de volijverige aandacht van de heren. Daarbij wijken de
standpunten weinig af van de meningen die andere rechtse
splintergroepjes verkondigen.
Naast de Vlaardinger Piet Stam zit de Rotterdammer L. A,
van Zetten evenmin onbekend in de strijd tegen de
Godslastering in het Comité Nationaal Reveil, en verder
drie Dordtenaars; B. Zinkweg, Jae. Hogeweg en mr, W.
Bee mink. Met de laatste twee praatte Robert Lankamp.
Mr. W. Beernink: De boeren in de Alblasserwaard moeten niets van een katholieke
spreker hebben
In een ogenschijnlijk vervallen pand aan de Dordtse
Aardappelmarkt huist een onvervalste, streng kij
kende orthodoxe christen, de advocaat en procureur
mr. W. Beernink (57). Hij is een broer van de
christelijk-historische oud-minister Beernink.
De Beernink van dit verhaal is mede-oprichter van het
Comité Nationaal Reveil. De naam inpliceert 't al,
het betreft een groepje verontruste Nederlanders dat
in het geweer wil komen tegen de antichristelijke
'nieuwigheden die onze maatschappij overwoekeren,
en erger nog ondermijnen. Reden genoeg om de
denkbeelden van de onverschrokken voorvechters
van het CNR eens onder de loep te nemen, lijkt het.
Het 'gesprek dat daartoe
J wordt gehouden vindt
plaats in Beerninks ka
mer. Ter versterking van
mr. Beernink heeft nog
een ander lid van het
comité zich gemeld. Het
.is de heer Jac Hogeweg
(44), oud zendeling in
Nieuw Guinea en Cura
cao. Thans hoofd van
een christelijke basis
school in Rotterdam
Dé derde aanwezige is fotograaf
Henk Speksnijder. Die bij bin
nenkomst doelwit wordt voor
mr. Beerninks humor. De jurist
veronderstelt namelijk dat
Speksnijders omvangrijke ap
paratuur wellicht enige atoom
bommen herbergt.
Beernink: „We hebben honderden
reacties gehad uit alle delen
van 'tland"
Hogeweg: „En uit Canada, en
België"
Beernink: „We zjjn heel beschei
den begonnen, maar 't sloeg
onmiddellijk goed aan. Diverse
predikanten hebben ook gerea
geerd. Ze vroegen om exempla
ren van onze oproepen voor de
cateehesatielessen. Terwijl ik
dacht dat er in Nederland wel
door
Robert Lankamp
BESCHEIDEN
Uit de inleidende woorden van
Hogeweg en Beernink blijkt al-
ras dat bet CNR zich bezig
- boudt met een „eenvoudig stre
ven" tegen de toenemende ont- Tci**r>
kerstening van onze samenle- NIHILISME
ving. Hoofdschuldige is, zegt
men, de huidige regering.
genoeg theologische literatuur
voorhanden is"
,,'t Gaat ons om het wederom tot
gelding brengen van de christe
lijke grondbeginselen van ons
zelfstandig volksbestaan. En
dan willen we de mensen die
bezwaren hebben tegen de te
genwoordige gang van zaken
aanmoedigen. Veel christenen
voelen zich in deze tijden onze
ker".
oorlogsjaren. Nederlanders
schijnen de Belgen de inferieu
re kwaliteit nogal kwalijk te
hebben genomen.
Was alsof je ammoniak rook
te" aldus Beernink. Maar nu
vindt bij, is alles weer koek en
ei. En is een havenstrijd tussen
Antwerpen en Rotterdam ook
niet actueel meer, dat wordt
dan tóch een groot industriege
bied.
Kortom, de banden tussen de
kleinere landen in Europa zou
den moeten worden versterkt.
Beernink: „Als dat er In 1039 al
was geweest, hud Hitier zich
misschien nog wel bedacht".
drie grootste christelijke partij
en: de vorming van een Chris
ten-Democratisch Appèl.
Ten eerste rijn „Aantjes en An-
driessen als was in de handen
van Den Uyl". En ten tweede
zou de CDA geen vast funda
ment hebben.
Beernink: „Wat is 't uitgangspunt
van de CDA? De bijbel of de
evangelie? Daar zit geen hin-
ding in. De boeren in de Alblas
serwaard moeten bijvoorbeeld
niets van een katholieke spre
ker hebben. Wat hebben die
dan san een CDA?
CKYPTO-MARXISTEN
Naast een visie op de Europese
situatie huldigt het CNR ook
een standpunt over de binnen
landse situatie. En met name
wat bet relt de partijpolitiek.
Zowel het liberalisme als het so
cialisme wijzen we af, zegt hij.
UEBERRAS
Het standpunt van het CNR over
abortus lijkt, gelet op het voor
gaande, evident
Foto's:
Henk Speksnijder
Aanleiding tot de oprichting van
het CNR was dan ook het (loze)
gerucht dat begin 1974 in de
Telegraaf werd gepubliceerd:
het kabinet Den Uyl wilde het
■„God met ons" van de guldens
en rijksdaalders schrappen.
Binnen luttele weken was het
CNR opgericht om christelijk
Nederland tegen dat voorne
men, en de vele reeds bestaan
de misstanden, te mobiliseren.
Waarbij het niet ging om de
oprichting van een nieuwe poli
tieke partij, vertellen Hogeweg
en Beernink. Nee, het ging
erom dat christelijk Nederland
rijn stem zou laten horen.
Hofeweg'. „Tot dusver hebben we
drie oproepen gedaan aan de
hele Nederlandse bevolking,
plus een open brief aan Hare
Majesteit de Koningin".
Activiteiten die voor pers, radio
en televisie niet onopgemerkt
r. rijn gebleven.
Beernink: „Met de laatste kabi
netten wordt het steeds duide
lijker dat de christelijke grond
slagen van onze natie In verge
telheid raken. Je kan rustig
zeggen: we zijn niet langer een
gekerstende natie. En het
christelijke is toch altijd een
kenmerk van Nederland ge
weestKijk maar naar onze
wetgeving. Gij zult niet doden,
gij zult niet stelen. Begrippen
die rechtstreeks uit de bijbel
komen. Als je aan die christe
lijke grondbeginselen gaat tor
nen, krijg je nihilisme".
„Door sommige serieuze mensen
wordt gesteld dat die wetten
maar weg moeten, dat ze verou
derd zijn. Dat kan toch niet?"
En kijk maar naar namen als
D'6S en DS"70. Namen die met
de christelijke jaartelling te ma
ken hebben. En met al die za
ken kan je aantonen dat we een
christelijk volk rijn, dat mag je
niet aantasten"
„We moeten terug naar de bron
nen van het christendom.
geluiden in hun partij, en zon
dags op de kansel. Wat heb je
eraan als de predikant het heeft
over Nixon af Cambodja? Ik
wil een woord van vertroosting
en bemoediging horen. Anders
hoef ik er niet te komen. Maar,
er rijn legio predikanten die er
ook zo over denken, dat hebben
we wel gemerkt We willen geen
„social gospel"
Beernink: „Dus kein anderes
Evangelium"
De bijbel is voor alle tijden en tvte'c1T* UinrTTTT CTSJ
voor alle plaatsen. Als je daar JNEbi dEVUILEiN
dan dieper over nadenkt
Hogeweg: „Mensen die aan ons
verwant zijn missen dergelijke
De Christelijke grondbeginselen
van onze natie" worden door
het Comité Nationaal Reveil in
belangrijke mate gekoppeld, en
hoe kan dat ook anders, aan
Vaderlandse Geschiedenis. En
met de ontkerstening van Ne
derland wordt ook de inhoud
van de geschiedenislessen op de
scholen aangetast, vindt men.
Glorieuze daden uit 't verleden
maken plaats voor internatio
nalistisch geïnspireerd geschie
denisonderwijs, zeggen Hoge
weg en Beernink. Mede als ge
volg van de Europese integra
tie. Bovendien wordt de histori
sche rol van Nederland tegen
woordig kritischer belicht
Beernink noemt dat „eigen nest
bevuilen" en dat zou „onbe
hoorlijk" rijn-
Beernink: „Tenslotte hebben we
vroeger wat gepresteerd. Maar
we zijn nooit imperialisten ge
weest. Nederland niet Maar
Engeland, Frankrijk en Duits
land wél",
Hogeweg: „De echte nationale va
derlandse geschiedenis, daar
zitten de belangrijkste grond
slagen van de Nederlandse na
tie".
Europese integratie is volgens het
CNR ook niet zo best voor Ne
derland. Beernink: „Het gevolg
is een verschraling van de Ne
derlandse cultuur". Onder meer
door de dominante positie van
Frankrijk in Europa, wet
„Frans cultureel imperialisme
wordt genoemd.
Tegen ddt Imperialisme en ande
re imperialismen zou Beernink
graag zien dat de „vier konin
krijken aan de Noordzee"
(Noorwegen, Denemarken, Bel
gië, Nederland) één politiek
blok vormden.
Een gedachte die verder onuitge
legd blijft
Nog een Europese bespiegeling:
Beernink; „U mag het toeval noe
men dat die Noordzeelanden
koninkrijken zijn maar ik
denk er het mijne van"
„De traditionele vijandschap
tussen Frankrijk en Duitsland
Het interieur van het
Dordtse Comité Nationaal
Revei l-bolwerk aan de Aard-
appelmarkt.
bestaat nog steeds, zij het in
modernere vorm".
En naast het verbond der vier
koninkrijken, zegt Beernink
zou de Benelux moeten worden
versterkt
„Er is nog veel verwantschap tus
sen wat ooit de Verenigde Ne
derlanden zijn geweest"
Als betrekkelijk recente wan
klank in die verhouding noemt
Beernink de smokkel van slech
te shag uit België tijdens de
Maar vooral het socialisme, be
lichaamd in de Partij van de
Arbeid, moet het ontgelden.
Een on-vaderlandse politieke
groepering, geïnspireerd en
geïnfiltreerd door het interna
tionalistische marxisme. Vindt
Hogeweg.
Hogeweg: „Kijk maar naar Van
der Louw, die dat Volksfront
idee heeft bedacht Met precies
zo'n Volksfront hebben de com
munisten in 1948 de macht
overgenomen in Tsjechoslo wa»
kije"
En: „Veel van die PvdA-socialis-
ten zijn gewoon geheime com
munisten, of crypto-marxisten".
Het bestaan van christen-marxis
ten wordt door Beernink door
middel van een historische ver
gelijking ontkend: „Tenslotte
had je vóór de oorlog ook joden
in de NSB"
Overigens heeft het CNR ook
geen goed woord over voor de
tegenwoordige tendens bij de
Hogeweg: „We hebben Hitier
kwalijk genomen dat hij krank
zinnigen af liet maken. Waar
houdt dit dan op? Ik heb de
indruk dat men in Nederland
een socialistisch überras wil
fokken. De pers, de radio, de
televisie worden in dit Jaar van
de Vrouw allemaal in dezelfde
richting geduwd. En als er dan
misdeelden op aarde komen?
Voor de opvang van juist die
mensen heeft de kerk altijd
voorop gelopen".
Over de veranderingen in de ze-
dehjkheidswetgeving van de
laatste jaren is het CNR ook
duidelijk.
Beernink: „Waar houdt 't op? Zo
zetten we de deur open voor,
mag ik het zo noemen, afwij
kend gedrag"
En zo rijn er nog veel meer poli
tieke puntjes die het CNR naar
voren brengt
Het comité roept om een sterke
regering („géén sterke man")
want onder sterkere regeringen
komt misdaad minder voor.
Beernink: „Kijk maar naar De
Gaulle"
Hogeweg irriteert zich aan de
vakbeweging: van deze rege
ring nemen ze alles, bij een
rechts kabinet waren ze allang
gaan staken, „Voor mij heeft
dét de ware aard van de vakbe
weging wel ontmaskerd".
En vindt men de houding van de
Wereldraad van kerken „grieze
lig" wat betreft bijvoorbeeld
Zuid-Afrika.
Beernink: „Aan apartheid is nog
nooit iemand dood gegaan" En
dan een laatste vraag: waarin
onderscheidt het CNR zich van
andere rechtse splinter bewegin
gen?
Beernink: „We zitten in t begin,
We zien nog wet waar 1 heen
loopt, we wachten rustig af. Ik
weet fa ieder geval zeker dat
we niet de instemming van de
CPN hebben