Nostalgische
poging om
creativi rei Iszin
aan te wak: Leren
die ouwe fiets vaan
Schiedamse
kunststichting
niet bol van
pretenties
4»
Schie-pop-tops
%et
RIJNMOND
ssapL.
IS MISSCHIEN WEL 5 TIEWTJES WAARD
Kjjf ZET'NS EEN KLEINTJE
Single top 10
Elpee top 10
Reli-concert
DONDERDAG 13 MAART 1975
SCHIEDAMSCHE COURANT
DOOR KOR KEGEL
SCHIEDAM Nostalgie naar de tijd, dat kunstenaars
nog bijeen kwamen in hun stamkroeg De Ster, in
de volksmond 't Sterretje geheten. Toen „Ouwe Jan"
en enkele andere dubieuze loltrappers in dat café
aan de Buitenhavenweg nog de piano beroerden en
er de stemming inbrachten, totdat iedereen op han
den, knieën en voeten naar huis strompelde, sterk
beneveld door drank. Nostalgie naar de tijd dat er
nog „iets" gebeurde in Schiedam, naar de tijd dat
het hier nog „gezellig" was.
Deze hans naar dat verre verle- De vijf onder wie een opval-
den (toch nog maar zo"n tien
jaar terug) leidde ertoe, dat de
Schiedamse Kunststichting
werd opgericht. Vier mensen
Peter Pijpers, Jenny en Hillie
de Jonge en Bram Uil zagen
bet artiestenleven wegkwijnen
en besloten, met het doel dat
„verlies" te voorkomen, een ei
gen cultureel café te openen.
Aan de Lange Haven werd in
leegstaande panden van De
lend lang en harig figuur met
een uilebnlletje en de Schie
damse kunstenaar Jan Mes
begeven zich niet naar de pu
blieke tribune, maar nemen
plaats op stoelen, die dichter bij
de gemeenteraadsleden staan.
Tot verontwaardiging van de
nieuwsgierige aanwezigen. De
vijf worden vermaand een an
der plaatsje uit te zoeken, op
de publieke tnbune
Graauwe Hengst de Quibus op De raadsleden kwebbelen vo
poten gezel In een kantoor
daarnaast kwam de nieuwe
Kunststichting. Overigens wel
na enig geharrewar, waardoor
de naam Quibus al in deze stad
bekend werd vóór het café was
geopend.
VOGELS
De gemeenteraadsvergadering
van 24 juni 1974. Even na acht
uur, de tijd waarop Roelfsema,
toen nog net burgemeester van
Schiedam, met een korte klop
van zijn voorzittershamertje
voor de laatste maal een raads
vergadering heeft geopend,
komt een vijftal „vreemde vo
gels", één ervan licht riekend
naar gedistilleerd, de recreatie
zaal van het Stadskantoor bin
nenlopen.
f.ADVERTENTIE
AFSPRAAK (JE)
C 1
Natuurlijk In
amstelbron
KOEMARKT
SCHIEDAM
BROERSVEST119
Probeer 't eens in
Nieuwlandptein 12
Tel. 706066.
fVEf EENS
GEZETEN
langehaven a scHtgdamtel oto-262260,
Café-Restaurant „EUROPOORT"
ft Gerenommeerde keuken
O .Zalen voor recepties
'of diners
O Prachtig uitzicht op de rivier
O Ruime parkeergelegenheid
ft Iedere donderdagavond
Scandinavische Tafel
Telefoon 010-264625
Maasboulevard 7 Schiedam
RESTAURANT
BARBECUE INN
VOORDE SNELLE TREK
Ook om mee te nemen
TEL 2641 gt
DAM 22 SCHIEDAM
maar worden minuten later we
derom onderbroken. De lange
snuiter met de solide uilebril en
het sluike haar begint te roe
pen, voorafgegaan door een
geëmotioneerde Jan Mes. Waar
blijft de bouwvergunning voor
de Quibus, vragen zij zich lui
druchtig en provocerend af.
Aanvankelijk toont de raad on
begrip en poogt verder te dis
cussiëren over het bereikte
agendapunt De vijf blijven
echter kabaal maken en de rel
is ontstaan. Iemand sommeert
de snoeshanen de vergaderzaal
te verlaten. Onder mild en niet
begrijpend glimlachen van de
raadsleden wordt gebekvecht
tuisen de ordehandhaver en de
figuur met de bril, waarboven
twee norse wenkbrauwen als
van een uil de stugheid en de
flauwekul die dit personage uit
straalt benadrukken. Dan stapt
parmantig burgemeester Roelf
sema op hen af en de vijf, ook
de UÜ» verdwijnen dan.
In de hal van het Stadskantoor
bestormen journalisten het vijf
tal, dat zich duister en vaag
opstelt De flauwe rel blijkt be
gonnen omdat de bouwvergun
ning voor het café al een half
jaar ergens op tafel bij Gedepu
teerde Staten schijnt te liggen
en dus nog niet is afgegeven.
Kort daarna is de raadsverga
dering afgelopen.
A UTOBANKEN
Enige maanden daarna wordt de
Quibus geopend. Op 5 septem
ber stroomt voor het eerst in
uitzonderlijk grote hoeveelheid
het bier uit de tap. Door de
inrichting van het café wordt al
duidelijk, dat dit etablissement
„anders" is. Men kan zich neer
zetten op auto banken in plaats
van stoelen en krukken, op de
wanden ziet men vreemde
muurschilderingen, er is mu
ziek op de wc, ergens in oen
hoek op een laag podium be
vindt zich een piano waarnaast
een microfoon; en aan de ande
re kant van het café, hoog bo
ven de bar uit om het podium
in de gaten te kunnen houden,
bevindt zich de draaitafel van
de ervaren dïsc-jockey Bram
UÜ. Door deze verheven positie
wordt Uil al na korte tijd ten
onrechte gezien als leider
van de Quibus.
In Schiedam verwacht iedereen
dat het café het niet zal „ha
len", immers, de reputatie
één en al 'mislukkingen, ook
buiten rijn schuld van Uil
leent zich daartoe. Financieel-
economisch gezien echter loopt
het café als een trein, maar
toch groeit de kroeg uit tot een
jongerenstulpje, waar de jeug
dige bezoekers vaak loom rond
hangen. De culturele activitei
ten moeten nog steeds verder
worden ontplooid, waardoor de
Quibus een onduidelijke functie
krijgt Van het podium wordt
zoals werd verwacht incidenteel
(hoewel steeds meer!) gebruik
gemaakt; een café-ehantant is
de Quibus dus niet een cultu
reel of sociaal-cultureel café
evenmin, ofschoon er wel op
psychologische wijze om ini
tiatieven van de jongeren uit te
lokken aandacht wordt be
steed aan maatschappelijke
problemen van de bezoekers en
aan hun terughoudendheid op
artistiek gebied.
Dat laatste, bevordering van de
creativiteitszin, is een taak ge
worden van de Schiedamse
Kunststichting, ingesteld in ok
tober '74. Er zijn maar weinigen
die deze stichting serieus ne
men. Passief, zoals de Schie
dammer zich opstelt tegenover
Hein de Koster, (iemand met
ludieke ideeën, die echter wel
steun behoeven om uitgevoerd
te kunnen worden maar die die
steun niet krijgen), zo stelt de
kunstenaar zich op tegenover
Bram Uïls imago..„duffe snijboon".
de Kunststichting: .Manifesteer
je eerst maar eens, dan sprin
gen wij wel in".
De Schiedamse Kunststichting is
een idee van Jan Mes, die trou
wens recht tegenover De
Graauwe Hengst, aan de ande
re kant van de Lange Haven,
woont en vanuit zijn raam kij
kend het grote pand „ontdekte"
dat later de Quibus werd. Jan
Mes trok zich later terug uit de
stichting, maar is nog wel for
meel bestuurslid. Hij zag in ie
der geval in dat alle ideeën, die
de stichting had willen uitvoe
ren, te omvangrijk, onmogelijk
zelfs, waren-
Bram uil over het bestuur van de
stichting: „Wij staan beslist niet
bol van pretenties. We kunnen
ons zelf geen kunstenaar noe
men, we hebben ook niet overal
verstand van. Maar we willen
wel iets doen. De publiciteit die
daaraan gegeven is heeft al wel
iets losgeweekt". Hoe beperkt
de kennis ook is van het be
stuur (Hans van der Sloot heeft
zich overigens opgeworpen als
adviseur van de Schiedamse
Kunststichting), het ontwerpen
van projecten om mensen in
hun creativiteit te stimuleren
ziet men wel zitten.
Daarbij is het niet nodig, dat de
stichting zich beperkt tot de
Quibus en Schiedammers. „De
stichting is niet gebonden aan
de Quibus, maar het café dient
wel als honk, als paraplu voor
de stichting", aldus Uil. „Overi
gens is het belachelijk dat je
eerst een stichting moet hebben
opdat er door verschillende in
stanties naar je wordt geluis
terd. Initiatieven vanuit de be
volking worden daardoor niet
bevorderd. Realistisch gezien is
die gang van zaken wel logisch,
maar je hoeft het er niet mee
eens te zijn".
De Schiedamse Kunststichting,
die onvergelijkbaar is met an
dere kunststichtingen vanwege
de heel andere opzet, wil daar-,
om in de eerste plaats mede-*
werking verlenen aan mensen,
die zich creatief willen uiten.
Bram Uü: „Iedereen, die daar
behoefte aan heeft, mag op wel
ke tijd en op welke wijze ook
van het podium, de piano en de
microfoon in de Quibus ge
bruik maken. Kunst hoeft met
elitair te zijn en spontaan mag
iedereen zich op het podium
uiten. De criteria zijn hier niet
zo vreemd: men hoeft niet op
te vallen. Niet zoals een doodge
woon iemand uit India met een
tulband op, die doodgewoon si-
tar speelt, maar wel gelijk
wordt gepresenteerd als een fa
meus sitarspeler door een
kunststichting".
Het podium is dus voor iedereen
te gebruiken. Verdere mede
werking aan wie optreedt, zal
de Kunststichting echter pas
verlenen als het bestuur verde
re presentatie waard vindt.
Door die stimulans vanuit de
Kunststichting komen er voor
al de laatste tijd steeds meer
mensen vanuit de schare van
cafébezoekers, die het podium
„durven" gebruiken.
Andere activiteiten vinden plaats
op de zolder van het gebouw.
Boven de Quibus is een goede
repetitieruimte voor groepen,
die iets willen opvoeren. Door
de Kunststichting worden die
groepen begeleid en de repeti
ties leiden dan naar een optre
den (première) in het café. .Kri
tiek op die werkwijze is er ge
noeg", verklaard Uil. „Ons
wordt verweten dat we alleen
rekening houden met de omzet
van het café. Vergeet het maar:
zo gauw er bij ons een groep
optreedt, drinkt niemand een
pilsje; iedereen staat dan met
open mond te kijken".
Andere kritiek krijgen de vier
eigenaars van de Quibus, met
name Bram Uil door zijn opval
lende uiterlijk, op het laten re
peteren van mensen op zolder.
Sommigen verwachten hier een
selectie, waardoor voor enkelen
geen mogelijkheid is om op zol
der te repeteren. Daarnaast
verwijt men Uil dat hij een
„duffe snijboon" is die één
soort publiek trekt: de jongere
die nog niets in de gaten heeft,
zo wordt verondersteld. Men
beschouwt Bram Uil als een
regent in alternatieve kleding,
die daardoor wordt geadoreerd
door be invloedbare jeugd. De
trouwe Quibusianen trekken
zich niets aan van die kritiek,
wetend dat er een aantal pro
jecten op stapel staan, die de
moeite waard lijken. Eén daar
van is al mislukt. Het was de
bedoeling dat op 22 maart de
Schiedamse Kunststichting zich
voor het eerst zou presenteren
met een optreden in de Quibus
van de Rotterdamse „ontdek
king van het jaar", de groep
Mysty's Musical Memories, met
als leider de travestiet Mysty
die met zijn stem een mimiek
zangeressen uit de vijftiger ja
ren imiteert. Door ruzie tussen
een impressario en orkestleider,
Jaap Schallen berg, conservato
riumdocent kan het optreden
niet doorgaan. Bram Uil: „Dat
kan gebeuren met gentlemen's
agreements". Andere initiatie
ven van de Kunststichting: het
begeleiden van de groep van de
Rotterdamse straatzanger Ruud
Noorlander en de Schiedamse
groep Nosmo King. Bovendien
wil de stichting een ronde tafel
conferentie houden met de
Schiedamse kunstenaars, in de
hoop dat daar met behulp van
een aantal vaten bier iets leuks
uit komt.
i Het kantoor van de Schiedamse Kunststichting: centrum van nostalgisch terugdenken aan „de tijd waarin nog iets
gebeurde.
1. (1) 100 years - Joey Dyser
2. (2) Sailor - Sailor
3. (-) Make me smile - Cockney Rebel
4. (7) Shame, shame, shame - Shirley and Compa
ny
5. (3) Down down - Status Quo
6. (4) Rosamunde - Dennie Christian
7.(10) Secrets that you keep - Mud
8. (-) Fire - Ohio Players
9. (-) Ce soir - Golden Earring
10, (9) Listen to the music - Doobie Brothers
1. (1) Sailor - Sailor
2. (3) Vroeger of later - Robert Long
3. (5) Eldorado - Electric Light Orchestra
4. (-) Good old boys - Randy Newman
5. (9) On the level - Status Quo
6. (-) Never can say goodbye - Gloria Gaynor
7. (6) Never let her go - David Gates
8. (4) Physical Graffiti - Led Zeppelin
9. (2) Tubular bells - Mike Oldfield
10.(10) Nobody can wait forever - Alquin
Barry Mc Guire
In het Sportpaleis Ahoy m
Rotterdam zal zaterdag van
vier uur 's middags tot ne
gen uur *s avonds een groot
reh-concert worden gehou
den. Naast Jamie Owens,
Barry McGuire, Second
Chapter en New Hope zulten
dan optreden: The Lighters,
Nederlands meest bekende
gospelgroep, en de Lord's
Moor Singers, een nieuwe
gospelformatie met een
sound die lijkt op die van de
Continental Singers en van
Choralema.
In sociëteit De Tempel aan de
Overschiesestraat in Schie
dam treedt morgenavond de
rock and roli-formatie Tee
nagers m Love op.
Museumassistentie
Josien Bokhoven, tot voor kort
educatief medewerkster van
het Stedelijk Museum en nu
m datzelfde gebouw rou&eu»
massistente. leverde voor de
ze week haar persoonlijke
top tien. In die top tien staat
ondermeer een compositie
van Bob van der We!, mu-
ziek deskundige van de Ver
eniging Vrienden van het
Stedelijk Museum, Deze
compositie oogstte veel sue-
ces op bet muziekfeest, dat
afgelopen zaterdag werd ge
houden in het museum
Toppers van de week
1. Mozart Serenades - Nederlands Blazersensem
ble
2. Hobo Concert - Kalli Woda
3. Sergeant Pep per - Beatles
4. Hele repertoire van Herman van Veen
5. Ah, Perfido - Aria van Beethoven
6. Kurt Weil - die drei groschen Ober
7. Prins Igor - Borodin
8. Mattheus Passion - Bach
9. Filmmuziek Turks Fruit - Rogier van Otterloo
10. Fanfare voor drie hobo's - Bob van der Wel