BB -I Lwis op ]Viziek school is voorbij „Ook tegenwicht voor de massa stripverhalen" Voor nieuwe veranderingen zal weer een "Blonk" moeten komen Èf- Friedel Dalhuisen over schilder project: VRIJDAG 21 MAART 1975 SCHIEDAMSCHE COURANT 3 De Schiedamse Muziekschool aan de Lange Nieuwstraat: de BB*kwis is nu voorbij.., I Fagot-teraar Blonk: niet voor niets geageerd. Maar het kostte wel z'n kop... Voorzitter Van Hattum: schuiven met bevoegdheden... Schiedam - De 1515- kwis op de Schie damse Muziek school is voorbij. De controverse tussen directeur Bak en leraar Blonk is op waar lijk radieale wijze' de wereld uitge holpen. De eerste wordt na melijk officieel "gekortwiekt" in zijn bevoegdhe den, de ander is mede dankzij zijn eigen soms wat emotionele optre den in een positie gemanoeuvreerd dat hij alleen maar ontslag kon aanvragen. Eén ding staat in ieder geval als een paal boven water. Alle eerdere berichten van de zijde van het bestuur ten spijt, blijkt dat er toch wer kelijk iets aan de hand is geweest. Men geeft dat nu zelfs openlijk toe. Met ande re woorden, alle activiteiten van Blonk waren dus niet voor niets. Al kost het nu wel zijn kop... Het lijkt misschien wel erg op achteraf gepraat, maar ze ker is ook dat er in de afge lopen maanden gedurende de "rel op de Muziekschool" wel het nodige verkeerd is gedaan. Eerst was het alle maal overdreven wat er in de krant stond; later werd er een commissie van onder zoek ingesteld om te kijken of er dan toch misschien wel iets aan de knikker was en tenslotte wordt het een en ander wel toegegeven en wordt er tegelijkertijd een reeks maatregelen genomen, die binnen de muren van de school aan de Lange Niéuw- straat wel een totale veran- dering teweeg zouden kun nen bregen. In dat verband klinkt het allemaal wel erg ongeloofwaardig als voorzit ter J. van Hattum in zijn eerste officiële confrontatie met de pers opmerkt: "Ook vdór de klap waren we al bezig met veranderingen. Door de klap zijn er natuur lijk wel enkele dingen ver haast. Maar die veranderin gen waren er echt wel geko men". De klep die leraar Frederik Blonk van direc teur Bak kreeg was dus ei genlijk hét moment voor de vernieuwing van de Muziek school. "Maar daarna? Wat gebeurde er daana? Het bericht van de klap en het aangifte doen bij de politie komen in de krant. De pers probeert commentaar te krijgen van directeur Bak, maar die beroept zich op de belofte die hij aan het be stuur heeft gedaan: Zolang de zaak nog in onderzoek is, zal ik geen commentaar ge ven. Zeker een standpunt dat men kan billijken. Maar het gek ke is wel dat ook het bestuur met name voorzitter Van Hattum zwijgt. De zaak' wordt een beetje gebagatelli seerd en de indruk wordt gewekt dat die jongens van de krant het gebeuren alleen maar willen "opblazen". Een duidelijk standpunt over de klachten blijft uit. GEVOLG Het gevolg van dit stilzwijgen was wel dat de "andere kant" (Blonk en later ook een beetje zijn collega Sto ne) veel meer m de publici teit kwamen. Er kwamen no gal wat negatieve berichten over de school m de krant. En steeds kon niemand wor den gevonden .om dit soort aantijgingen te weerleggen. Het bestuur bestaande uit het "oude" bestuur (waaron der anderen voorzitter Van Hattum en secretaris Hem- rainga deel van uitmaakten), drie raadsleden (sinds de herfst van vorig jaar) en twee adviserende leden na mens de groep ouders van leerlingen en leraren, zei niets. Binnen dit clubje hebben vooral de raadsleden wel eens pogingen ondernomen om de zaak ook van de be- stuurskant naar buiten te brengen. Steeds weer wer den dit soort voorstellen van tafel geveegd, waarbij dan argumenten werden ge bruikt van "Het gaat over persoonlijke belangen" en "We zijn er toch aan bezig". De negatieve publiciteit had ook nog een ander gevolg. Goedwillende leraren kre gen de pest tn. Terecht, want als. je nou steeds maar m je pnvé-leven wordt benaderd met ironische opmerkingen als "Zo dus jullie slaat te genwoordig je, pardon, de maat op school?" dan word je het op een goed moment zat- Het vermoeden bestaat dat een deel van het bestuur dat juist heeft gewild. Immers, op die manier kreeg die goe de beste brave Blonk die zich zo het vuur uit de schoenen liep voor de verbe tering van de inspraak van zijn collega's en die het als enige durfde op te nemen tegen die "dictator" Bak, nu een koekje van eigen deeg. Meer en meer werd hij gene geerd door zijn collega's. Ook door het deel dat het volkomen eens was en is met de bezwaren die hij had geuit tegen de school, het bestuur en vooral tegen di recteur Bak. En toegegeven, fagot-leraar Blonk is een wat nerveus mannetje die je, als hij voor de vierde keer bmnen één week de redactie op komt stormen met een gezicht als of de eerste H-bom op Schie dam is gevallen, met een groot genoegen weer net zo hard naar buiten zou willen duwen. PAKKEN Hij praat soms verward en hij heeft vermoedelijk ook op de Muziekschool regelmatig mensen in zijn omgeving la ten genieten van zijn geniale gave om binnen enkele mi nuten bepaalde lieden tegen zich m het harnas te jagen. En het bestuur heeft van al deze kwaliteiten keurig ge bruik gemaakt. De redene ring moet ongeveer zo zijn geweest: "Ach, hij maakt dan wel eens een fout, zodat we hem kunnen pakken". Tussendoor werden boven dien enkele "vallen" gezet. Zo werd Blonk nadat het rapport van de commissie van onderzoek was klaarge komen uitgenodigd voor een gesprek met het bestuur. Men verweet hem dat hij zich niet aan de afspraak had gehouden en dat hij toch een aantal zaken naar buiten (lees: de krant) had gebracht. Blonk ontkende echter iets te weten van een zwijgplicht, maar hij kreeg wel enkele dagen later een brief waarin hem werd ge zegd dat hij schriftelijk hier voor werd berispt, dat hij hiertegen bezwaren kon ma ken, maar dat hij vooralsnog wel zijn mond moest hou den. En Blonk stapte er met open ogen m. Verontwaardigd over de in zijn ogen zo on heuse brief rende hij naar de krant en op dat moment viel hij in feite onder een ander zinnetje uit de brief van het bestuur: „Als u zich hier niet aan houdt, dan zal het bestuur verdergaande maatregelen tegen u overwe gen". Dat was allemaal niet nodig. De spanning en het besef dat hij vermoedelijk nooit meer vrolijk fluitend naar zijn werk aan de Schiedam, se Muziekschool zou kunnen gaan, hebben Blonk doen besluiten om dan maar zelf de consequenties te trekken en ontslag te nemen. Aardig is dan wel dat voorzatter Van Hattum wetend van die ontslagaanvrage zegt: "Na tuurlijk was er geen zwijg plicht. We kunnen hem dat niet eens opleggen. Het was een verzoek, meer niet".* Door Rien van den Anker Het ontslag van Blonk gaat 1 juli in. Voorzitter Van Hat tum kon vorige week niet zeggen of Blonk voor die datum ooit nog les zal geven. Dat zal nog verder moeten worden besproken. "Hij krijgt in ieder geval tot die datum zijn salaris", klonk het, bijna ironisch. En daarmee was dan de eerste "B" afgevallen. Dc andere "B" van Bak was trouwens nauwelijks een probleem voor het bestuur, Maar ja, voor de buitenwacht moest er aan hem ook iets gedaan worden- In overleg met de heer Bak werd als oplossing gevonden dat hij ten aanzien van zijn bevoegdheden zou worden "gekortwiekt". Vol gens voorzitter Van Hattum is dit geen berisping, maar ja, zo voegde hij eraan toe, je zou het misschien wel zo kunnen uitleggen. "Maar in feite is het er toch geen", zo maakt hij duidelijk. Die bevoegdheden zijn overge dragen aan een driekoppig dagelijks bestuur dat naast het algemeen bestuur gaat werken. Het toeval wil wel dat dit dagelijks bestuur grotendeels (Van Hattum en Hemminga) uit leden van het "oude" bestuur bestaat. En dit duo had juist toen het nog alleen aan de "macht" was deze bevoegdheden aan de hun bevriende Bak over gedragen. Goed, er komt nu een dpcen- tenraad en er zullen enkele ingrijpende wijzigingen wor den aangebracht in het theo retisch lesprogramma. Ver der zal er wat meer controle komen want het bestuur wordt uitgebreid met een ze vende lid, een deskundige op muzikaal gebted. Maar vee! verwachtingen hoeven we daar ook met van te hebben, want die "deskundige me neer" wordt gezocht, geko zen en tenslotte voorgedra gen door meneer Van Hat tum aan het bestuur. „Het is moeilijk om een goede keuze te doen", zo klaagde voorzit ter Van Hattum, „maar ik getoof dat i k nu iemand heb gevonden". Terug naar Blonk. Zijn bezwa ren waren niet alleen gericht tegen de positie van de heer Bak, maar ook tegen het beleid van het bestuur. En in het bijzonder tegen dat van het „oude". En ondanks de lange reeks maatregelen die nu „op papier" zijn geno men, blijft ten aanzien van het trio Van Hatturo-Hem- minga-Bak alles bij het ou de. Er is wat gegoocheld met bevoegdheden, maar wel binnen dit kringetje. In feite is de situatie nog slechter geworden, omdat dit driemanschap (op dit moment samen met de goe daardig ogende en nog steeds „schone" penning meester Gijsen) het op de school voor het zeggen heefL Van enige controle door de drie_ raadsleden is nauwe lijks meer sprake, want m de vergaderingen van het al gemeen bestuur zal voorzit ter-Van Hattum in zijn func tie .van voorzitter van het dagelijks bestuur hen inlich ten. Er zal vermoedelijk nog een nieuwe „Blonk" moeten komen om dat weer te ver anderen. Schiedam Het schilder- project, een nieuw ini tiatief van de educatie ve dienst van het Stede lijk Museum, is evenals het eerder gehouden te kenproject in de laatste plaats bedoeld als tegen wicht voor de grote hoe veelheid stripverhalen, die jong Schiedam krijgt voorgeschoteld, als be langrijkste vorm van lectuur. Want niet alleen vanuit de literatuur vordt veelal argwanend tegen vermeende „tekst verkrachting" in de beeldroman aangehikt. Ook in de wereld van de, beeldende kunst blijken striptekenaars nog vaak in het verdomhoekje te zitten. Gebrek aan creativiteitszin en fantasie die strips opwekken was één van de motieven voor het schilderproject dat onder leiding staat van Friedel Dal huisen, een Rotterdamse kunst- Friedel Dalhuisen: „Het kind moet in visueel-esthetisch opzicht kritischer worden". enares die ODk les geeft in de kunstklassen van het Schie damse museum. Was het Sjef Henderickx alleen te doen om met zijn project een andere ma nier van tekenen te laten zien «Veel strips ontstaan op een bc- .vanuit de vlek"), Friedel Dal huisen gaat verder. Over strips, zoals die volgens haar „en mas se" worden geproduceerd, zegt droeven de manier. Ze zijn arm aan vormen en gedifferen tieerdheid. De lijnen zijn ge voelloos, vaak overal even dik en hard. Het is bovendien zeer kwalijk, dat een kind vaak zijpn spanning moet ontlenen aan het karikaturale en bijna niet aan het verhaal". Josme Bokhoven, voorheen edu catief medewerkster van het museum en sinds kort museu massistente, dacht daar al maanden geleden ook zo over. Na enige tijd „brainstormen" met de bekende Schiedamse te kenaar/graficus Sjef Hende rickx kwam het tekenproject tot stand. Leerlingen uit vierde en vijfde klassen van het basis onderwijs werden door hem „geïntroduceerd" in een teken wereld met nieuwe mogelijkhe den: werken vanuit een vlek, was het motto, De scholieren kregen te zien hoe, door langzaam en zacht met bijvoorbeeld een potlood op pa pier te krassen, een vorm ont staat; door de fantasie te laten werken, de vlek eventueel gro ter te maken en delen ervan te accentueren door simpel iets harder te krassen ontstaan dan tekeningen, die niet 2ijn opge bouwd uit strakke lijnen, zoals in het beeldverhaal, De vlekken kunnen dus steeds groter en donkerder worden en zo van vorm en karakter wijzi gen, door nieuwe accentuerin gen. Of, zoals Josine Bokhoven deze manier van tekenen inter preteert op een aankondiging in de kunstklas van het Stede lijk Museum; „Tekenen vannit de vlek is minder dwingend en onherroepelijk dan tekenen met lijnen. Het zal vaak een grotere beeldende vrijheid schenken". Haar toelichting daarbij: „Als je een voorwerp tekent met lijnen, moet je de vorm ervan goed kennen. Daarvai kan je niet afwijken, je hebt geen vrijheid meer". In een diaprogramma, gekoppeld aan de tentoonstelling van de „erfenis" van het project, enke le honderden tekeningen, werd het tekenen vanuit de vlek on dermeer verklaard aan de hand van geleidelijke ontwikkelingen in de natuur. „Ik probeer de kinderen duidelijk te maken dot ze heel geduldig naar een vorm toe moeten werken", al dus Friedel Dalhuisen, „Men moet kinderen in visueel- esthetisch opzicht meer kri tisch maken", vervolgt zij. „Dat moet ook kunnen door het schilderproject, waarbij de zelfde methodiek als bij het tekenproject wordt toegepast. Bij het „lezen" van strips wordt de beschouwer alles van a tot z voorgekauwd. Wat de Onder leiding van Friedel Dalhuisen maakten kinderen uit de kunstklassen deze schilderingen. fantasie zou moeten prikkelen, is er niet. Wat overblijft is een uiterst vlugge, te snelle manier van waarnemen". rEn dat wordt nog eens in de hand gewerkt door de mishan deling van het verhaal", zegt Friedel, die met deze opmer king een tweede nadeel van de strip aangeeft Van de litera tuur in vertelselboeken blijft mets over als zij eenmaal be werkt zijn door stripschrijvers, ts haar mening. Als „bewijs" voert ze aan; „Vergelijk nou eens het vertelselboek von Win nie de Poeh met de strip, die over dat beertje is gemaakt..". Dat kinderen inderdaad meer be wust gaan schilderen (Friedel heeft dezelfde kinderen onder haar hoede als Sjef Henderickx enkele maanden geleden; de scholieren hebben dus een on dergrond door het tekenpro ject), ervaarde de Rotterdamse artieste tn de tientallen lessen, die ze inmiddels al heeft gege ven in het museum. Allereerst is er de techniek van het mengen van verf. Friedel Dalhuisen: „Dit is een zeer be langrijk onderdeel Kinderen zijn niet gewend geweest om verf te mengen en pakken lie ver direkt een kleurtje uit een tube. Ik wil hen uitdagen om zoveel mogelijk tinten van een bepaalde kleur te maken. Je krijgt met honderd toetsen bruin of oranje een gevarieer der schilderij dan met een egale kleur bruin of oranje. Boven dien gaan kinderen intenser werken door het streven naar afwisselend kleurgebruik. Maar dat komt ook omdat ik hen met stugge kwasten laat werken. Zo zijn ze gedwongen om veel tijd te besteden aan hun schilderij. Ik wil bewerkstelligen dat de schilderingen langzaam ont staan". Tenslotte behandelt Friedel m haar lessen ook de verschillen de zienswijzen; decoratieve (rit mische) vlakverdeling, im- en expressionistische uitingen, diepte suggererende zienswij zen en de vogelvluchtzienswij ze. Friedel: „In de keuze van mijn onderwerpen hou ik er rekening mee dat elk kind de vrijheid moet krijgen, die het nodig heeft om tot een verbeel ding te kunnen komen van zijn of haar werkelijkheid. Hij moet kunnen aansluiten op één van de zienswijzen".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 3