Vrouwen nemen wraak m iel i eda: Museum f Rob van Reijn weer in Zoldertheater SCHIE POP- TOPS Schiedammers zullen vertier wel weer in Rotterdam gaan zoeken v- -M Vat Gr DONDERDAG 10 APRIL 1975 SCHIEDAMSCHE COURANT 3 ■■■■■I IIIMI' I—MM— Konstrukties in perspex met zeefdrukken „fusion" op de achtergrond, van Truus Wilmink in het Stedelijk Mu seum op de tentoonstelling Konfrontatie 18. Schiedam „Een Zwitserse uitgever kwam naar Neder land om een map Neder landse konstruktivisten sa men te stellen. Hij vertrok met het werk van tien man nen".... Dat schrijft Liesboth Brandt Corstius in haar toe lichting bij de tentoonstel ling in het Stedelijk Mu seum Schiedam, waar negen konstruktivlstische kunste naressen hun werk tonen. Een soort wraakneming dus deze expositie, want— „het is wel verbazingwekkend dat het werk van deze ne gen vrouwen in Nederland minder vaak tentoongesteld en gekocht wordt dan het werk van mannelijke kolle ga's, die op hetzelfde ho ge niveau werken, In die wetenschap hebben Karin Daan, Lou Loeber, Christa van Santen, Yvonne Kracht, Els de Groot, Ria van Eijck, Neeltje Korte weg, Sonja Vincent en Truus Wilmink samen een map „rechttoe- rechtaan", konstmktivisti- sche zeefdrukken uitgege ven". Door Jan Zwart Die negen bladen grafiek zijn allemaal min of meer ab- strakt-geometrisCh, een in- tellektuele benadering van vormen en kleuren. Het ver dere werk op deze tentoon stelling laat zien, dat een aantal der kunstenaressen zich ook bezig houdt met grote objekten, ruimtelijke vormgeving, piemen, en speelobjekten. Zo laat Karin Daan zien, hoe haar idealen zijn van de integratie van haar kunst met architectuur en omgeving. De patio van een school heeft zij voorzien van. dne- en vierhoeken van verschillend materiaal on, er op te spelen af te rusten, op en af te stappen of fijn te hinkelen. Lou Loeber houdt van strakke lijnen en sterke diepe kleuren, die bijzonder goed passen in baar ontwer pen voor glas in lood. Die sterk dominerende kleuren maken haar schilderijen tot overtuigende klankrijke werken, waarop namen als „muziek" en „stijging" als vanzelf doelen. Christa van Santen speciali seerde zich in de monumen tale sfeer in glasappiiqués, intarsias en speelobjekten. Haar polyester speeldïeren, molen en balspel zullen de jeugd heel wat vreugde doen beleven. Van Yvonne Kracht zien we kunstig in elkaar lopende cirkels van aluminium en een vijftal kubussen van doorzichtig perspex, waarop ze parallelle lijnen en krom mingen aanbracht, die esthe tisch effektvol zijn te noe men. Op vernuftige wijze laat ze in haar zeefdrukken het eenmaal gekozen thema zich in verschillende kleuren repeteren lot een boeiend geheel. iL, i MftpKm ftwfea Wife* '.in»»-. „ss. <yA.v^'';raL$% Een van Erik Pape's realistische tekeningen op meu belplaat. Els de Groot stelt een monu mentaal geroest objekt ten toon, waarvan het bovendeel kan knikken doordat het op twee ijzeren veren staat. In haar zeefdrukken laat zij in een sene van vier de wente ling zien van rode en blauwe vierkanten. Ria van Eyck roept herinneringen op aan de vlechtmatjes uit de kin derjaren- Dat doet ze zowel in baar grafisch werk als in haar wandkleden, waarvoor zij zilverachtige kunststof en zwart/witte blokjes verwerk te. Van een houten kubus wist Neeltje Korteweg een handig in- en uitschuifbaar zitsel te maken. Sonja Vin- eent-Nienhuis laat een pak kend spel zien van oranje, gele, groene en blauwe hori zontale strepen, die ze in haar collages hier en daar over elkaar vouwt zodat er zomaar beweging ontstaat in de evenwijdigheid der stro ken. De zeefdrukken „fusion" in rood en.-zwart van Truus Wilmink en haar construc ties van blauwe en rode ku bussen in perspex tonen dui delijk aan, dat zij met dit in elkaar overgaan van lijnen en vlakken verrassende vondsten deed Naast al dit vrouwelijk schoons toont het Schie dams Museum ook nog werk van dne mannen, van Enk Pape uit Delft, Jan Haas uit Vlissingen en Pla Namona uit Barcelona namelijk. Op meubelplaat heeft Enk Pape allerlei alledaagse dingen ragfijn getekend, zo fijntjes en precies dat op een kussen de zitvouwen, op een hand doek de kreukels en op het behang de smoezelige vlek jes goed te zien zijn. Erik Pape is een realist, die zijn onderwerpen zo simpel mo gelijk houdt en zijn tekenin gen tot een geheel op zich zelf staande eenheid van lijntjes, arceringen en struc turen weet te maken. Jan Haas, die uit de stad komt van scheepsbouw en plaat, werkers, maakte grote dozen en scheepskoffers uit plaa tijzer. Zijn tekeningen en et sen zijn eveneens geïnspi reerd op die roestige platen, maar grof is zijn werk be slist niet. Gevoelig en monu mentaal zijn er betere ka rakteristieken voor. Bijzon der knap zijn ook de etsen van de Spanjaard Narbona. Het zijn veelal bolle, gezwol len figuren, die in elkaar opgaan en elkaar be-grijpen, welke Narbona <;p zijn etsen ons voortovert. Grafisch werk van bijzondere allure. Expositie van negen konstruktivisiische kunstenaressen en werk van Erik Pape, Jan Haas en Pla Narbona in het Stedelijk Museum Schiedam tot 6 mei 1975. Door Kor Kegel Schiedam Ruud Pillard, de almaar grijzer wordende direc teur van de Schiedamse Ge meenschap, heeft te kampen met een barstensvolle, volgens hemzelf „walgelijke" agenda. Die hem dwingt zich van ochtends vroeg tot 's avonds Iaat in te zetten om het SG- werk tot een goed einde te brengen. Mogen we Pillard geloven, en er is geen enkele reden om dat niet te doen. dan heeft hij ei genlijk maar nauwelijks tijd om ook nog aandacht te beste den aan de exploitatie van het Passage Theater. En toch zou hij de programmering van pro fessionele toneel- en muziek- voo [-stellingen in dit theater maar wat meer voorrang moe ten geven. Per slot van reke ning, de stichtingsraad van de SG heeft de directeur belast met het vormen van een kleine commissie, die de gemente hoopt te kunnen adviseren bij de programmering, en boven dien, het tijdstip van de herope ning van het theater nadert snel. Het staat al vast dat men er niet meer in zal slagen om voor het komende seizoen een draaiboek samen te stellen, dat het haalt bij de programma's van thea ters in de omgeving van Schie dam. Zodat de poging om de Schiedammer in rijn eigen stad, wat meer vertier te bieden (amusement dat op een hoger peil staat, wel te verstaan) weer zo goed als zal mislukken. Henk Berg, directeur van het Passage Theater, die er terecht op had gerekend ten gevolge van een afspraak dat de gemeente voor een programme ring van voorstellingen met een professioneel karakter zou zor gen, is nu de aangewezen per soon geworden om het theater te kunnen „redden". Niet leuk voor de sympathieke, hard wer kende Berg, die al de nodige moeite heeft gedaan om een goed filmprogramma tot stand te brengen en daar al bijna mee klaar is. Enthousiast als altijd heeft Berg rich toch bereid ge toond om zitting te nemen in de nog te formeren SG-commissie. Binnen de gemeente en ook in de SG leven al de gedachten om het dit seizoen nog te doen zon der een cultuurbeleid. Wat het Passage Theater betreft, komt dat er op neer dat op de oude voet wordt doorgegaan. In de praktijk wil dat zeggen dat het theater alleen zal worden ge bruikt voor het houden van filmavonden, voor het laten op-( treden van amateurgezelschap pen en van over het algemeen tweederangs prof-acteurs en- musici. De commissie van de SG zal dan zo snel mogelijk gaan proberen om een aan de eisen voldoend cultuurbeleid uit te stippelen, aan de hand waarvan volgende jaren een programma voor zo wel het Passage Theater als het Zoldertheater en het Stedelijk Museum kan worden vervaar digd. Vooralsnog riet het er evenwei naar uit dat de animo voor het Passage Theater in 1975 niet zo veel zal zijn als men enkele maanden geleden nog wel durf de te verwachten. Wel doodzon de van het geld, dat is gespen deerd aan de aankoop van het theater CTuschinski vroeg er 850.000 gulden voor) en aan de verbouwing ervan (dat kostte ook ruim acht ton). Zonde, om dat in elk geval dit jaar de Schiedammers nog wel in Rot terdam met name zullen blijven uitgaan. Schiedam - De internationaal vermaarde mimekunstenaar Rob van Reijn komt het ko mende weekeinde voor de tweede maal in dit seizoen in het Zoldertheater In de- Teerstoof optreden met zijn programma „Exegese". Rob van Reijn speelt in dit programma, dat gebaseerd is op het Oude Testament, de rollen van bijbelfiguren als Kam en Abel, Noach, Simson en Jonas. Van Retjn ziet de bijbelfiguren als „ge wone mensen". Zoals hij het zelf zegt: „Ontdaan van de afstand scheppende gewijde sfeer van de Bijbel; als men sen met hun humor en hun angst, met liefde en ver driet". De bijbehorende bijbelteksten rijn op de band ingeaprokerf door Henk van Ulsen, die enkele weken geleden ook al in het Zoldertheater optrad met het programma „Het fe nomeen" over de kunstenaar Han van Meegeren. '„Exegese" vormde de grote verrassing op het onlangs gehouden Holland Festival en wordt mede daardoor ge zien als de kleinkumtge- beurtenis van het seizoen. Het Oude Testament, toch al een onuitputtelijke bron voor scenario's van een pan tomime (rie „David en Golia th" van Charlie Chaplin en Marcel Marceau), werd al eerder door Rob van Reijn benut. Zijn programma „Eva en de appel" was eens een groot succes. Hoewel in het programma Exegese de menselijke ac tualiteit het uitgangspunt blijft, is voor Van Reijn sfeerbepalend geweest: de inspiratie die uitging van het scheppingsverhaal, zoals dat vorm kreeg m de tekeningen van Peter Vos. De voorstellingen van Rob van Reijn beginnen vrijdag en zaterdag 's avonds om negen uur. Toegang kost 7,50 (voor CJP-houders 8). ELPEE TOP 10 1. (4) Switch Golden Earring 2. (3) Sailor Sailor 3. (-) Live Lou Reed 4. (7) Tubular bells Mike Oldfield 5. (5) On the level Status Quo 6. (1) Never can say goodbye Gloria Gaynor 7. (6) The best years of our lifes Cockney Rebel 8. (2 Teach In-festival Teach In 9. (8) Young Americans David Bowie 10. (-) Blue jays Justin Hayward and John Lodge SINGLE TOP 10 L (5) Una paloma blanca George Baker Selec tion 2. (1) Hey-mal-yo Johny Rodriques Orchestra 3. (4) Ding a dong Teach In 4. (3) Make me smile Steve Harley and Cockney Rebel 5. (2) Shame, shame, shame Shirley and Com pany 6. (6) Reach out, Fll be there Gloria Gaynor 7. (7) You talk too much Spooky and Sue 8. (9) Fire Ohio Express 9. (8) I can do it Rubettes 10. (10) Fox on the run Sweet DIZZY MAN'S BAND INSTUIF 20 JAAR Zaterdagavond vertrekt vanaf het Hoofd van de Schiedamse Maasboulevard het schip Pieter Calland. Aan boord van het schip zullen zich bevinden: ruim 300 Schiedamse jongeren. Reden voor de bootreis (naar Hoek van Halland en terug naar Schiedam) is; het twintigjarig bestaan van jongerensociéteit Instuif Schiedam in de maand apriL Aan boord van de Pieter Calland zal het jubileum -uitgebreid worden gevierd. Later gaat het feest door in gebouw Arcade aan de Lange Haven, waar de popgroep Dizzy Man's Band zal optreden. Dit gebeuren vindt plaats op zondagavond na acht uur. In het officiële orgaan van de sociëteit, de Instuif Koerier, is een korte terugblik te vinden, waaruit blijkt dat de Instulvers zich tien jaar geleden meer gingen nchten op dansen dan op het houden van lezingen en gespreksavonden en excursies: de tijd waarin men ook met meer per sé rooms-katholiek hoefde te zijn om lid te kunnen worden van de sociëteit en waann ook overhemd en stropdas voor jongeren en jurken voor meisjes niet meer verplicht waren als men op de dansavonden van de Instuif aanwezig wilde rijn. Deze week maakte de voorritter van sociëteit Instuif Schiedam, Harry Kreischer, de toppers van de week, ter gelegenheid van het jubileum van rijn soos. Het blijkt dat rijn smaak overeen komt met die van het publiek, dat wekelijks in de Instuif rich op de dansvloer waagt HARRY KREISCHER TOPPERS VAN DE WEEK 1. Cotton comes to Harlem (elpee) filmmuziek 2. Reach for the truth Linda Lewis 3. Move on up Curtis Mayfield 4. What does it take Junior Walker 5. Sure as sin Candi Staton 6. You've got a frield Labelle 7. Easy evil Down 8. Wild night Martha Reeves and the Vandellas 9. Music all in (elpee) Pim Jacobs 10. Toots in Holland (elpee) Toots Tielemans

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 3