Streven naar dansen in Schiedam.
Grote ruimte nodigt
Amy Gale uit -
e gaan bewegen
Het filmprogramma van Henk
Berg: lichtpunt in de duisternis
''Je moet fanatisch zijn
om je door die eerste
lessen heen te slaan99
sSms&m
Elpee Top 10
Single Top 10
Laatste
Toppers van de week
VRIJDAG 2 MEI 1975
SCHIEDAMSCHE COURANT
Schiedam "Dansers leven vaak in lege, kale ka
mers." Met nog een heel licht New Yorks accent
zegt danseres Amy Gale (27) dit in haar wèl gezellig
ingerichte woninkje in het Proveniershuis'22, waar
zij al bijna een jaar woont met Albert Verkade,
gerenommeerd Schiedams graficus.
te gaan bewegen," vindt Amy,
"Dansers hebben dan alle vrij
heid om zich te uiten"
En tot in het privé-leven wordt
dat vaak doorgevoerd. Wat leidt
tot het leven in matig gemeubi
leerde woningen.
DE LANTAREN
Waar die ruimte wel ideaal is, ook
al omdat het podium aan drie
kanten door de publieke tribu
nes wordt omringd (in tegen
stelling tot de Amsterdamse
Stadssschouwburg; volgens
Amij is dat net een kijkdoos:
een langwerpige vertrek met
achterin het podium), is het
Rotterdams theater De Lanta
ren, gevestigd naast galerie 't
Venster aan de Gouvemestraat.
Afgelopen donderdagavond trad
een aantal dansers en choreo
grafen uit verschillende delen
van het land (uit Rotterdam,
Den Haag, Groningen en Am
sterdam) daar voor het voet
licht. Onder hen bevonden zich
Amij Gale en ook de Amster
damse Schiedammer Arnold de
Groot
Het was een evenement dat voor
de vierde maal werd georgani
seerd door de Rotterdamse
Kunststichting. Het was ook nu
weer de bedoeling dat op één
avond zoveel mogelijk dansen
en stijlen waren te zien. De
Lantaren zat dan ook stampvol
en de waardering van het-pu-
bliek was groot
Die uitspraak komt voort uit
haar uitleg, waarom in Neder-
land het beroeps dansen en pro-
fessionele ballet nog zo weinig
te bespeuren is. In tegenstel-
lingr tot in de grootste steden
van de Verenigde Staten van
amerika, waaruit zij zes jaar
geleden emigreerde: "In New
York - bijvoorbeeld stikt het
van de workshops, waar kleine
groepjes dansen instuderen,"
zegt ze. -v
Er zijn volgens haar diverse be
langrijke redenen waarom er
hier nauwelijks full time-dan-
sers zijn. "Het begint al na het
besluit om lessen te nemen.
Aanvankelijk ia het allemaal
nieuw voor je, maar enkele les
sen later blijkt dat je erg toege-
wijd, zelfs fanatisch moet zijn
om door die eerste leerperiode
heen te komen. Je moet je er
echt door heen slaan," is de
eerste verklaring.
Tweede oorzaak is het ontbreken
van goede scholen: "Het scala
eindigt bij de dansacademie,"
aldus Amy Gale. "Er zijn hier
haast geen studio's en dergelij
ke, waar je kunt repeteren met
meerdere mensen. Een een be
roepsdanser heeft toch ook kri
tiek nodig. Correcties van ande
ren" werken inspirerend."
□OOR KOR KEGEL
Dan is-er-ook nog iets typisch
Nederlands, vindt ze, waardoor
hier maar weinigen voor hun
brood hun lichaam op sierlijke
wijze verplaatsen en kronkelen,
om het eens "eenvoudig' te zeg
gen. "En dat is de strenge calvi
nistische cultuur in deze streke-
n.ï&, g, Bovendien Vovendien
zijn de mannen hier over het
algemeen niet zo teder ge
bouwd: ze zijn iets grover. Mis
schien zijn dat twee verklarin
gen waarom er zelfs op straat
niet meer spontaan wordt ge
danst," vervolgt ze.
Tenslotte is er het feit, dat de
ruimte in veel theaters te klein
is. "Een grote lege zaal of een
groot podium nodigt je uit om
SCHIEDAM
Ook in Schiedam zou Amy Gale
willen proberen het dansen
meer onder de mensen te bren
gen, niet omdat ze zich zo met
die stad betrokken voelt maar
gewoon uit enthousiasme, „Als
ik het financieel op zou kunnen
brengen zou ik hier een enthou-
sïasme?c,$,studio laten bouwen.
Ik zoek nu al naar dansers in
de omgeving, die mezouden
kunnen helpen," zegt ze.
"Ik stel me zo voor, dat er op de
scholen wel behoefte is aan
danslessen of aan demonstra
ties van dansers of dansgroep-
Danseres Amy Gale wil het dansen onder de mensen
brengen.
jes'„ vervolgt Amy. "En ook
zou ik best iets in samenwerk
ing met het Stedelijk museum
willen doen. De aula is een te
gekke ruimte om te dansen.
Voor een gewone dans is het
podium daar wel veel te klein,
maar moderne dansen, waarin
i k me specialiseer, zijn daar
heel goed mogelijk. Die dansen
zouden trouwens ook in de an
dere zalen van het museum
kunnen plaatsvinden. Maar ik
zou niet zomaar een dans willen
uitvoeren; techniek, compositie,
het verhaal, elementen waarop
een dans is gebaseerd, zou ik
willen aanpassen aan de expo
sities die op het moment dat ik
er dans in het museum zijn." s.
Het ïs een uitstekende manier
om het dansen onder de men
sen te brengen, weet Amy. "De
toeschouwers zijn dan niet aan
een programma gebonden en
hoeven dus niet twee uur lang
netjes op een stoel te zitten.
Bovendien is er de mogelijk
heid om samen te werken met
de exposerende beeldende
kunstenaars en eventueel de
corbouwers. Dat kan iets mas
saals opleveren," besluit Amy
Gale.
CRM
Voordat zij gaat proberen om
dergelijke activiteiten in het
Stedelijk Museum of ergens an
ders in Schiedam te ontplooien,
zal Amy Gale zich eerst gaan
bezighouden met een opdracht
van het ministerie van CRM. Al
Voor die eerste CRM-opdracht
maakte Albert Verkade overi
gens het decor. Amy Gale daar
over: m"Mïjn fantasie als cho
reografe is geïnvesteerd in be
wegingen. Het Is fijn als Ie
mand met nieuwe ideeën aan
komt dragen om de achter
grond ook te vervolmaken."
Schiedam De gemeente en de culturele stichting
Schiedamse Gemeenschap kampt nog steeds met het
probleem om voor het Passage Theater een goed
totaalprogramma voor te bereiden. Beide organen
beseffen, dat voor de Schiedammers niet meer het
onderste uit de kan gehaald kan worden. Op het
podium in de grote zaal van het verbouwde theater
zal men prominenten uit de vaderlandse toneelwereld
maar nauwelijks kunnen aanschouwen.
Theaterdirecteur Henk Berg
wacht ook met de dag onge
duldiger op de totstandkoming
van de programmering van mu
ziek-, toneel- en cabaretvoor
stellingen en dergelijke. Het
wachten is op de afloop van de
strijd tussen SG en gemeente.
Een gevecht waarbij het erop
neer lijkt te komen, dat beide Maar haast wordt daar niet mee
instellingen best zelf met de gemaakt, want deze commissie
al op onderzoek uit geweest In
met Schiedam vergelijkbare
steden om te ontdekken boe
daar theaterprogramma's er
uit zien. Het is eea feit dat de
SG een kleine commissie in het
leven wil roepen, die de pro
grammering moet uitwerken.
is er nog steeds niet en zal er
waarschijnlijk ook niet één
twee drie komen. Terwijl op 8
mei het Passage Theater wordt
geopend en er maar enkele
voorstellingen (Seth Gaaikema,
Hoofdstad Operette) vaststaan.
Wat er daarna moet gebeuren,
is rüet duidelijk.
programmering zouden willen
starten, terwijl ze apatisch en
voor de buitenstaander zenuw
slopend geduldig afwachten of
de ander niet eerst wil begin
nen met die kluif.
Wethouder Clara Visbeen, belast
met ondermeer cultuurzaken,
zegt dat haar collega Bolmers
(financiën, economie en Schie-
dam-700) druk bezig is met de LICHTPUNT
programmering, Resultaten
kent zij niet en zelfs is het haar Het Passage Theater heeft alleen
onbekend of er al vorderingen nog maar (en dat is wel een
zijn. groot lichtpunt in de duisternis)
een filmprogramma. En. dat ziet
De SG, de stichting die volgens er goed uit. Het is samengesteld
haar vaak vindt iets te moeten door directeur Henk Berg.
gaan doen waar anderen al Weinig premières zijn te vermel-
lang mee bezig zijn (wethouder den, met andere woorden, het
Visbeen zei dit in de laatst
gehouden vergadering van de
museumcommissïe), werkt iets
duidelijker. Ruud Pïllard, di
recteur vaa deze instelling, is
Passage Theater blijft een bio
scoop waar al wat oudere films
worden vertoond. Die redelijk
recente films zijn dan wel van
een goede kwaliteit en dat bete
kent toch een vooruitgang.
Vanaf vandaag kan al voor een
aantal films worden gereser
veerd. De telefoonnummers van
het Passage Theater zijn 269563
en 262987.
Op het programma voor de grote
zaal van de bioscoop staan de
volgende films: op 5 juni wordt
gestart met Booie Sien, die
wordt opgevolgd door achter
eenvolgens Rats,. Kuch en Blau
we Bonen: The Sting; China
town; Pas op je tellen (met
Louis de Funès); De Knokma-
chine; Airport '75; The Great
Gatsby; Once upon a time in
the West; Cobra (Japanse poli
tiefilm); Twinky (van deze film
heeft het Passage Theater de
première volgens Berg is de
ze film een verademing m deze
tijd van de sexrage); Jesus
Christ Superstar; Newman's
Law; Spartacus (met deze film
wordt het voorlopige filmpro
gramma afgesloten).
Passage Theater-directeur
Henk Berg: met de dag on
geduldiger
Daarnaast zijn er nog twee vuiler-
tjes: films waarvan zo nu en
dan gebruik kan worden ge
maakt, mocht dat noodzakelijk
blijken. Dat zijn de films SPYS
(waarin men dezelfde spelers
aantreft als in de bioscoop-ver
sie van MASH) en Dakota (een
Nederlandse film, waarin men
onder anderen Kees Brusse en
Monique van de Ven aantreft).
Het programma voor de kleine
zaal: vanaf 9 mei de film Cesar
en Rosalie; en daarna Ameri
can Griffity; De klokkenluider
van de Notre Dame; Uncle Tom
(deze nieuwe film van Jacopetti
heeft niets te maken met de
bekende negerhut); The lady
sings the blues (met Diana
Ross); De dag van de jakhals;
Paper Moon (met Ryan O'Neill
en zijn dochtertje Tate); Duel
(met Dennis „McCloud" Wea
ver); Kind van de zon; Zwaar
moedige verhalen voor bij de
centrale verwarming; Sugar-
land express; Black Windmill;
Conversation. Tot 7 augustus
staat het filmprogramma voor
de kleine zaal vast.
Tenslotte zijn er ook nog wat
vokanüematinêes voor kinde
ren. In de grote zaal worden
dan 's middags fle volgende
films gedraaid: Alice in Won
derland; Pippi in Takatoeka-
land; Oom Ferdinand en de
toverdrank (met Lex Goudsmit
en Wdleke Alberti); Pi po de
Clown en de piraten van toen.
Van deze laatste film heeft het
Passage Theater de première.
eerder kreeg ze een opdracht
om een dans te maken, en nu
is haar opnieuw gevraagd om
een duet te componeren. Dat
wordt een dans waaraan acht
mensen meewerken, zodat via
groepsvorming van de dansers
een betere compositie op het
podium mogelijk wordt
1. (-) Una paloma blanca - George Baiter Slection
2. (3) The best years of out liies - Cockney Rebel
3. (1) Never can say goodbay - Gloria Gaynor
4. (-) Joanne - Frank Ifield
5. (2) Blue jays - Justin Hayward and John Lodge
6. (6) On the level - Status Quo
7. (-) Tubuiar bells - Mike Oldlield
8. (5) Sailor - Sailor
9. (9) Teach In-festival - Teach In
10. (-) Good old boys - Randy Newman
1. (II Una patoma blanca - George Baker Selection
2. (4) Fox on the run - Sweet
3. (5) Love is all - Roger Glover and Guests
4. (3) Make me smile - Steve Hariey and Cockney
Rebel
5. (91 Hey-ma!-jo - Orchestra Johny Rodnques
6. (-) If - Telly Savalas
7. (-) House for sale - Lucifer
8. (-) Guitar king - Hank the Knife and the Jets
9. (-) Oh boy - Mud
10. (2) Reach out, H, III be there - Gloria Gaynor
Popgroep Lucifer
Dit is de laatste aflevering van
Sch/e-pop-tops. Een samen
loop van omstandigheden
heeft daartoe geleid, en de
belangrijkste reden is wel
dat de samensteller van (bij
na) alle afleveringen van de
ze poprubrieJc, onze verslag
gever Kor Kegel, met lood m
de schoenen vertrekt Nadat
hij zich ruim één en drie
kwart jaar voor de Schie-
damsche Courant heeft inge
zet, heeft nu het ministerie
van defensie te kennen gege
ven een iets kortere tijd over
hem te willen beschikken.
Eén van de fvoorlopiglaatste
daden die „dienstplichtig
soldaat 550502- en nog iets"
voor deze krant heeft ge
daan is het maken van de
toppers van de week. Nadat
hij wekenlang tientallen
Schiedammers de oren van
het hoofd zeurde om hun
favoriete top tien, was hij nu
zelf ais laatste aan de
beurt. Het blijkt echter dat
hij, na zovele top tiens te
hebben gepubliceerd, er zelf
niet in slaagde om een eigen
top tien te maken. „Het is
onmogelijk om te steil en dat
ik tien bepaalde nummers
Het Beste vind," beweert hij.
En daarom heeft ie zomaar
een losse greep uit zijn reeks
favoriete composities hie
ronder geplaatst.
9 Wha tevershebrtogswesïpg (van de gelijknamige elpee) -
Kevin Ayers
O Marünian/Only cox (deel van de compositie „With an ear
to the ground you can make it" van de elpee ,,lf I could
do it all over again, I'd do it all over joy") en andere'
composities - Caravan
O Child of the sky (van de elpee Ptootf!- Deviants
0 Three friends (elpee) - Gentle Giant
Who do you love? (van de elpee „Juicy Lucy") - Juicy Lucy
9 Dorian deep (van de elpee „Marsupilami") Marsupilami
Gloria gloom/God song (van de elpee „Little red record")
- Matching Mole
9 Hergest ridge (elpee) - Mike Oldfield
£om? 5L your time is up (bewerking van.
Eugene" voor de film „Zabrïskie
Point") - Pink Ployd
9 Journey from the death of a friend (kant 1 van de elpee
„Happy ending") - Terry Riley
O Things to come (elpee) - Seventh Wave
9 diverse composities ongeveer 25) van Soft Machine
O A girl named you (van de elpee „To the highest bidder")
- Supersister
Just a poke (elpee) - Sweet Smoke
9 Silver bird/Star storm (van de elpee „Flying") - Ufo