f I f f f f Met Jesaja onder de arm naar I f I Onbezorgd kluclitwerk novotel f I f I f f f I i Mensen op weg naar Kerst Pastoor Her mus f f f t f f f f f f f f f I s: f GRIJS DUO DUIKT IN FILMARCHIEF i I f DONDERDAG 23 DECEMBER 1976 UITNODIGING ZOEKEND AFFINITEIT ■s f- I t f- :ïi f. f :j? Twee domme matrozen Sner 1- excursie VERGADERRUIMTE, 00K NOVOTEL o <K T*J. S' rj? Pastoor A. L. M. Hermus heeft eigenlijk geen tijd om een praatje te maken over zijn ideeën over de Kerst met de daarbij gepaardgaande kerstdrukte. Niet zelden wordt bij zijn protestantse collega's de term „Tiendaagse Veldtocht" gebruikt. Voor wat pastoor Hermus betreft behoeft het geen veldtocht te worden, maar een cbristentocht En deze tocht mag best enkele dagen duren. Om tot bezinning te komen. Een pastoor, op weg naar de Kerst... Pastoor Hermus: ,Jk hoop toch dat ze met Kerst om een hoekje van de kerk durven gluren." „Jij bent vast lange tijd niet meer in contact geweest met mijn col lega's. Een pastoor wordt niet meer aan gesproken met: me neer pastoor. Dat is ouderwets. Zeg maar gewoon: pastoor. Me neer pastoor schept te veel afstand tussen de mensen en mij. En dat is nu juist iets dat ik niet wil. Ik ben slechts een doodgewone pas toor, die leeft en werkt tussen zijn pa- rochieanen." Pastoor A. L. M, Hermus werkt al weer zo'n tien jaar in de Vlaardingse wijk Holy. Een jonge, moderne wijk in een industriestad. Ondanks die tien jaar is het nieuwe kerkgebouw nog gloedje nieuw. „Het is een pracht gebouw", zo zegt de Vlaar dingse herder en leraar, „neergezet door onze eigen mensen. Een voorbeeld van wat je samen allemaal kan bereiken." De pastoor leeft, gemeten naar pastorale maatstaven, zeer modern. Geen pastorie naast de kerk. geen huishoudster, geen ka pelaan ter assistentie in het pastorale werk, en het zwar te of grijze pak is reeds ge ruime tijd verwisseld voor een. blauwe blazer en grijze pantalon. Deze omschrijving voor diegenen, die ook nog menen tegen een pastoor, meneer pastoor te moeten zeggen. Gelukkig heeft ook in de RK—kerk die tijd met stilgestaan. Veel tijd om te praten heeft hij niet. De agenda van de pas toor is van 's morgens vroeg tot laat in de avond gevuld. En 20 rond de kerst zijn de lettertjes die per dag in de agenda staan genoteerd nog kleiner, omdat er nog meer werk moet worden verzet. „Het is eigenlijk met te doen", zo bekent hij. „Mijn parochie, ik spreek liever over mijn basis—gemeen schap, is veel te groot. Ga maar na, een al maar groeiende wijk van thans 22.000 mensen, van wie er circa 3800 rooms—katholiek zijn, doch slechts één pas toor, Een kapelaan is er van daag de dag niet meer bij." Pastoor Herrr.us en met hem vele collega's maakt 2ich dan ook ernstig zorgen over de toekomst. „De mees ten van mijn collega's hier in de buurt lopen tegen hun emeritaat (pensioen). Som migen blijven dan nog even, maar dan is het toch afgelo pen. Jonge priesters, je kan het dikwijls genoeg in de krant lezen, komen er bijna niet meer bij. Jammer dat men zich dit probleem nog niet helemaal realiseert Het lijkt nog zo ver af. Zo lang je een pastoor hebt zit je als parochiaan lekker. Maar de tijd nadert dat het anders zal zijn." Ter illustratie van het dikwijls niet op de hoogte zijn van de pastorale nood herhaalt de heer Hermus de vraag die hem onlangs door een dame werd gesteld: „Pas toor, wanneer krijgt u nu eindelijk versterking van een kapelaan?" Het doet pastoor Hermus ver driet, dat hij zijn pastorale werk niet optimaal kan doen. Door gebrek aan „mankracht" komt het huis bezoek een beetje in de knel en daardoor het contact met de mensen. „Vroeger", zo zegt hij, „kwam je elkaar meer tegen: in de kerk, de jeugdvereniging en noem maar op. Vandaag de dag beleven de mensen de kerk gang anders. Zij gaan met meer iedere week. Sommi gen zie je langzaam aan wegglijden. Erg triest. Weer anderen komen nog maar een keer per jaar in de kerk. Je ziet, het gaat er anders aan toe dan vroeger. Ik hoop alleen maar dat ze met Kerst toch nog bij ons omhet hoekje in de Kerk van Christus durven gluren. Ik zou ze van deze plaats af willen uitnodigen toch voor al te komen naar de nacht mis, morgenavond. Er is er een voor de jeugd om 10 00 uur en er is er een om 11.30. Wellicht geeft het hun weer een stimulans ik bedoel de Kerk toch maar niet helemaal los te laten. Ik weet wel we zijn allemaal 2oekend Over dat „zoeken" filosofeert de pastoor, staande met twee kopjes koffie in zijn hand, verder. „Weet je, we zijn eigenlijk allemaal zoe kende. Ik ben daarom zo blij dat ik niet meer in een pas torie naast de kerk woon. Ik zie nu veel meer Ik woon onder en tussen de mensen, letterlijk en figuurlijk. Op de eerste verdieping in de flat waar ik woon praat ik ongemerkt veel meer met mijn medemensen en dan merk ik dat we allemaal zoe ken. Morgenavond loop ik door de donkere straten naar de Pax Christ!—kerk. Als ik dan met de profeet Jesaja onder mijn arm loop en ik zie al die mensen in hun luie stoel zitten te kij ken naar Mies, de Wrekers of naar weet—ik—wie dan ben ik toch blij dat ik tn deze wereld Onze Lieve Heer een handje mag helpen de mensen de weg te wijzen. Vroeger hè, dan zat ik op mijn studeerkamer mij op de preek voor te bereiden. Vanuit de pastorie wipte ik de kerk binnen. Je zag wei nig van wat anderen deden. Nu wordt ik daar met mijn neus boven op gedrukt. Je realiseert je dat de mensen via bijvoorbeeld de televisie veel meer met de wereld be zig 2ijn en nadenken over de zin van het leven". De vrien delijke pastoor voegt nog aan zijn „filosofie" toe dat hij het erg moeilijk vindt om die oude profeet Jesaja te „vertalen". „Het is vandaag de dag erg moeilijk om de Bijbel tot de mensen te laten spreken", zo vindt hij. „Niet zo vreemd, als men zich bedenkt dat er vandaag de dag heel wat nare dingen m de wereld gebeuren In wat voor een tijd leven wij eigen lijk? Wat een wreedheid, wat een leed. wat een haast, wat een gejaagdheid' Nog niet zo lang geleden heb ik in hei Crematorium in Rotterda m—Zuid afscheid genomen van een bekende. Je staat dan even stil bij de vraag wat het leven heeft bete kend Als je later de rijks weg oprijdt dan vliegen de mensen je voorbij of hun leven er van afhangt. Maar, kom je eenmaal tot rust dan denk je wel eens even bij je zelf: Is dat God's wil? Pro beer dat probleem maar eens over te brengen.Her mus is daarom blij dat het kerstfeest twee dagen duurt, om tot rust te komen. Om even na te denken. „Eigen lijk zouden we meer van dergelijke dagen moeten hebben om na te denken. Daar zijn wij meer dan vroe ger aan toe Hoe gek het misschien lijkt, pastoor Hermus ziet m zeke re zin een bepaalde affiniteit tussen hem, de poelier en het kerstfeest „Ktjk", zo verklaart hij, „de poelier is in deze tijd een soort licha melijke bhj—maker, terwijl ik een geestelijke bhjmakcr ben, hoop te zijn Het gaat om een feest, een Christus- feest- Een feest dat wij met gepaste vreugde mogen vie ren met een hapje en een drankje, als je dat wil. Daar bij mogen wij natuurlijk nooit het verdriet en leed van anderen uit het oog ver liezen Dan zouden we voor bij gaan aan de boodschap die in het kerstgebeuren ver borgen zit. Deze houdt na melijk onder meer in het woordje: samen, gemeen schappelijk Eikaars lief en leed delen." Pastoor Hermus staat op De bel gaat Toch blijft hij nog even staan en besluit met. „Jammer eigenlijk dat die Kerstboodschap voor veel mensen is samengeperst tot twee dagen in het jaar, ter wijl die in wezen voor je hele leven geldt." De beltrekker komt twee pak ketjes voor de buren afleve ren. Hij introduceert zich als volgt: „Morge, meneer pas toor..." Zou de man soms lange tijd niet in contact zijn geweest met een rooms- katholiek geestelijke? Zo'n man spreek je tegenwoordig toch anders aan f Lieve koddigheid voor de kinderen. Schiedam Peppi en Kok- ki proberen in Passage- Bio tijdens het kinder matinee in het spoor te raken. Ze hebben de steun van de kleur en voor de duidelijkheid een verteller voor op de Amerikanen, maar ver der weinig. In „Peppi en Kokki bij de marine", waarin tv-prestaties aan elkaar zijn gefilmd tot min of meer één verhaal, zijn de twee domme ma trozen ook nog praters geworden en daarmee vallen zij als acteurs door de mand in hun lie ve koddigheid, die kinde ren misschien toch wel ais aardig ervaren, Een bekwaam comedy-re- gisseur vergeet Nan de Vries in de verste verte te zijn. Bijna elke dank bare grap verliest 2ijn kansen in onvolkomen spelregie, gemis aan montageraffinement en puntigheid m de opzet. Maar misschien moet men voor de kleinen de zee niet te hoog laten gaan. Dol kluchtwerk in „It is a mad, mad, mad, mad world. Schiedam De bloemlezing, die de Metxo-Goldwyn-Mayer ter gelegenheid van haar gouden jubileum enige jaren geleden samen stelde onder de titel „That's Entertainment", smaakte naar meer. Al die brokstukken Hoilywoods amusement uit de jaren 1929 tot 1958 vormden te zamen een kostelijke, voornamelijke muzikale potpourri, waarin de nostalgie van iedere filmofiel wel bevredigd kon worden. Maar omdat dit heimwee naar de beelden van vroeger nu eenmaal onbegrensd is, en het succes van die eerste stortvloed van vooral zang en dans niet onaanzienlijk was, zat een vervolg er wel in. „Hollywood, Hollywood!" die nu Hiervan is ook enige tijd besteed Schiedam heeft wat lang moeten wachten op Stanley Kramers jongste krachttoer, zijn ode „It's a mad, mad. mad, mad, world" is dan nu uit het ei gekomen. Een ode, want de Ameri kaanse regisseur heeft teruggegrepen naar de onbezorgde films van de jaren twintig toen geen beurskracht het vermogen om dolle kluchten te maken stuksloeg. Toch is dat benijdenswaardig Technisch is men tegenwoordig genoeg gevorderd om nog te kunnen wat vroeger ook moge lijk was, maar de helden van de goiden age of comedy zijn vermoeid geraakt. Met een A-bom aan een draadje boven het hoofd heeft blijkbaar nie mand lust in de gay sixties na de gay nineties en de gay twen ties. De zonnige luchthartigheid is zelfs in Amerika, het 2and, dat vroeger op onbegrensde mogelijkheden kon bogengeen dagelijkse kost meer. Passage-Bi o draait deze tweede aflevering van „That's Entertainment" hier gedoopt en het accent ligt ditmaal iets min der nadrukkelijk op de show, al wordt het geheel nu uitslui tend gepresenteerd door het grijze duo Fred Astaire en Ge ne Kelly. De laatste had ook de regie, wat betekent dat de nog altijd lenige oude heren niet alleen met een vlotte babbel en een pittige song de honderden fragmenten aan elkaar lijmen, maar ook dansend nog redelijk uit de voeten komen. Dit in een kleurig, bewegelijk blokkenSe- cor zonder overigens enige gla mour. Die is weer overvloedig aanwezig in de talrijke shows cènes, waarvan vele uit films, die ook in het eerste deel al Met deze tweede „That's Enter ruimschoots vertegenwoordigd waren, zoals „Singin' in the Kaïn", „An American in Paris" en „High Society". En men kan het Astaire en Kelly moeilijk kwalijk nemen dat zij zichzelf zo'n ruim aandeel hebben gege- jn de ruim twee uur die de in beslag neemt. tainment" is de koek natuurlijk nog lang niet op. Saul Bass zal misschien alweer bezig zijn met een originele proloog voor num mer drie. De MGM maakt dan wel geen films meer, maar kan tot in lengte van dagen voor een groot publiek nog uit haar rijke archieven putten. talent om welgemikt met roomtaarten te gooien, door muren te lopen en in vijvers te vallen later verloren gegaan. Men heeft het nimmer meer 20 vindingrijk gedaan en om het plezier van toen opnieuw te beleven moesten de oude Chaplins, Lloyds en Sennetts uit de kamferkist worden opgedolven. world" werd hij aangeklampt door William Rose, bekend ge worden als scenarist van puur Britse komedies als „Genevie- ,The ladykillers". Die Culpeper heeft wel een notie waar het wakkere groepje ach teraan raast en tussen andere besognes door heeft hij de gele genheid de goldrush te volgen. aan filmamusement, dat niet di rect in de musicalsfeer ligt. Zo is er een selectie uit films met Spencer Tracy en Katharine Hepburn, waarbij ook een kos telijk amateurfilmpje van het tweetal. Greta Gar bo mag in een aantal scènes uit verschil lende films betogen, dat ze met rust gelaten wü worden, en wordt vrolijk lachend op de dansvloer getoond in haar laat ste film, „Two-faced Woman". Hetzelfde gebeurt met Clark Gable in een reeks „I love you"- bekentenissen. De komieken, van Jimmy Durante tot W. C. Fields, zijn in een snelle monta ge gebundeld, en de Marx Bro thers brengen hun! hut-act uit „A Night at the Opera". bedacht het verhaal van een De aartsvaderlijke speurder dolle achtervolging zoals die al- wacht een klem pensioentje en leen maar in Amerika te reali- naarmate de tijd verstrijkt gaat seren zou zijn. Kramer durfde er door het achterhoofd van de aan dat karwei te gaan staan politieman een klein aantrekke- i en kon daarmee bewijzen dat lijk ideetje spelen... Rose even bedreven is m het Spencer Tracy als een pracht van uitkammen van een ver- een politieman voert een cast van tientallen sterren aan m een uiteraard wat brokkelige geschiedenis. Maar telkens als Kramer de draad uit handen dreigt te glippen krijgt de mtn- ge weer een duwtje in de goede richting, zodat dit superspekta kel zich urenlang opperbest laat gemeten. Bijna had ik ge zegd met elk wat wils voor de gehele familie. Maar keurders wijzer dan u en ik hebben voor de slotverrassmg m deze film gezorgd. Toegang 14 jaar stel- j den zij en dat nu is een uitzon derlijk aardig raadsel om over I na te denken. Dan neemt u er ook nog iets van mee. Incidenteel zijn er nog wel dappe ren, die de uitdaging aanne men. De Fransman Louis Malle heeft met „Zazie dans le métro" voor enige jaren een kleurige speelwei opengesteld en niet zo lang geleden was het de door zijn ondernemingszin sympa thieke Amerikaan Stanley Kra mer, die de durf had zich in ongegeneerd plezier te begeven. Vroeger maakte hij probleem films als „The defiant ones", „On the beach", „Inherit the wind" en „Judgement at Nu remberg". Europeanen achten hem te simpel van argumenta tie, maar in vergelijking met wat Hollywood pleegt te maken is hij moedig genoeg. Kramer zocht nooit de weg van de min ste weerstand of van het goed kope succes en daartoe moest hij ook één van Amerika's eer ste onafhankelijke producers worden. Voor „It's a mad, mad, mad, mad kalkte Britse maatschappij als in het strippen van Uncle Sam, die zonder dat men dat ook ziet afgebeeld moeder de vrouw im mer op de schouders torst. Kramer heeft terecht bedacht dat in zijn film niet alleen met lad ders gezwaaid moest worden, met auto's op elkaar kon wor den gebotst en met vliegtuigen door obstakels zou moeten wor den gevlogen. Hij heeft namelijk alle verwor venheden van de bioscoop sa- mengekneed. De onstuimige buitelingen van vroeger zijn sa mengebracht in kleur en op zeer breed beeld. Om te voorko men dat het de toeschouwer na een kwartier groen en geel voor i de ogen ziet door wild geraad, heeft hij voor adempauzes ge zorgd, momenten die besteed zijn aan een geestige kritiek op de Amerikaanse maatschappij: de bulldozer schoonmoeders, de sigaren kauwende managers, de onbewogen popvrouwtjes en hun echtgenoten die gedwee de held moeten uithangen, zij wor den genadeloos door het spot- licht beschenen. Het verhaal laat zich slechts in een paar zinnen of in vele ko lommen vertellen. De passagiers van vier auto's in de Las Vegas-woestijn zijn ge tuige hoe een oude oplichter verongelukt Voor hij sterft murmelt hij iets over een ver borgen schat. De getuigen wor den acht gezworenen, die op jacht gaan naar de geldschat, die zij soms gezamenlijk maar liever nog alleen in de wacht hopen te slepen. Zij verliezen elkaar geen moment uit het oog tijdens een tocht van acht uur door een groot westelijk deel van de States, Hoofdinspecteur 95 Op zondag 26 december organi seert de K.VNV, afdeling VI aardingen/Schiedam de tra ditionele „Snert-Excursie" naar Hoek van Holland. Voor leden en andere belangstellen den is er een zwerftocht langs de vloedlijn van het strand en een wandeling over de pier. Na afloop kan men dan genieten van een oververvalste kop Hol landse erwtensoep. De deelne mers vertrekken al om 9 uur vanaf de alom bekende sema- foor. Zij die per trein reizen moeten gebruik maken van de trein die om 8.21 uur vanaf het station Schiedam-Rotterdam- West vertrekt. Ora 8.30 uur van Schiedam-Nieuwland; 8.32 uur Vlaardingen-Oost; 8.35 uur Vlaardingen-Centrum; 8.38 uur Vlaardingen-West; 8.42 uur Maassluis en 8.45 uur van Maassluis West ADVERTENTIE Ook voor vergaderruimte is het goed toeven in Novotel. Op slechts 10 min. van Rotterdam heeft u de beschikking over goed geoutilleerde vergaderzalen, die bij wijze van spreken op maat gemaakt zijn. Elke zaal is voorzien van airconditioning en u vindt er achtergrondmuziek en aansluiting voor T.V.-telefoon etc. Voor 30 tot 150 personen heeft Novotel zalige vergaderruimte. De formule die het best bij u past vindt u bij Hargalaan 2 Schiedam Tel. 010-713322 telex 22532

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1976 | | pagina 3