Zout water voor een dorstige Handenvol kijkgenot In Keetje Tippel En verder I*; vesirwerk Samuel Brill ei Beleen van der Assurancetoisrlx Folksfestlval *77 DONDERDAG 3 FEBRUARI 1977 BONBON TEMPO §§§1 Snei Uit de wind In de z&n Ondar redactie van Chris van Bremen met bijdrage van Arno Stekelenburg. Be! voor tips 010-352066. Onder het motto „'t Is mooi geweest", maar in duidelijk positieve zin. ronden klem- kunst-grootheden Willy Wal den en Piet Muyselaar tot eind april 1977 hun theatertournee af Vanavond komt het be roemde duo m de Vlaardmgse Stadsgehoorzaal waarin zij hoogtepunten uit veertig jaar revue brengen. Kaarten zijn inmiddels geheel uitverkocht. Schiedam John Heawood re gisseur van cabaret Honoloeloe kijkt uit het raam. Hij is met 2ijn gedachten bij zijn werk. Plotseling komen er pretlichtjes in zijn ogen. „Ik heb een naam voor die opera over Duitsland, De kring." Hij gebaart een cir-. kei in de lucht John Heawood is een Engelsman. John verstaat wel een beetje Nederlands maar hij spreekt het niet „Het is een cirkel. Alles komt terug. Net zoiets als de Nibelungen-ring. „Rob van de Meeberg denkt ver der. „Het is meer een spiraal. We noemen hem de spiraal." Hessel van der Wal vult aan: „Het is maar een korte opera, dan moet het 't spiraaltje wor den." Dirk Dekker lacht zo hard dat hij vast aan iets anders denkt. Rob van de Meeberg, Hessel van der WaJ en Dirk Dekker vormen samen cabaret Honoloeloe. Be kend en beroemd in Schiedam door zo'n tien voorstellingen van hun vorige programma „Een Leuke Vent" in Schiedams Zoldertheater In de Teerstoof. „Een theater met belichtingsmo gelijkheden waar veie grote theaters in Nederland jaloers op mogen zijn," volgens John Hea wood, die in heel wat theaters in Nederland gewerkt heeft Daarom onder andere mag De Teerstoof de première beleven van het nieuwste programma van Honoloeloe: Zout Water Voor Een Dorstige. Die titel slaat op het ontwikkelingswerk. Rob: „De kloof tussen arm en rijk wordt alken maar groter." Het programma is opgebouwd uit blokken. „Om het wat meer te stroomlijnen, anders krijg je van die grote overgangen van het ene onderwerp op het ande re." Een blok over Duitsland van zo'n 25 minuten, een blok over de hulp aan de Derde We reld, een blok over het zelf ma ken van een cabaretprogramma, een muzikale shitparade en een klein item over psychiatrie. Pittige onderwerpen van men sen die op het podium staan om een beetje de wereld helpen te veranderen. Hessel: „Je kunt met een programma inhaken op de duigen die je belangrijk vindt. Allerlei processen kun je activeren." Rob: „Ik kom uit een theaterfamilie. Als je een vak uitoefent moet je het als vak man zo goed mogelijk doen en als mens zo humaan mogelijk. Iedereen zou moeten kijken wat de maatschappelijke betekenis is van zijn werk. Ik sta op de planken om via het toneel tot communicatie te komen. Er zijn een heleboel dingen in deze maatschappij die me niet zin nen." Maar een goed vakman in het theater verpakt zijn onderwer pen zo aantrekkelijk mogelijk. „Wij behandelen die onderwer pen ruet dogmatisch, alles krijgt een leuke bonbonverpakking. Het blok over Duitsland is bij voorbeeld verpakt in een Wag ner adaptie. Het is een trag>ka- mische opera. De spoedcursus cabaret is een satire op bestaan de cabaretprogramma's die ge makkelijke formules hanteren, die zich beperken op het citeren van krantekoppen en nergens dieper op ingaan, die steeds meer gaan lijken op program ma's van André van Duin. De muzikale shitparade is een ac tualiteitenprogramma op mu ziek." Het vorige programma van Ho noloeloe heeft zo'n 2 1/2 jaar in heel Nederland en Belgie ge draaid. „Wat opvalt", zegt Hes sel van der Wal, „is het verschil in snelheid tussen een optreden m een stad of op het platte land. Wij draaien ons programma in een hoog tempo. Toen wij een keer m mijn geboortestreek speelden konden mijn buren mets anders over het optreden zeggen dan „Tjongejonge, wat ging dat hard meU" In Belgie was het helemaal erg. Daar draaiden wij de show op halve snelheid en nog snapten ze er mets van." Yves Montand in Le Sauvage als een rijke Robinson Crusoè in zijn streven om geheel onafhankelijk te zijn op een Caribische eilandje en Cathérma Deneuve als dynamisch blondje, gevlucht voor een aanstaand huwelijk met een Italiaan in Venezuela. Zo'n duo bij elkaar kibbelend, vrijend is een ideale kost voor een blijspelregisseur als Jean Paul Rappeneau om er zomers vuurwerk uit te halen. Het gaat er van begin af even vrolijk als heet aan toe, er zit tempo en afwisseling in een snelle opeenvolging van vaak verrassende scènetjes en zelfs op het eilandje slaagt Rappeneau er in zijn komedie redelijk gaande te houden. Michel Legrand zorgde voor bijpassende sprankelijke muziekjes tot de onvermijdelijke happy-ending toe, wanneer Yves er net zes jaar gevangenisstraf op heeft zitten wegens contractbreuk en Catherine in Frankrkijk hem met vergeten blijkt te zijn Twee en een half jaar met één programma is een lange tijd, maar het hoeft niet te gaan vervelen. Rob: „Wij hebben er altijd plezier in. Wij spelen m op het publiek. Een programma moet levend zijn. Het raffine ment ontdek je pas door het contact met het publiek. Daar om kun je het zo lang doen. Anders krijg je het afdraaien van. een programma, dat zou strontvervelend worden." Dirk Dekker, de nieuwe pianist van Honoloeloe vult hem aan: „Dat kan pas juist als je eerst disciplinair kunt werken. Je moet eerst een hele goede hech te basis hebben. Van daaruit kun je inproviseren. Als je zo maar wat gaat staan te improvi seren is het misschien twee keer leuk maar dan raak je het kwijt, dan ga je gewoon de mist in." Dirk Dekker vervangt Henk Al- kema, die vroeger het piano- werk van Honoloeloe voor zijn rekening nam. „Henk wilde een andere richting op. Hij heeft nog wel alle muziek gecompo neerd voor Zout Water Voor Een Dorstige. Dirk werkt pas een paar weken bij Honoloeloe, maar hij is al helemaal ingebur gerd. Hiervóór deed hij totaal theaterprogramma's bij de Am sterdamse mimehga," Zout Water Voor Een Dorstige gaat in première in Schiedams zoldertheater In de Teerstoof aan de Nieuwstraat op vrijdag 4 februari. Honoloeloe is ook in Schiedam op 5, 11 en 12 februa ri. Kaartjes kunnen worden ge reserveerd via het VW-kantoor in het Proveniershuis (telefoon: 266000), en in de weekends bij het Zoldertheater, telefoon 269455. Honoloeloe aan het repeteren voor de première van vrijdag. Rotterdams Philharmo- W" J jilwm n'sc^ Orkest. A*s so^st trad jB■BOCtiI hij op met beroemde din- genten als Klemperer, Van Beinum, Kubelik, en Men gelberg, Hij heeft kamer muziek gemaakt in vele combinaties in binnen- en buitenland, waaronder In- donesie Heieen van der Linden stu deerde clavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Janny van Wering en Bob van Aspe- ren. Zij trad vele malen op als solist in binnen- en bui tenland en verzorgt tal van kamermuziekavontien met kleine ensembles. De toegangsprijs vbor dit concert bedraagt 4,50, kinderen, houders van een CJP en 65-plussers betalen een rijksdaalder. In het kader van de serie concerten in de muziekka mer van het Visserijmu seum in Vïaardingen tre den op dinsdag 8 februari om kwart over acht Sa muel Brill (cello) en He- leen van der Linden (dave- cimbel) op. Samuel Brill, langzamer hand al een vertrouwde gast van het Visserijmu seum, was vele jaren solo cellist van het Concertge bouw-Orkest en van het Schiedam Passage Theater, dragelijks 1419—21.30 uur en op zon dag en woensdag 19—21.30 uur1 Keetje Tippel (18 jaar) Zondag en woensdag om 14 uur Een Nederlandse Robinson Crusoé (alle leeftijden) Passage Bio, dagelijks 141921 30 uur en op zater dag, 2ondag en woensdag 19.30 uur: De blonde valstrik (Le Sauva ge) (14 jaar) Zaterdag, zondag en woensdag om 14 uur Wmnetou keert terug (alle leeftijden). De ene film na de andere heet de duurste m Nederland te zijn. Zo was Keetje Tippel dat ook. Aan alle kan ten is dat er vanaf te zien, een Amerikaanse of Italiaanse produktie zou wellicht het dubbele hebben ge kost en dat is juist het zo bewonde renswaardige van het kunstwerk van Paul Verhoeven, die het beeld van Nederland een kleine eeuw geleden vitaal en zonder veel concessies te doen heeft weten op te roepen. Uit de geschriften van Neel Doff, het paupers kind dat in 1858 in Neder land werd geboren en welgesteld in 1942 in Brussel overleed, zijn door Paul Verhoeven en scenarioschrijver Gerard Soeteman die episoden geko zen voor filmbewerking, welke voor Keetjes wonderbare ontwikkeling het meest bepalend zijn geweest: de jaren rond haar twintigste. Neel Dof fs geschriften, pas recent voor Ne derland herontdekt, leken eens bijna goed voor de Nobelprijs Dat neemt echter niet weg, dat de opgetekende gebeurtenissen als kraaltjes aan een zeer dun draadje zijn geregen. In de vrije bewerking van wat omstreden is als Neel Doff's eigen leven hebben de bewerkers zich niet voldoende laten uitdagen tot het aanbrengen van harde dramatische kern, die er met Keetje tussen twee verschillend geaarde rivalen uit aristocratisch mi lieu toch wel inzat Het pleit voor Keetje Tippel dat de film razendsnel voorbij trekt m prachtige en dynamische beelden van Jan de Bont, die de spaarzame stukjes 19e eeuw, die Nederland rijk ts met een verbluffnede economie aftastte, zonder toch het decor te veel naar de voorgrond te halen. Hij bereikte een prachtige sfeertekening om de suggestie van een sociaal klimaat tussen de weelde van rijken en deemoed en ellende bij de armen aan te geven Maar na vijf kwartier denkt men dat was een prachtige inleiding, maar nu het verhaal. De liefdesgeschiedenis, die Keetje defi nitief uit haar armzalige bestaan tilt en van de film in weren een realis tisch sprookje maakt, komt met uit de startblokken, hoe mooi en met verve en met oogverrukkende loka- ües ook in die episode de regisseur opnieuw aan het werk gaat. Zo over tuigt de deelname van Keetje aan een socialistische demonstratie hele maal met. Die bezwaren nemen ech ter met weg, dat Keetje Tippel een waar Nederlands kijkgenot is met Monique van der Ven, die duidelijk maakt, dat haar verschijning m Turks Fruit bepaald geen toeval streffer was Evenals in de voorgaande jaren brengt de Stichting Assurancetourix Folkfcstival tn samenwerking met de Stichting Assurancetourix een folk- festival m Vïaardingen. Voor dit jaar is het festival gepland op zaterdag 30 april (Koninginnedag) De volgen de reeks van groepen zijn daarvoor gecontracteerd. Het Waso Quartet uit Belgie met zigeunermuztek en jazz; Ashley Hutching's Albion Morris Band uit Engeland met half electri- sche volksmuziek; Tail Toddle met Nederlandse volks muziek; Mongrove met Nederlandse en En gelse muziek. Threewheelers uit Engeland met tra ditionele en hedendaagse folk; Alex Atterson and Brillo, een Schots-Engelse Band met folk, ragti me, blues en jazz, Brenda Wootton en Alfred, eveneens uit Engeland met folk, jazz en blues en tenslotte Samtensprung met traditionele Duit se volksmuziek. „Eindelijk sta je dan voor je publiek, je eigen teksten maken je strontziek, de muziek hangt je mijlenver uit de strot en van de zenuwen ga je bijna kapo- l. Hiermee begon „Uit de wind, m de zon" in maart 1975 na lange tijd weer voor het eerst op het podium, een geheel nieuw pro gramma dat de naam „Door rood" meekreeg. Tweemaal één uur lachen en huilen met Hans Brunt als woordvoerder, Paul Verschoor zang en electri sche gitaar en Bart Bartstra zang en electrisch orgel. De drie motieven waarom met het programma wordt opgetre den tuiden: a. Omdat het nu eenmaal geschreven is, b. omdat de dure installatie nog met is afbetaald: c omdat het pubhek met voor mets komt, aldus de leden van „Uit de wind, m de zon". Op zaterdag 5 februari zijn ze te horen en zien m De Sokkel. Van Maerlantlaan 4 m Vlaardm- gen-West, Aanvang 21 uur. Vïaardingen Donderdag 3 februari Optreden van het Vlaardmgse koor Progeza in het diensten centrum West aan de Frank van Borselestraat 51. Aanvang acht uur 's avonds. Vrijdag 4 februari Friese Toneelvereniging Lyts Btgjtn met het stuk Portret van Pake in de Stadsgehoorzaal. Aanvang acht uur. Toegang voor leden is gratis, met leden betalen vijf gulden, Ballet-Loop-In m de Oude Lijn baan aan de Baanstraat 4. Corps de Ballet: Scapmo Dansa- cademie te Amsterdam, soliste Christine Harvey, sopraan, met medewerking van het Geweste lijk Orkest voor Zuid-Holland Aanvang half negen 's avonds, gratis toegang- De Rolling Stones in the Park, een film, die om acht uur 's avonds in het Ontmoetingscen trum-West aan de Floris de Vijf- delaan wordt gedraaid. Kaar ten: 1 knaak per stuk. Zaterdag 5 februari Optreden van de Harmonie Wil- ton-Fijenoord in de Stadsge hoorzaal onder leiding van diri gent G. D. Fokkema. Aanvang 20 uur precies, toegang gratis. De C.J V. Liefde en Vrede orga niseert een handenarheidbeurs. Hier zullen een twintigtal tech nieken worden geboden het zelf ook eens te proberen De beurs wordt gehouden in gebouw Triangel aan de Fransenstraat 14. De toegang is gratis van 10.30 tot 16 uur. Maandag 7 februari Ruilbeurs van De Verzamelaar m zaal Excelsior aan de Oostha- venkade 9 vanaf 19 uux Schiedam Vrijdag 4 februari De eerste Zang- en Orgelavond m de Grote Kerk Aan deze avond werken vijf koren mee terwijl ook Harpe Davis en het orgel van de kerk zich niet on betuigd laten De toegang is vrij Aan het eind van de concerten wordt bij de uitgang een collec te gehouden, voor de schulddel ging voor het orgel. Aanvang 20 uur Zaterdag 5 februari Om half drie 's middags komen Francine Abbmg en Theo Terra met hun poppentheater naar het Zoldertheater in de Teerstoof met het stuk „Kapers op Pink- steredand", bedoeld voor kinde ren van zes tot twaalf jaar. Kaarten 2,50 kunnen gere serveerd worden bij het VW. Maassluis Vrijdag 4 februari In het verleden was Sail het huisorkest van de Melkweg. Nu heten ze Sail-Joia en komen 's avonds naar de Toverbal. Hun repertoire bestaat uit acousti- sche funk van Latijnse invloed. Zaterdag 5 februari De muziekvereniging Kunst na Arbeid geeft haar traditionele jaarconcert Dit maal gebeurt dat m samenwerking met de volksdansgroep La PopolÖan- cantoj uit Rotterdam. Deze groep bestaat uit zestien perso nen en brengt een programma van volksdansen uit verschillen de landen. Het geheel vindt plaats in gebouw de Ark aan de Rembrandtlaan 2 en begint om acht uur 's avonds. Kaarten kos ten vier gulden, houders van een CJP en 65-plussers zijn één gulden goedkoper uit.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 5