ïi Soft Maclalase fin concert II II SI i il m l m Él m if - teït' P«" Ii4| |tS If] Pil if Wülem van Maanen in de Toverbal Ewald Kooiman op orgel grote kerk Carter Ibises Napalis in de Tempel National Health Jazz-rock troef In Stadsgehoorzaal Eu verder ^a'DERDAG 10 FEBRUARI 1977 VD/SC/WW 5 U IPP - lièl Kijjsa I' É-- #- ilv. S® Onder reductie van Chris van Bremen IVIet medewerking van Kees Jonker Bel voor tips 010-352066 De Maassluise Toverbal haalt de komende weken een aan tal dichters in huis. Kwam op 2 februari Simon Vinkenoog, op woensdag 16 februari leest Willem van Maanen voor uit eigen v/erk. Hij is 56 jaar oud en werd in Kampen geboren. Zijn va der was er leraar Engels. Wil lem van Maanen heeft daar. in de tien jaar, dat hij daar woonde, goed om 2ich heen gekeken. Zijn boekje „On rustzaaier" (1954) dat zich afspeelt in zijn geboorte plaats, bestaat voor een groot deel uit persoonlijke herinneringen. In 1930 ver huisde hij naar Rotterdam en later weer naar Amersfoort. Daar werd hij in 1938 journa list. Tijdens de oorlog brak hij zijn loopbaan af. Later kwam hij bij de radio te wer ken. Zijn literair debuut maakte hij in 1953 met het boek „Droom in het leven". Daarna publi ceerde hij nog tien werken, waarvan „Onrustzaaier" in 1955 werd bekroond met de Van der Hoogtprijs en de „Dierenhater" in 1960 met de romanprijs van de gemeente Amsterdam. Het laatst ver schenen boek van Van Maan en heet „Heeft u mijn pop gezien?" (1974). De organist van het Coupe- rin-orgei van de Vrije Univer siteit van Amsterdam, Ewaid Kooiman, zal op vrijdag 18 februari het orgel van de Grote Kerk in Vlaardingen bespelen. Ewald Kooiman werd op 14 juni 1938 geboren. Hij stu deerde aan het Conservato rium van het Verenigde Mu- ziekiyceum te Amsterdam (Prix d'Excellence 1968) sn aan de Schoia Cantorurn in Parijs (Prix d'Excellence 1965). Muziekwetenschappen en Romaanse Taal- en Letter kunde studeerde hij aan de Vrije Universiteit te Amster dam en aan de universiteit van Poitiers (Frankrijk). In binnen- en buitenland heeft hij een drukke concert- praktijk. Daarnaast werkt hij veel voor tie radio. Zo ver zorgde hij in 1972 voor de NCRV een serie bespelingen op belangrijke Franse orgels. Het jaar daarop speelde hij voor dezelfde omroep een se rie „Orgels van Joh. Andreas Silbermann" met opnamen van instrumenten in Duits land en Zwitserland. Ewald Kooiman heeft een zeer uit gebreid repertoire, dat loopt van de vroegste orgelwerken tot orgelmuziek van de twin tigste eeuw. Het concert wordt gepresen teerd door de Culturele Raad Vlaardingen in samenwerking met de Kerkvoogdij der Her vormde Gemeente en begint om acht uur 's avonds, De toegangsprijs bedraagt een rijksdaalder. Houders van een CJP of pas 65+ en kin deren beneden de leeftijd van vijftien jaar zijn een gulden goedkoper uit. Martin Carter en Graham Jo nes, twee Jonge muzikanten, die een muzikaal collage van verschillende stijlen door elkaar weven tot een unieke sound, treden op vrij dag 11 februari op In de Schledamse sociëteit Q.T.? san de Nleuwstraat12. Het Engelse duo prefereert een grote variatie In de mu ziek gecombineerd mot mooie zelf geschreven num mers waarin een hoeveel heid traditionele humor In Ia verwerkt. Carter en Jones beginnen hun optreden om ongeveer kwart over tien 'a avonds. De soos Is vanaf negen uur geopend en de toegang Ia geheel gratis. Schiedam Passage Theater, dagelijks 14-19 en 21.30 uur, zondag en woensdag 19 en 21.30 uur: Keetje Tippel (13 jaar) Op donderdag geen voor stelling Passage Blo, dagelijks 14 en 20 uur, zaterdag, zondag en woensdag alleen om 20 uur: Profession reporter (14 jaar) Kindermatinees: passage Theater, zondag en woensdag 14 uur: Dik Trom en het circus Passage Blo, zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur: Wlnnetou keert terug Vlaardingen Triangel, Frans en straat Het gebeurde In het We3ten (16 jaar) Jack Ni cholson en Maria Sch neider in Profession reporter Mnisfeal ©ypsy lm Vlaardingen Zo er ooit een uit het leven gegrepen stuk op de planken is gsbracht, dan is het wel de musical Gypsy. Het verhaal wordt immers rechtstreeks ontleend aan de memoires, waarin de fameuze Amerikaanse strip-tease-dan se res Gypsy Rose Lee verslag doet van haar bewogen jeugd. Hoe de ontwikkeling van haar talenten zich voltrok Iaat Gypsy zien in de kleurrijke taferelen uit de wereld van schmink en spotlights. Het zijn deze spotlights, die „Moeder Roos" onweerstaanbaar aantrekken. Niet zo zeer voor zichzelf irjkt het dan wel voor haar dochters, die zij bezeten door mateloze ambitie tot elke prijs aan de top wil brengen. Daartoe sleept zij de kinderen zoals ds openingsscène laat zien onbarmhartig mee van auditie naar auditie. Met het doorzettingsvermogen van een bulldozer (zij het een bulldozer met humor en charme; streeft zij naar een plaats In het volle licht van de schijnwerpers voor haar dochters en tn het bijzonder voor Ju uitje, naar haar mening begiftigd met alle talenten, die nodig zijn om een werkelijke ster te worden. Met wat jongens en meisjes formeert Roos een kindernummer, waarmee zij schamel brood verdienend in tv/eederangs theaters van stad naar stad trekken. Dit woelige leven deelt het groepje met de door moeder Roos gestrikte impressario Bert, die voor Roos allengs warme gevoelens opvat. Ook heeft hij hoopvolle toekomstverwachtingen: uit het vak stappen en in een huwelijk met Roos, zodra de kinderen op eigen benen kunnen staan. De tijd verstrijkt. In de loop van zo'n acht jaar groeien de kinderen niet alleen uit hun kleren, maar ook uit het nummer. Een proces, dat zich in de musical op het toneel in luttele ogenblikken voltrekt..maar waar moeder Roos de ogen voor gesloten houdt. „Mooi Ju uitje en haar krantenjongens" wordt weliswaar „Mooi Juultje en haar boerenjongens" maar Roos is onmachtig om voor haar inmiddels fors opgeschoten artiesten een werkelijk nieuw nummer te creëren.'Haar simpele oplossing hiervoor: „Zolang we dit nummer hebben, wordt niemand ouder dan twaalf jaar". Dat moet wel spaak lopen. In de schaarse ogenblikken, waarop de „kinderen" aan Roos' v/aken d oog weten de ontsnappen, studeren zij hun eigen nummers in en spoedig daarop valt de groep uit eikaar. Roos blijft achter met de trouwe Bert en met de aanhankelijke maar talentloze Loesje. Even gloort dan de mogelijkheid van een ander leven, dat zij gedrieën kunnen gaan leiden, een weg naar rustig geluk, die Roas echter niet wenst in te slaan. Nu Juultje is uitgevlogen richten ai haar onvervulde ambities zich op de arme Loesje: „Hier staat onze nieuwe ster, Bert. Zij wordt groots!" Loesje brengt het later inderdaad tot de status van „ster". Maar langs welke wonderlijke wegen is dat verlopen. Was dit werkelijk hetgeen Roos voor ogen stond? De hoofdrol in Gypsy wordt gespeeld door Mady Misset, aanvankelijk regie-assistente, die zich bereid verklaarde om met inzet van haar gehele persoonlijkheid de rol van Roos op zich te nemen. Beppie Nooy, die aanvankelijk deze rol zou spelen, stortte twaalf dagen voor de première ineen. De spanningen rond deze grote produktie, waarbij ze tevens de regie op zich had genomen, waren haar te groot. In allerijl nam Mady Misset de rol op zich, wat betekende, dat de musical volledig moest worden aangepast. Dit was voor haar in het begin zeker niet gemakkelijk maar nu vindt ze het een heerlijke rol om te spelen en zichzelf terug te vinden in de rol van Roos, de moeder die ten koste van alles en iedereen haar kinderen tot „sterren" wil maken. De Nederlandse bewerking was in handen van het team van Martie Verdenlus, Beppie Nooy en Richard Nooy; liedjes bewerkt en vertaald door Martie Verdenlus. aangepast aan Nederlandse verhoudingen en spelende op Nederlandse tonelen; muzikale leiding Martin Kesseler, décors zijn van Martie Heinrichs, technische leiding Ger Heinrichs en de choreografie is van Barbie Hutchinson met medewerking van Frank Roemers en Hannah de Leeuw. Gypsy komt op donderdag 17 en vrijdag 18 februari in de Viaardingse Stadsgehoorzaal. Aanvang 20.15 uur. Op zaterdag 12 februari vanaf 20 uur treedt de jazz- roek-groep Napalis op In, de Schiedam-' te tempel, toegang vier gu!de,n. Napalis be staat uit: Rob van den Broeck, die de LP's „Vonk'3 First" en „Banten" maakte, waar voor hij ook de hoezen ontwierp. Ver dere elpees van hem zijn „Rockln" mat GIJs Hendriks en hij werkte een lijd sa men met Chris Hlnxe. In Napalis verzorgt hij het ioetsen- werk; Mlchaël Sam son, gitarist, maakte zijn debuut op Charlie Maria no's elpee „Cascade" met onder an deren Philippe Catherine, Jasper van 't Hof, John Lee- en Gerry Brown; drummer Lloyd TJon, die al enkele jaren In diver se rockgroe pen mees peelt, onder anderen In Osmose en Henny Vonk, die aan vankelijk als |azz-vocalists met Ben Web ster werkte en In 1965 samon met Wim Ea sed, en Erie Ineke winnaar werd op het LoosdrechJ Jazz Con cours. Soft Machine, de otide formatie Jazz-rock Is troef morgen avond In de Viaardingse Stadsgehoorzaal. De beken de Engelse formatie Soft Machine geeft een ongetwij feld Interessant concert. Als voorgerecht bij dezo Viaar dingse jazz-rockmaatëjd meldt zich de veelbelovende groep Oasis uit Rotterdam. Het spektakel begint om half negen, de toegang bedraagt één tientje. Soft Machine is een groep met een verleden, In de zo mer van 1967 maakten Mike Ratledge, Robert Wyatt en Kevin Ayers furore tijdens een festival in Saint Tropez aan de zonnigs zuidkust van Frankrijk. Ratledge bespeelde het orgel en elektrische pia no; Wyatt zat achter de drums en Ayers speelde bas. De groep speelde zich al snel in de kijker van verschillende platenproducenten. Het resul taat: er werd een single op genomen. Helaas, de 45-toe- renschijf Is nimmer uitge bracht. Wel werd enige tijd later nog steeds in '67 de eerste langspeelplaat van de formatie gelanceerd. De plaat kreeg simpelweg ds ti tel „Soft Machine 1" en sloeg fn als een bom. Soft Machine had een eigen stijl en dat kon men in de nadagen van de Beatles en in de bloei van de geflopte flower-power-bewe- g'mg best waarderen. Naast Pink Floyd kreeg Soft Machine al spoedig een plaats toebedeeld als maker van zogenaamde „moderne popmuziek". Op den duur bleek echter dat de beide groepen steeds verder uit el kaar groeiden. De muziek van Soft Machine kreeg steeds meer een jazz-achtig karak ter. Dat kwam pas goed naar voren op de derde (dubbel) elpee getiteld Third die in januari 1970 werd opgeno men. De plaats van Kevin Ayers was inmiddels ingeno men door bassist Hugh Hop per. Voorts was blazer Elton Dean het gezelschap komen versterken. Soft Machine stond op dat moment op het hoogtepunt van haar carrière. Op het driedaagse popfesti val in het Kraüngse bos in 1970 werden grote suc cessen geboekt. Soft Machine heeft er altijd de vreemde gewoonte op na gehouden om haar elpees te nummeren. Zo werden ach tereenvolgens Soft Machine één tot en met zeven uitge bracht, Pas de achtste zwarte schijf kreeg een titel: Bund ies. Op deze elpee slaat de groep weer een andere (mu zikale) weg in. Vooral door het toevoegen van gitarist John Etheridge aan de for matie, krijgt de muziek een agressiever karakter. Van de oude oorspronkelijke samen stelling is niemand meer ver tegenwoordigd in do huidige Soft Machine. Als laatste zei Mike Ratledge, die verant woordelijk was voor het grootste aantal composities, de groep vaarwel. Dat bete kende een verlies voor Soft Machine. Maar in de nieuwe samenstelling heeft men toch weer een voortreffelijke lang speelplaat weten te produce ren. Deze negende elpee heet „Softs". Soft Machine bestaat op dit moment uit Rio Sanders (viool en synthesizer), Karl Jenkins (piano en saxofoon), Steve Cook (bass), John Marshall (drums), en John Etheridge (gitaar). Dus. Mor genavond naar de Stadsge hoorzaal. De ware jazz-roc- kliefhebber mag dit concert niet missen. De Engelse groep National Health komt op zondag middag 13 fe bruari in de Toverbal in Maassluis. Het concert van deze tamelijk nieuwe forma tie begint om twee uur 's middags. Kaarten 1 vier gulden zijn verkrijgbaar bij de Tover bal, bij loek van Saus, tele foon 010- 740278 en Pla to-platen, Vlaardingen. National Health bestaat nog geen drie jaar en bracht het inmiddels tot een aantal uitstekende platen. De groep bestaat uit Dave Ste wart (orgel), Phil Miller (gi- taar), Alan Parsons (pia no en synthe sizer), Amanda Parsons (zang), Neil Murray (bas) en BUI Bran- ford (slag werk). De muziek van National Health moet beschreven - worden vanuit de invloeden van da zes le den en heeft een grote va riëteit aan stij len. Vlaardingen Donderdag 10 februari „Spelenderwijs" met Guus Hermus en Mary Dresselhuys in da Stadsgehoorzaal. Aan vang 20.15 uur. Zaterdag 12 februari Concert door de muziekver eniging Harry van Wezel in samenwerking met de toneel- §roep „De Fakkel." in de tadsgehoorzaa! met bal na met medewerking van De Mi xers. Toegang vier gulden, kaarten voor het bal drie gul den. Jeugdfilm The Babysitters om tien uur in Middelhuyse aan de Koninginnelaan 403 en om half één in Triangel aan de Fransenstraat. Toegang ƒ1.25. Om half acht in Triangeld de film The Party voor twaalf tot zestien-jarigen. Maandag 14 februari Lezing door Jaap Kolkman (alias Fenand van den Oever) over Maria van Dessel-Poot, schrijfster van onder meer Visschers voeren uit. Aan vang kwart voor acht, gratis toegang in Trangel. Woensdag 16 februari Instuif voor 50-plussers in De Hoogkamer aan de Van Baer- lestraat 252, toegang gratis. Schiedam Vrijdag 11 februari Kabaret Honoloeioe met „Zout water voor een dorsti ge" in het Zotdertheater in de Teerstoof. Aanvang 21 uur. Zaterdag 12 februari Kabaret Honoloeloe met „Zout water voor een dorsti ge," zelfde plaats, zelfde tijd als vrijdag. Poppentheater Bartje Blok met „Bartje Blok In Wortelland" in Zolderthea ter de Teerstoof. Aanvang 14.30 uur toegang esn rijks daalder.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 5