Amatenrlstiseïse Kunstbeoefening tele feató liet te bruin Miisei Wet WlegiMMi wftmierlljk© blei i tmniri 2tanCTawHiil-Gaiteerteii @p lief ^Fanje-eaFilIiiaa l'lt.-l fp mnfarnmv^i jfc; %m m •""ILufc'fi iff T^pspsumiiliig in Jlfaratli©!! Mam" VRIJDAG 15 JULI 1977 VD/SCWW Samenstelling Chris van Bremen met bijdrage van Kor Kegel. Telefoon 010—352055. Wie vandaag de oren spitst hoort wellicht de klanken van het Oranje-carillon door Vlaardingen galmen. Addie de Jong uit Rotterdam brengt vanavond in het kader van de zomer avond-concerten een uitgebreid programma ten gehore van werken van het Rotterdams Beiaardboek. In een programmaboekje van de Culturele Raad Vlaardingen wordt beschreven hoe Vlaardingen een beiaard kreeg. Het carillon werd in 1943 in de toren van de grote kerk geplaatst naar suggestie van de toenmalige archivaris M. C. SigaJ. Bij gelegenheid van de troonsafstand en het regeringsjubileum van koningin Wiihelmina voerde de gemeente op 31 augustus van dat jaar een aktie onder de burgenj en het bedrijfsleven. Na een maand lag er 42.000 op tafel. De gemeente legde daar nog eens 25.000 bovenop en twee jaar later werden de klokken door de Koninklijke Eijsbouts b.v. te Asten afgeleverd en m de toren van de kerk opgesteld Koningin Juliana stelde het Oranje-carillon op 7 augustus 1950 in gebruik Diet Wiegman is technisch tot dingen in staat, die ons als onmogelijk voorkomen zo besluit galeriehouder Hans Sonnenberg uit Rotterdam een korte beschrijving over de Schiedamse keramist. Neem nou zo'n legerpukkel. Ziet er oud en verweerd uit Kunstcriticus Doli Welling: „...voorwerpen die er alle uitzien alsof zij aan weer en wind blootgesteld zijn geweest Het moet een bijzondere technische prestatie zijn met de midde len van de keramist deze dingen zo exact na te bootsen. Als zo'n tas niet in een vitrine stond maar ergens op de grond, zouden wij de neiging hebben haar als een viezig- heidje opzij te schoppen". De dienstpukkel is dus van klei. Tassen kiest Diet Wiegman, 33 jaar en sinds 1974 keramisch bezig, als onderwerp omdat de tas wordt ervaren als de verpersoonlijking van de groepering of het individu, waarvan het ding is. In 1S75 bakte Wiegman blikken. Roestig, de vereenzelviging van alles wat heeft te maken met het onbelangrijke massa- wegwerpprodukt Uitgedaagd door tijdelijk bezit van een grote oven m de zomer van vorig jaar maakt Wiegman flinke objecten. Vaten van meer dan een meter hoog, gemaakt uit een plak klei ais enig bestanddeel. Aanvankelijk net echt, later met surrealistische trekjes. Dat zo'n object niet in elkaar zakt voordat het de oven ingaat, mag mirakels worden genoemd. Wiegmans wonderen, althans enkele daarvan, staan momen teel in galerie Delta, in een kleine groepstentoonstelling van verder Rotterdamse kunstenaars. In deze galerie van Hans Sonnenberg, Oude Binnenweg 113 in Rotterdam, had Wieg man recentelijk ook nog een eigen expositie. Delta is elke dag open. Vrijblijvend. sgv*S «sn&wm*. ï*nmnum TTjrïr; S.K1 am iwmg&pi m'ma gs«s nmt mms Am teunstische Kunstbeoefening'. Zo heet de tentoon stelling, die aan staande zaterdag in het Maassluisse mu seum wordt geo pend. Jammer, die naam. Wekt dat woordt amateuristisch im mers met een zeke re negatieve in druk? Amateurisch zien de ongeveer honderdvijftig werkstukken van zo'n vijftig inzen ders er met erg uit. Het gaat hier om een tentoonstelling van mensen, die het een en ander m hun vnje tijd vervaar digd hebbenzon der een bepaalde opleiding te hebben genoten m hot beoe fenen van zekere kunsten", de plaat- sehjke huis-tuw-en- keuken cursussen op het gebied van pottenbakken, kleien en meer bui ten beschouwing gelaten. Zeker in dat licht bezien is de expositie de moeite waard om te bezoeken. In het ka der van het tien-ja- nge bestaan van het museum besloot mm tot het houden van deze tentoon stelling. Tien jaar lang hebben de Maassluissers wer ken van de „echte" kunstboeoefenaars kunnen zien. Hoe leuk zou het zijn als die echtennu eens gingen kijken naar werken van hen, die zo dikwijls hun werken hebben aanschouwd. De officiële opening van de expositie is vanmiddag door wethouder J. Smit verricht De ten toonstelling is tot en met 31 juli te beoeken. Het gezelschap keek gepast bedenkelijk. Hans Paalmans nijvere pleidooi sorteerde geen duidelijk effect. Men begluurde elkaar een beetje en dacht, wie durft het eerste te oordelen? Welnu, de kunstenaar ui de knng beet natuurlijk het spits af, zij het hoogst bescheiden en aanvankelijk terughoudend Sjef Hendrerickx: „Ik heb er wel wat moeite mee Trees Moolhuysen. „Nou, ik vind het wel een blikvanger. Het heeft het net, he?'* Herman Posthoorn: „Spreekt zoiets nou wel aan?" Drs. Guus van der Feijs** ..Kunnen wij er met op tafeltennissen? Opgemerkt mag worden, cit Trees opmerkelijk ad rem reageerde en dat de laatst geciteerde nuchter en eerlijk overkwam zoals bij onze stadsarchivaris voortdurend het geval is. VtiSI In elk geval wordt de Haagse kunstschilder Johan van den Berg gefeliciteerd. Zijn werk is toch gekocht door het stedelijk museum m Schiedam, gedirecteurd door Paalman, die somtijds de museumcommiss:e een voor stel doet kunst aan te kopen Die commissie bepaalt in grote trekken het museumbeleid, al moeten wij dit beginsel in de praktijk met korrels zout nemen. De kunstwerken waarvan Paalman zegt aankoop wt te vinden, worden altijd eerst getoond aan de commi leden. Veel woorden maken zij daaraan nooU vuü, L prijs maakt de commissie liever nooit bekend. Doet ei ook met toe. Als iets mooi is, geeft dat met. En vaak is een schilderij kennelijk bijzonder mooi want dan wordt het ding met eens opgehangen wanneer de com missie ernaar kijkt, gekocht wordt het toch wel, het is immers een voorstel van Paalman en een museumdirec teur moet tenslotte duidelijk zijn sporen achterlaten m de verzamelde werken van een dergelijk openbaar ge bouw, nietwaar? Van den Berg vinden wij dus terug in de museum collec tie, Zijn doek werd evenmin netjes opgehangen in een sfeervolle omgeving, toen de commissie het vonge week moest Decordelen. Het stond gemakshalve tegen een boekenplank in Paalmans kamer. Hemdereckx: „Ja, het is natuurlijk wel moeilijk op zijn waarde te beoordelen, zo, op deze manier, het komt met tot uiting, met tot zijn recht" En. dat is geen wonder. Een boekenplank pleegt nogal kleurrijk er uit te zien. Het onderhavige schilderij echter is bruin. Gewoon, brum Of zoals Paalman dat haarfijn uitdrukte: „Bruin over bruin over bruin." De clou is, dat de toeschouwer moet proberen de diverse tinten bruin te zien. Jig-saw, zet 'm op. De eenvoud in het doek js geraffineerd (welk een poezie van een museumdirecteur!) en Hendenckx noemt het koel-con- structivistisch en abstract-expressïomstisch, waarlijk een zalige uitdrukking! Over constructivisme had Paalman het ook in zijn pleit: .Het ts inderdaad een moeilijk schilderij, maar het is best passend naast werk van bijvoorbeeld Ene Pape. Die Van den Berg is dan ook een bloedserieuze jongen. Wat hij maakt hjkt gedurfd, maar hij stelt zichzelf voortd,md de vraag, waar hij moet ophouden". Dat laau,«e beaamde Sjef Hendenckx na ampel beraad met zichzelf: „Hij is net daar opgehouden waar een ander denkt: nou begin ik te schilderen. Ik heb er wel enige moeite mee, maar ik ga akkoord met aankoop. Dit werk nemen getuigt van een stukje beleid. Het past wel m de collectie". Wat bij zo een keus vaak meespeelt, is de expositie die de betrokken kunstenaar meestal kort daarvoor heeft gehad. De aankoop betekent dan eigenlijk een herinne ring daaraan. Cultuurwethouder Posthoorn mompelde, dat wat betreft het college van burgemeester en wethou ders zulke herinneringen niet hoeven. Met toestemming van het museum kon het constructivis tische bruin worden gefotografeerd ten behoeve van de voorlichting van een dagblad Ware de camera echter louter op het doek gericht, dan zou dat op deze pogina een volkomen grijs vlak opleveren, hetgeen niet de bedoeling kan zijn achter oorspronkelijke bruine verf. Vandaar de meer afwisselende achtergrond van een museumzaal Aan die afwisseling had de commissie ook behoefte. Deze week merkte plaaJsehjk cynicus Jan van der Horst nog op: „Dito blauw zou tegen een boekenplank veel mooier staan." Schiedam Passage Theater Dagelijks 18.45 en 21.30 uur MARATHON MAN (16) Dagelijks 14 uur SJORS EN SJIMMIE EN' DE TOVERRING Passage Bïo Dagelijks 18.45 en 21.30 uur POSEIDON ADVENTURE (12) Dagelijks 14 uur WALT DISNEY'S TEKENFILMPARADE Met „Marathon Man" heeft Dus tin Hoffman opnieuw een rol gevonden waarin hij zijn acteurspersoonlijkheid ideaal kan uitdrukken. In een fascinerende film'van John Schlessinger met wie hij zijn eerste echte succes bereikte in .Midnight cowboy" als één van die figuren, die door een grote-stadssameiüeving naar de zelfkant worden gedrongen. In een nieuwe zeer geslaagde samenwerking staat Dus tin op een wat hogere sport van de ladder. Als Babe is hij een student in New York, die als aankomend briljant geleerde de moeilijke jaren van het beruchte McCarthy- bewmd wil doorlichten. Dat zijn vader het slachtoffer is geworden van die heksenjacht heeft zijn keuze mede bepaald. In zijn vnje tijd oefent hij zich als marathonlo per en dat zal hem in de loop van de geschiedenis goed van pas komen. Babe ervaart de toeschouwer als een gewone aardige jongeman, een beetje underdog voor zijn argeloosheid, waarmee hij de maatschappij bekijkt, die harder is dan hij veronderstelt Ondanks zijn intelligentie loopt hij steeds blank gevaar lijke situaties binnen, die hij dan pas secundair gaat bestrijden. Het is vooral die goede trouw op het gezicht van Hoffman, die hem tot een zo gezien acteur heeft gemaakt. En die kan hij nu weer volledig uitspelen in een constructie, la Hitchcock, opererend tussen twee vuren. John Schlessinger is een regisseur, die net zo geïnspi reerd weet te functioneren in zijn geboorteland Engeland als m de States. Na zijn schromelijk door het publiek onderschatte beeld van het Hollywood der jaren dertig De in het nauw gebrachte student (Dustin Hoffman) gaat zich steeds bewuster verweren. „The day of the locust" heeft hij voor een gemakkelijker aanspreekbaar onderwerp gekozen m .Marathon Man". William Goldman, die aan de wieg stond van „Butch Cassidy and the Sundance Kid" en die ook het senpt schreef voor ,,A bridge too far" leverde er zijn gelijkna mige bestseller voor. De film '.Marathon Man" is erg goed vergelijkbaar met „Three days of the condor" van Sydney Pollack. Het gaat namelijk niet om zo maar een spionnenfilm, de beide regisseurs hadden meer op het oog; het leveren van een modern tijdsbeeld van de Amerikaanse maat schappij waarin eerzame individuen en schurken te maken krijgen met de nauwelijks meer controleerbare patronen, de FBI, CIA maar ook met geheimzinnige andere organisaties. Een keihard gevecht, een bedrei ging, die mede onschuldige burgers tot slachtoffers maakt. Dat moet ook Babe ondervinden. Hij knjgt met dnest geweld te maken, dat hij met in zijn achtergrond en kan plaatsen. Hij haalt zijn broer (Roy Schneider, de politieman uit „Jaws") te hulp en vindt dan langza merhand uit dat die als geheim agent werkt Een romance, die wat stuntelig voor Babe begint met een aantrekkelijke buitenlandse (Marthe Keller), die hem ijverig klokt bij zijn loophobby, dreigt wreed te worden verstoord. De in het nauw gebrachte student gaat zich steeds bewuster verweren. Hij leert dat het voornamelijk ex-nazi's zijn, die hem naar het leven staan. De grimmig ste belager is een vroegere kamparts, een schitterende rol van Laurence Olivier. Die verschijnt op het toneel om een kluis met diamanten te legen. Hij veronderstelt, dat Hoffman daar meer over weet „Marathon Man" is met een zeer persoonlijke uitwerking in de details een film van topspanning geworden door het tasten in het duister dat Hoffman voortdurend is opgelegd, waarbij hij nooit precies weet wie bij wie hoort. Hij komt voor enkele verbijsterende verrassingen te staan. De afwikkeling voltrekt zich iets te veel in het fantastisch spectaculaire om het voortdurend bewaarde realisme van .Three days of the condor" te halen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 4