wam He omdergamg He tekeningen wan Rob zijn met foto's geniepigftteii toon beeld JU© Taverbal naar liet nieuwe seizoen Lichtbak €mmeert ©p let sefeergu selsMtter em eesa vol Qranjeieiirflloii stadioaa VRIJDAG 22 JULI 1977 mm sili VD/SC/WW 5 Twintig uur werk aan één tekening Het jongerencentrum De Tover bal hoopt op de eerste zaterdag van september met het nieuwe seizoen te starten. Hoe dat ge beurt is nog geheel onbekend, „maar', zo Iaat Rob Eekman van de Maassluise sociëteit alvast we ten, „het wordt een spetterende opening". Door de bezoekers is reeds enige tijd geleden een programma- werkgroep samengesteld bestaan de uit negen personen. Het ligt in de bedoeling van de werkgroep straks naast de zuiver recreatieve happenings gedurende het week einde de bezoekers ook meer on derwerpen met een zekere inhoud voor te schotelen. Zo denkt men aan het organiseren van een maand met klassieke muziek en het laten optreden van een vor mingstheatergroep. Verder zal ge start worden met cursussen. Daar wordt momenteel de creativiteits- ruimte voor verbouwd. Onder handelingen zijn gaande met mensen, die kunnen optreden als cursusleider voor fotografie (er komt een doka), volksdansen, pot tenbakken en meer. Samenstelling Chris van Bremen telefoon 010-352066. Als het een beetje meezit, dan hangt er binnen afzienbare tijd een nieuwe lichtbak voor de pas sage, waarop de films vermeld worden, die in de Schiedamse bioscoop draaien. Sinds 1975 hangt de huidige licht bak er zo gezegd als Jan Sahe bij. Het GEB keurde de electnsche installatie af en de /etters waren bij de brand van drie jaar gele den verdwenen. Inmiddels is op dracht aan gemeentewerken ge geven voor de vervaardiging van een nieuwe bak. Straks zien de Schiedammers dus vanuit de ver te weer of zij voor een avondje film m hun eigen gemeente te recht kunnen. Hein de Ligt uit Umuiden geeft vanavond een concert op het Oranje-camllon m de toren van de Grote Kerk m Vlaardingen. Het programma ziet er als volgt uit. Inleiding, lied en fuga over „Wie dat zichzelf verheft tenet" Leen 't Hart Variaties over een Fries volk sliedje Piet Post Hemony Suite Albert de Klerk prelude etude sicdiano toccata Sweelmck-fantasie Albert de Kler*c lie Sonatine voor beiaard Sjef van Balkom andante allegretto adagio allegro andante Lied. variaties, fugato en koraal Willem Vogel (Wij moeten Gode zingen) Wohi mir, dass ich Jcsus hafce J.S Bach bew. Chris Bos. De tentoonstelling van amateuris tische kunstbeoefenaars in het Maassluise museum is een groot succes. Waren er bij de opening zo'n honderdzeventig aanwezigen, de amateurs hebben gedurende de eerste week van de expositie bepaald niet aan belangstelling te klagen. Het gemiddelde bezoe kersaantal per dag heeft zich ver dubbeld. In totaal zijn er 103 verschillende werken te zien van zo'n vijftig inzenders. Om nu eens de mens achter het meest begaaf de werk voor het voetlicht te plaatsen was voor ons een onmo gelijke zaak. De kwaliteit van de inzendingen is namelijk om zo te zeggen van opmerkelijke huisvlijt tot aardig artistiek. De keus, die we hier op Rob Schra laten vallen is daarom verre van objectief. Zijn „Victor Hugo" en „zelfpor tret" trokken niet meer dan ge voelsmatig onze aandacht zonder verder serieus op de kwaliteit van andere inzendingen goed te let ten. „Het ajn niet meer dan werkstuk jes, die als aanloop dienen om mij in het schilderen te bekwamen", zegt de 2S-jarige Rob Schra over zijn twee inzendingen. Het is voor de eerste keer, dat hij iets van zijn werk tentoonstelt Thuis heeft hij nog meer. Zo hangt er aan de muur van de zijkamer een hele reeks van portretten, die hij in de loop van zo'n drie jaar vervaardigde. Allemaal op dezelf de speciale manier vervaardigd, waar een tekenvel voor werd ge bruikt, de stift van een có ate pot lood en de toppen van Robs vin gers. Bij zijn latere werken is namelijk geen potlod bij te pas gekomen. Al her zwart is er met de vingers op gebracht De fijn gemaakte shft van de potloden strijkt hij op het papier uit en met een eenvoudig gommetje worden de tinten weer opgehaald, „Eerst was ik meer dan dertig uur bezig aan één portret", vertelt Rob Schra. „Na verloop van tijd dan merk je dat je vooruit gaat Nu heb ik aan een uurtje of twintig voldoende. Bovendien, en daar gaat het 'em meer om, weet ik nu veel beter van te voren wat het precies gaat worden". Om zijn modellen niet gedurende vele uren te laten poseren maakt Rob, die zijn brood als electriden ver dient, foto's vooraf. Het verschil tussen zijn werk en de gemaakte foto's is bij het ge staag gevorderde kunde van Rob Schra's tekenwerk steeds gerin ger geworden. Zo kon onze foto graaf Ed Leyten bij het zien van de portretten pas overtuigd wor den dat er geen gebruik was ge maakt van bepaalde chemische procedeeen na het zelf gevoeld te hebben waarbij inderdaad de zwarte poeder van de potloodstif- ten op zijn vingers zat Ook bij het museum vroeg de conservator of het geen foto's betrof. Als dat net een zwart-wit foto is» waarom besteedt hij er rfan zo veel tijd aan? „Mijn eerste streven is te werken naar de kwaliteit van een echte foto. Als dat lukt, dan heb je juist nog veel meer mogelijkheden. „En hij geeft voorbeelden: „Zo vroegen kennissen mij van twee foto's één tekening te maken. Op de ene foto stond namelijk de bruid lek op, en op de andere de bruidegom. Zo kon ik hun een op een foto lijkende tekening geven waarbij ze er allebei het beste op stonden. Een andere keer vroeg de weduwe van een vermoorde taxichauffeur mij een tekening te maken van haar echtgenoot Ze had nog een oude foto van hem waarop hij met een kuif stond afgebeeld en verschillende foto's van hem als voetballer Van die verschillende platen maakte ik toen weer één". „Maar het uiteindelijke doel van mijn werk is toch om weer te gaan schilderen. Enige vorm van opleiding heb ik er nooit m ge had. Met mijn lts-diploma kon ik vroeger niet naar de academie dus moet ik me er zelf in bekwa men en dat doe ik op deze wijze. Verder heb ik nogal wat boeken gekocht over schilders en hun werk. Als enig voorbeeld heb ik Rembrandt", lacht de Maassluise kunstbeoefenaar „Hij werkte met de lichtval op zijn werken links boven omdat vandaar het licht door het zolderraam in zijn ate lier op zijn doeken vieL Nou, zo werk ik ook". Om ooit zijn geld als beroepsman op deze wijze te verdienen is mis schien wel zijn stille wens, hij ziet het in de praktijk eenter met zitten „Hoe zou dat kunnen", vraagt hij zich af. Als ik aan éen zo'n tekeningetje al twintig uur werk heb, dan moet ik daar im mers een kapitaal voor vragen? Wel zou ik dan meer tijd hebben voor het werk. Nu moet het alle maal in de vnje uurtjes gebeuren. Nee, ik zie het als een mooie hobby, meer is met haalbaar", zegt hij bescheiden. pel® Schiedam Passage Theater Dagelijks om 19 en 21.30 uur: TWO MINUTE WAR NING (12) Dagelijks om 34 uur: WALT DISNEY'S SNEEUWWITJE EN DE ZEVEN DWERGEN Passage Bio Dagelijks 19 en 21.30 uur: COUSIN, COUSINE (12) Dagelijks om 14 uur: DUNDEE KLUMFEN In bet bedenken van grote en kleine rampen is Hollywood on stuitbaar. Eén schietgrage scherpschutter boven het uitsla genbord In een stadion in Los Angelos met negentigduizend be zoekers is ook xo'n ramp. Er staat een grote wedstrijd op het programma m een kruising tussen voetbal en rugby van Bal timore en Los Angelos en miljoe nen raken als sportverd waasden volkomen boven hun theewater. Tot de wapenmaniak zijn vizier instelt, het drama op het gras niet meer telt en plaats maakt voor het drama van het regelrechte lijfsbehoud. Eén grote paniek die meer slachtoffers kost dan één schutter ooit op de korrel kan nemen. De film van Larry Peerce, „Two minute waming", ls zoals men begrijpt, vooral een producent©- nondememing. één organisatie- karwei, een klus, die met Ameri kaans elan is uitgevoerd en op dat punt kan men zeker bewon dering hebben voor deze film, die enorm veel in beweging heeft moeten brengen om het realis tisch te laten lijken De opnamen tijdens een werkelij ke wedstrijd eerst van de grimmi ge helden met vierkante schou ders duwend en kleunend, daarna het invul werk voor het schietdra- ma. Pierce heeft dat heel aanne melijk voor elkaar gekregen. De film begint met de opnamen van een leeg stadion en men maakt dan kennis met allerhande perso nen, een gokker, die met een for se inzet ook zijn bestaan op het spel zet, een kibbelend paar, een jonge familie met twee lastige zoontjes, de figuren kortom, die een kardinale rol gaan spelen in de tragedie. Via de televisiecame ra's heeft men de wapenm&niak al vroeg in de gaten, maar onder leiding van de politiemannen Chariton Heston en de wat onrus tiger John Cassavetes probeert men allereerst een paniek onder de grote massa to schouwers te voorkomen. In de laatste minuten van de match is dat onbegonnen werk. De spanning is goed opge bouwd in het verhaal, dat ook de gebruikelijke ciiché's voor lief neemt „Het zijn maar trein ver nielers" gaat in dit geval als con clusie niet op, maar het overgrote deel van de Amerikanen die de heksenketel in het stadion aan- nchten zijn per auto gearriveerd. Het zijn net foto's Een man en een vrouw wor den elk hun wettige weder helft ontrouw en beginnen met elkaar heel openlijk een vrolij ke zorgeloze verhouding. Het thema van een film om met een prettig gevoel uit te ko men. Dat is dan ook het geval bij „Cousm Cousïne", de wee- de lange film van. de Franse regisseur Jean-Charles Tachel- la. Een veelzijdig man: begon als journalist, werd filmcriticus, ging scenario's schrijven, later ook voor televisie en toneel en ging tenslotte regisseren. Een ma.i, die het leven van veel kanten heeft bekeken, en die daardoor een gezonde hekel heeft gekregen aan geniepig heid, hypocrisie en slinkse be driegen;, Eigenschappen, die m deze film dan ook flink op de hak genomen worden. Dat gebeurt op een diepgaande, soms komische manier. Het verhaal van dertigjarige, getrouwde Marthe (Mane- Chnsune Barrault) en haar eveneens door het huwelijk ge bonden partner Ludovic (Vic tor Lanoux) speelt zich af te gen de achtergrond van een burgerlijke Franse familie, die de regelmatig afspelende hoogtepunten als trouwpartij en en begrafenissen nodig heeft als uitlaatkleppen van vrolijkheid en agressie. Mart he en Ludovic zien elkaar voor het eerst op zo'n huwelijks feest, waar ze zojuist neef en nicht geworden zijn. Tijdens de bruiloft vermaken hun we derzijdse echtgenoten zich met elkaar en wordt de basis ge legd voor hun verhouding. Die ontwikkelt zich gestaag, heel eenvoudig en plezierig, zonder geheimzinnigheid. De gelieven hebben mets te verbergen, maar dat is iets wat hun zelf pas werkelijke ontrouw echtgenoten razend maakt Beide achterblijvers gaan er dan ook aan kapot terwijl Marthe en Ludovic dolgeluk kig blijven. TacheSla is erin geslaagd om het goed en het kwaad op een met ai te harde manier tegen over elkaar te zetten. Ook in de hypocriete familie komen personen voor, die sympathie afdwingen: Met name de moe der van Marthe en de zeven tienjarige dochter van Ludovic geven een extra tegenwicht aan de kwade wereld. Mis schien had juist de rol van dit meisje in het geheel wat meer moeten worden uitgediept, maar er blijft toch een degelij ke film over, met een moderne menselijke moraal en een ty pisch fijne Franse sfeer.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1977 | | pagina 5