Quidams café wordt drie
Orkest met meer ritme
Ivo opent vol gelnis
Kerkeoneert
toon
bééld
OHeverf wan
A art
de
Jong
starten weer
mm
M«m5 lang it@g?
Mollamdse Meisw©
fan SeMifitartl
Meisaeia
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1977
VD/SC/WW 5
Een positieve bijdrage aan de discussies over de
aard van „het geluk", een daarmee opent dan
vanavond Ivo de Wijs met zijn gezelschap het
nieuw? seizoen van het Zoldertheater in de Teer-
stoof. Geïnspireerd door de dichtregel van Pot
gieter is het programma genoemd „Achter de
wolken is zonneschijn" en zoals bij cabaret is
te verwachten, het is eigentijds, bevat zinvolle
informatie, is niets verhullend en toch avondvul
lend. Het begint dan ook om negen uur.
Morgenavond om dezelfde tijd en ook volgend
weekeinde brengen Ivo de Wijs, Aggie Terlingen,
Pieter Nieuwint en Richard Fritschy een tijdje
in de Teers toef door. Van Nieuwint is overigens
de muziek voor het programma en Ivo schreef
de teksten, terwijl Jan Boerstoel enkele indrin
gende bijdragen leverde. Om zich niet schuldig
te voelen zegt het Zoldertheater: „Wie het pro
gramma vorig seizoen al zag, moet maar beden
ken dat cabaret zich in de loop der maanden
sterk laat wijzigen".
Wie berüemd is, be tale dertienen eenhalve gulden
entree. De prijs is elf piek voor houders van een
CJP of G5-pIuskaart Voor volgende week zijn
toegangskaarten te bestellen via de WV, tele
foon 010-266000
„I will extol Thee, o Lord" zingt morgenavond Henry
Blackmon: een compositie van M. Costa die deel
uitmaakt van een gevarieerd concert in de Immanuel-
kerk.
Gezang wisselt Blackmon af met het dirigeren van het
Maassluis' Jongerenkoor, dat werken a capeila brengt
maar ook met begeleiding van orgel- en pianomuziek
van Koos Bons.
De eerste trompettist van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest komt ook, en bekend is van deze Peter
Masseurs dat hij een speciale klankkleur uit zijn
instrument weet te halen. Morgenavond brengt hij met
de gewone trompet en met de piccolo-trompet onder
meer concerto's van Torelli en Handel, een toccata van
Martini en Koos Bons' bewerking van de Lamentation
van Guilmant.
Het kerkconcert vangt aan om kwart over acht. Entree
lot de kerk (die in de Lange Bonestraat staat) kost
vier gulden, maar de jeugd kan voor de helft daarvan
terecht
Kleurgevoelig noemt de
Kattenbeker zijn werken,
die te koop worden aan
geboden. Prijzen wisselen
tussen tweehonderd vijftig
en vierhonderd gulden.
Keramiek van echtpaar
Nuwenhoud uit Schoon
hoven wilde het Vlaar-
dingse pseudo-galerietje
later deze maand werk to
nen.
Aan het gebeuren rond
Aart de Jong is een kleine
collectie dierplastieken
toegevoegd, afkomstig uit
de bekende werkplaatsen
van Gustavsberg in Zwe
den waarvan eerder dit
jaar het Stedelijk Mu
seum in Schiedam sani
tair liet zien. Ontwerpen
zijn van Paul Hoff en li-
sa Larson.
trumpje De Kattenbeker
Verlaten en weidse win- op het Liesveld (nummer
terlandschappen, die wor- 151) ontving hem.
den afgewisseld met zon- Tot en met zaterdag 17
nige zomerstemmingen september zijn de olie-
daanut bestaat in grote verf doeken te bezichtigen,
lijnen het oeuvre van Aart de Jong, 54 jaar oud,
Aart de Jong, een Hage- heeft zichzelf in de schil-
naar die sinds het eind derkunst onderricht en
van de jaren vijftig schil- kwam via een naturalisti.-
dert en op het ogenblik sche periode tot een
exposeert in Vlaardingen; steeds vrijere, meer fanta-
het kunstnijverheidscen- sievolle vormgeving.
Het smalle straatje ernaast heet nog steeds geen Qui-
bussteeg. Dat mocht niet van gemeentewerken. Een
heus naamplaatje was opgehangen, het café diende
zelfs bij de raad een verzoek in (per slot van rekening
had het Zweedse bedrijf Sandvik ook een weg naar
zich genoemd gekregen), maar het bordje werd verwij
derd. Dat ligt nu verdwaald in het stadskantoor. En
het steegje is nog naamloos.
Ergens is dat te begrijpen. Bovendien, het goedgekeur
de bordje Sandvikstraat is nog nergens in het indus
triegebied geplaatst. Maar de gevolgen waren natuur
lijk te raden: Quibussteeg prijkt nu in witte verf in
het straatje, en naar verluidt zou een plaatselijke
punkgroep de kwibussen vooxstelien hebben gedaan de
macht te grijpen en gelijk maar heel Schiedam om
te dopen in Quidam, dat door het woordenboek nog
verklaard wordt ook, want dat betekent vreemde snui
ter, of „een zeker iemand die men niet nader kan of
wil noemen" en dat gaat ook op want de medewerkers
willen zich niet op de voorgrond schuiven, maar, wij
dwalen af.
De Quibus wordt drie. Het peutertje is eigenlijk pas
dinsdag jarig, maar om in de sfeer te blijven heeft
het café annex quasi-theater het feest drie dagen
vervroegd. Morgen dus. Zo valt het op de derde dag
van de driemaal drie is negende maand, en sinds dit
jaar is het café ook nog het derde etablissement vanaf
het begin van de Lange Haven (als buurman kwam
het keurige eetpaleis De Kleine Visser erbij, destijds
geopend door burgemeester drs. Arie Lems). Gelukkig
heeft de Quibus veel verre vrienden.
Wie de Quibus (op nummer 28) niet kent, mist niets.
Wie het wel kent ook niet Het is er gewoon. De
inrichting zou je ludiek kunnen noemen, zelfs nog na
drie jaar (wat is, dat is), en de huidige functie van
het pand doet vaag in de verte nog denken aan De
Grauwe Hengst, de distilleerderij die er vroeger was
gevestigd. Vaag, dat moet worden benadrukt.
Seizoenen van theaters, sociëteiten, verenigingen en
allerhande andere instellingen worden weer Lustig geo
pend, en daaraan kunnen wij zien dat het herfst wordt.
Ook voor QT?, die malle soos die zich al jaren lang
afvraagt hoelang zoiets wel kan, want dat is zo onge
veer de betekenis van Quosque Tandem?
Ook daar opent het seizoen, en wel vanavond. De
Jermer Band staat borg. Om tien uur begint het spul
in de Nieuwstraat 12, naast de foyer van het Zolder
theater in de Teers toof op de eerste verdieping van
het gebouw. Wie komt, kan zich meteen als lid inschrij
ven.
De Jenner Band speelt trouwens rock- en bluesmuziek.
Zoals het hoort met een café, is het publiek bij
voorkeur niet te definiëren - dat varieert van opklaute
rende puber tot krasse saxofonist - maar allemaal
houden ze van muziek die je vroeger underground 2ou
noemen, van het nuchtere sfeertje, van de autobanken
die er als rustige zitplaats dienen, en van het podium
waarop soms muziekgroepen struinen, soms wel een
solist, en bij fc. .ling zijn dat stamgasten. Een brokje
creatieve krach
Het café doet echt zijn best Haast elke zondagavond
is er wat te doen. Dan treedt men op op het podium.
Uit eigen kring herinnert men. zich Thomasvaer en
Pietemei (toneel van de bovenste plank, achter de tap),
verder het Wilde Wijvenkoor, gedichten van H. Koch,
krachtige betogen van Aad Sprong, gekruide uithalen
van een jong gebleven raadslid, en, ach, dat is wel
genoeg.
Aan die activiteiten en voorts de komst van pakweg
Simon Vinkenoog, Jazzeker, Iron Earth, Proloog en de
Bloemgroep is het koosnaampje te danken: 'cafe-thea-
ter. De gedachte zou nu kunnen rijzen: zo'n instituut
verdient subsidie. Ten slotte is ook de cultuurwethou
der eens in aangepaste outfit komen kijken of het er
echt wel helemaal fijn is, en zoals altijd reageerde hij
noch positief noch negatief maar rookte hij pijp. En
voor twee voorstellingen kreeg de Quibus inderdaad
een financiële tegemoetkoming van liefst bijna duizend
gulden totaal van de Schiedamse Gemeenschap. Maar
dat potje schijnt nu leeg te zijn-
Zonder subsidie gaat het ook. Want iedereen in het
café is van mening, dat een ambtelijke instelling geen
cultuur kan maken. Breken ook niet. Dat is morgen
te merken. Dan is het feest in dat stulpje in Schiedam.
En niet Quidam. Daar blijven ze vanaf® Anders hakken
we die tentjes in mootjes, of maken we er Schiebus
van. Of Gribus.
vogel die Las
Vegas en de
Folies Bergè
res van Parijs
op hun kop zet
te. Daarnaast
is er Siep de
slang, het
lenigste dier
ter wereld dat
zichzelf in de
knoop kan leg
gen. Nummer
drie is Gijs de
Walrus, een be
grip op de
Noordpool
want hij trad
met succes op
voor Eskimo's
en pinguïns en
hij hoopt nu in
de Teers toof
Furore te ma
ken. En tot slot
doet Willem de
bokshond, de
kampioen van
'69, nog volop
mee.
Dat belooft
morgen om
half drie wat,
voor de kinde
ren tussen zes
en twaalf jaar
die dan het
Schiedamse
theater aan de
Nieuwstraat 12
bezoeken.
Want de weke
lijkse poppen-
voorstellingen
beginnen weer,
met als vaste
toegangsprijs
een rijksdaal
der per keer.
't Belooft wat,
als tenminste
Siep de slang
wel meedoet.
Want hij had
zin om terug te
keren naar de
rimboe. Maar
hij vergat
daarbij het
Grote Gevaar-
Het Gewestelijk Orkest begint
het tiende jaar van zijn be
staan vanavond met een muzi
kale première in De Oude
Lijnbaan te Vlaardingen: wer
ken die op Nederlandse bo
dem zelden zijn gehoord, zij
weerklinken vanaf kwart over
acht in de Vlaardingse hal.
Dirigent is Arie van Beek, pïa-
no-sohst is Huib Chrisüaanse.
Veel componisten van deze
eeuw lieten zich sterk beïn
vloeden door de populaire mu
ziek van de jaren twintig en
dertig: jazz, filmmuziek en an
dere vormen van entertain
ment. Het ritmische karakter,
ervan bracht de serieuze mu-
ziekschrijvers op nieuwe
ideeën. Het Gewestelijk Orkest
heeft daarvan een selectie ge
maakt en laat met dit nieuwe
programma onbekende facet-
ten van zijn kunnen zien. De
programmering is opgezet
door de nieuwe artistieke lei
der. David Porcelijn. Ook in
het jubileumjaar van het or
kest lopen concertseries tussen
de diverse taken door (zoals
Met een keur
van internatio
nale artiesten
komt de Hol
landse Nieuwe
morgenmiddag
een dierens-
how weggeven
Poppenkast
van wereldfor
maat, althans
volgens de per
sinformatie
van het Zolder,
theater in de
Teers toof. Im
mers, Theo
Terra 'de-
man achter
poppentheater
Hollandse
Nieuwe
heeft vier ma
rionetten ge
contracteerd.
Allereerst is
daar Jeanette
de papegaai,
de charmante
en babbelzieke
Tekeningen en schilderijen van Jan Bemhard Mei-
nen zijn de afgelopen dagen opgehangen, en morgen
gaat de tentoonstelling geruisloos open in het
Gemeentemuseum van Maassluis, gevestigd aan de
Zuiddijk 16. Tot bijna het eind van deze maand
wordt de expositie gehouden, maar na zondag 25
september komt er weer wat nieuws.
Een voorbeeld van Meinens tekeningen, is een por
tret, omlijst met vogelkoppen. Het aardige museum
van Maassluis is van dinsdag tot en met zondag
open van twee tot vijf uur 's middags, maar ook
op vrijdagavond van zeven tot negen.
Arie van Beek
dirigeert vanavond
het Gewestelijk
Orkest in de Vlaar
dingse Lijnbaan
hal.
De tentoonstel
lingen in het
Stedelijk Mu
seum van
Schiedam blij
ven waar
schijnlijk en
dat is begrijpe
lijk de be
langrijkste in
spiratiebron
bij de kunst-
klasactivitei-
ten. En die be
ginnen weer,
op maandag 19
september,
Liefhebbers
kunnen zich nu
nog inschrij
ven. Zij gaan
dan het ko
mend seizoen.
begeleid door
een professio
nele kunste
naar, zich be
zighouden met
beeldende mid
delen, zoals
daar zijn teke
nen, schilde
ren, etsen.
Naast het inha
ken op exposi
ties bereiden
de kunstenaars
(Joop van
Meel, Sjef Hen-
denckx, Frie-
del Dalhuisen
en Roel Rien-
stra) ook een
eigen program
ma voor, ter
wijl de groepen
zich ovt diver
se thema's
kunnen buigen
en dat moe
ten zij dan
vooral creatief
doen.
Alle informatie
verstrekt het
museum. Op
de Hoogstraat
112 zijn hele
dagen de deu
ren open, maar
niet op zonda
gochtend. De
kunstklassen
zijn er voor
kinderen, vol
wassenen en
ga zo maar
door.
koorbegeleiding en schoolcon-
certen).
Het première-concert van van
avond wordt geopend met de
Matmées Musicales van Benja
min Britten, geschreven op
een thema van Rossini. Daar
op volgt een pianostuk van
Jean Francaix, dat herinnerin
gen oproept aan RaveL Een
jazz-suite van Bohuslav fcjarti-
nu voor klein orkest en piano
(1928) is een krachtig voor
beeld van verwerking van po
pulaire klanken in klassieke
muziek, evenals trouwens de
Sïlbersee-suite van Kurt Weill
waarin het volkse karakter
meer doorklinkt, en de opzwe
pende compositie „Le Boeuf
sur Ie to it" van Darius MU-
haucL Aanvankelijk was deze
„os op het dak" bedoeld als
begeleidingsmuzdek voor een
Chaplin-film, maar de turbu-
lente en dynamische klanken
erin (Milhaud verwerkte veel
invloeden, opgedaan in Zuid-
Amerika) zullen vanavond
zelfs m de Vlaardingse Lijn-
baanhalien de sfeer oproepen
van een music-hall in het Pa
rijs van de „roaring twenties".