Komedie van Toneelgroep '71 llffi m. /-s tgho ai Zts o o 189ti au ua „rlana nn fat Hees® w©r*M prims Concert Sm Use Swlmg Pameiers fclj MversMe mnsserasa Cfafg Films Sdarijvers» eyelass Sexcampagase 1st f ©vertel €®mH§lm©ile visit muziek mime Jüonteii keeltjes ®m& Wille® In Sfais® lieMvoeïige üsomedie iipM v f|S mil f ISlllk'l Poppen» maker exposeert lis Maassluis tl IfÜ DONDERDAG 19 JANUARI 1978 i Een zwarte beer verandert in een gouden prins en trouwt met Sneeuwwitje. Zoiets kan natuurlijk alleen maar in een sprookje. Het gaat om „Sneeuwwitje en Rozenrood/' dat zaterdagmiddag 21 janua ri in het ZOLDERTHEATER IN DE TEEftSTOOF door het poppentheater De Regenboog wordt gebracht. Twee zusjes, Rozenrood en Sneeuwwitje, komen een heel klein mannetje tegen, een ui terst boosaardige natuur. Een zwarte beer is zijn tegenvoe-' j ter en tussen hen vinden aller lei onverkwikkelijke zaken plaats, maar natuurlijk wel met een happy end. De toegangsprijs om het pop pentheater bij te wonen be draagt een rijksdaalder en het begint om half drie in de mid dag. Twee musici verzorgen van avond een con cert in de aula van het STEDE LIJK MUSEUM in Schiedam. Het zijn Koos Verheul (dwars fluit) en Jan van der Meer (pia no). Het tweetal brengt werken van Boussel, Poulenc, Proko- tiev, Taira, Al- wyn en Ries. De toegangsprijs voor het con cert, dat om kwart over acht begint bedraagt drie gulden voor leden en vijf gulden voor niet-leden. Wie van swingende muziek houdt in een soepele Chiea- gostijl moet aanstaande zater dag zeker niet nalaten om tien I uur in zaal TIVOLI te komen. Op uitnodiging van de Schie- damse Riverside Club treden I daar The Swing Paraders, een formatie uit Den Haag onder leiding van klarinettist Joop Verbaan. i De groep staat in „Haagse Kringen" hoog aangeschreven om zijn mooie toon en gave techniek. Joop Verbaan is niet alleen een goed muzikant maar ook een goed arrangeur en muziekpedagoog. Hij leid de verschillende gerenonceer de andere klarinettisten op. The Swing Paraders bestaan verder uit Coen de Jong (trompet), Reinout Gerritsen (trombone), Bram Mackaaij i (bas,) Jaap van Apeldoorn (banjo en gitaar) en Koos van Arkei (drums). Schiedam Passage Theater Dagelijks 13,30 en 19.30 uur. j Vrijdag geen voorstellingen. I Zaterdag alleen om 19.30 uur. DE TIEN GE BODEN (Alle leeftijden) 14, 19 uur. Za terdag, zondag en woensdag al leen 19 en 21.15 uur, NETWORK (12 jaar) Zaterdag, zon dag en woens dag 14 uur: TARZAN DE ONOVERWIN NELIJKE Maassluis Vrijdag 20 bruari in Toverbal LAAT JE NIET KISTEN fe- de Het jongerencentrum de Toverbal aan de Lange Boonestraat in Maassluis gaat in februari weer van start met een schrijvers-cy clus. De eerste avond wordt op 1 februari gehou den in het ontmoetingscen trum KONINGSHOF aan de Uiverlaan Dan komen Simon Vinkenoog en Hans Plomp. Verder op het pro gramma worden verwacht Jules Deel der, Steven Membrecht, Guus Dijkhui zen, Herma Vergouwe, Pe ter van LieshoutJ Jaap van der Merwe, Maria van der Steen en Wim de Vries. Wanneer een zeer naïve maar uiterst inventieve reclameman door een van zijn campagnes een ware sex-rage weet te ontke tenen en hierdoor zelf in de grootst mogelijke moeilijkheden verzeild raakt, dan weet u nog niet om wie het gaat. Maar als deze zelfde man twee ogen heeft, die ieder een andere kant uitkij ken dan kan daar maar één man voor in aanmerking komen: Marty Feldman. En voor dege nen die hem inmiddels van de tv kennen zal het duidelijk zijn dat hij ook in zijn eerste speel film geen kans onbenut laat om met zijn flitsende humor en bui tengewone expressie de kolder het doek op te slingeren. Een uitstekende era tie van een bij zonder goed gesmeerde „come dy-machine," „Laat je niet kisten," heet de film in de Nederlandse vertaling, die vrijdagavond in de Maasslui-' se Toverbal te zien is met in de hoofdrollen naast Marty Feld man, Jim Clark, Julie Ege en Judy Cornwell. De groep Attic Theatre heeft een succesvol tournee door Europa gemaakt. De groep besluit haar trip op zaterdag 21 januari in AS- SURANCETOURIX aan de Hoflaan 12 in Vlaardïngen Attic Theatre brengt het stuk „Slipstream", muziek theater bestaande uit een samenspel tussen muziek en mime. Ze 2ïjn met vijf man: Jonathan Kay (mi me), Mick Richardson (key boards), Michael Paice (sa xofoon), John Dopson (bas gitaar) en Chris Wiiley (gi taar). Het optreden begint om tien uur 's avonds en de toegangsprijs bedraagt voor niet-leden een rijks daalder. Leden komen gra tis binnen. Het Vlaardingse vrouwen café gaat vrijdag 20 janua ri van start in clubhuis DE HAVEN aan het Weeshuis plein. Het thema luidt „Vlaardingse vrouwen ont moeten Vlaardingse vrou- "-wen," 's avonds acht uur. Op deze eerste avond komt er ook een zanggroep, na melijk „De Houten Keel tjes", een naam die wel het nodjge belooft De leden van deze Rotterdamse vrouwenzanggroep zingen bekende en onbekende liedjes over de positie van de vrouw in het algemeen. Iedere vrijdag zal het vrou wencafé geopend ziin. Het programma voor ae vol gende avonden; 27 januari: Betty verteltvrijdag 3 februari: Marieke vertel- t -vrijdag 10 februari: Lenie verteltvrijdag 17 februari; Else geeft een feest De bedoeling is om met elkaar en voor elkaar din gen te gaan doen die de bezoeksters zelf de moeite waard vinden. Voor nadere inlichtingen kan men te recht bij Marieke Brouwer telefoon 354972 en bij Leny Bosselaar, telefoon 35536U. De Film van Ome Willem is misschien wel de enige film, die „live" wordt ver toond Edwin Rutten als Ome Willem en Pieke Das sen als August spelen steeds opnieuw hun film. Zij nemen daarbij een compleet poppentheater mee en houden kinderen twee uur lang in hun ban. Ze spelen scènes, poppen kastdrumwedstrijdenzin gen en maken grappen met de Wonderlijke Ome Wil lem Geluidenmachine. Ome Willem komt woens dag 25 januari om hall twee in de middag in de Vlaardingse STADSGE HOORZAAL. Toegangs kaarten zijn voor f 3,50 aan de kassa van het thea ter vanaf morgen te ver krijgen Zoals de naam al zegt: Toneelgroep '71 ontstond in 1971 en wel in februari van dat jaar op initiatief van mevrouw H. C. Smits. Zij is hoofdpropagandis te van de NCVB-afdeling Nieuwland, die een toneel groepje iets wilde laten opvoeren bij het jaarfeest. Het begon allemaal met regisseur Jan Meulendijk van de voormalige toneelgroep Onyx, die werd gevraagd de regie op zich te nemen van „De koperen ketel". Dat liep buiten verwachting zo goed, wat tot meerdere aanvragen resulteerde zodat speelsters met de regisseur besloten door te gaan. Na ondermeer „De klompenbarones", „Asjemenou" en de eigentijdse kerstspelen zoals „Maria en haar buren" en „De jeugd van Bethlehem" welke laatste wel negen keer tijdens kersttijd werd opgevoerd, sloten zich enkele mannen bij de toneelgroep aan. Met alleen maar dames bleek het niet langer een haalbare kaart te zijn verschillende stukken te spelen. In 1973 nam men het besluit zich van de Nederlandse Christelijke Vrouwenbond af te schei den en een zelfstandige toneelgroep te vormen, onder de naam Toneelgroep '71. Hierna volgden eigen voorstellingen van „De zon tegemoet", „De surprise" en de le lustrumvoorstelling in Passage Theater in Schiedam. De groep sloot zich aan bij de Schiedamse Gemeenschap en verleende enige tijd later medewerking aan de revue „Krijgh de Claere" ter gelegenheid van Schiedam-700 jaar. Vorig jaar werd de acteur Jan Kruyk aangetrokken voor de regie van „Mireille", hetgeen zich verder manifesteerde in de opvoering van de komedie „Van melk tot honing", Het stuk is gesitueerd ten huize van de Martins, in een buitenwijk van het Engelse Brighton. Barba ra is een precieze pittige vrouw van vijfendertig jaar. Basil, haar man, schrijver van beroep, is heel wat rustiger en heeft ook meer gevoel voor humor. Als Basil op een avond een oude schoolvriend met zijn vriendin ontmoet nodigt hij hen uit voor maar liefst veertien dagen. Dat betekent voor Barbara „zwaar arrest". Onze nieuwe vrienden George en Delia zijn blij dat zij onderdak hebben maar stellen ook hun eisen, die tot de nodige conflicten leiden. Wanneer Basil zich met de zaken van Barbara gaat bemoeien loopt het helemaal mis en raakt Barbara buiten zichzelf. Zij vindt troost bij de melkboer en een nieuwe fase in haar leven begint. George ziet kans eindelijk een flinke slag te slaan in de actrice Faith Brantingham, die misschien een rol gaat spelen in een stuk, dat Basil heeft geschreven. Hij ziet zelfs kans de actrice in huis te halen. Hoe hij dat doet en welke vondsten hij daarvoor moet uithalen is op vrijdag 20 januari in Passage Theater in Schiedam te zien. Deze lichtvoetige komedie van Phijip King begint daar om kwart over acht. De bekende Vlaardingse vingerhoedverzamelaar en poppenontwerper Peter Schenk exposeert van vrij dag 20 januari tot en met zondag 12 februari in het Maassluise gemeentemu seum aan de Zuiddijk. In diezelfde periode worden ook olieverfschilderijen van Piet Bekker uit Den Haag tentoongesteld. De officiële opening is vrijdag avond 20 januari. Peter Schenk is buiten Vlaardingen beter bekend dan in zijn eigen woon plaats. Zo exposeert hij permanent in het Cathari- nagasthuis in Gouda, een van de fraaist gerestau reerde musea die ons land kent EEB2S2Z r Kort na de eerste wereldoorlog was in Nederland een groep kunstenaars bezig, die zich richtte naar buitenlandse ontwikkelingen, met name in Rusland waar het dictatoriale bewind van de tsaar had plaatsgemaakt voor de unie van socialistische Sovjetrepublieken. Maatschappelijke verschuivingen hadden ui: teraard invloed op de beeldende kunst: het vertrouwde beeld van een schilderij met herkenbare voorstelling verdween. Stijlen als kubisme waren in opkomst. De Stijl. Zo heette de kunstenaarsgroep in kikkerland, waarin Theo van Doesburg, Piet Mondriaan en Bart van der Leek zich schaarden om „den modernen mens" ont vankelijk te maken voor het nieuwe in de beeldende kunst. Een ander schoonheidsbe sef ontstond: een andere benadering van vormen en kleuren. Constructivisme heet dat. Vergelijkbaar met de Stijl werkten ook in, Zwitserland kunstenaars, die zich stortten' op een nieuwe manier van uitdrukken. Beïnvloed allereerst door hun Russische vakbroeders gingen de Helvetische pioniers werken aan niets meer dan geometrische grondvormen: in het Schiedamse Stedelijk Museum hangen daarvan goede voorbeel den. Heel duidelijk komen de bedoelingen naar voren in de „acht complementaire groepen" van Richard Paul Lonse: zestien vierkanten op één doek, met een opvallende harmonie van kleuren. „Abstract zijn die werken niet van de wer kelijkheid af. Het gaat om heel zuivere vormen en kleuren en daar moet je niets achter zoeken, maar er gewoon naar kij ken". Dat concrete komt op de tentoonstelling in* alles naar voren. Oude Zwitserse kunste naars zoals Max Bill, Lohse, Camille Grae- ser en Verena Loewensberg zijn vertegen woordigd, maar ook een nieuwe generatie met weer nieuwe invloeden komt uit de verf. Opmerkelijk - omdat er mee gespeeld kan worden, of het mag is een tweede - is een Kugelbild van Paul Talman, een in 1975 gemaakt geheel met een gros zilver- zwarte balletjes. Een ander veel bekeken object is een sterometrische plastiek van Angel Duarte, vervaardigd in 1970. De tentoonstelling duurt tot en met zondag 5 februari en verhuist daarna naar de Van Reekumgalerij van de gemeente Apeldoorn. Met financiële steun van Pro Helvetia kon het geheel totstandkomen. Bij de nieuwe generatie Zwitserse constructivisten hoort Paul Talman. In zijn Kugelbild 144 blijft hij uit gaan van grondvormen, maar op een andere wijze dan de pioniers in deze stijl. Angel Duarte paste op tref fende wijze de kennis van ruimtelijke meetkunde toe in een plastiek, die van alle kanten grondvormen zoals driehoeken en vierkanten laat zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 4