W'
mm
1
SëÉ
mem
mt
Wp
®p «ie voorgrond
"WOENSDAG 8 FEBRUARI 1978
4
sT
s i
';SA
wüfe xijn aan handen em
voeten gebonden99
Delft Het Gewestelijk Orkest bestaat tien jaar. Tien
jaar, waarin de artistieke leiding streefde naar een
muzikaal zo hoog mogelijk peil, terwijl achter de
schermen de zakelijke leiding de strijd aanbond met
diverse instanties om voldoende subsidies los te krij
gen. Een officiële erkenning kwam vorig jaar al van
het ministerie van CRM maar de nota Orkestenbestel
vormde voor het Gewestelijk Orkest nog niet de basis
voor meer financiële steun.
Zakelijk leider Detlev Weers
van het GO is uiteraard blij
met de officiële erkenning
maar heeft er in zijn porte
feuille nog niets van kunnen
merken. De nota Orkestenba-
stel moet immers eerst nog
een herziening in de Tweede
Kamer ondergaan voordat
het GO op meer steun kan
rakenen. Gezien de uitspra
ken van de kersverse minister
M. H. M. F. GardeniersBe-
rendsen in het verleden mag
op steun worden gerekend,
maar centraal staat de vraag
hoe lang dia extra financiële
injectie wegblijft.
Geld. Het Gewestelijk Orkest
heeft het hard nodig. Detfev
Weers: „We hebben nog
steeds geen goede sociale
voorzieningen voor de or
kestleden kunnen treffen. Pas
wanneer we meer subsidie
krijgen kunnen we bijvoor
beeld aan een pensioenrege
ling gaan denken. Voorlopig
werken de orkestleden nog
met een minimaal inkomen.
We zijn aan handen en voe
ten gebonden".
Het meeste geld ontvangt het
Gewestelijk Orkest van de
provincie. Verder dragen een
groot aantal Zuidhollandse
gemeenten in de hoge kosten
bij, maar iedere gemeente
legt andere normen aan.
Franklin Boon, secretaris van
het GO: „Er ligt een principe
akkoord op tafel dat iedere
gemeente met meer dan
20.000 inwoners per hoofd
veertig cent per jaar afstaat
In de praktijk legt iedere ge
meente echter andere maat
staven aan".
Dat het ook met de betaling
van de subsidia niet altijd
even soepel verloopt onder
schrijft Detlev Weers met een
voorbeeld: „Al diverse jaren
komt het Gewestelijk Orkest
voor op de begroting van
Rotterdam. We hebben ech
ter nog nooit een cent ont
vangen. Er wordt regelmatig
kontakt gezocht met ambte
naren op het Rotterdamse
gemeentehuis, die ons wel in
het gelijk stellen maar er ge
beurt verder niets. Wij heb
ben deze zaak uiteraard bij
de provincie aangekaart maar
alle instanties staan machte
loos".
„SnsaSIe marge"
De salariskosten plegen de
grootste aanslag op het bud
get van het GO. Detlev
Weers: „Daar kan niet op
worden bezuinigd. De salarië
ring ligt heiemaal vast door
normen van de overheid. Bo
vendien zouden wij de sala
rissen niet willen terug
schroeven. Wel vindt er een
strenge budgetbewaking
plaats. Met het beschikbare
geld redden we het net. We
kunnen geen ekke sprongen
maken. Wat dat betreft balan
ceren we op een smalle mar
ge".
Het Gewestelijk Orkest heeft
een verlanglijstje samenge
steld waarin een goede pen
sioenregeling prioriteit heeft
gekregen. Detlev Weers: „De
meeste leden van het orkest
zijn nog erg jong maar we
kunnen niet te lang meer
wachten met een goede rege
ling. Twee jaar geleden heb
ben we uitgerekend dat een
pensioenfonds 350.000,-
most kosten. Dat bedrag zal
nu wel hoger liggen".
„We willen ook iets aan de
werkomstandigheden van de
orkestleden doen", vervolgt
Detlev Weers. „Door de be
perkte financiële middelen
werken we met te weinig or
kestleden. Hierdoor kan geen
roulatiesysteem worden inge
voerd waardoor de orkestle
den zelden een avond verstek
kunnen laten gaan. Bij ande
re orkesten is dat wel het
geval".
Promotie
„Bovendien is promotie bij
ons bijna niet mogelijk. 9ij
andere orkesten krijgt een
musicus er wei eens een paar
dienstjaren bij maar bij ons
ligt dat niet zo eenvoudig",
meldt Weers.
De zakelijk leider van het GO
vergelijkt de positie van het
orkest niet met de drie grote
orkesten van Nederland (Am
sterdams Concertgebouwor
kest, Rotterdams Phiiharmo-
nisch Orkest en het Residen
tie-orkest). Deze drie gezel
schappen werken op een ge
heel ander terrein en krijgen
daarom ook meer subsidie.
Het Gewestelijk Orkest legt
zich vooral toe op koorbege
leiding. schoofconcerten en
op educatief/vormend ge
bied. Ook worden eigen con
certen verzorgd. Van concur
rentie is echter geen sprake.
Detlev Weers raakt overigens
niet uitgepraat over de gevol-
Detlev Weers en Franklin Boon .voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de zakelijke ieidine
van het Gewestelijk Orkest
gen van de te lage subsidies
die het GO ontvangt: „We
beschikken nog steeds niet
over een eigen repetitieruim
te. Hierdoor moeten we re
gelmatig naar andere zalen
uitwijken. Daardoor komen
we in zowel kerken als sport
hallen terecht voorde orkest
leden is dat natuurlijk uiter
mate verve'end".
Idealisme
Na de opsomming van al die
gevolgen dringt de vraag zich
op waarom musici nog bij
het GO willen musiceren.
Hoewel het orkest natuurlijk
voor werkgelegenheid zorgt
is het vooral het idealisme
waar het gezelschap op drijft.
De meeste orkestleden voe
len zich sterk bij het werk
voor het GO betrokken en
zijn daarom bereid offers te
brengen.
Detlev Weers: „We moe ter?
met dat idealisme heel voor
zichtig zijn. We kunnen niet
voortdurend een beroep
doen op de flexibiliteit van de
orkestleden. Als er regelma
tig een aanslag op het incas
seringsvermogen wordt ge
pleegd dan bestaat het risico
dat iemand er onder door
gaat. En dat moet natuurlijk
worden voorkomen. Ik wil de
zaak niet overdrijven, maar
we houden dit aspect wel in
de gaten. Het valt nu een
maal niet mee om zes uur in
de bus te zitten om in Zeel
and twee uurtjes te musice
ren".
Toewijding
Het muzikale peil van het
Gewestelijk Orkest komt ter
sprake. Met enige klem be
toogt Detlev Weers dat de
financiële problemen nauwe
lijks weerslag hebben op de
prestaties van het orkest: „Er
wordt met zoveel toewijding
gewerkt dat de motivatie de
diverse problemen compen
seert. Dat blijkt ook wel want
als we een gast-dihgent aan
zoeken dan wil men over het
algemeen graag bij ons aan
de slag".
„Kwaliteit hangt echter nauw
samen met kwantiteit Een
orkest moet eigenlijk uit 52
mensen bestaan maar we be
schikken momenteel over
slechts 37 muzikanten en we
kunnen ons niet meer orkest-
leden permitteren. Daardoor
moeten we wel eens conces
sies doen. Sommige koren
nemen zeer ingewikkelde
muziekstukken op het reper
toire en dan zoeken we op
hun kosten een aantal free
lance musici op ter aanvul
ling".
Detlev Weers noemt de koor
begeleiding het meest inte
ressante werk van het Ge
westelijk Orkest: „Hoewei het
orkest enigszins op de ach
tergrond functioneert gaat er
toch een enorme uitdaging
van de koorbegeleiding uit.
Het beschikbare materiaal is
bovendien vaak erg goed. De
meeste koren nemen voet
stoots aan dat de begeleiding
goed is maar langzamerhand
groeit het besef dat er veel
van de orkestleden wordt ge
vraagd. Meestal is er maar
één repetitie voor een uitvoe
ring. Eigenlijk is dat natuur-
lijkte weinig".
ISegt© Ira
,„We willen er naar streven in
de toekomst meer kontakt Ie
onderhouden met de koren
uit de regio. Zodat enige
coördinatie ontstaat bij de
programmering van concer
ten. We willen voorkomen dat
zoals in het huidige sei
zoen het orkest in een
week zowel Strauss, Verdi,
Ravel als Gershwin moet
brengen. David Porcelijn, on
ze nieuwe artistieke leider,
zal zich met dat soort zaken
gaan bezighouden".
Hoewel koorbegeleidingen da
meeste aandacht opeisen
(het gezelschap is tot half
1979 volgeboekt) besteedt
het Gewestelijk Orkest ook
veel tijd aan de schoolcon-
certen. Per jaar worden 75
concerten voor jonge men
sen verzorgd. „We hebben
helaas te weinig mensen bin
nen het orkest die dergelijke
projecten kunnen begeleiden
maar uitgaande van de inte
resse van jonge mensen is er
een hoop goed werk te ver
richten", meent Detlev
Weers.
De zakelijk leider ziet een
goede toekomst in het vor
mende werk op scholen: „Ik
denk aan het geven van con
certen voor maximaal 400
kinderen met wellicht daar
aan voorafgaand een fes, ge
geven door een klein groepje
musici uit het orkest. Zo kan
een zeer direct kontakt on-
staan. Jonge mensen zien
hun kritisch vermogen op
jeugdige leeftijd gemobili
seerd".
Dit jaar bestaat het Geweste
lijk Orkest tien jaar wat voor
de zakelijke leiding van het
gezelschap aanleiding is om
met het orkest ffink op de
voorgrond te treden. In ja
nuari werd gestart met een
uitgebreid Schubert-program-
ma, dat in vele Zuidhollandse
steden is opgevoerd. Verder
zijn er nog een aantal andere
projecten in voorbereiding
waarbij voor het eerst voor
enkele solisten ruimte wordt
vrijgemaakt.
Het tweede lustrum wordt
aangegrepen om meer in de
publiciteit te komen. Detlev
Weers heeft zichzelf tot doel
gesteld dat het Gewestelijk
Orkest meer bekendheid
moet krijgen en vandaar dat
bulletins zijn samengesteld,
die in eigen beheer zijn ver
vaardigd. Ook verschijnen er
binnenkort coupons in de
kranten. Men kan dan in een
bestand van het Gewestelijk
Orkest worden opgenomen
zodat men regelmatig pro
gramma's ontvangt.
Het is duidelijk. Het Ge
westelijk Orkest timmert
aan de weg. Met spanning
richt het gezelschap haar
blik vanaf de Nieuwe Plan
tage naar Rijswijk, van
waar de subsidie van CRM
moet komen. In de tussen
tijd gaat het werk door.
Zoals dat de afgelopen
tien jaar ook is gebeurd.