M i ge Handel drijven met de doden ^w#/' Verstilde matuur en bedrijvig© mensjes ;f fiif él VI 'êMëmAÊÊÈ.* Piet Vrijland,, lis de ten vast «Ie visserij 1 .vfW''' ..*1 E©a°§t© Iaa§ts?MiB2 Y@asimg ¥©ae©s HFsacMig Jaar Als da® isssa raps 25 Jsai* ©aitsen ill SP mm Clown Wandi 'Aï^V-V-*: a N 1 X. In Gemeentesiiuseimi Maassluis: WJewk&si vim Gert MesidriksiBM esa mode DONDERDAG 23 FEBRUARI 1978 sc/VD/m Het Schiedamse Her vormde jeugdkoor The Young Voices viert het eerste lus trum. Dit gebeurt op vrijdag 3 maart m de Magnalia Deikerfe onder de titel Gods schepping toen, nu en in de toekomst De uitvoering van het muziekstuk begint om acht uur 's avonds en de toegang is geheel gratis. Het muziekkorps van het Leger des Heds van Schie dam bestaat tachtig jaar. Daarom vindt er op ïaterdag 4 maart een mu ziek- en zangf* stival plaats in de Magn lia Deikerk aan de Al bardastraat 65 in Schiedam. Hieraan werken mee het Haags Matrozen Koor, de „Fam. van Nee", de Verenigde Zangbriga des Vlaardingen/Schiedam, muziekkorps, tambour ijn- brigade met G. v.d. Schoor aan het orgel en Ton Bïjloo cornet. De toegangsprijs voor het festival bedraagt een rijksdaalder, kaarten zijn nog te verkrijgen bij de officieren van het Leger des Heils aan de Rotter- damsedijk 218. Het Amsterdamse Volk stoneel onder leiding van Beppie Nooy bracht reeds in december een zeer geslaagde uitvoe ring van het volksstuk „Als je lacht dan ben je nik" in Vlaardingen, Het aanwezige publiek was bepaald enthousiast door de warmte, die van deze voorstelling af straaldeVoor de STADSGEHOORZAAL was dit een reden om nog een keer dit toneel stuk binnen te halen. Dat gebeurt nu op vrij dag 3 maart om kwart over acht Vlaardingen De Fnese Vereniging „Lyts Bigjin" in Vlaardingen bestaat vijfen twintig jaar. Dit heugelijke feit willen de Vlaardingse Friezen met ongemerkt voorbij laten gaan. Van daar dat zij aanstaande za- terdag feest vieren in het gebouw Triangel aan de Fransenstraat 14. 's Mid dags van drie tot vijf ts er voor iedereen gelegenheid het bestuur van Lyts Bigjin geluk te wensen. Om acht uur brengt het „Grouster Krite Toaniel" onder regie van Romke Toering het blijspel „Lok hwat jowste". Zoals de titel al zegt moet het publiek om het blijspel goed te begrijpen de Friese taal wel machtig zijn. SCHIEDAM Passage Theater Dagelijks 14 en 20 uur, za terdag alleen om 20 uur SOLDAAT VAN ORANJE Passage Bio Dagelijks 14 en 20 uur, woensdag, zaterdag en zon dag alleen om 20 uur ONCE UPON A TD1E IN THE WEST ZOLDERTHEATER IN DE TEERSTOOF Donderdag 2 maart, 20.30 uur ITS ME SCRIM MAASSLUIS Zaterdag 25 februari, 21 uur Jongerencentrum de Tover bal THE GOOD, THE RAD AND THE UGLY VLAARDINGEN Zaterdag 25 februari van de stichting Rood Vlaardin gen in de societeitszaal de Harmonie om 20 uur JOHNNY GOT HIS GUN Drifting Five behoort tot een van de betere orkesten, die Instuif Schie dam heeft kun nen contracte ren. Het gaat hier om een all-round or kest, dat speelt wat het pu bliek wd, lek ker commer cieel als 't moet. Danslief hebbers kun nen zondag 26 februari te recht m ge bouw ARCA DE voor vijf gulden met lid maatschaps kaart. r-i 'i. i- 'WS&.r i Al,.'»- Zoldertheater in de Teerstoof In het stuk, dat Henk van Ulsen op vrijdagavond 24 en zaterdagavond 25 februari in het Zoldertheater in de Teerstoof in Schiedam brengt, is in feite Gogol aan het woord» Dankzij Van Ulsens sublieme acteerkunst schetst hij op een lachwekkende wijze en met milde ironie het Rusland van de vorige eeuw: Aan de ene kant is er de decadente sfeer van landeigenaren, corrupte adel en dito tsaar en een enorme bureaucratie. Aan de andere kant wordt onze held en zwendelaar Tsjitsjikow getekend. Sommige lijfeigenen, die overleden zijn, staan nog als levend te boek, er moet dus nog belasting over betaald worden. Met deze dode zielen gaat Tsjitsjikow „handel drijven1'. Hij koopt ze op en met dit „bezit1' gaat hij leningen afsluiten. Dankzij allerlei verwikklingen weet onze held toch een ontmaskering te voorkomen. Het stuk „Mijn held Tsjitsjikow", dat gebaseerd is op de roman „Dode zielen" van de Russische schrijver Nicolai Gogol, is voor solo-toneel bewerkt door mevrouw Marie-Louise Doudart de !a Gré. De regie is in handen van Elise Hoomans. Degenen die Henk van Ulsen enige jaren geleden hebben gezien in zijn creatie van Han van Meegeren, zal het duidelijk zijn dat dit weer een onvergetelijke avond zal worden. Voor de kinderen treedt zaterdagmiddag om half drie Clown Waudi op met het sprookje Roodkapje. Achter de clown schuilt de in Zwitserland wonende Frederik Woudenberg, iemand, die niet genoeg krijgt van de poppenkast. „Als ik speel ben ik zelf een van mijn figuren", zo zegt hij over zijn spel. De poppenkast is van groot belang voor kinderen, meent hij. „De figuren uit oude sprookjes zijn droombeelden, waarmee het spelende, fantasievolle kind meestal zelf dromend omgaat. Door op de juiste wijze sprookjes te horen en te zien, ontstaat er bij het kind een bewustwording. Wat voor de volwassenen een boek, een film of een toneelstuk is, is voor het kind een sprookje, een poppenvoorstelling". Dc toegangsprijs voor Roodkapje bedraagt een rijksdaalder. Gemeentemuseum Maassluis - Zuiddijk 16. Gert Hendriksen, aquarellen; Johan Karsch, bronsplastieken. Dinsdag t/m zondag 14-17 uur; donderdag avond 19-21 uur. Tot en met 12 maart. V ï-.sUMrf» Een van de geestige Johan Karsch. bronsplastieken van Herfstdag in de Treek. Aquarel van Gert Hendriksen. Maassluis Verstilde wijdse landschappen en bedrijxige emotionele mensfiguren zijn te zien in aquarel en bronsplas tieken, die geexposeerd worden in het Gemeen temuseum Maassluis. Daar exposeren tot en met 12 maart Gert Hen driksen uit Vleuten en Johan Karsch uit Wage- nmgen. Gert Hendriksen toont er dertig aquarel len, terwijl Johan Karsch er met 35 brons plastieken present is. Het is een feest de land schappelijke aquarellen van Gert Hendriksen te zien. Gert Hendriksen (52 jr). heeft - gerijpt en begenadigd kunstenaar als hij is - de stilte in zich opgenomen. De stil te van het Hollandse landschap bij de rivie ren, in de polders, op de wadden en op de zande rige vlakten van Texel. Hendriksen laat ons in zijn pure aquarellen met prachtig transparante kleuren de luchten bo ven land en water zien. De luchten, die een ex tra accent geven aan de ruimtelijkheid van zijn bladen. Het land met zijn altijd wisselende kleuren, naarmate de jaargetijden deze voor schrijven. Het water, waarin de luchten zich spiegelen. Het landschap met de verre horizonten, met uiterwaarden en verre einders, waar wa ter en nevel elkaar bin den in tere pracht. Hen driksen laat het in zijn aquarellen zien en voe len hoe stil het in de natuur is, hoe zuiver het daar alles spreekt van wat een dichter als Gui- do Gezelle verwoordde in enkele regels: „Mij groet het altemale, dat God geschapen heef- t" Bij die rust en kalmte, waarin geen mens is op te merken, laat Johan Karsch in zijn brons plastieken mensen zien in al hun bedrijvigheid, dynamiek, krachtmetin gen, emoties en humor. Johan Karsch - geboren op 18 december 1845 te Renkum - genoot een driejarige opleiding aan de Vrije Akademie, waarna hij in Parijs aan de Ecole des Beaux Arts studeerde. Het is zo maar uit zijn werk te door Jan Zwart proeven, dat hij een ge zellig, humoristisch type is, een man, die zijn ogen goed de kost geeft en intens geniet van al les, van de mensen ron dom ons. Het is alsof hij vanaf een terrasje de mensen in al hun doen en laten, maar vooral in hun bedrijvigheid goed in zich heeft opgenomen om al die typen raak en karakteristiek weer te geven in zijn plastieken, die een sterk ruimtelijke werking hebben. Moeder met kinderwagen, ten nisser, de handstand, knuffelen, hoepelen, acrobaten, de vissertjes: het zijn maar enkele ti tels van zijn werken, waarin Karsch mensen voortovert die hij met een heerlijk gevoel voer humor gadesloeg en ir brons „portretteerde" In al die kostelijke figu ren, is nergens van sto rend detailwerk sprake maar wel van de mees terhand, die zelfs - ir> tegenstelling tot veld beeldhouwers - het gie ten van deze beelden ais een kunst apart en extra! bedrijft. Wie deze ten-J toonstelling beschouwt, zal zeker dank zij de beide kunstenaars, deze expositie ervaren als een verrijkende belevenis. Unieke sla©w Wie een in druk wil krijgen van. hoe de mo de zich in de afgelo pen vijfen twintig jaar heeft ont wikkeld moet mor gen vrij dag 24 fe bruari - naar Hollandia gebouw aan de Uostha venkade 42 in Vlaardin gen komen Daar pre senteren ze ventien stu denten van Haag een umeke. kleurrijke show van indertijd populaire kleding. Het gaat hier om zowel vrijethds tijdskleding, als avond kleding, zo- mer- wmter dracht: pof broeken fee fraaie robe gala, spij kerpakken. hotpants, minirokken enzovoorts. De kleding, indertijd ontworpen door be vindt plaats in het kader van het zil veren jubi leum van de modeont werper Car roemde cou- gelli die zelf aanwezig zal zijn om een uiteen zetting te geven aan de bezoe- tuners. en sen het om kleden door nu „geco- pieerd worden door de stu dia's op het denten zelf. gebied van De show mode vertoond. De modes how begint pas om 21,00 uur, de toegang is gratis. „Een juweel van een tentoonstelling waar de liefde van de schilder voor de scheepvaart en de visserij vanaf straalt," zei directeur Hans Paalman van het Stedelijk Museum Schiedam in zijn openingswoord van de expositie van Piet Vrijland in het Vlaardingse VISSERIJMUSEUM. Een schilderijententoonstelling in dit museum vraagt om verantwoording. Piet Vrijland legt die verantwoording in zijn werk zelf af. Hij is een ras-Vlaardmger met de daarbij horende mentaliteit. Zijn hart gaat naar de visserij, sterker, dn onderwerp houdt hem volkomen in de ban De tentoon stelling wijkt slechts in zoverre af van wat wij van het Vissenjmuseum gewend zijn, dat de nadruk noch op de geschiedenis van de visserij wordt gelegd, noch op weten schappelijke basis berust maar dat nu de artisticiteit voorop staat. De twee andere aspecten worden echter geenszins tekort gedaan getuige de nauwgezetheid van de schilderijen Kenners zullen het beamen' de geschilderde schepen opge tekend uit het fotografische geheugen van Piet Vrijland, zijn exact gelijk aan de schepen zoals de Vlaardingers ze kennen. Vrijland beschikt namelijk over drie kwaliteiten die zijn werk uit documentair oogpunt van grote waarde maken: scheepsbouwkundige kennis, een scherp oog voor details en een IJzersterk geheugen. Hoewel zijn vader besliste, dat Piet een vak moest leren, koos hij voor de zee. Het bloed kruipt immers waar het met gaan kan. Vijftien jaar lang voer hij op tal van schepen. Het ruige leven van de zeevaart is hem daarbij niet bespaard gebleven. Zijn visserscarnère verliep wisselvallig als de visserij zelf. Twee keer leed de schilder schipbreuk en in de dertiger jaren bleef hem de gesel van de crisis met bespaard Wellicht vormen deze ervaringen de bron voor zijn inspiratie om op uiterst boeier.de wijze vorm van de zeevisserijbeelden op de schilderijen te geven. De vor ming van zijn ideaalbeeld over de visserij is kenmerkend voor zijn werk. Veel van de tentoongestelde werken zijn afkomstig van bruikleengevers. Voor hep gelden de schilderijen als dier bare herinneringen, want achter ieder werk schuilt een verhaal. Zoals de beeltenis van de stoomlogger Morgenster, een schip van rederij Van Dorp. In de catalogus lezen we er het volgende over: „De schilder had als scheepmaker meegewerkt het schip in gereedheid te brengen voor zijn eerste reis voor de Vlaardingse reder. Hij monsterde ook zelf voor deze reis (1933) en was dus aan boord toen het schip, nog tijdens het uitstormen ter visserij, bij stormweer in ernstige moei lijkheden kwam. Het verloor beide masten, keerde terug en bereikte met zware averij de Vlaardingse haven, waar het werd opgewacht door een grote menigte." De schilderijen van Piet Vrijland vormen stuk voor stuk O Piet Vrijland gaf zijn hart aan de zee een boeiend geheel Treffend zijn de vormen van de zeeen. In al haar uiterste situaties, vriendelijk kalm tot dreigend, onheilspellend. Voor de met-ingewijde moge het thema eenzijdig zijn. Het spreekt vanzelf dat de Vlaardingse vissersbevolking daar anders over denkt Zeker is, dat de uitwerkingen op dat ene thema veelzijdig zijn. Hoewel hij gedurende zijn vijftien-jarige zee-carrière de wind vaak tegen zich heeft gehad, schildert en tekent Piel Vrijland uitsluitend positief, idealiserend Daar is hij Vlaardingcr voor. Met zijn bijzondere gave registreert hij een stuk geschiedenis, dat volledig binnen het kader van het Visserij museum past. Hoewel het allemaal anders liep gaf hij zijn hart aan de visserij, zijn leven lang. Hoeveel werken hij heeft geproduceerd weet hij zelf met, het zullen er honder den zijn. Hoewel Hans Paalman hem gezien het niveau van zijn werk weigerde een amateur te noemen, is hij dat. Van beroep is hij scheepmaker, schilder als amateur en visser slechts van afkomst, maar tóch, zo stelt Vissenjmuseumdt- recteur Van Dorp, is Piet Vrijland schilder van de visserij, met recht en reden. Door Chris van Bremen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 5