Pierre van Soest
ontmaskert een
vrome
Jan wan
raadsels op
Veertig jaar
Jeugd-
Rijnmondliand
toon
beeld
Kunstkring
Voorschoten
in Weeshuis
En verder
Intiem avondje met
de grote boodschap
Tweehonderd zangers
en zangeressen
Urker
de
Snurker
der.,vr^^.
Het rijke
onver mo
tten
Concert van J# Juda
en SumJko Nagaoka
mm-
mmk
De familie Arnolfini, geschilderd door Jar> van
Eyck.
VD/SC/WW 4
Op zaterdag 8 april geeft Het Zoldertheater in
de Teerstoof ook een onbekende cabaretgroep
de kans wat van zijn kunnen te tonen. Dan is
daar namelijk een optreden van de groep In
keep, die weliswaar „De grote boodschap"
brengt,- maar dit zonder vuilspuiterij en zonder
gebruik van schuttingtaai ten gehore brengt.
zuilen zelfs de „EO-
smaakmakers van Cal-
vijn" niét. In „Druip-
kaars". oftewel dat lieve
Aanvankelijk startte de
groep onder de naam Hi-
Ha-Rondël: Inhoudelijk is
Inkeep op de oude toer
doorgegaanmet een
scherpe kijk op de din
gen, ironisch met relative-:
rende kritieken op mens
enmaatschappij. Dat
houdtjn, dat de groep wel
maatschappijkritisch be
zig is maar zonder daarbij
mensen echt te kwetsen.
Inkeep onthult de gehei
men rond het weekblad
Privé, geeft de visie weer
op de zogenaamde ver
trossing en vergeet van de
programma van Jan van
Veen. Candlelight, geeft
Inkeep een parodie op de
Nederlandse smartlap.
Resumerend: een intiem
avondje jong cabaret van
dé goede soort.
Het programma begint
om negen uur en kaarten
zijn verkrijgbaar voor de
prijs van .7,50 gulden.
Houders van de CJP of
bejaardenpas tellen vijf
gulden neer.
Een reeks van koren treedt vrijdagavond op in de
Grote Kerk in Schiedam. Ruim tweehonderd zangers
en zangeressen van de Christelijk gemengde zangver
eniging Con Am ore uit De Lier. het Grote Kerkkoor,
het hervormde kerkkoor Sehiedam-Kethel en het
bejaardenkoor Samen Zingen zullen hun beste been
tje voorzetten. Allemaal geassisteerd door organist J.
P. Bekkers en de koperblazers van Harpe Davids.
Het festijn aan de Lange Kerkstraat begint om acht
uur. De toegang is helemaal gratis.
.SCHIEDAM'
Passage Theater
Dagelijks 14. 19 en 20.30 uur, zaterdag geen
middagvoorstelling:
AIRPORT'77 (12)
Passage Bio
Dagelijks 14, 19 en 21.30 uur, zaterdag, zondag en
woensdag alleen 19 en 21.30 uur:
DE KLOKKENLUIDER VAN DE NOTRE DAME (12)
Zaterdag, zondag én woensdag 14 uur:
PIMPANDOER IN HET NAUW
DJC de Dukdalf aan de Rijnstraat
Zondag 13 uur:
SHATCS LAND (12)
Filmclub in de Teerstoof
Donderdag 6 april 20.30 uur:
EL CONDOR
VLAARDINGEN
Vrouwencafé. Weeshuisplein 18
Vrijdag 21 uur:
ERICA MINOR
Orgelbespeling
Set orgel van de gro
te kerk op de Vlaar-
iingse Markt wordt
vrijdag 21 april be
speeld door Gert
Oost Gert. die in
1942 werd geboren en
muziekwetenschap
studeerde aan de uni
versiteit van Utrecht
en orgel aan het Am
sterdams conservato
rium heeft een uitge
breide concertprak-
ajk als organist, be
geleider en als solist
m concerten met or-
tesf
Over de belevenissen
van opa Bokma gaat
net verhaal van Ur
ker de Snurker, dat
door het poppenthea
ter Bloeps zaterdag
middag om half drie
in het Zoldertheater
de teerstoof in
Schiedam voor de
jeugd wordt ge
bracht Het theater
Wordt, gespeeld door
John van Miltenburg
snAdri Alers. Toe
gang éénrijksdaal-
Van Oscar van Alp
hen wordt morgen in
het stedelijk museum
van Schiedam een fo
totentoonstelling
opengesteld onder de
titel ..Het rijke onver
mogen".
De reportage over
Duitsland laat de
steeds groeiende
macht en welvaart
van dat land zien,
maar ook het onver
mogen van vele Duit
sers om werkelijk
met het verleden af
te rekenen. Daarbij
doelt Van Alphen on
dermeer op de steeds
gewelddadiger wor
dende maatschappij
structuur, die accep
tabel schijnt te wor
den.
Tot maandag 8 mei
duurt de expositie
van 250 foto's.
Het stedelijk museum van Schiedam heeft bijzonder werk
In huis. Samen met de oude meester Jan van Eyck is Pierre
van Soest sinds 1974 op bezoek gegaan bij de middeleeuwse
familie Arnolfini, en dat heeft een reeks van zestien schilde
rijen opgeleverd: drie jaar lang heeft Van Soest zich inge
leefd in één doek, „De familie Arnolfini" dat Van Eyck in
1434 afrondde. r
Op zich is het niet bijzonder,
dat tegenwoordige kunste
naars grasduinen in de ge
schiedenis en aankloppen bij
oude meesters. Men grijpt
dan/terug, omdat er overeen
komsten zijn met het eigen
werk, of omdat er ideeën uit
geput kunnen worden. Van
Soest heeft echter niet alleen
teruggegrepen. Zijn benade
ringswijze was tijdens de
„bezoekjes" heel anders;
kennelijk doorzag hij het
vrome echtpaar beter dan
Van Eyck. de ene getuige bij
het huwelijk.
De verschillende fragmenten
in het schilderij van Van
Eyck komen verscheurd, ver
vormd of nadrukkelijker
naar. voren in de varianten
van Pierre van Soest. Hij
drijft de spot met de symbo
len van zuiverheid. Giovan-
na, de vrouw op het doek,
lijkt in verwachting Van
Eyck kende de mode van die
dagen, en zoekt er niets ach
ter. maar Van Soest kleedt
haar uit, en in zijn werk
blijkt dat 2ij wel degelijk
zwanger is. Daarom haalt
Van Soest het appeltje uit de
vensterbank, dat symbool
van de onschuld, naar voren
en blijkt het behoorlijk aan
gevreten te zijn. Het kaar
slichtje maakt plaats voor
"„onwijs" elektrisch licht.
Achter Arnolfini, die plech
tig de hand ophoudt, gaat de
bedrieger schuil: Van Soest
beeldt hem dan twee keer
uit, de man van mooie woor
den en zijn schaduw, of het
geweten.
Pierre van Soest, geboren in
1930 in Venlo, behoort tot de
groep Limburgse Amster
dammers, waartoe onder an-*
deren Jef Diederen en Ger
Lataster worden gerekend.
Het is een groep, die in het
spoor van. Cobra (waarvan
het Schiedamse museum een
belangrijke collectie: heeft)
tot een éigen lyrisch expres
sionisme komt. In de jaren
vijftig werkt Van Soest nog
zeer abstract, maar daarna
gaat hij steeds meer op de
figuratieve toer en gaat hij
ook meer thematisch aan de
slag, werkend in series.
Zaterdag werd de tentoon
stelling „Met Jan van Eyck
op bezoek bij de familie Ar
nolfini" opengesteld. Tot en
met zondag 23 april is zijn
bizarre, maar boeiende
droomwereld te bezichtigen.
Het museum op de Hoog
straat is dagelijks geopend
en gratis toegankelijk.
Kor Kegel
Met Jan van Eyck op bezoek bij de familie Arnolfini, nummer vijf uit de serie, geschilderd door
Pierre van Soest.
Het schilderij van Jan van Eyck, waardoor Pierre van Soest
zich drie jaar lang geïnspireerd voelde, is een van de eerste
burgerportretten: niet langer werden uitsluitend edellieden
en vorsten afgebeeld van Jan van Eyck wellicht verwon
derlijk, omdat hij in 1422 als „valet de chambre" bij Jan
van Beieren in dienst kwam en drie jaar later huisknecht
werd bij Philips de Goede, hertog van Bourgondiè.
„De familie Arnolfini" is
een totaal-portret, een term
die duidelijk maakt dat het
niet alleen om afgebeelde
koppen gaat Het toont de
huwelijksvoltrekking van
Giovanni Arnolfini en Gio-
vanna Cenami, althans, dat
valt af te lezen aan de op
geheven rechterhand van
de mannelijke figuur en het
feit dat het tweetal elkaar
de hand geeft Twee andere
figuren, die te onderschei
den zijn in de spiegel op de
achtergrond, zijn vermoe
delijk de getuigen, en ge
zien het opschrift .Johan
nes de eyck fuit hic" (Jan
van Eyck was hier) is de
schilder zelf een van de
getuigen.
De sfeer is kenmerkend
voor het werk van Jan van
Eyck. Wordt hij gerekend
lot de Vlaamse primitieven,
een nogal misleidende aan
duiding, en een „groep"
waarbij ook Rogier van der
Weijden, Memlinck en de
Hollanders Hugo van der
Goes, Dierick Bouts en Ge
rard David horen, zijn por
tretten zijn vaak ongeëven
aard door het naturalisme,
maar door alle vroomheid
erin de figuren van Van
Eyck gaan nooit gemeen
zaam met elkaar om
krijgt het werk iets geheim
zinnigs. Zo heeft het echt
paar Arnolfini iets onuit
sprekelijks, dat hen ver
bindt De symbolen in het
schilderij nemen de raad
sels niet weg.
Wel bevestigen de symbo
len die vroomheid. Daar is
de aangestoken kaars in de
kroonluchter, terwijl het
klaarlichte dag is (symbool
voor de allesziende God), er
is het hondje (symbool voor
de huwelijkse trouw), de
appel (een toespeling op
zuiverheid en onschuld
voor de zondeval), de kris
tallen kralen (zuiverheid)
en het gegeven, dat de
schoenen uitgedaan zijn
(symbool voor het staan op
gewijde grond).
Jan van Eyck werd rond
1390 geboren en stierf in de
lente van 1441 in Brugge.
Zijn hoofdwerk is ,JDe aan
bidding van het Lam
Gods", dat hangt in de Sint
Bavo in Gent en waarvan
het aandeel van Hubert van
Eyck onduidelijk is. Broer
Jain, die als eerste schilder
experimenteerde met olie
verf, maakte naast grotere
werken ook Madonna's en
een aantal miniaturen (Tu
rijn).
Schiedamse Sylvia van Asten kan lachen. Terecht,
want met haar eerste plaat Jamie belandde zij in de
hitparade. Ook in Frankrijk wist zij met de groep
Mistral, met Rob van Leeuwen (ex-Shocking Blue) en
Rick van der Linden (ex-Exception), hoge ogen te
gooien. Ondanks haar succes heeft zij haar eigen
begeleidingsgroep niet in de steek gelaten. Met Funny
Facé treedt zij op in Instuif Schiedam op zondag 16
april in zaal Arcade.
Jo Juda en Sumiko Nagaoka geven op dinsdag 11
april in de sfeervolle 18e eeuwse muziekkamer van
het Visserijmuseum in Vlaardingen een concert op
de piano en viool. Dit gebeurt in het kader van de
door de Culturele Raad Vlaardingen georganiseerde
serie.: v .""'•.'C'!.; ;."-1
Jo Juda was tot aan zijn pensionering in 1974 onder
andere concertmeester van het Radio Philharmonisch
Orkest, het Utrechts Stedelijk Orkesten het Concert
gebouworkest. De Japanse pianiste Sumiko Nagaoka
is sinds enige tijd de vaste begeleidster van Jo Juda.
Zij maakte haar debuut als soliste in hef Tweede
Pianoconcert van Rachmaninoff met een van de
bekendste orkesten van Japan.
Het concert begint om kwart over acht 's avonds.
Toegangskaarten kosten 4,50. Houders van de bejaar
denpas en CJP krijgen twee guldén korting.
De komende twee we
ken is er een tentoon
stelling te bezichtigen in
het Vlaardingse Wees
huis aan het gelijknami
ge plein van werk van
leden van de kunstkring
Voorschoten. Deze kring
is ongeveer tien jaar ge
leden opgericht. Schil
ders. beeldhouwers, fo
tografen en sierkunste
naars werken nauw met
elkaar samen. Vandaar
dat de tentoonstelling zo
rijk gevarieerd is met
een bijzonder karakter.
Landelijke belangstel
ling trokken de tentoon
stellingen van de kunst
kring Voorschoten zoals
„Dorp en Kunst ontmoe
ten elkaar" of „Het
paard in de Kunst" en
„30 beeldhouwers onder
de 40".
Centrum van de Kunst
kring is het yroegere
atelier van de bekende
schilder Willem Schro-
fer. Het is tegenwoordig
het ontmoetingscentrum
van de leden, waaronder
Paul Citrobn, Sierk
Schröder, Harm Kamer-
Üngh Onnes, Hannie Bal
en Jenny Dalenoord;
De tentoonstelling toont
de bezoekers schilderij
en, portretten, tekenin
gen, etsen, gouaches,
aquarellen, beeldhouw
werk van Willy Dohm,
keramiek van Bertus de
Korte, wandkleden van
Riek Meijer en Sonja
Weekhout en een collec
tie penningen van Rudy
Augustinus.
De Jeugd-Rijnmond-
band bestaat veertig
jaar. En dat is voor de
Schiedammers reden tot
feest Daarom heeft men
voor zaterdag een pro
gramma samengesteld
waarbij dit Schiedamse
neusje van de zalm op
het muzikale gebied zich
nog eens extra laat zien
en vooral horen. Van elf
tot half één houdt de
Jeugd Rijnmondband
een receptie in het repe
titielokaal Blauwe Huis
aan de Lange Nieuw-
straat 181.
Vanaf half één vindt de
jeugdparade plaats, die
start naar het Emma*
plein, G. Verboonstraat,
Koemarkt, Hoogstraat,
Grote Markt Lange
Kerkstraat, Kreupel-
straat, Boterstraat,
Broers vest en weer te
rug naar het Emma*
plein. Daar houden de
muzikanten om kwart
voor twee nog een défi
lé, met shows van ver
schillende korpsen, welk
gebeuren om vijf voor
vier wordt afgesloten,
met een toespraak van
burgemeester Arie
Lems.
Mooie prijzen zijn te
verdienen bij het rad
van avontuur op de vrij
dag en zaterdag te hou
den fancy fair van de
Oriongroep in de Wil
genburg aan Singel 104
in Schiedam. Iedereen is
er welkom.
Het maandelijkse thea
ter-orgel-concert vindt
eveneens in Schiedam
plaats op zondag 9 april
argens om
in het Passage Theater.
De Engelsman Terry
Hepworth bespeelt de
toetsen.
Gedurende deze hele
maand zijn tekeningen
van-B. Jocker uit Rotter
dam te bezichtigen op
de tentoonstelling in het
Schiedamse De 4 Mo
lens. Toegang gratis.