mmm
Delft binnen de Veste getekend door Charles Kemper
Unieke
opdracht
sinds
enkele
decennia
ïlJ
'VRIJDAG 14 APRIL 1978
Door
Jan Zwart
rt
GESLAAGD
V' iV-j M f 1
A, Vd .1\r\! gC
Vli
VD/SC/WW 4
e Marktkramen in de
schutse van het Stad
huis, getekend door
Charles Kemper.
Delft „De stad Delft is
een droom. Daar ligt het
voor een kunstschilder en
tekenaar voor het opschep
pen. Picturaal is het ge
woonweg een prachtige stad
met z'n grachten en plei
nen," Dat allemaal zegt
Charles Kemper, de Rotter
damse kunstschilder, die z'n
werk er op heeft zitten voor
het grote boek, dat medio
april door Uitgeverij Elmar
op de markt wordt gebracht
en waarin maar eventjes
veertig tekeningen en aqua
rellen van Delft binnen de
Veste - allemaal van de
hand van Charles Kemper -
worden opgenomen.
Ruim een jaar 13 Charles
Kemper m Delft aan het
werk geweest- „Dat komt ei
genlijk door een advertentie
van de Nederlandse Bak
steen-industrie, die ik geïllus
treerd had met een tekening
van de Brabantse Turf
markt", vertelt Charles Kem
per mij. „Die plaat bracht de
directeur van Elmar, de uit
gever A C Roodnat op het
idee mij een opdracht te ge
ven voor een platenboek van
Delft binnen de Veste, zo'n
royaal fors boek van 35 bij
30 centimeter, zoals hij ook
al had uitgegeven over Am
sterdam, Rotterdam en Delft
in de 17e eeuw en 18e eeuw,
en Nijmegen en de Elf Ste
den m oude prenten Zo'n
opdracht ervaar je als iets
unieks, want je moet wel en
kele decennia teruggaan om
te zien wat er op dit gebied
tot stand is gekomen, op het
terrein namelijk van de spe-
eifieke topografische teken
kunst. En dat is dan het boek
van Wenckebach met z'n te
keningen van Amsterdamse
stadsgezichten, m het begin
van deze eeuw En natuurlijk
ga je dan enthousiast aan het
werk
Zeker een man ais Charles
Kemper, die in z'n jeugd
Haarlem als historisch fijne
stad ervoer en m de loop van
zijn kunstenaarscarrière zich
ontwikkelde tot schilder en
aquarellist van haven-, land
schap- en stadsgezichten
Van Delft zijn er nu veertig
aquarellen, pentekeningen en
omber kleurige gewassen te
keningen gereed Talloze ma
len heeft Kemper m de oude
Prinsestad zitten schetsen
om thuis m z'n witte huis
dat er als een voorname
kunstgalerie aan de Straat
weg in Rotterdam-Hillegers-
berg bijligt - al die Delftse
krabbels uit te werken
„Wat is me", zegt Kemper,
„Delft als een leefbare, men
selijke stad overgekomen De
stad heeft wat je noemt de
goede maat, harmonieuze
verhoudingen In een stad ais
Amsterdam is alles veel ho
ger en breder, maar hier kun
je over de gracht heen nog
mei elkaar staan praten. In
de late middeleeuwen heeft
de Italiaanse kunstenar Pier-
ro delia Francesca eens, wat
hij noemde ,.de ideale stad"
getekend Zou je zo'n teke
ning met Hollandse renais
sance huizen invullen, dan
zou je ongeveer het beeld
van Delft krijgen, want ook
hier liggen de bouwkundige
verhoudingen en proporties
ideaal Kijk maar op de
Markt, hoe prachtig op dal
piern de verhoudingen zijn
tussen Stadhuis en Nieuwe
Kerk Een voor Europa
uniek plein, mooier dan de
Dam van Amsterdam -
Of Charles Kemper steeds zc
enthousiast en bezield aan
het werk is geweest? Vergeet
het maar! Soms 2ag hij hel
helemaal niet meer zitten
„Begrijp me goed. zo'n opga
ve en opdracht brengen
enorme spanningen mee Op
den duur wordt het je moei-
lijk en vraag je je af of je
het goede niveau wel steeds
kunt handhaven Weet je.
dan. ïireeg ik het gevoel of ik
tegen andere mensen zat aan
te werken. Je gaat je realise
ren hoe knap in de 18e eeuw,
in de bekende topografische
periode mannen als Lafar-
gue, Jan de Beyer, Pieter Jar>
van Liender, de Rotterdam
mer Gerrit Groenewegen,
Cornells pronk en noem
maar op, stadsgezichten ver.
vaardigen Daar waren de
Venetianen Canaletto en
Guardi ook beroemd om En
ben. je een tijd lang bezig in
een stad als Delft, dan krijg
je op, een gegeven moment
Jsbt van die kerels en vraag
jö" je'af, of je het ook zo goed
doet, althans of je diezelfde
intentie hebt om zo ver te
komen. Is m'n werk wel in
hfü/i rang in te passen? Die
r**<
„Soms leek het,
0 u t le Johannes o irer
rug stond toe te kijk
Charles Kemper in zijn atelier, bezig aan een
aquarel.
vraag achtervolgt je. En ver
geet niet, als je met Delft
bezig bent dan kom je een
keer op dezelfde piek te
staan, waar Johannes Ver
meer geschetst en getekend
moet hebben voor het moois-
te stadsgezicht, dat ooit ge
schilderd is. Kijk dan kan
het gebeuren, dat je het ge
voel krijgt of die oude Jo
hannes over je rug staat toe
te kijkenDie mensen, die
hebben me er een probleem
extra bij bezorgd
Maar, nu Charles Kemper de
veertig kunstbladen nog
weer eens stuk voor stuk be
kijkt en omslaat, dan geniet
hij er kennelijk van hoe het
alles toch fijn is geslaagd.
Hij mijmert er nog wat over
na
„Zo'n pentekening; als je er
mee bezig was, lukte die of
niet- Zat je ermee te tobben,
probeerde je wat te verbete
ren, gmg het niet gauw ge
noeg, werden sommige par
tijen te donker dan kon je
er wel mee ophouden en be
ter helemaal opnieuw begin
nen, Natuurlijk heb ik op die
stadsgezichten ook mensen
-getekend. Mensen maken het
stadsbeeld vriendelijk. Au
to's met, die storen en vallen
uit de toonKijk eens, hoe
mooi het Stadhuis is. Die
achterkant met de oudere to
ren is eigenlijk nög mooier
dan de voorgevelHa,
daar heb je het Stadhuis op
marktdag met al die kramen
en mensen. Dat is eigenlijh
Tekening van het „Ou
de Delft" voor het royale
boekwerk Delft gete
kend door Charles Kem
per", dat medio april ver
schijnt.
m'n mooiste tekening, die bij
de alleriaatsten hoort. Geluk
kig was ik toen wel over m'n
inzinking heen
Dat alles vertelde me Char
les Kemper, van wie ik hier
graag nog z'n „levensloop"
doorgeef Geboren m 1913 m
Heemstede, waar zijn vader
inspecteur van politie was,
kreeg de jonge Charles al
vroeg de smaak te pakken
voor teken- en schilderkunst.
Zijn vader was namebjk een
zeer verdienstelijk amateur-
schilder, Na zijn 21ste jaar
wordt Rotterdam zijn woon
stad, waar hij twee jaar les
krijgt van de landschaps
schilder P. C van der Wildt,
die hem tevens aanraadt
naar de Rotterdamse acade
mie voor beeldende kunsten
te gaan. Gedurende de zesja
rige studie zijn daar David
Boutz (model tekenen en
-schilderen) en voor het gra
fisch werk Derksen van An-
geren zijn leermeesters. Na
de oorlog is het bij de haar-
lemse meester H. F. Boot, dat
Charles Kemper zich nog ex
tra toelegt op het schilderen
van stillevens en de studie
van het perspectief. In 1940
toen Charles nog op de Aca
demie was, wist hij beslag te
leggen op een eerste prijs
voor zijn schilderij- stadsge
zicht van Schiedam m de
sneeuw.
Een jaar later kreeg hij een
zelfde onderscheiding voor
een stadsgezicht van Voor
burg, en een tweede prijs uit
het Willink van Collenfonds
voor een polderlandschap m
de sneeuw. De Rotterdamse
Kunststichting bekroonde m
1950 een Rotterdams haven
gezicht van Kemper met een
eerste prijs. Allengs is er
heel veel werk van hem aan
gekocht door archiefdienst
en, terwijl ook in het Haagse
gemeentemuseum, het Mari
tiem en het Historisch Mu
seum in Rotterdam, het
Spoorwegmuseum m Utrecht
en de musea van Schiedam
en Bnelle werk van zijn
hand is te bezichtigen Char
les Kemper heeft ook grote
bekendheid gekregen op
journalistiek-iUustratief ge
bied, daar hij bijkans vijftien
jaar actief was voor het Rot-
terdamsch Nieuwsblad, de
GPD-bladen en de Haagsche-
en Goudsche Courant. Voor
deze dagbladen lag zijn werk
vooral op het gebied van
dorps- en stadsgezichten, een
arbeid die Charles Kemper 1
ongetwijfeld ook ten goede is
gekomen voor zijn unieke be- -
zigheid; het maken van acht
tien tekeningen, achttien
gouaches en vier aquarellen
van de oude stad, die nog.,
altijd bekend staat als Delft
binnen de Veste.