Eindelijk een orgelrestauratie die geslaagd Is WOENSDAG 24 MEI 1978 üw Wr- Feike Asm®. é®lgeïmkMgs Fraaie resultaten Grote beslissing Het orgel speelt Vernieuwing Enorm blij VD/SC/WW 3 Garrelsorgel Maassluis terug in klassieke schoonheid Maassluis Feike As- i;peelt weer op zijn rgol. Het imposante cu-ie klaviers instru ment in de Grote Kerk van I>Iaassluis. Meer dan tweeëneenhalf jaar heeft hij het moe ten missen bij kerk diensten en voor con certen, omdat het fraaie Garrels-orgel uit 1732 buiten spel was door kerkrestau ratie en orgel-renova tie. Maar nu is het zo ver: Feike Asma kan zijn orgelbank weer in bezit nemen, zich voor zijn klavieren zetten om er de 47 sprekende stemmen te laten klin ken, de 58 registertrek- kers te bedienen, de pedaaltoetsen te tre den en met zijn tien vingers de toetsen in te drukken om te laten horen hoe fraai, hoe klassiek van Mank dit gave historisch zo be langrijke en beroemde orgel nu weer is. Niet alieen Feike Asma, oak het college van Kerkvoogden van de Hervormde Gemeente van Maassluis is ver heugd dat de restauratie van het orgel'in de Gro te Kerk zich thans in het eindstadium bevindt. Zondag i juni zal Feike Asma het weer bespelen tijdens de kerkdiensten. Donderdag S juni om 8.15 uor geeft hij ter ge legenheid van de herin- gebruikname een orgel concert voor genodigden, waarna Feike Asma za terdag 10 juni de eerste officiële orgelbespeling geeft voor het publiek. Dinsdag 5 juni wijdt de E.O. een televisie-uitzending aan het gerestaureerde orgei, waarbij Feike Asma niet al leen als concerterend orga nist, maar ook als orgel- bouwdeskundige zal optre den om te laten horen hoe mooi het orgei is geworden en te vertellen wat er aan het historische instrument in de afgelopen jaren is verbe terd. Daarna? Ja dan komen er nog verscheidene radio bespelingen en voortaan za terdags om de twee weken een orgelconcert, zo vertelt me Feike Asma, De 67-jarige toonkunste naar, die vorig jaar zijn vijf tig-jarig organistenjubileum vierde, de organist Feike As ma, die praktisch op elk goed orgel in welke kerk van Nederland ook heeft ge concerteerd en tal van grootse instrumenten tot ver over onze grenzen „onder zijn vingers" heeft gehad, is intens ingenomen met het fraaie resultaat van de in grijpende restauratie, die zijn Maassluise orgel heeft ondergaan. Sinds 1965 is hij organist in Maassluis. „Ik het toen het prachtige Batz-orgel in de Lutherse kerk van Den Haag achter me, omdat het kerkgebouw gesloten zou worden voor een langdurige restauratie, maar allengs be merkte ik dat wat klank en techniek betreft ook het Maassluise orgel noodzake lijk verbeterd moest wor den. De restauratie van 1963 had wat de windladen en windvoorzieningen aangaat beslist niet alle problemen opgelost en daarom ben ik al spoedig gaan ijveren voor een werkelijk afdoende re novatie. Het feit, dat de toenmalige kijkadviseur voor de Orgels, dr. Oussoren daarvoor volop begrip toon de, gaf me reuze veel steun. En al spoedig waren de op brengsten van de orgelcon certen voor het restauratie fonds bestemd. Maar, om de mensen te laten merken, dat er met het orgel iets moest en ging gebeuren, gold als grote inzet hiervoor in 1975 de uitbreiding van de dispo sitie met een open Bazuin van 32 voet, een machtig klinkend pedaalregister waarvan de langste pijp een volle lengte heeft van tien meter; een Tertiaan op het Hoofdwerk en een Trompet op het Bovenwerk. Blij met die uitbreiding, moest ik toch van lieverlee en jammergenoeg constate ren, dat de mankementen van het orgel allengs erger werden. Maar niet alleen het orgel, ook het kerkgebouw vroeg in datzelfde jaar om een grote opknapbeurt wat het dak en het interieur betreft. Dat betekende; het orgel moest de kerk uit. Het mocht niet te lijden hebben van kalk, stof en al het on gemak, dat een kerkrestau ratie met zich brengt. Door Jan Zwart Nooit zal ik vergeten, wat toen de kerkvoogdij heeft beslist, zo zegt Feike Asma. Hierin dezelfde kerkeraads- kamer, waar je me nu inter viewt, zaten we rond de ta fel. We, dat waren de orge ladviseurs dr. M. A. Vente, drs. A. B. Wiersma de Rijks adviseur van Monumenten zorg, de orgelbouwer Pels en de heren Kerkvoogden Alleen het demonteren, de opslag en latere montage van het orgel zou zo'n 60.000 gulden gaan kosten. Maar.... - vroeg toen de pre sident kerkvoogd, doen we daar wel verstandig aan? mentenzorg, met name van drs. Wiersma en dr. Ver.te, dat verheugt Feike Asma al evenzeer, want „man" - zo zegt hij - „je moet eens we ten hoe geweldig de samen werking allengs is gewór den; gewoonweg fantastisch! Hier in Maassluis is bewe zen, dat een historisch orgel van voorname allure geres taureerd kan worden met behoud van dat deftige ka rakter. Wat zijn er in de loop van de jaren in ons land prachtige instrumen ten verknoeid bij restaura tie; wat hebben ze een na zorg en misère opgeleverd; begrijp je, dat ik daarom zo intens blij ben met wat de orgelbouwers Pels en Van Leeuwen uit Waardenbuxg hier gepresteerd hebben? Het heette aanvankelijk, dat ze deze opdracht niet aan zouden kunnen, maar het tegendeel in de meest positieve zin hebben ze ge lukkig bewezen- En dan, na z'n grote verhaal over de orgelrestauratie gaat Feike Asma naar zijn orgel; de eiken orgeltrap in de toren op om achter het orgel op de orgelgaanderij te komen, waar hij de orgel- bank bezet en de orgelmotor aanzet Dan trekt hij zijn registers. Zijn vingers gaan over de toetsen, zijn voeten raken het pedaal Het orgel speelt. Milde flui ten mengen zich tot akkoor den. Een fraaie solostem zingt door de kerk, begeleid en ondersteund door stemmen, door orgelklanken die zich allengs wijzigen als de kleu ren van het schilderspalet Feike Asma improviseert. Zijn orgel zingt. De geluiden worden sterker en voller worden de klanken, die het eiken kerkgewelf strelen en de lege schemerige kerk ruimte vullen. Feike Asma heeft zijn orgel terug, zijn geliefde dierbare instrument, dat nu weer klassieke schoonheid laat uitklinken. Ik hoor Psalmmelodieën in de bewerking van zijn oud leermeester Jan Zwart Hoor: Feike Asma speelt Wi- dor; de tintelende Toccata uit de Vijfde Symphonie. Nu is de kerk vol klank. De internationaal vermaar- Feike Asma (foto links) aan de klavie ren van het impo sante orgel van de Grote kerk Maas sluis, dat een ingrij pende restauratie heeft ondergaan en nu weer z'n klassie ke schoonheid heeft herkregen. De res tauratie van het be roemde Garrels-or gel (foto rechts) be vindt zich in het eindstadium. Een stemmer be2ig met de behandeling van het pijpwerk. de orgelmeester is blij, in tens bh] dat Maassluis zijn historische Garrels orgel weer terug heeft. Blij zijn ook de vele orgeï- minnaars in den lande, die straks Maassluis weer weten te vinden om de orgeluren te beleven, waarop Feike Asma hen zal vergasten op zilveren orgelklanken uit gouden orgelraonden. Komt dan straks toch niet de volledige restauratie aan de orde? Zullen we dan maar niet meteen beslissen tot algehele renovatie van ons orgel?,.. Ondanks de vraag: wie zal dat betalen, is er diezelfde avond de gro te beslissing gevallen, bin nen twee uur nog wel. Man, daar was ik gewoon weg ondersteboven van. En dr. Vente zei me, dat hij zo iets nimmer had meege maakt. Begrijp je nu, dat ik zeg, dat ik in Nederland nog nooit een kerkvoogdij hen meegemaakt, zoals we die hier in Maassluis hebben. Zoveel begrip en zoveel doortastendheid. En zo werd - gelukkig met medewerking en steun van Monumentenzorg - de alge hele restauratie van m'n or gel een feit Sinds de demon tage in september 1975 heb ik er niet meer op gespeeld. Ook werd ik vrij gesteld van het begeleiden van. de kerk diensten op het hulporgeltje, 'k Moet zeggen, dat die taak door de tweede organist Jaap Kroonenburg tot grote tevredenheid van iedereen hier in Maassluis, is vervuld Wat er allemaal aan het or gel is gebeurd? Ten eerste is de" wlndtvoor- ziening van de magazijnbalg af tot en met de kanalen geheel vernieuwd. Ten twee de is de registermechaniek weer puntgaaf gemaakt, zo dat we hier gelukkig een restauratie hebben, die dien de tot verbetering. Je moet weten, dat er tegenwoordig ook de malligheid wordt uit gehaald om bij restauraties de fouten van vroeger te gaan „historiseren", maar gelukkig hebben we dit in Maassluis niet gedaan. En verder, de Sexquialter van het Rugwerk kreeg er een extra koor bij, zodat het nu een 3 sterk register is; werd de Quint 1 1/2 voet weer een Quint 3 voet (ook op het Rugwerk); en is de Quinta- deer 16 voet net als vroeger bij Garrels weer een 8 voets register geworden. Ook is de Mixtuur op het Pedaal, die in 1963 tot 8 sterk werd uit gebreid, weer 5 sterk gewor den uit zoals Garrels het in 1732 had gedisponeerd. En tenslotte alle Tongwerken, de Trompetten, Dulcianen, en Voxhumana hebben weer de normale bekerlengte ge kregen en nieuwe tongen, zodat ze gelukkig niet meer om de haverklap kunnen ontstemmen. Dat zijn orgel weer stralend, tintelend, deftig en voor naam homogeen klinkt, Fei ke Asma is er enorm blij om. En dat al dat werk hier voor is geschied met instem ming en goedkeuring van de Rijksinstanties en Monu-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 3