Delftse pop- organisatie bestaat tien jaar mm WOENSDAG 14 JUNI 1978 M Mojo- co nee rts van Martine Bijl naar Bob Dylan Delft Drukke tijden aan de Voorstraat Ï3A, waar aan het einde van een smalle steeg het bureau van Mojo-concerts is gevestigd. Drukke tijden, niet alleen omdat Nederlands belangrijkste organisatiebureau van pop-concerten vlak voor de vakanties nog een groot aantal concerten heeft geprogranuneerd, maar vooral ook omdat Mojo op 23 juni in het Rotterdamse Feyenoordstadion een spektakel TOnd de Amerikaanse protestzanger Bob Dylan presenteert- Een uniek evenement, waar 40,000 Nederlanders en 10.000 Belgen getuige van zullen zijn. Nog nooit kwamen op één dag zoveel mensen bijeen voor één artiest in Nederland- De populairiteit van Dylan, die voor het eerst Nederland optreedt, is nog altijd erg groot. Toch beleefden de directeuren Berry Visser en Léon Ramakers van Mojo spannende dagen. Nadat het contract was rondgemaakt en het Delftse organisatiebureau zich financieel 'zwaar' had vastgelegd, brak de voorverkoop aan. In de wetenschap dat alleen een uitverkocht stadion de hoge kosten zouden compenseren volgden beide popliefhebbers de verkoopcijfers op de voet. Inmiddels kunnen ze weer opgelucht ademhalen. Het Feyenoordstadion loopt vol. 0e drukke tijden bij Mojo worden geBustreerd door Léon Karn akers, die een half uur later dan was afgesproken aan de Voorstraat arriveert Hij ziet er moe uit; ongekamd haar, ongeschoren baard en toegeknepen, slaperige ogen. Na een snelle handdruk en een verontschuldiging spoedt hij zich naar ajn sfeervol ingerichte kamer om tussen de massa's papieren op zijn bureau één van zijn drie veelgebruikte telefoons te grijpen. 0e post wordt even doorgekeken terwijl hij wacht op aansluiting.„Hallo, ja met Léon. 2k heb slecht nieuws. Het concert van Fair port Convention gaan niet doori'. Tegenover de als organisator en presentator regelmatig op de voorgrond tredende Léon Ramakers zit %ry Visser, die tien jaar geleden Mojo oprichtte, Tien jaar waarin het organisatiebureau een geweldige ontwikkeloing heeft doorgemaakt en zich een dominerende rol heeft weten te verwerven. Concurrentie „Toch", zo melden beide directeuren, ».is de concurrentie in Europa nergens zo scherp als in Nederland. Voor de belangrijke concerten moet vaak een enorme slag worden geleverd. De organisatiebureau's Acket, Circle en Bosman gaan erg ver in hun toezeggingen aan buitenlandse popgroepen. Dat wij er uiteindelijk in slagen om de belangrijkste popgroepen te contracteren, komt doordat we in de loop der jaren veel goodwill hebben gekweekt". Die goodwill komt vooral voort uit de kinderjaren van Mojo toen Berry V|sser een groot aantal Engelse groepen (en later ook Amerikaanse bands) in de gelegenheid stelde om m Nederland voor het voetlicht te treden. O ie concerten brachten grote risico's met zich mee omdat het vooral om onbekende formaties ging maar de investeringen kwamen er op langere termijn ruimschoots uit Over die beginperiode vertelt Berry Visser: „Zo'n tien jaar geleden maakte ik deel uit van een cabaretgroep in Delft dat optrad in sociëteit Novum aan de Verweraüjk. Ik kreeg belangstelling bi het organiseren var> optredens en zo ben ik begonnen om Martine Bijl. Ramses Shaffy, Gerard Cox, Frans Halsema, Ferry Grignard, Stephan Grossman oxi artiesten naar Delft te halen" Uit het succes van deze Léon Ramakers (links) en Berry Visser. optredens is Mojo geboren. Berry Visser vertrok naar Londen en stapte daar een bekend agency binnen om de mogelijkheden te onderzoeken voor concerten van buitenlaandse popgroepen in Nederland. Het resultaat was een popavond in het „Het Kralingse popfesti val was uniek en is niet herhaalbaar" Amsterdamse concertgebouw met de toen nog onbekende groepen Jethro Tul] en Soft Machine. Berry Visser: „Als die avond geen succes was geworden had Mojo met bestaan". Pink Floyd Berry Visser ging door met relatief onbekende groepen naar Nederland te halen. Zo trad Rink Floyd voor slechts 380 mensen u> De Doelen in Rotterdam op. Led Zeppelin trok slechts 600 mensen in het Schevemngse Circustheater en ook het Amsterdamse concertgebouw hep met vol voor Deep Purple. Deze groepen werden later echter zeer bekend waai* Berry Visser van meeprofiteerde. „Wij zi)n er nog steeds op uit om behalve de belangrijke popgroepen ook minder bekende formaties naar Nederland te halen. De risico's zijn vaak erg groot {optredens van minder bekende popgroepen worden nog wel eens geannuleerd) maar daar staat tegenover dat je vaak een goed kontakt met zo'n band opbouwt, dat later weer van pas kan komen", zegt Berry Visser. Snel na de oprichting beleefde Mojo het hoogtepunt in haar bestaan met het drie-daagse popfestival in het Kralingse Bos m Rotterdam. Naar het voorbeeld van Woodstock en Isle of Wight organiseerde Visser in samenwerking met George Knap en Van Daal het historische evenement, dat als belangrijkste popgebeurtenis van Nederland in de geschiedenisboeken is bijgeschreven. Een hoogtepunt kwa sfeer en muzikale 'veelzijdigheid (met o.a Pink Floyd, San tana. Soft Machine, Jefferson Airplane), een catastrofe aan de kassa- Niet de financiële consequenties maar de enorme verandering van tijd is er de orzaak van dat een evenement zoals toen in Kralmgen niet voor herhaling vatbaar is. Léon Ramakers: „De sfeer van die tijd is niet meer op te roepen. Er heerst tegenwoordig veel te veel agressiviteit waardoor het risico dat zo'n festival uit de hand zou lopen erg groot is geworden. Bovendien loopt de belangstelling voor de festivals - ook internationaal - erg terug,' Slechts het Pink-popgebeuren in Zuid-Limburg vormt hierop een uitzondering". Delft Twee jaar geleden bracht Mojo een festival in Delft wat door beide directeuren als een dieptepunt in het bestaan wordt omschreven. Berry Visser: „We hebben toen gewoon misgekleund. Het festival miste een topattractie waardoor het publiek wegbleef. We hadden de groepen niet goed ingeschat". Dat inschatten van popgroepen noemt Berry Visser het belangrijkste aspect van zijn werk: „Als wij een groep contracteren stellen we ons de vraag hoeveel mensen er op af zullen komen. Naar aanleiding daarvan gaan we op zoek naar een geschikte accommodatie. Venvachten we veel publiek dan proberen we het in het Ahoy-sportpaleis, is de betreffende popformatie minder bekend, dan nemen we kleinere accommodaties als de Rotterdamse Doelen, het Haagse Congresgebouw of de Amsterdamse Nieuwe RAI". Het optreden van Bob Dylan is door Mojo-concerts uitstekend ingeschat Léon „Nederlandse popgroe pen zijn altijd te laat met hun muzikale ideeën" Ramakers: „Het was voor ons een enorme gok. We moesten uitgaan van een uitverkocht stadion om financieel rond te komen maar als het om zoveel mensen gaat is het denkbaar dat je er tienduizend naast zit Daarom hebben we in ieder geval de rechten voor de gehele Benelux opgeëist Ik vind het echt te gek dat er zoveel mensen op Bob Dylan afkomen". Een mooi voorbeeld van hoe Mojo-concerts het liefst werkt biedt de geschiedenis van de Amerikaanse groep The Eagles. De groep werd door het Delftse organisatiebureau naar Nederland gehaald toen van enige bekendheid nog nauwelijks sprake was. Niet lang daarna brak The Eagles zeer overtuigend door in Nederland en Mojo-concerts slaagde erin het Ahoy-sportpaleis (met zesduizend stoelen) driemaal vol te krijgen. Missers Hier staan natuurlijk ook 'missers' tegenover zoals het optreden van Todd Rundgren en recentelijk de komst van Iggy Pop naar Nederland. Ook durfde Berry Visser een aantal jaren geleden Pink Floyd niet met een orkest in het Ahoy-sportpaleis te presenteren. De Engelse groep kwam toeh en artistiek en commercieel werd het een geslaagde avond. Berry Visser en Léon Ramakers concentreren zich natuurlijk vooral op de financiële aspecten van hun werk maar toeh brengen zij beiden ook veel persoonlijke interesse in. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat er regelmatig risico's worden genomen, maar ook uit het gedrag en de uitspraken van beide heren: „We zijn meer geïnteresseerd in popmuziek dan in geld, maar een combinatie is onvermijdelijk". Een paar jaar geleden fusioneerde Mojo-concerts met bet Acket-agency dat door uitgeversmaatschappij VNU was overgenomen. Berry Visser: „Het initiatief was van VNU uitgegaan. Zij zagen mogelijkheden voor een monopoliepositie in Nederland- Wij begrepen dat het wegvallen van de concurrentie ertoe zou kunnen leiden dat er meer concerten georganiseerd zouden worden. Dat was voor ons een overweging om op het voorstel in te gaan". Eigen weg Het nieuwe organisatiebureau verwierf echter geen monopoliepositie en de kosten stegen de pan uit. Voor VNU aanleiding om het Delfts/Haagse bureau te ontbinden. Zowel Paul Acket als Mojo-concerts gingen daarna weer hun eigen weg. Al snel verwierf het Delftse bureau zich een dominerende positie in Nederland. Het afgelopen jaar bracht Mojo-concerts een aantal schitterende popconcerten van Pink Floyd en The Eagles (beiden driemaal in een uitverkocht Ahoy-sportpaleis), Chigago, Brian Ferry, Emmylou Harris, Fi eed wood Mac, Genesis, Boz Scaggz, Bonnie Raitt, Supertramp, The Tubes, Yes e.a. Op het verlanglijstje staan groepen als Steeley Dan en The Steve Miller Band. Mojo-concerts voelt er trouwens weinig voor om zelf door Oscar van der Kroon initiatieven te nemen deze groepen naar Europa te halen. Berry Visser: '„Zoiets is voor ons veel te arbeidsintensief. Dat laten we aan de agency's in Engeland over. Over het algemeen bellen zij ons wel op als er sprake is van een toemee en dan bespreken we de mogelijkheden. Ook volgen we natuurlijk de buitenlandse vakliteratuur om op de hoogte te blijven van de plannen van de diverse musici. In deze business moet je altijd attent blijven". Alquhi Mojo-concerts is een Delftse onderneming en vandaar dat Berry Visser er af en toe op uit is iets 'speciaals' te doen. Zo heeft hij zich de afgelopen jaren ingezet voor de Delftse popgroep Alquin, die vorig jaar ter ziele ging. Er werd zelfs een Engelse toemee georganiseerd, maar de doorbraak in het buitenland bleef achterwege. „We hebben niet zoveel vertrouwen in de Nederlandse popscene. Het lijkt wel of de Nederlandse groepen altijd een fractie te laat komen met hun muzikale ideeën. De Nederlandse popelpees zijn daardoor veelal een herhaling van wat eerder al internationaal is gebeurd. Ik zie een internationale doorbraak voor een Nederlandse band dan ook niet zo zitten", zegt Berry Visser- Twee jaar geleden presenteerde Mojo-concerts een popfestival in het DHC-stadïon aan de Brasserskade. „Een geweldige „Het culturele beleid van Delft is belabberd" locatie voor een dergelijk evenement. Ik zou daar ook best nog iets willen organiseren maar de medewerking van het Delftse gemeentebestuur is erg gering. Het culturele beleid is hier gewoon belabberd". Nadat Mojo-concerts samen met Ackct eerder in het FC Den Haag stadion de Rolling Stones presenteerde is over drie weken dus de beurt aan Bob Dylan, die voor zijn eenmalige optreden de hoogste, ooit in Nederland uitbetaalde gage krijgt. Het concert bleek ook financieel alleen maar haalbaar nadat de gemeente Rotterdam besloot om de belastingkosten niet in rekening te brengen. Organisatie Berry Visser vertelt iets over de organisatie: „Toen er met ons kontakt werd opgenomen over de toemee van Bob Dylan hebben we uiteraard eerst de financiële zaken uitvoerig bekeken. Terwijl de onderhandelingen in volle gang waren zijn we gaan overleggen met de gemeente Rotterdam en de directie van het Feyenoord-stadion. Dat ontwikkelde zich tamelijk gunstig en dus zijn we verder gegaan. We contracteerden een aantal groepen voor het voorprogramma (o.a. Lake en Ene Clapton) en stelden de toegangsprijzen vast op 25 en 35 gulden". „Zowel het vaststellen van de toegangsprijs als het voorprogramma is erg moeilijk. Je moet je voortdurend afvragen wat voor publiek op het concert afkomt. Bij het optreden van Bob Dylan moet je bovendien voor de nodige afwisseling zorgen omdat je met meerdere groepen in het voorprogramma werkt'*. Tijdens het organiseren van zo'n evenement is het contract nog niet getekend. Soms is ook een concurrerend organisatiebureau in de slag. Berry Visser: „Dat was ook bij Bob Dylan het geval. Het gaat er om wie het meeste geld voor een artiest biedt en de beste organisatie kan garanderen. Het bureau dat het hoogst inschrijft heeft meestal succes. Voor de artiest is de concurrentie gunstig maar de concertbezoekers moeten er dieper door in de buidel tasten". Als de kontrakten uiteindelijk zijn getekend, start de voorverkoop, die volgt op reclame-campagnes, Mojo-concerts beperkt zich over het algemeen tot posters in de grote steden en advertenties op de bioscooppagina's van de landelijke kranten. Met de plantenmaatschappij van de artiest of groep wordt overlegd of meer reclame noodzakelijk is. qra Platenmaatschappij Die platenmaatschappijen spelen vaak een belangrijke rol. Voor Amerikaanse groepen is een Europese toemee veelal niet te financieren. Het zijn dan de platenmaatschappijen, die in samenwerking met de organisatiebureau's de kosten van zo'n toemee dekken. Nederland heeft trouwens niet te klagen over de hoeveelheid concerten van Amerikaanse groepen. Veel artiesten en groepen uit de Verenigde Staten zien Nederland als de toegangspoort van Europa. Zij gaan er vanuit dat succes in Nederland de basis is voor een Europese doorbraak. Bij groepen als The Eagles en „De conccurentie in Eu ropa is nergens zo scherp als in Nederland artiesten als Ry Cooder was dat ook duidelijk het geval. Voorlopig is de aandacht echter volledig gericht op het concert van Bob Dylan op 23 juni in het Rotterdamse Feyenoordstadion. Léon Ramakers: Het wordt een. hoogtepunt in het bestaan van Mojo-concerts",

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 4