Stadsgehoorzaal
start seizoen
Volwassen werk
uit de
kunstklas
Groeton, UD en '71
op eenakterfestival
Bernard Olsthoorn zeer
veelzijdig in constructies
toon
bééld
DNDËRDAG 14 SEPTEMBER 1978
Feike Asma speelt
Ray Wells bespeelt
concertorgel
Resultaat in museum verrassend
Fotoclub bekijkt
werk van
amateurs
Popconcert
van OJC
Zaterdagavond in Passage:
in Gemeentemuseum Maassluis:
SC/VD/WW 4
Ook voor de Vlaardingse Stadsgehoorzaal
gaat het nieuwe seizoen van start. Er
wordt begonnen met een voorstelling, die
speciaal bedoeld is voor kinderen. Volgen
de week donderdag en zaterdag komen
de volwassen theater-bezoekers uitste
kend aan hun trekken, en dan met name
de cabaretminnaars.
De eerste voorstelling van het nieuwe
seizoen, w oensdag 20 september, is er een
van Pipo en Mammaloe. die nieuwe en
spannende avonturen beleven. Voor dat
gebeuren zal zonder twijfel belangstelling
genoeg zijn. Kaarten zijn dagelijks tussen
10 en 13 uur aan de kassa te koop. De
toegangsprijs is 4,-. De voorstelling be
gint om wee uur 's middags.
Poëzie en politiek staan centraal in de
nieuwe one-man-show, die SethGaaikema
volgende week donderdag. 21 september,
om 20.15 uur in de Stadsgehoorzaal geeft.
Het bekende combo van Seth. met Henk
can Dijk, Jan Blok, Dub du Bois en Cor
van den Berg, zal de cabaretier weer
begeleiden. De kaartverkoop begint mor
gen. 15 september. De toegangsprijzen
variëren van/ 12.50 tot 17,50.
Volgende week zaterdag is Ivo de Wijs in
Vlaardingen. De samenstelling van de
groep is enigszins gewijzigd: behalve Ivo
werken nu ook Marnix Kappers en Peter
Nieuvvjnt mee. Het nieuwe programma
draagt de fraaie titel Formule 2 en dat
slaat dan zowel op het programma als op
de nieuwe groep. De kaartverkoop start
maandag 18 september. Prijzen variëren
van 7,-tot/ 10,-.
Voor Pipo, maar zeker voor Seth en Ivo
geldt: snel er bij zijn is noodzaak. De eerste
drie voorstellingen in het nieuwe seizoen
zouden best eens uitverkocht kunnen ra
ken.
Het orgel van de grote Kerk in Maasslus
staat weer centraal tijdens het concert, dat
Feike Asma zaterdag geeft. Asma, de vaste
bespeler van één van de mooiste orgels van
Nederland, die zelf nauw betrokken is ge- I
wneest bij de restauratie, die onlangs is 1
afgerond, kent alle mogelijkheden die dil
orgel biedt volledig. j
Er staan werken op het programma van
Asma's grote leermeester Jan Zwart, van
Chaerles Marie Wïndor (drie delen uit diens
5e symfonie) en eigen werk.
Het concert begint om 20,15 uur. De kerk
is al drie kwartier voor aanvang geopend.
Voor dit concert worden de gebruikelijke 1
toegangsprijzen van 4,- en 2,50 (voor de I
kortingskaarten) gerekend.
Het schitterende theaterorgel van het Schie-
damse Passagetheater zal aastaande zondag
worden bespeeld door Ray Wells, vroeger
de vaste organist van het Asta-theater in
Den Haag. Wells heeft voor de Nederlandse
Orgel Federatie, die het optreden organi
seert als opening van het nieuwe seizoen,
al diverse succesvolle optredens verzorgd.
Het concert begint zondag om half elf
's morgens. Vanaf tien uur is het theater
geopend. Kaarten (van 3,50 tot 2,-) zijn
vanaf een uur voor het concert aan de kassa
van het theater te verkrijgen.
Een wekelijkse
pagina vol infor
matie over expo
sities. theater,
films, concerten
en andere culture
le zaken in het
Nieuwe Water
weg-gebied. Voor
bijdragen: tel.
(010) 34.32.29,
Het zijn deze keer vooral de oudere deelne
mers aan de kunstklassen, aan wie aan
dacht wordt besteed in het stedelijk mu
seum van Schiedam, Een kleine expositie,
die op het ogenblik al te bezichtigen is
en tenminste duurt tot de open middag
op 23 september, geeft een indruk van wat
volwassenen en met name zestigplussers
in het afgelopen seizoen hebben gemaakt
onder begeleiding van Sjef Henaerickx en
Joop van Meel. De invloed van beide
kunstenaars is duidelijk aanwezig.
De Schiedammers, die vaak hun drempel
vrees moesten overwinnen en zich aan
meldden bij de kunstklassen, komen tot
verrassend werk. Heel overtuigend is bij
voorbeeld G. Vasenna aan het schilderen
geweest, getuige een aantal doeken op de
tentoonstelling in de rechterbovenzaal van
het stedelijk museum. Waar Vasenna's
werk naar het lugubere neigt, komt naar
voren dat Joop van Mee! heel inspirerend*
kan zijn. Spontaan werd dan ook vorig
ja.ar een aardig schilderij gemaakt voor
Henk van Beek. die toen 25 jaar bij het
m useum had gewerkt.
Typisch is, dat veel vrouwelijke deelne
mers aan de kunstklassen zich met planten
hebben beziggehouden. In de kleine schil
derijen van Tony Klein en mevrouw Frij
link ontstaan dan fraaie oorden, in het
geval van mevrouw M. S, Portegies wordt
een boom uitgelicht en zorgen aanvullende
objecten voor een raadselachtig verhaal.
Dit de verschillende doeken van Gré Ca-
stricum. Put en mevrouw Batelaan blijkt,
dat de noodzaak vaneen kenmerkende stijl
er niet is. Wat mevrouw C. Thomas schil
derde, heeft meer dat eigen gezicht.
Een eerste indruk van de tentoonstelling
wordt gegeven door wat er zoal geboet
seerd is. Voor de zaal van de kunstklassen
wordt binnengegaan, is ook te zien hoe
Sjef Henderickx zijn lessen opzette: eerst
een les in het uitbeelden van karakters
door lijnen »*n dan achtereenvolgens teke
nen vanuit de herinnering, tekenen in
perspectief en koptekenen én fjguurteke-
Samen èèn of eenzaam? Heel
goed weet G. Vasenna in zijn
doeken een sfeer weerte geven.
Een boom, een hoofd, een merel.
door een raadselachtige samenhang
springt dit schilderij van mevrouw M.
S. Portegies eruit.
Vlaardingen Tijdens een bijzondere club
avond, die op 9 oktober zal worden gehou
den, gaat de Amateur Fotografen Vereni
ging Vlaardingen werk beoordelen van
iedere Visurdings amateur, die mee wil
doen. Op die manier wil de vereniging ook
de niet-leden met haar activiteiten laten
kennismaken.
Wie aan deze beoordeling mee wil doen,
dient voor 25 september maximaal drie
zwart-wit of kleurenfoto's in te leveren. De
ter beoordeling gezonden foto's dienen mini
maal van het formaat 18 x 24 cm te zijn.
Ze hoeven niet door de amateur-fotograaf
zelf te zijn afgewerkt.
Men kan de foto's inleveren bij de heer J.
Groothuis, Callenburgstraat 38-42, de heer
Hl van der Heuvel, Cypressendreef 20 of
de heer G. Zuidwijk, Roemer Visscherstraat
17.
Tijdens de clubavond, waarvan nog bekend
.wordt gemaakt waar die wordt gehouden,
"zLLllen ook foto's van leden van de vereniging
u-orden besproken.
Aangemoedigd door het succes van de vori
ge keren gaat het Vlaardingse Open Jonge
ren Centrum dapper door met het organise
ren van popconcerten, die voorlopig, 20
lang het nieuwe gebouw er nog niet is
worden gehouden in de Lijnbaanhallen. Ook
volgende week zaterdag, 22 september, staat
er weer een dergelijk gebeuren gepland.
In de Lijnbaanhallen treden dan twee zeer
bekende Nederlandse groepen op. De avond
wordt geopend door do formatie Sweet
d'Buster, die wordt beschouwd als één van
de beste groepen van Nederland op dit
moment. Het hoofdprogramma {hoewel het
OJC in dit geval niet van een echt voor-
en hoofdprogramma wil spreken) wordt
verzorgd door de Achlerhoekse Rock *n
Roll-band Normaal, de laatste tijd zeer
bekend geworden door diverse singles, die
in de belangstelling stonden.
Het concert begint om half acht 's avonds.
Kaarten zijn inmiddels in de voorverkoop
verkrijgbaar (voor 7,50) bij enkele platen-
handelaren in het Waterweggebied en bij
de WV*s in Vlaardingen en Maassluis. Op
de avond zelf 10,-) zijn ze, indien voorra
dig, nog aan de zaal te koop.
Zaterdag wordt het loneelseizoen van de
Schïedamse Gemeenschap geopend met
1 een klein eenakterfestival. Drie bij de SG
aangesloten toneelgroepen brengen ieder
een kort stuk. samen op een avond in het
Passagetheater.
Wat zullen zij laten zien? Laten we ze vast
even de revue laten passeren, stuk voor
stuk en groep voor groep. Drie korte
stukken: dat wil nog niet zeggen dat ze
even lang of allemaal hetzelfde zijn, want
je kunt er bijna net zoveel kanten mee
uit als met lange, avondvullende stukken.
Maar één ding is in ieder geval zeker,
humor ontbreek nergens, van schaterlach
tot glimlach.
De Appelboom
Toneelgroep '71 opent de avond met net
Esbatement van den Appelboom, een mid
deleeuwse klucht waarin alle onderdelen
van het vroegere leven aan bod komen:
hemel, hel en aarde, dood en leven, met
als middelpunt een grote, wonderbare ap
pelboom met zulke grote, lekkere, sappige
appels dat niemand eraf kan blijven, Maar
blijf toch maar op uw stoel zitten! De taal
is niet gemoderniseerd, maar de groep is
erin geslaagd door zeer duidelijk speken
en spelondersteuning die kleine moeilijk
heid om te zetten in een extra sappigheid
erbij.
Karei
Zijn bij De Appelboom de gebeurtenissen
en de figuren zo helder als glas, bij Karei
van Slawomir Mrozek (een Poolse schrij
ver? is alles iets minder groot en zichtbaar,
ook al speelt hei stuk zich bij een oogarts
af. In de kleinere en stillere sfeer lijkt zich
langzamerhand een dreiging af te gaan
tekenen, een dreiging voor het gezichtsver
mogen. het verstand van de mensen, maar
steeds weer lijkt dat'idee van een dreiging
onecht, onnozel te worden door een ot
andere grillige kronkel of grap in de tekst,
die Utile Daki naar voren brengt.
Verschuivingen
Grilligheden en kronkels te er in Ver
schuivingen. niet alleen in de woorden van
de tekst, maar vooral in de geluiden en
de mimiek van de spelers. De schrijver.
Gerben Hellingp. vraagt veel soepelheid
van zijn vier spelers; zo te zien heeft
Groeton er veel plezier in. Heilinga heeft
hel geschreven om de acteurs zich te
kunnen laten uitleven, de tekst is daarvoor
niet meer dan een middel. Hoewel de
uitspraken best interessant zijn om u-
horen, soms verbazingwekkend, gaat het
toch meer om het pure kijken en luisteren
dan om het begrip.
Drie totaal verschillende stukjes toneel,
alleszins de moeite van het zien en horen
waard. En het Passagetheater is een stuk
dichterbij dan de Schouwburg of de Doe
len, nietwaar?
Constructie „verplaatsing" m messing. Kunstwerk van Bernhard Olsthoorn.
brekkige kinderen in Leiden en een speel-
object bij een scholengemeenschap in
Apeldoorn. Ook gaf hij vorm aan een
wandelgebied aan de Stieltjesstraat in Den
Haag. Schetsopdrachten kreeg Olsthoorn
voor beeldende vormgeving in de hal van
het Europointcomplex in Rotterdam; voor
een plastiek ten behoeve van de nieuwe
Nu eens geen schilderijen of beeldhouw
werken in het Gemeentemuseum van
Maassluis, maar een interessante collectie
constructies in hout, perspex, aluminium
en staal van de Haagse kunstenaar Ber
nard Olsthoorn. De tentoonstelling geeft
naast vrij werk van deze onuitputtelijke
ontwerper, tevens een overzicht van zijn
toegepaste werk door middel van tekenin
gen, maquettes, foto's en woordelijke in
formatie.
Bernard Olsthoorn (29) genoot zijn oplei
ding aan de koninklijke academie voor
beeldende kunsten in Den Haag. Nadat hij
in 1971 een eervolle vermelding kreeg voor
zijn ontwerp bij een hoofdrioolgemaal in
Den Haag, heeft hij sinds 1975 verscheide
ne opdrachten uitgevoerd. Zo ontwierp hij
- de tentoonstelling laat er veel van zien
- een speelomgeving bij een Prot. Chr
school voor gehoorgestoorde en spraakge-
Door Jan Zwart
brandweerkazerne in Zoetermeer en voor
een plastiek in het nieuwe stadsbouwhuis
van Leiden.
Het is interessant op de tentoonstelling te
zien hoe Bernard Olsthoorn speels, vin-
di ngrijk en consequent allerlei verhogin
gen, verlagingen en verschuivingen weet
toe te passen met palen, tegels, bielzen en
hekwerk. Künkerbestrating, beplanting,
aluminium balken en palen weet Olsthoorn
prachtig te verwerken in zijn ruimtelijke
ontwerpen. Er zit een duidelijk rythme in
dit werk. dat muzikaal aandoet als de
staaf spelen van een xylol oon.
Niet alleen op de grond, maar ook voor
de wand weet Olsthoorn zijn ideeën uil
te werken in lichtblauwe en witte construc
ties van perspex en hout,
Opvallend vind ik zijn constructie „ver
plaatsing". Het is een recent werk, dal
glimmende ruiten van messing laat zien.
Die ruiten hangen wel aan, maar niet
tegen de wand. Ze schuiven over elkaar
heen en daardoor ontstaat er bij een juiste
belichting een merkwaardig bewegelijk
spel van glanzende ruiten en hun schadu
wen op de muur.
Gemeentemuseum Maassluis, Zuiddijk 16.
Constructies van Bernard Olsthoorn.
Dinsdag t.e.m. zondag 14-17 uur; donder
dagavond 19-21 uur. Tot en met 1 oktober.
De „troupe" van Groeton, 2oals die tijdens het eenacterfestival zal
aantreden.
Een scène uit een van de bijdragen van Toneelgroep '71.