Twee vrouwen een vlak land en Cobra geeft de burger Vrouwen „Varia" is jarig Masker speelt Polyester Polka Derde avond van De Doedelzak Zes handen op zwarte en witte toetsen „Dat waren nog eens tijden, kind!" Monkau, Mok Meeberg: gekleurd mèf black-outs YVONNE VERZIJLBERGH EN WILSV3A KUIL IN ARTOTHEEK Stedelijk museum: DONDERDAG 16 NOVEMBER 1973 VD/SC/WW 5 Een wekelijkse pagina vol informatie over exposities, theater, concerten en andere culturele zaken in het Nieuwe Waterweg-ge bied. Bijdragen moeten uiterlijk dinsdagoch tend binnen zijn. Wie wil bellen: 010-343229, Vrijdagavond wordt in de Vlaardingse artotheek een expositie geopend van twee jonge kunstenares sen, wier werk zoveel overeenkomst toont dat het een gelukkige gedachte lijkt dat het werk eens in één ruimte ten toon testellen. „Textielen, structuren, objecten" luidt de zakelijke omschrijving kortweg. Wilma Kuil en ïvonne Veraijlbergh de namen van de vrouwen. Dat hun werk onderlinge relaties heeft is puur toeval en niet het gevolg van een artistieke fusie, daarvoor is het ook te individualistisch en de persoonlijk verwerking van een gemeenschappelijk gegeven te sterk aanwezig. Maar wat ze gemeen hebben springt direct in het oog; de fascinatie door vierkanten, horizontalen, verticalen, lijnenspel. Beide zeggen wat dat betreft grote invloed te ondergaan van het vlakke en open land zoals waarschijnlijk alleen Nederland dat te bieden heeft. Yvonne Veraijtbergh kreeg haar „six times a square" is opval- kunstzinnige opleiding aan de iend sober en strak. Alles lijkt academie van Rotterdam, aide- in dienst te staan van een ab- ling monumentale kunsten. Ze stracte uitdrukking van vorm exposeerde eerder onder meer en nuance wisseling. Ook het op het Zuidplein, in Utrecht en materiaal- in galerie Tt Venster. Al tijdens Zelf zegt ze: „Het wordt eigen- haar opleiding hield ze zich veel lijk steeds moeilijker, mijn bezig met textiel. Na een tijd werk, meer grafisch. Vroeger geschilderd te hebben keerde ze gebruikte ik graag wilde en ook weer tot dit materiaal terug. herkenbare stoffen, zoals de In de artotheek is nu haar meest binnenkant van revers bijvoor- recente werk te zien. beeld. Maar nu merk ik dat ik Grote, veelal tweedimensionale steeds meer terugkeer naar veel vierkanten, met soms een heel minder aantrekkende stoffend- kleine reliëfwerking. Haar serie Het in de serie „six times a square" verwerkte materiaal is dan ook geen blikvanger. De suède-achtige slof ondersteunt veeleer dan dat die domineert Structuur Ook Wilma Kuil bezocht de Rotterdamse kunstacademie en ook zij exposeerde onder meer In ft Venster en op het Zuid plein. Haar werk is echter veel ruimtelijker dan dat van Yvon ne. Meer om beet te pakken, even te voelen, het materiaal dat ze gebruikt is uitnodigender. Wat dat aangaat laat haar ach tergrond als beeldhouwster zich ni et verloochenen. Ze heeft een scherp oog voor structuren, vooral door de na tuurlijke elementen gevormde, zoals de zandrichels die op het strand verschijnen als de vloed zich teruggetrokken heeft Maar tegelijkertijd vertellen die door haar in textiel geïsoleerde struc turen ook een erotisch, sensueel verhaaltje waarvan de toe schouwer zelf de inhoud mag fantaseren. Datzelfde zweempje erotiek ligt ook in haar objecten waar in hard, hoekig marmer neerge vleid ligt op een wulps kussen tje, vol rondingen en glittertjes. Inspiratiebron Zo ingetogen, koel en op een Drie vrouwen ontmoeten el kaar tijdens een schoolreünie en besluiten er tussenuit te trekken. De situatie thuis, hun moeder- en vrouwenrol wordt tussen het plezier door bespro ken. Hierover gaat de film „Vrou wen", die door het Vrouwencafé gedraaid wordt in buurtcen trum De Haven aan het Wees huisplein links in Vlaardingen. Natuurlijk is ook het café ge woon open op deze zeventiende november. Vanaf 21 uur is het witte doek gevuld. Voor een rijksdaalder zijn alle vrouwen welkom. De Seinpost, het discoter ras aan de Strandweg 80 in Hoek van Holland, heeft voor het komende weekend een extra reeks „surprises" in petto, in de vorm van een disco-puz zel-rit welke op zondag 19 november zal worden ge- houder.. Vanaf 13 uurkan iedereen gratis meerij den. Wel even inschrijven op vrijdag of zaterdag. In het kader van haar 105-jarig bestaan brengt de Toneel en Letterlievende vereniging Varia zaterdag een musicalachtig toneel stuk in de Stadsgehoorzaal, waarbij veel aandacht is besteed aan de entourage en het feest na afloop, dat in het Harmonie en de wandelgangen nog geruime tijd zal duren. „Pijn dV uit" heet de voorstelling: geschreven door regisseur Hans Abma, die als basis het Jiddische toneelspel „Mijn moeder de generaal" heeft genomen. Dat stuk heeft slechts 12 rollen en dus heeft Abma er nog een stuk of twaalf bijgemaakt, om iedereen in de gelegenheid te stellen mee te kunnen doea Het resultaat is zaterdag tezienenvooralte hor ea De toneelgroep Het Masker om 20.15 uur. Kaarten speelt vrijdag in de Vlaardingse en balkaarten d 2,50 zijn Stadsgehoorzaal Dïmitri Fren- koop bij de kassa's van kei Frank's blijspel Polyester Stadsgehoorzaal. CJF-ers Polka, onder regie van Piet Pas-65-houders krijgen korting. Eelvelt. De voorstelling begint 55 Vlaardingen Het buurtcafé in wijkcentrum De Haven, De Doedelzak, gaat haar derde avond houden. Aanstaande za terdag is de Vlaardingse toneel groep De Fakkel actief in het buurtcafé, dat de pretentie heeft iedereen eens achter de buis vandaan te houden. De Fakkel speelt twee eenac- ters: „De harem van een vrijge zel" en „Help, ik leef'. Iedereen die komen wil is vanaf 20.30 uur welkom in De Fakkel, buurtcen trum De Haven, Weeshuisplein 18 links. Eind november wordt in het Gemeente Archief en in het Streekmuseum Jan Anderson aan de Kethelweg 50 in Vlaardingen een tweetal tentoonstellingen geopend, onder de titel „Vlaardinger Ambacht van dorp tot stadswijk". Hoe het echte dons met zijn boerderijen en landarbeidershuisjes langzaam vergroeide tot een wijk van grote broer Vlaardingen wordt met foto's en ansichtkaar ten in beeld gebracht Omdat er nog maar weinig voorwerpen zijn om het beeld „rond" te maken, vraagt het museum van oude Vlaardingers (of misschien ook wel hele jonge) gedenkbordjes, schilderijen, verpakkingsmaterialen, gereedschappen van echte Haringstadbedrijven te leen. Wie inlichtingen heeft over Vlaardin ger Ambacht of iets wil aanmelden kan terecht bij het museum of even bellen via het nummer 343843. Wilma Kuil. een raam met vlechtwerk. afstand Yvonne Verzijlbergh; zo toeschietelijk en toegankelijk het werk van Wilma Kuil. Dat lijkt oppervlakkig gezien wel een aardige typering. Maar onder die oppervlakte zit een gemeenschappelijk thema: het Hollandse landschap. lede- reen heeft het dagelijks om zich heen, maar niemand is er zich zozeer van bewust. Al die ruim te, altijd en overal de horizon als langs een liniaaltje getrok ken, de kaarsrechte indeling van onze weilanden, het zijn gegevens die de twee vrouwen ieder op een persoonlijke wijze verwerkt hebben. Maar bij bei- den keren de rechthoekigheid en de strakke lijnen onverhuld terug. Ze hebben er lang over nage dacht hoe ze hun expositie zou den openen, totdat Yvonne en Wilma bedachten dat ze dal maar eens moesten doen door hun gezamenlijke inspiratie bron kenbaar te maken. Daarom dat vrijdagavond de tentoonstelling ingewijd zal worden met een filmpje opge nomen aan het strand van 's Gravenzande; wijsheid, lijnen en ruimte. Hoe ze dat indivi dueel verwerkt hebben is tot 2 december te bezichtigen in Galerie Artotheek aan de Oost- havenkade 8. Jan Hendrik Bakker Dat er elke derde zaterdagmiddag van de maand een gratis orgelbespe ling wordt gegeven in het Stedelijk Museum aan de Hoogstraat in Schie dam, weet nog niet iedereen. Toch zal ook zaterdag 18 november Leo Terlouw achter het kleine fraaie Uess-orgel kruipen van 15 tot IC uur. Jan Jongepier uit Purmerend zal zich dinsdag 21 november vanaf 20 uur uitleven op het Van Peteghem- orgel in de Grote Kerk van Vlaardin gen. Dit avondje werd georganiseerd door de Culturele Raad Vlaardingen, in samenwerking met de Kerkvoog dij van de Hervormde Gemeente. Voor een rijksdaalder is iedereen welkom. CJP'ers en 65Vers mogen er voor de helft van de prij s in. En even iets anders: een clavecimbel- recital in de aula van het Stedelijk Museum Schiedam aan de Hoog straat 112, Hannie Bienenmann speelt op dit instrument voor de liefhebbers werken van d'Anglebert, Bach en Couperin. Woensdag 22 november gaan de deuren om 20 uur open en na een kwartiertje moet iedereen zijn plaats gevonden heb ben. Drie gulden voor leden, twee gulden méér voor niet-Ieden en even- èens drie piek voor CJP'ers en 65+'ers. Achter de naam Cobra 2it meer. Er was de slang, op zoekt naar het zitvlees der „ordemensen" (de mollen met zonnebrillen op, zoals Corneille in 1949 schreef). Maar geen gif werd gespoten: verf moest de burger van na de oorlog opschrikken en stimuleren tot spontaniteit en creativiteit, en de kunstenaars die deze opvatting hadden kwamen uit Denemarken, België en Nederland met de beginletters van de drie hoofdsteden is de naam Cobra natuurlijk ook wel verklaard. Het stedelijk museum van Schiedam is er vroeg bij ge weest Alras werden werken van de Cobra-beweging aange kocht en vooral van de Neder landse vertegenwoordigers on der wie Karei Appel, Constant en Corneille bezit het museum daardoor een belangrijke col lectie. Een verzameling kunst, waarbij invloeden zichtbaar zijn van kindertekeningen en primitieve volkeren. Omdat het vorige week dertig jaar geleden was, dat de Cobra- beweging in Parijs werd opge richt, is de collectie tot het eind van deze maand te zien in het museum op de Hoogstraat Vo- Want met bloemen hoef je eigenlijk niets te zeggen, 't Maakt niet uit of het een bos is of maar één. Want met bloemen hoef je niets meer uit te leggen. Want de bloementaal die spreekt toch iedereen. Indringend refrein van Monkau, Mok Meeberg, vooral omdat hun nieuwe programma ermee begint en - al even kleurrijk - ermee eindigt En tussen door ontbreekt het liedeke evenmin. Het is een vrolijke noot tussen alle beladen teksten, niet de enige trou wens, en het maakt even tijd vrij om te verzitten en te kuchen. Want die tijd is er verder weinig. Marius Monkau, Andries Mok en Rob van de Meeberg gedragen zich vak kundig genoeg om de aandacht van een lichamelijk ongeriefje af te leiden, en voor een deel ook komt dat door een over het geheel genomen beperkt aantal „black-outs" (lichtje uit, ap plaus). Toch, juist doordat gezocht is naar een gereduceerd aantal onder brekingen, is zo'n black-out af en toe storend. Alles floept net uit als je denkt; 't gaat lekker vlot, prima; maar overigens komt dat storende gevoel alleen maar juist bij Monkau, Mok Meeberg boven omdat andere groe pen een nietszeggende gewoonte ma ken van black-outs. Bij de drie M'en, geregisseerd door John Heawood in een productie van Stakato, mag het de pret niet kreuken. „We staan er gekleurd op" kon vorig weekeinde ook elke bezoeker van het Zoldertheater in de Teerstoof zeggen, hoe dat gekleurd ook opgevat wordt Vrijdag- en zaterdagavond om negen uur komen Monkau, sprookjespianist Mok en Van de Meeberg weer in „hun" theater aan de Nieuwstraat in Schie dam. Kor Kegel rige week werd in Schiedam bij wijze van opening een lezing gehouden door dr. Willemijn Stokvis, en daar kon meteen kennis worden genomen van nieuw verworven bruikleen: het stedelijk beschikt nu naast Ne derlandse werken van Cobra ook over zeventien doeken van Asger Jorn, een Deense verte genwoordiger van de kunste naarsbeweging. Cobra bestond in feite maar drie jaar, maar de filosofie bleef: kunst is niet van een genie, u kunt het ook en met die opkikker ben je al een heel eind. Kor Kegel

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 5