Twee vrouwen
een vlak land
en
Cobra geeft de burger
Vrouwen
„Varia" is jarig
Masker speelt
Polyester Polka
Derde avond van
De Doedelzak
Zes handen op zwarte
en witte toetsen
„Dat waren nog eens
tijden, kind!"
Monkau, Mok Meeberg: gekleurd mèf black-outs
YVONNE VERZIJLBERGH EN WILSV3A KUIL IN ARTOTHEEK
Stedelijk museum:
DONDERDAG 16 NOVEMBER 1973
VD/SC/WW 5
Een
wekelijkse
pagina vol
informatie
over
exposities,
theater,
concerten en
andere
culturele
zaken in het
Nieuwe
Waterweg-ge
bied.
Bijdragen
moeten
uiterlijk
dinsdagoch
tend binnen
zijn.
Wie wil
bellen:
010-343229,
Vrijdagavond wordt in de Vlaardingse artotheek
een expositie geopend van twee jonge kunstenares
sen, wier werk zoveel overeenkomst toont dat het
een gelukkige gedachte lijkt dat het werk eens in
één ruimte ten toon testellen. „Textielen, structuren,
objecten" luidt de zakelijke omschrijving kortweg.
Wilma Kuil en ïvonne Veraijlbergh de namen van
de vrouwen.
Dat hun werk onderlinge relaties heeft is puur toeval
en niet het gevolg van een artistieke fusie, daarvoor
is het ook te individualistisch en de persoonlijk
verwerking van een gemeenschappelijk gegeven te
sterk aanwezig.
Maar wat ze gemeen hebben springt direct in het
oog; de fascinatie door vierkanten, horizontalen,
verticalen, lijnenspel. Beide zeggen wat dat betreft
grote invloed te ondergaan van het vlakke en open
land zoals waarschijnlijk alleen Nederland dat te
bieden heeft.
Yvonne Veraijtbergh kreeg haar „six times a square" is opval-
kunstzinnige opleiding aan de iend sober en strak. Alles lijkt
academie van Rotterdam, aide- in dienst te staan van een ab-
ling monumentale kunsten. Ze stracte uitdrukking van vorm
exposeerde eerder onder meer en nuance wisseling. Ook het
op het Zuidplein, in Utrecht en materiaal-
in galerie Tt Venster. Al tijdens Zelf zegt ze: „Het wordt eigen-
haar opleiding hield ze zich veel lijk steeds moeilijker, mijn
bezig met textiel. Na een tijd werk, meer grafisch. Vroeger
geschilderd te hebben keerde ze gebruikte ik graag wilde en
ook weer tot dit materiaal terug. herkenbare stoffen, zoals de
In de artotheek is nu haar meest binnenkant van revers bijvoor-
recente werk te zien. beeld. Maar nu merk ik dat ik
Grote, veelal tweedimensionale steeds meer terugkeer naar veel
vierkanten, met soms een heel minder aantrekkende stoffend-
kleine reliëfwerking. Haar serie Het in de serie „six times a
square" verwerkte materiaal is
dan ook geen blikvanger. De
suède-achtige slof ondersteunt
veeleer dan dat die domineert
Structuur
Ook Wilma Kuil bezocht de
Rotterdamse kunstacademie en
ook zij exposeerde onder meer
In ft Venster en op het Zuid
plein. Haar werk is echter veel
ruimtelijker dan dat van Yvon
ne. Meer om beet te pakken,
even te voelen, het materiaal dat
ze gebruikt is uitnodigender.
Wat dat aangaat laat haar ach
tergrond als beeldhouwster zich
ni et verloochenen.
Ze heeft een scherp oog voor
structuren, vooral door de na
tuurlijke elementen gevormde,
zoals de zandrichels die op het
strand verschijnen als de vloed
zich teruggetrokken heeft Maar
tegelijkertijd vertellen die door
haar in textiel geïsoleerde struc
turen ook een erotisch, sensueel
verhaaltje waarvan de toe
schouwer zelf de inhoud mag
fantaseren.
Datzelfde zweempje erotiek
ligt ook in haar objecten waar
in hard, hoekig marmer neerge
vleid ligt op een wulps kussen
tje, vol rondingen en glittertjes.
Inspiratiebron
Zo ingetogen, koel en op een
Drie vrouwen ontmoeten el
kaar tijdens een schoolreünie
en besluiten er tussenuit te
trekken. De situatie thuis, hun
moeder- en vrouwenrol wordt
tussen het plezier door bespro
ken.
Hierover gaat de film „Vrou
wen", die door het Vrouwencafé
gedraaid wordt in buurtcen
trum De Haven aan het Wees
huisplein links in Vlaardingen.
Natuurlijk is ook het café ge
woon open op deze zeventiende
november. Vanaf 21 uur is het
witte doek gevuld. Voor een
rijksdaalder zijn alle vrouwen
welkom.
De Seinpost, het discoter
ras aan de Strandweg 80
in Hoek van Holland,
heeft voor het komende
weekend een extra reeks
„surprises" in petto, in de
vorm van een disco-puz
zel-rit welke op zondag 19
november zal worden ge-
houder.. Vanaf 13 uurkan
iedereen gratis meerij
den. Wel even inschrijven
op vrijdag of zaterdag.
In het kader van haar 105-jarig bestaan brengt de Toneel en
Letterlievende vereniging Varia zaterdag een musicalachtig toneel
stuk in de Stadsgehoorzaal, waarbij veel aandacht is besteed
aan de entourage en het feest na afloop, dat in het Harmonie
en de wandelgangen nog geruime tijd zal duren. „Pijn dV uit"
heet de voorstelling: geschreven door regisseur Hans Abma, die
als basis het Jiddische toneelspel „Mijn moeder de generaal" heeft
genomen. Dat stuk heeft slechts 12 rollen en dus heeft Abma
er nog een stuk of twaalf bijgemaakt, om iedereen in de
gelegenheid te stellen mee te kunnen doea Het resultaat is zaterdag
tezienenvooralte hor ea
De toneelgroep Het Masker om 20.15 uur. Kaarten
speelt vrijdag in de Vlaardingse en balkaarten d 2,50 zijn
Stadsgehoorzaal Dïmitri Fren- koop bij de kassa's van
kei Frank's blijspel Polyester Stadsgehoorzaal. CJF-ers
Polka, onder regie van Piet Pas-65-houders krijgen korting.
Eelvelt. De voorstelling begint
55
Vlaardingen Het buurtcafé
in wijkcentrum De Haven, De
Doedelzak, gaat haar derde
avond houden. Aanstaande za
terdag is de Vlaardingse toneel
groep De Fakkel actief in het
buurtcafé, dat de pretentie heeft
iedereen eens achter de buis
vandaan te houden.
De Fakkel speelt twee eenac-
ters: „De harem van een vrijge
zel" en „Help, ik leef'. Iedereen
die komen wil is vanaf 20.30 uur
welkom in De Fakkel, buurtcen
trum De Haven, Weeshuisplein
18 links.
Eind november wordt in het Gemeente Archief en in het
Streekmuseum Jan Anderson aan de Kethelweg 50 in Vlaardingen
een tweetal tentoonstellingen geopend, onder de titel „Vlaardinger
Ambacht van dorp tot stadswijk". Hoe het echte dons met zijn
boerderijen en landarbeidershuisjes langzaam vergroeide tot een
wijk van grote broer Vlaardingen wordt met foto's en ansichtkaar
ten in beeld gebracht Omdat er nog maar weinig voorwerpen
zijn om het beeld „rond" te maken, vraagt het museum van oude
Vlaardingers (of misschien ook wel hele jonge) gedenkbordjes,
schilderijen, verpakkingsmaterialen, gereedschappen van echte
Haringstadbedrijven te leen. Wie inlichtingen heeft over Vlaardin
ger Ambacht of iets wil aanmelden kan terecht bij het museum
of even bellen via het nummer 343843.
Wilma Kuil. een raam met vlechtwerk.
afstand Yvonne Verzijlbergh;
zo toeschietelijk en toegankelijk
het werk van Wilma Kuil. Dat
lijkt oppervlakkig gezien wel
een aardige typering.
Maar onder die oppervlakte zit
een gemeenschappelijk thema:
het Hollandse landschap. lede-
reen heeft het dagelijks om zich
heen, maar niemand is er zich
zozeer van bewust. Al die ruim
te, altijd en overal de horizon
als langs een liniaaltje getrok
ken, de kaarsrechte indeling
van onze weilanden, het zijn
gegevens die de twee vrouwen
ieder op een persoonlijke wijze
verwerkt hebben. Maar bij bei-
den keren de rechthoekigheid
en de strakke lijnen onverhuld
terug.
Ze hebben er lang over nage
dacht hoe ze hun expositie zou
den openen, totdat Yvonne en
Wilma bedachten dat ze dal
maar eens moesten doen door
hun gezamenlijke inspiratie
bron kenbaar te maken.
Daarom dat vrijdagavond de
tentoonstelling ingewijd zal
worden met een filmpje opge
nomen aan het strand van 's
Gravenzande; wijsheid, lijnen
en ruimte. Hoe ze dat indivi
dueel verwerkt hebben is tot
2 december te bezichtigen in
Galerie Artotheek aan de Oost-
havenkade 8.
Jan Hendrik Bakker
Dat er elke derde zaterdagmiddag
van de maand een gratis orgelbespe
ling wordt gegeven in het Stedelijk
Museum aan de Hoogstraat in Schie
dam, weet nog niet iedereen. Toch
zal ook zaterdag 18 november Leo
Terlouw achter het kleine fraaie
Uess-orgel kruipen van 15 tot IC uur.
Jan Jongepier uit Purmerend zal
zich dinsdag 21 november vanaf 20
uur uitleven op het Van Peteghem-
orgel in de Grote Kerk van Vlaardin
gen. Dit avondje werd georganiseerd
door de Culturele Raad Vlaardingen,
in samenwerking met de Kerkvoog
dij van de Hervormde Gemeente.
Voor een rijksdaalder is iedereen
welkom. CJP'ers en 65Vers mogen
er voor de helft van de prij s in.
En even iets anders: een clavecimbel-
recital in de aula van het Stedelijk
Museum Schiedam aan de Hoog
straat 112, Hannie Bienenmann
speelt op dit instrument voor de
liefhebbers werken van d'Anglebert,
Bach en Couperin. Woensdag 22
november gaan de deuren om 20 uur
open en na een kwartiertje moet
iedereen zijn plaats gevonden heb
ben. Drie gulden voor leden, twee
gulden méér voor niet-Ieden en even-
èens drie piek voor CJP'ers en
65+'ers.
Achter de naam Cobra 2it meer. Er was de slang,
op zoekt naar het zitvlees der „ordemensen" (de
mollen met zonnebrillen op, zoals Corneille in 1949
schreef). Maar geen gif werd gespoten: verf moest
de burger van na de oorlog opschrikken en stimuleren
tot spontaniteit en creativiteit, en de kunstenaars
die deze opvatting hadden kwamen uit Denemarken,
België en Nederland met de beginletters van de
drie hoofdsteden is de naam Cobra natuurlijk ook
wel verklaard.
Het stedelijk museum van
Schiedam is er vroeg bij ge
weest Alras werden werken
van de Cobra-beweging aange
kocht en vooral van de Neder
landse vertegenwoordigers on
der wie Karei Appel, Constant
en Corneille bezit het museum
daardoor een belangrijke col
lectie. Een verzameling kunst,
waarbij invloeden zichtbaar
zijn van kindertekeningen en
primitieve volkeren.
Omdat het vorige week dertig
jaar geleden was, dat de Cobra-
beweging in Parijs werd opge
richt, is de collectie tot het eind
van deze maand te zien in het
museum op de Hoogstraat Vo-
Want met bloemen hoef je eigenlijk niets te zeggen,
't Maakt niet uit of het een bos is of maar één.
Want met bloemen hoef je niets meer uit te leggen.
Want de bloementaal die spreekt toch iedereen.
Indringend refrein van Monkau, Mok
Meeberg, vooral omdat hun nieuwe
programma ermee begint en - al even
kleurrijk - ermee eindigt En tussen
door ontbreekt het liedeke evenmin.
Het is een vrolijke noot tussen alle
beladen teksten, niet de enige trou
wens, en het maakt even tijd vrij om
te verzitten en te kuchen.
Want die tijd is er verder weinig.
Marius Monkau, Andries Mok en Rob
van de Meeberg gedragen zich vak
kundig genoeg om de aandacht van
een lichamelijk ongeriefje af te leiden,
en voor een deel ook komt dat door
een over het geheel genomen beperkt
aantal „black-outs" (lichtje uit, ap
plaus). Toch, juist doordat gezocht is
naar een gereduceerd aantal onder
brekingen, is zo'n black-out af en toe
storend. Alles floept net uit als je
denkt; 't gaat lekker vlot, prima; maar
overigens komt dat storende gevoel
alleen maar juist bij Monkau, Mok
Meeberg boven omdat andere groe
pen een nietszeggende gewoonte ma
ken van black-outs.
Bij de drie M'en, geregisseerd door
John Heawood in een productie van
Stakato, mag het de pret niet kreuken.
„We staan er gekleurd op" kon vorig
weekeinde ook elke bezoeker van het
Zoldertheater in de Teerstoof zeggen,
hoe dat gekleurd ook opgevat wordt
Vrijdag- en zaterdagavond om negen
uur komen Monkau, sprookjespianist
Mok en Van de Meeberg weer in „hun"
theater aan de Nieuwstraat in Schie
dam.
Kor Kegel
rige week werd in Schiedam bij
wijze van opening een lezing
gehouden door dr. Willemijn
Stokvis, en daar kon meteen
kennis worden genomen van
nieuw verworven bruikleen: het
stedelijk beschikt nu naast Ne
derlandse werken van Cobra
ook over zeventien doeken van
Asger Jorn, een Deense verte
genwoordiger van de kunste
naarsbeweging.
Cobra bestond in feite maar
drie jaar, maar de filosofie
bleef: kunst is niet van een
genie, u kunt het ook en met
die opkikker ben je al een heel
eind.
Kor Kegel