99Btet cadeaus hoef je niet te wacht Twijfelaars gaan in november weer 'geloven December De onrust begint al eind sep tember. Als de eerste cadeaus tn de kleurrijke etalages wor den uitgestald en de grootwin kelbedrijven hun aantrekkelij ke folders door de bussen laten 'glijden, dan groeit bij jonge kinderen onmiddellijk het be- êef dat het Sinterklaas-feest weer in aantocht is. Meer dan twee maanden worden de ge dachten van kleuters en de lagere schooljeugd beheerst door de komst van de goedhei- ligman. Voor de „gelovige" kinderen is het een spannende periode, Want hoewel het moraliseren de aspect van het Sinterklaas feest steeds meer naar de ach- tergrond verdwijnt, zijn ze er toch zoveel mogelijk op uit om vooral goed voor de dag te kómen. Dat betekent extra lief zijn voor mamma en de juf en proberen zo hoog mogelijke cijfers te halen. Het onderwijzend personeel van de kleuter- en basisscholen is zeer nauw betrokken bij de festiviteiten rond 5 december. Met het verstoppen van een zak speculaas achter het schoolbord, het schrijven van brieven over aankomst en ver trek van de Sinten het neerleg gen van pepernoten op de ta feltjes in de klas wordt de spanning opgevoerd en de fan tasiewereld van de kinderen gevoed. Voor de leerlingen van de eer ste klas is dat trouwens nauwe lijks nodig. Vooral wanneer Sinterklaas eenmaal in Neder land is, raken zij volledig in de ban van de bisschop van Mira en zijn donker gekleurde aanhang. De laatste weken voor 5 december kunnen ze bijna aan niets anders meer denken en moet de onderwijze res het enthousiasme regelma tig remmen om een chaos te voorkomen. Bij de leerlingen van het twee de schooljaar ligt dat anders. In deze leeftijdsgroep over heersen de twijfelaars. Elf maanden per jaar staat voor hen onomstotelijk vast dat Sin terklaas niet bestaat tot de eerste peper- en kruidnoten op de tafeltjes verschijnen. Zo'n enkel gebaar is voldoende voor een drastische koerswijziging. Enthousiast worden de verlan glijstjes alsnog samengesteld. In de derde klas gelooft bijna niemand meer in het bestaan van de goedheiligman. Ze ne men nog wel deel aan de activi teiten. (het versieren van de maakt eigen wereld in novem ber beginnen de twijfelaars weer in het bestaan van Sint Nico- /aas te geloven." klas, het schrijven van een brief aan Sinterklaas etc.) maar zijn voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat veel van de verhalen rond de royale gever niet kloppen. De meeste kinderen ontdekken tussen hun zevende en negende verjaardag dat de Sint niet bestaat. Dat gebeurt meestal een aantal dagen na 5 decem ber, wanneer ze nog eens te rugdenken aan die enerveren de dagen. Gebeurtenissen, die toen niet tot hen doordrongen, komen dan bovendrijven en leiden tot pijnlijke conclusies. Want de Sinterklaas op de televisie zag er heel anders uit dan de Sinterklaas op school. En die zwarte piet had witte handen. En de baard van de Sint- Kortom, hev .:ind neemt af stand van „het sprookje" en gaat rationeel nadenken over de avonturen van de Sint. Want hoe kan hij nu met zijn schim mel van torenflat naar toren flat springen? En: wij hebben toch helemaal geen open schoorsteen? Trouwens, hoe kan hij nu in één nacht alle kinderen in Nederland bezoe ken? Feit is in ieder geval dat ieder kind zelf ontdekt dat Sinter klaas niet bestaat. Zelfs wan neer de vader, moeder of juf frouw van school over de le gende vertelt, blijft het kind geloven. Het kind heeft een eigen fantasiewereld opge bouwd en laat die" niet door grote mensen afnemen. Het hoofd van de Cornelius Musiusschoól, D. J. N. van der Helm, levért daarvan het over tuigende bewijs: „Op vijf de cember van het vorige jaar heeft een kennis van mij in aanwezigheid van zijn kinde ren zichzelf omgekleed tot Sin terklaas. Later vertelde hij me dat toen ."hij eenmaal klaar was zijn kinderen waren vergeten wie hij was. Zij zagen vanaf dat ogenblik alleen maar ,de Sint'. Daarna heeft hij de kleren weer uitgedaan zonder dat het bestaan van de goed heiligman door de kinderen werd betwijfeld..." De jeugd is op allerlei manie ren met de komst van Sinter klaas bezig. Niet alleen thuis, waar 's avonds de schoen met wortels wordt klaar gezet, maar ook op school. Vooral de laatste jaren wordt het feest op 5 december aangegrepen om te gebruiken in het leerpro gramma op de lagere scholen. En niet zonder succes, want de prestaties van de leerlingen nemen in de maand november en december duidelijk toe. Bij het rekenen en de taalles worden zoveel mogelijk Sinter klaaselementen gebruikt ïn plaats van de vraag: hoeveel is één apel plus twee appels? wordt gevraagd: hoeveel is één pepernoot plus twee peperno ten, En ,Aap, Noot, Mies' heeft plaats gemaakt voor ,Staf, Paard, Boot. De kinderen heb ben er weinig problemen mee. Zonder het normale leerpro gramma uit het oog te verlie zen wil het onderwijs er zoveel mogelijk naar streven dat Sin terklaas voor de kinderen een echt feest is. Dat betekent dat niet wordt gedreigd met een enkele reis naar Madrid of met de roe van zwarte Piet Het komt dan ook steeds minder voor dat een leerling van de eerste of tweede klas angstig in een hoek wegkruipt als de Sint binnenkomt. Zuster Mathilde van de Corne lius Musiusschool: „De ouders willen nog wel eens met een straf van Sinterklaas dreigen maar wij vinden dat niet ver standig. 5 december moet voor de kinderen een feest zijn. We proberen de ouders daar ook van te overtuigen als ze bij ons op bezoek komen. We vertellen iets over mogelijke cadeaus en ook maken de ouders ieder jaar op school een surprise voor hun kind. Het is opmerke lijk dat ieder jaar weer alle ouders daaraan meewerken." Voor sommige kinderen is er geen Sinterklaasfeest. Kinde ren van gastarbeiders en Jeho va-getuigen onttrekken zich aan het gebeuren. Indien de inspecteur toestemming geeft krijgen deze kinderen op 5 december vrij en in de weken voorafgaand aan pakjesavond wordt extra rekening met ze gehouden. Het kind bevindt zich echter duidelijk in een uiterst moeilijke (en soms een zame) positie. Het plezier over heerst echter. VooraL bij de leerlingen uit de eerste en tweede klas van de lagere school. door Oscar van der Kroon Nicolaas. bisschop van Myra. Zestien eeuwen geleden, onge veer in het jaar 270, geboren in Patara, een stadje in het grote Romeinse rijk. Door zijn grote vroomheid werd hij uit verkoren voor het priester schap. Hij studeerde christelij ke leer en Griekse wij sbegeerte en werd in Myra, een 'dagreis van zijn geboortestad verwij derd, tot bisschop gewijd. Over Nicolaas deden al tijdens zijn leven de verhalen over zijn weldaden de ronde. Toen hij in het jaar 340 stierf, werd hij met groot eerbetoon begraven. Zijn roem was toen al zo ver uitgegroeid, dat mensen in moeilijkheden hem bleven aanroepen. Door marskramers en zeelieden verspreidden de verhalen zich naar het noorden en het oosten, en in de zeven tiende eeuw stak zijn naam samen met de eerste kolonisten de oceaan over. De kern vrr. de legende over Nicolaas v^rdt gevormd door verhalen over het redden van drie jonge meisjes, die hij een bruidsschat gaf om te trouwen, de redding van drie onschuldi- gen ter doodveroordeelde schipbreukelingen en het tot leven wekken van drie bij een hongersnood omgekomen kin deren. Zijn roem was zo groot, dat hij patroon werd van sch olieren, kinderen, schippers, gevangenen, bakkers, kooplie den, apothekers, juristen, van steden, tot zelfs landen toe. In de hele wereld zijn duizenden door Frank Gevers kerken aan hem gewijd, en zijn wonderen werden vereeuwigd op de ramen van de kathedra- len en de schilderijen van grote meesters. Wat er in al die eeuwen, dat Nicolaas al wordt herdacht, nog is overgebleven, is niet meer dan een aardige man die pepemoten strooit in ver warmde huiskamers, en de kinderen bedelft onder een la ding cadeautjes. Een feest dat brede ondersteuning geniet var. de commercie, want de sinterklaasliedjes vormen sa men een niet meer weg te denken miljoenendans gedaan over de goedheiligman, die je in de zak kan meenemen naar Spanje, voor de ouderen is het vaak een gelegenheid, waarbij eens aan een ander wordt ge dacht. Toch zijn er heel wat mensen, die helema&l niet aan Sinter klaas doen. Soms omdat ze er niet mee bekend zijn, soms omdat ze niet meer mee willen doen aan het spel van de com mercie, en vinden dat het over- schot aan geld op onze wereld beter kan worden besteed. De familie Van Uythoven be hoort tot een andere categorie, die om principiële redenen niet aan Sinterklaas doet. Zij rijn Jehova's getuigen, en vieren geen Sinterklaas, net zoals er geen verjaardagen worden ge vierd. Dergelijke feestdagen dienen tot verheerlijking van een mens, en het ware christen dom verwerpt het vereren van mensen, menen de Jehova's getuigen. „Er is hier eens een onderwij zeres op bezoek geweest", ver telt de heer C. J. van Uythoven, „die zich ernstig bezorgd maakte over de kinderen. Geen verjaardagen, geen Sinter klaas, ze vroeg zich af in wat voor miserabele omstandïghe- den die kinderen thuis wel niet moesten leven. Ik heb haar toen maar eens binnen laten kijken". „Het is toch ook vreemd, dat je een bepaalde gelegenheid moet afwachten om een ander plezier te doen. Ook wij vinden het fijn om cadeautjes te geven en te krijgen, maar moet je daarvoor je kinderen 's nachts niet meer laten slapen, en ze een maand vèèr Sinterklaas al laten zeuren over die rol schaatsen, waarvan ze weten dat ze al in de kast staan voor 5 december?". „Het is immers veel menselij ker, als je iemand ergens direct een plezier mee kan doen. Als je weet dat iemand graag iets heeft, koop het dan en geef het Van geen enkel persoon in de bijbel is bekend dat hij ter gelegenheid van zijn verjaar dag een feest heeft gegeven. De latere hebreëen zagen de viering van verjaardagen ook als onderdeel van afgodische aanbidding, een zienswijze die werd bevestigd door wat zij er zelf van zagen". De Jehova's getuigen proberen te leven naar hun oorspronke lijke principes uit de bijbel. "Het afwijken van het oor spronkelijke patroon heeft in het verleden grote gevolgen gehad". Aldus Van Uythoven. "Over de hele wereld zijn ver schillende sekten ontstaan. Zo zijn er, tussen christenen on derling, zelfs hele oorlogen ont staan. Het is toch vreemd, dat in de tweede wereldoorlog een Duitse en een Amerikaanse aalmoezenier allebei wapens zegenen, waarmee de landen ten strijde trekken?" De Jeho va's getuigen hebben altijd principieel dienst geweigerd, hoewel dat bijvoorbeeld in Spanje ernstige gevolgen had. Je draaide tien jaar de gevan genis in, werd na zes jaar ontslagen, en kreeg de volgen de dag weer een nieuwe oproep vopr de dienst, met het gevolg dat je voor een volgende perio de de gevangenis in draaide". De principiële opstelling van de Jehova's getuigen heeft in de praktijk eigenlijk nooit enig probleem van betekenis opge leverd. „We moeten proberen temidden van andere mensen onze principes te handhaven", vindt van Uythoven. „Als ik op 5 december bij mijn baas een stukje boterletter bij de koffie krijg, eet ik dat ook gewoon op. Mijn collega's we ten hoe ik over de Sinterklaas viering denk, maar zoiets heeft voor mij niets met een viering te maken. Veel van dat soort lekkernijen zijn trouwens al leen maar in de Sinterklaas- en kersttijd te krijgen". Ook voor de kinderen zijn er nooit problemen geweest. Van tevoren werd de onderwijzer ingelicht, dan ontstonden er nooit problemen. „Zo lang je je maar niet extreem opstelt, en je normaal gedraagt, is er niets aan de hand. De mensen waarderen je gewoon'om wat je bent, en daar dot een Sinter klaasviering niets vanaf'. De familie\ Uythoven: Sinterklaas, geen verjaardag gen.-1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 4