In 't Friese Gron gelooft ml emai l d in Sinterklaas m V hebben februari eigen St.-Piter December In het Friese Grou, een rustiek dorp mei zo'n 4500 inwoners aan de rand van het onvolprezen Pik meer, vertellen de meeste moeders aan hun kinderen hoe het gekomen is, dat Sint-Nicolaas hen op 5 december geen bezoek brengt en geschenken achterlaat. Heel lang geleden niemand zou weten hoe lang eigenlijk al kwam de Sint in het naburige dorp Imsum tot de ontdekking, dat al zijn cadeau tjes op waren. En hij moest nog naar Grou Omdat alle winkels midden in de nacht dicht waren, kon hij nergens nieuwe geschenken kopen. Ver- drietig stapte hij op de boot en keerde terug naar Spanje. Daar wachtte zijn broer Sint Piter hem op en vroeg hoe het gegaan was. Met spijt in zijn stem vertelde hij toen, dat hij overal in Nederland was geweest, maar dat hij de kindertjes van Grou had moeten overslaan omdat alle presentjes op waren. Sint-Piter vond dat daar aan iets gedaan moest worden en besloot toen zelf naar Grou te gaan, waar hij in de nacht van 21 op 22 februari arriveerde om er alle kinderen alsnog een ge schenk te geven. Dat is tot op de huidige dag zo gebleven. Er is nog een verhaal met een geheel ander karakter. In vroegere tijden nam SintNicolaas zijn broer Sint-Piter mee op reis om hem bij het uitdelen van cadeautjes te hel pen. Na in Irnsum te zijn geweest, op de weg naar Grou kregen zij ruzie. Sint-Nicolaas wilde eerst naar Leeuwarden, maar broerlief gaf de voorkeur aan Grou. De ruzie ging zo ver, dat Sint-Nicolaas met alle geschenken en versnape ringen naar Leeuwarden ging en Sint Piter met lege handen achter liet teleurgesteld ging deze naar Spanje terug om daar zelf cadeaus op te halen, omdat hij de kinderen in Grou niet in de steek wilde laten. De vervoersmogelijkheden waren toen beperkt en daardoor kwam Sint-Piter pas op de avond van 21 februari in Grou aan. Maar de mensen daar vonden het prachtig en zo zou het gekomen zijn dat men er niet het Sinterklaasfeest viert, maa r het Sint-Piterfeest. Oorsprong Geschiedkundig ligt de zaak heel anders. Grou de Nederlandse 'meer conservatieve spelling is Grouw is eigenlijk de naam van het water en het dorp is daar ook naar genoemd, De oud-Friese vorm van de naam, Grova, komt duidelijk overeen met het Holland se Groeve. Dat is dan ook denaam van een dorp in Drenthe. Mis schien is de naam te danken aan het feit dat een deel van het vaarwater de Grou eens is gegra ven of rechtgetrokken, waarbij vooral de schippers en vissers belang hadden. Onder anderen van hen is de heilige Petnis (sane- tus Petrus en in het Fries Sint-Pi ter) de schutspatroon. Misschien b daarom de prachtige Romaanse kerk met zijn zadeldaktoren aan hem gewijd. Immers, toen Petrus nog onder de naam Simon in Kapernaum woonde was hij visser. Men neemt aan dat deze apostel in Rome is geweest en daar ook is gestorven. In de vierde eeuw verving de kerk een niet-christelij- ke feestdag door een gedenkdag voor Petrus in te stellen {22 februa ri). Om de dag inhoud te geven fixeerde men op die datum de stichting van een kerk in Antiochie (het Syrische Antakya van van daag) door Petrus. Dergelijke ge denkdagen worden dikwijls op de dag tevoren gevierd. Sint-Piterdei (dag) in Grou is dus op 22 februari en Sint-Fiterjoun. (avond) op 21 februari. Lentefeest De gedenkdag is derhalve niet de verjaardag van Petrus. De viering geschiedde in veel streken en viel in Friesland samen met de dag waarop bijvoorbeeld de huur van de landerijen inging. Te Grou en in sommige kustplaatsen van Noord-Friesland was het tevens de laatste dag waarop de varensgas ten nog aan de wal waren. Het is niet uitgesloten dat de gedenk dag in en rond Grou de aflosser is geweest van een voorchristelijk lentefeest. Men dient hierbij te bedenken dat voor de invoering van de nieuwe tijdrekening in 1701 de natuur met Sint-Piter elf dagen verder was gevorderd dan nu het geval is. Aan die vernieuwing van de natuur herinnert ook een reeds in de zeventiende eeuw genoteerd rijmpje, waarvan de korte variant in Grou luidt: Sint PI ter dei, dan grien et de wei, dan bakt men strou, dan keallet de kou, dan ieit dehin, dan hat de hüsman itneisynsin (Op de dag van Sint-Pieter wordt de weide groen, dan bakt men struif een par.nekoekochtig ge bak dan kalft de koe, begint de hen met het leggen van eieren en dan heeft de boer het naar zijn zin. Huisman draagt hier ook de betekenis van eenvoudig in zich.) De melodie van dit liedje, hetenig^ dat Grou van de Sint-Piterviering- oude-stijl over heeft, is pas enkele jaren geleden opgetekend uit de mond van een oude schipper. Over de vroegere viering berichten ÏViese geschiedschrijvers dat een vermomde zeeman met een ram melende ketting aan zijn been de kinderen kwam verrassen met pre sentjes. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat er toen ten lij de meerdere soortgelijke wel doeners, in vele gevallen relaties van de te bezoeken families, door Grou hebben gezworven. Alles herinnert sterk aan bepaalde vor men van de Sinterklaasviering in de negentiende eeuw, maar van een bisschop te paard of van een Burgemeester K. J. Vrijling be groet Sint-Piter na diens komst per schip over het Pikmeer. De in het wit ge stoken Sint-Piter maakt zijn op wachting in Grouvergezeld van een donker getinte helperen (rechts) iemand die het paard rustig houdt. zwarte Piet is geen sprake. De oorsprong van deze ontwikkeling ligt verborgen in de schemer van de tijd en alle veria ringen achteraf 'en verhaaltjes als zouden de heili ge broers zijn geweest het leef tijdsverschil was zeker driehon derd jaar worden in Grou met serieus genomen. De Sint-Piterviering heeft het unie ke karakter van een kinderfeest gekregen en heeft er zeker toe bijgedragen dat het ter plaatse in ere is gehouden, terwijl dit feest elders aan belangrijkheid heeft ingeboet of zelfs uit de herinnering is verdwenen. Het feest te Grou is een overblijfsel van een vroeger veel algemener gevierde gedenk dag. Bisschop te paard Met de komst van een nieuw hoofd van de bewaarschool verscheen een daglichtcreatie van Sint-Piter, die uitgedost als bisschop de ronde deed. Zij vond dat het maar eens uit moest zijn met het bang maken van de kinderen met een geheim zinnige figuur, dje 's nachts met een rammelende ketting door het dorp liep en stouterds kon meene men. In 1903 verscheen de bis schop voor het eerst overdag en vijf jaar later (1908) werd hem gemakshalve een paard ter be schikking gesteld. Wellicht spoedig daarna zal ook de Moorse knecht ten tonele zijn gevoerd. Tot aan deze lijd blijkt Sint-Piter aan één knecht voldoende te hebben. Voor het overige was de gelijkstelling met Sinterklaas een feit geworden, al is het habijt dat Sint-Piter draagt iets eenvoudiger van snit. Hij ontbeert de wijde rode mantel. Zijn overkleed is wit met aan de zomen van de mouwen en de rok rode biezerfc De staf is voorzien van witte en rode wendingen, maar de mijter is gelijk aan die van Sinterklaas. Sommige nieuwkomers in Grou hebben wel eens geprobeerd met I de gelijkstelling nog een stapje 5 verder te gaan en het feest net als overal in Nederland op 5 de cember te vieren. Het was zo lastig met vragen va:i de kinderen die met Sinterklaas wel iets kregen en op de dag van Smt-Piter niets, terwijl in februari het beeld omge keerd was. Het heeft weinig gehol pen. Elk jaar als burgemeester K. J. Vnjlmg de nieuwe ingezetenen verwelkomt, doet hij een beroep op hen mee te werken aan het Smt-Piterfeest en dat lukt in de praktijk uitstekend. Kinderfeest De Grouster kinderen vinden het een normale zaak op de televisie de intocht van Sinterklaas te zien, maar ze liggen er niet wakker van dat hij niet in hun woonplaats komt. Zij hebben immers hun ei gen Sint-Piter, die speciaal voor hen in februari naar Grou reist. Het heeft bovendien het grote voordeel boven zoveel Sinterklaas vieringen, dat de commercie zich er met meester van heeft gemaakt. Het is een kinderfeest in optima forma gebleven, zodat misstanden zoals het gelijktijdig opvoeren van meerdere Smt-Piters is uitgeslo ten. Er zijn weinig Smterklaasvie- rende plaatsen van de omvang van Grou, die hun feest zo groot scheeps vieren als de Gr ousters hun Sint-Piterfeest. Op de zaterdag voorafgaande aan zijn „verjaardag" wordt de Grouse Sint op luisterrijke wijze inge haald. Na een tocht over het Pik meer meert zijn schip in de haven af, waarbij vrijwel alle inwoners van het dorp aanwezig zijn. Brass band Apollo zorgt voor de muziek en de kinderen zingen uitsluitend Friese Sint-Piterliedjes, die in de loop der jaren zijn verschenen. Burgemeester Vrijling is aanwezig voor de begroeting en vervolgens gaat het in optocht naar het dorps plein waar de Sint en de burge meester plaatsnemen op een po dium om er hun toespraken te houden. Daarna krijgen Sint-Piter en zijn knecht het bijzonder druk, want zij brengen de kinderen per soonlijk naar de kleuterscholen voor het uitdelen van geschenken. De bakjes en korfjes zijn voor dit doel ai eerder neergezet en als deze gevuld 2ijn zorgen de kinderen voor een paar voordrachtjes en ook wordt er vee! gezongen. Zijn de scholen bezocht, dan houdt Sint-Piter in een zaal zitting voor die kinderen die nog niet naar school gaan. Ook zij krijgen een attentie. Op de 21ste februari wordt Sint-Pi ter door de dorpsjeugd weer uitge wuifd. In optocht trekken de kin deren vanaf hotel Oostergo met hem mee naar het gemeentehuis, waar hij omstreeks vijf uur met de burgemeester op het bordes verschijnt voor een afscheids woord. Het opvallende daarbij is, dat Sint-Piter zich uitstekend in het Fries weet uit te drukken. De kinderen zingen nog wat en na een laatste muzikale hulde van Apollo rijdt de kindervriend per auto het dorp uit. Het is tevens het sein voor de kinderen dat zij mogen opzetten. Er komt een mandje of een schoen bij de schoorsteen te staan en daarin zit dan de volgende ochtend het lekkers en het cadeau waarom al lang van tevoren ge vraagd is. Sjoelen De laatste jaren is er een nieuwe element aan de viering toegevoegd, dat eveneens uit de oude doos stamt. Vroeger was hot de gewoon te dat venters, veelal vrouwen die er iets bij wilden verdienen, ero puit trokken om pepernoten, taai en speculaaspoppen en aanver wante lekkernijen aan de man te brengen. Lang niet altijd was de voorraad uitverkocht en ook de bakkers hadden wei het een en ander overgehouden. Door middel van een loterij en sjoelen trachtte men het restant aan lekkers nog te slijten. Vooral voor de minder bedeelden was het een buitenkans je om voor niet tc veel geld het eigen kroost blij te maken. Het onderdeel sjoelen Is in ere hersteld, zij het dat dit spel een andere intentie heeft meegekre gen, want dc te verdienen prijzen bestaan uitsluitend uit de onvol prezen oranjekoeken. Het is tevens een buitenkansje voor de oud- Groustcrs om vroegere vrienden en bekenden te ontmoeten, want deze dag in februari is sinds men senheugenis uitgegroeid tot een familiedag. Het is dan drukker in de straten dan op een topdag in hetzeüseizoen. Ze komen misschien ook voor het sprookje dat elk jaar in de zaal van hotel Oostergo wordt opge voerd en waar de bevolking steeds weer met evenveel belangstelling naar uitziet als naar de komst van Sint-Piter zelf. Het is de gewoonte, dat alle onderwijzend personeel in het dorp ieder jaar een nieuw sprookje schrijven en dat zelf ge- costumeerd ook ten tonele voeren, Het is een avondvullend program ma, waarvan eerst de kinderen kunnen genieten en daarna zijn er nog drie avonden nodig om de volwassenen aan bod tc laten ko men. Een enorm karwei, maar men heeft het er graag voor over. Het is daarom geen wonder, dat de Grousters voor niets ter wereld hun Sint-Piterfeest voor die ande re goedheiiigman willen ruilen. Een grootscheeps feestHet woord herinnert in de letterlijke betekenis aan de sfeer van het zeevarende Grou, dat zoveel van zijn mannen en jongens buiten gaats zag vertrekken op de dag na Sint-Piter. door Willem Brouwer

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1978 | | pagina 7