UwAMWB-kaufnor naat verhul; v~* in - VRIJDAG 19 JANUARI 1979 SC/VD/WW7 KLAUS KINSKI IS&6CÜX ACJA\ V»TT Nöï*M EP Zöi» Parijs Over de opnamen met ratten voor de speelfilm 'Nosferatu, fantöme de la nuit' is veel te doen geweest Ondanks het enorm intensieve overleg kreeg de 37-jange regisseur Wemer Herzog van het Delftse gemeentebe stuur geen toestemming om met 10.000 ratten in de Prinsenstad te filmen. De Duitse cineast week daarna uit naar Schiedam waar hij wel het vertrouwen van liet college van b en w kreeg. Hierdoor is de Schiedamse locatie aan de Lange Haven in de film erg belang rijk geworden. Op indrukwekkende wijze verfilmde Herzog de aankomst van de boot, die de pest en graaf Dracula naar Wismar voert De scene waarin de ratten via de loopplank de kade opdraven is uitgebreid m beeld gebracht maar de passiviteit en de witte tn plaats van zwarte kleur van de dieren maken de totale scene toch minder aangrijpend dan Herzog had gehoopt. Mede daardoor heeft Herzog nog een aantal ande.e opnamen met ratten moeten maken waaronder ook in Delft Nu de film in première is gegaan is het overtuigende bewijs geleverd dat de geruchten als zou Herzog vlak voor zijn vertrek uit Delft met ratten hebben gefilmd op waarheid berusten. Al past Herzog montage-trucs toe om de rat- ten-mvasie aannemelijk te maken, door eerder genoemde oorzaak is het gewenste effect met bereikt Ratten ko men over de loopplank haven van Wismar (Schiedam) binnen. KtLINO UW? \v:cÜES iVUMtllO v- Parijs De soms tientallen meters lange rijen van filmliefheb bers voor de talrijke bioscopen behoren tot het dagelijks terugkerende traditionele beeld van Parijs' belangrijkste straat weg: de Champs Elysées, Met een onafgebroken regel maat stellen duizenden Fransen vanaf twee uur 's middags hun geduld op de proef voor het bemachtigen van een bioscoop kaartje (a raison van twintig franc!) voor weer een nieuwe opmerkelijke speelfilm. Toch is het bijzonder dat afgelo pen woensdag - op de dag van de officiële wereldpremière - 's middags handerden Parijze- naars de snijdende kou trotseer den om vooral ais één van de eersten de nieuwe film van Wer ner Herzog te gaan bekijken. Nog voordat de 'publiciteitsma- chine' goed op gang is gekomen en de recensenten hun oordeel aan het papier hebben toever trouwd, konden veel filmlief hebbers hun nieuwsgierigheid niet bedwingen. Het publiek, dat er voor zorgde dat een eerdere film van de Duitse ci neast, 'Aquirre', gedurende twee jaar volle zalen trok, wil de bijna volledig in Delft opge nomen film'Nosferatu, fantöme de la nuit' aan een kritisch oordeel onderwerpen. Nu het dan eindelijk tot de wereldpremière is gekomen, is voor Wemer Herzog een lange periode vol spanningen afgeslo ten. Want wie herinnert zich niet de slepende conflicten tussen het Delftse gemeentebestuur en de Duitse filmmaker omtrent het gebruik van 10.000 ratten voor de opnamen, de heffing van 16.500,- voor precario rechten, het voorschot van 73.500,- voor het gemeente werk en de 100.000,- als borg som voor mogelijke schade aan publiek eigendom. Het is alweer bijna acht maan den geleden dat Wemer Herzog met zijn geselecteerde Duitsi- Franse filmploeg in Delft neer streek. Gedurende zes weken trok de 37-jarige regisseur met zijn hoofdrolspelers Klaus Kins- ki, Isabelle Adjani en Bruno Ganz langs de voor zijn film zo belangrijke locaties in Delft, Schiedam en Hellevoetsluis: museum Tétar van Elven aan de Koommarkt, de folterkamer van het gemeentehuis, de Oude Delft, de markt, de landtong in Hellevoetsluis, uiteraard de Lange Haven in Schiedam etc. Het is bijna allemaal terug te vinden in 'Nosferatu, spook beeld van de nacht'. Verhaal Het verhaal, ontleend aan de graaf Dracida-roman van Bram Stoker van rond de eeuwwisse ling en geïnspireerd vanuit de eerste verfilming door de Duitse expressionistische cineast Frie- drich Wilhelm Murnau uit 1922, is zo langzamerhand bekend. Jonathan Harker (Bruno Ganz) - krijgt van zijn werkgever Rein heid (Roland Topor) de op- s dracht een woning te verkopen aan graaf Dracula (Klaus Kins- ki) in Transsylvaniè. Ondanks de waarschuwingen van zijn vrouw Lucy (Isabelle Adjam), die 's nachts wakker wordt door nachtmerries en visioenen om trent het avontuur van haar man, vertrekt de jonge zaken man uit Wismar (Delft). Jonathan gaat eenmaal in de omgeving van het kasteel van Dracula ook niet in op de alar merende berichten van zigeu ners en vormt daardoor een gemakkelijk slachtoffer voorde dorstige vampier, die geheel vol gens de traditie alleen 's nachts zijn grafkelder verlaat Nadat zijn oog is gevallen op een afbeelding van Lucy in het me daillon van Jonathan sluit Dra cula de zakenman op en ver trekt met spoed naat Wismar cm. de bezorgde Lucy en haar 'intrigerende nek' te bestude ren. Terwijl Jonathan, geestelijk en lichamelijk aftakelend, na zijn ontsnapping te paard naar Wis mar vertrekt om zijn vrouw te waarschuwen scheept Dracula zich met een groot aantal met de pest besmette ratten in op de boot Contamina (de Charlot te Rhodes). Als de kale, extreem lange en met lange oren en nagels uitgeruste vampier in Wismar aankomt is de beman- ning van het schip gestorven. Slechts doordat de stuurman (Jacques Dufilho) zich heeft vastgebonden aan het stuurrad bereikt de boot zijn bestem- - r -v *:ige Afschrikwe menselijk Klaus Kinski overweldigend als 'Nosfe ratu'. Werner Herzog (rechts) met cameraman Jörg Schmidt- Reitwein en art-director Henning von Girche. isabelle Adjani en Bruno Ganz in het beiaardiershuisje aan de Nieuwe Kerkstraat. ming. De pest heeft genadeloos toegeslagen, De bevolking van Wismar, onbe kend mot de gebeurtenissen, gaat aan boord en neemt zo de besmetting over. Graaf Dracula zoekt 's nachts met zijn doods kisten een onderkomen en treedt in kontakt met Lucy, die zich ontfermt over haar terug gekeerde, zieke en bijna onher kenbare echtgenoot Ze wordt zich bewust van de dreiging die van de vampier uitgaat Door Dracula tot de ochtend te verlei den weet ze zijn vernietiging ten koste van haar eigen leven te bewerkstelligen. De metamorfo se van Jonathan besluit de film: de vampieren-traditie duurt voort.- Locaties Zoals gezegd zijn veel door Her zog gebruikte locaties terug te vinden in de film. Vooral de woning van het jonge echtpaar (het bexaardiershuisje in de Nieuwe Kerkstraat), het tijdelij ke onderkomen van Lucy (mu seum Tétar van Elven aan de Koommarkt), het marktplein van Wismar (Delft) en vooral de Lange Haven van Schiedam vormen herkenbare, regelmatig terugkerende decors. Doordat Herzog m laatstgenoemde stad wel met ratten mocht filmen is de Schiedamse haven tot een zeer belangrijke locatie uitge groeid. De landtong bij Helle voetsluis ziet er op de film schitterend uit wanneer de graaf zich vanuit het imaginaire Transsylvaniè inscheept. Uiteraard zijn er naast de be kende hoofdpersonen een aan tal Nederlandse acteurs te her kennen. Hun aandeel is na de laatste montage (aanvankelijk duurde 'Nosferatu' drie uur maar dit is teruggebracht tot 1.55 uur) tot een minimum te ruggebracht Tim Beekman, Lo van Hensbergen, Rijk de Gooyer en de Delftse Margriet van Hartingsveld zien hun korte teksten in het Duits en Engels (er zijn twee versies gemaakt) bondig nagesynchroniseerd en Johan te Slaa is uit de film verdwenen. En dan de film zelf. Hoewel de eerste reacties hier in Parijs veel positieve kanten voor Her zog bevatten (na de tweede mid dagvoorstelling volgde o.a. een bescheiden applaus) is het nog lang niet duidelijk of de filmma ker nu inderdaad zijn grote internationale doorbraak zal maken. Voor de liefhebbers van 'horror-pictures' bevat 'Nosfe ratu' wellicht te weinig bizarre humor en sinistere effecten ter wijl de Herzog-kenners de stijl van de maker van 'Jeder für sich und Got gegen Alle' slechts met moeite kunnen terugvin den. Verbaasd Wie Herzog tijdens de zes weken in Delft heeft gevolgd moet enigszins verbaasd constateren dat de Duitser de accenten tij dens de definitieve montage heeft verlegd van de reactie van de bevolking op de pestepide mie en de slachtoffers makende vampier (het oorspronkelijk door de regisseur uitgewerkte thema) naar graaf Dracula zelf. Niet de chaos, paniek en daar opvolgende bijna anarchisti sche féést-uitspattingen van de normaal zo harmonieus functio nerende burgermaatschappij staat centraal maar veel meer de hartstocht van de vampier en het gevoelsleven van Lucy, De filmmaker een half jaar geleden: „Met 'Nosferatu' wil ik aantonen dat de moderne maat schappij dreigt vast te lopen door een steeds verder doorge voerd normen en waarden-sys teem waarbinnen de mensen vergrijzen en vereenzamen. Het is uiteindelijk Dracula die het menselijke element in de men sen terugbrengt doordat ze in Graaf Dracula zoekt met zijn doodskist een onderkomen op de begraafplaats van Wismar. hun ongebruikelijke situatie niet geconditioneerd kunnen reageren". Dit aspect komt in de film te weinig tot uitdrukking. Als Dra cula in Wismar actief wordt is reeds driekwartdeel van de film heen. En dan nog wordt slechts op bescheiden schaal de reactie van de bevolking m beeld ge bracht De grote marktscènes met de honderden figuranten zijn ongelukkig gemonteerd en komen slechts kort op het doek. Herzog, wegens de voorberei dingen van zijn rueuwe speel film 'Fitz Gerraldo' (met Jack Nicholson) in Australië en dus niet bereikbaar voor commen taar, moet het uitgangspunt voor 'Nosferatu hebben gewij zigd of in zijn mogelijkheden zijn beperkt doordat de opna men wellicht met aan de ver wachting beantwoordden. Ontroerend Dat neemt echter niet weg dat 'Nosferatu' toch een aantal schitterende beelden bevat. Niet alleen hebben cameraman Jorg Schmidt Reitwein en art-direc tor Henning von Girche opmer kelijk werk verricht, de beelden waann Lucy zich bijna liefde rijk overgeeft aan de naar liefde hunkerende en dan menselijk reagerende vampier behoort door het spel van Kinski en Adjani, het camerawerk en de belichting tot één van de meest ontroerende scones ooit door een Duitse filmmaker vastge legd. Klaus Kinski, die aanbiedingen van Fellini en tn het verleden ook Visconti afsloeg, is als graaf Dracula inderdaad wat Herzog ervan verwachtte. Zelden bracht een regisseur een acteur m beeld die tegelijk onbeschrij flijk a fschnkwekkend en mees lepend menselijk kan zijn. De lange schaduwen, kenmerkend voor de oorspronkelijke versie van Mumau, heeft Herzog dan ook nauwelijks nodig om de spanning op te bouwen. Alles bij elkaar is 'Nosferatu' een boeiende en soms indruk wekkende film, die echter niet helemaal beantwoordt aan het door Herzog vorig jaar opgeroe pen beeld. Het Nederlandse, en vooral Delftse, Schiedamse en Hellevoetsluise publiek, kan zich daar - waarschijnlijk in april - zelf van overtuigen. ADVERTENTIE Fijn, wat een ruimte 'i Werd krap jan de Parkweg 216 in Schiedam Veel tc krap Steeds meer men sen ueten de ANWB te vmJcn voor steeds meer diensten cn artikelen op "t gebied van verkeer, vakantie cn vnic lijd Daar was *t ANWB-huis tn Schiedam duidelijk met op berekend We /ijn dan «Hik reuze blrj dat we u zeer binnenkort kunnen ontvangen m een nieuw, veel ruimer kantoor. Vanaf22januari: welkom op de 's-Gravelandseweg 565 Stapt u er, zodra het kantoor open is. eens binnen Iedere dag kunt u terecht van 8 45 - 16 45 uur en zaterdags van 8 45 - 12 00 uur Negen ANWB-nienscn staan voor u klaar Om uw gids te zijn bij 'I voorbereiden van uw vakantie, om u weg wijs tc maken m 't ANWB-scrvicipakkct op hu lp ver lening s ge bied Kortom, om u Ie helpen Wilt u liever bellen'' Hel nieuwe teleliHvrnummer^^TN is 010-734333. Bezoek nok de gezellige A\\\ B-avond Ter gelegenheid van dc opening van 't kantoor organiseert dc ANWB op dins dag 23 januari a etn zeer gevarieerde avond Met films, dia's en stapels voor- lithnngsmjteriual Plaats van handeling Passage the Jier. Passage 9-II. Schiedam Aanvjng 8 uur Dc toegangskaarten kunt u gratis uthalen op hel ANWB-kantoor Hou *m vnj. die avond Gratis kaart voor wie nu lid wordt Als u zith in de periode van 22 janu ari t/m 3 februari als ANWB-hd laat inschrijven op het nieuwe kantoor, omvangt u gratis een loenstenkaart van dt Randstad- West Geeft u een ander als lid op. dan ontvangt u beiden zo'n kaart Bovendien krijgt iedereen die «ets komt kopen of bestellen een Jeuk presentje Zie en wordt gezien! Van 23 t/m 26 januari bestaat er gelegenheid om uw verlichting te laten controleren Gratis1 Deskundigen van de ANWB controleren dan de afstelling en steller» deze. waar nodig, bij U ziet da» beter cn wat zeker zo belangrijk is. men /iet u beter Op dinsdag 23 jatuian van 12 00 - 19.30 uur Op woensdag, donderdag cn vnjdag van 9 00 - 19 30 uur Uw AN'WB-kantoor weet er meer van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1979 | | pagina 7